Δευτέρα, 03-Οκτ-2016 14:34
Προϋπολογισμός: Μέτρα €2,59 δισ. το 2017

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 19:00
Των Δήμητρας Καδδά, Δημήτρη Κατσαγάνη
Μέτρα τουλάχιστον 2,59 δισ. ευρώ το 2017 με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ περιλαμβάνει το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε πριν από λίγο στη Βουλή.
Ουσιαστικά τα μέτρα είναι πολύ περισσότερα, πάνω από 3,3 δισ. ευρώ (σ.σ. ο μνημονικός στόχος είναι για 3 δισ. ευρώ μέτρα), ωστόσο ο τελικός λογαριασμός φαίνεται πιο μικρός από "αφαιρούμενη" δαπάνη 718 εκατ ευρώ που εγγράφεται στο 2017 για το επίδομα αλληλεγγύης και για παροχές σε ευπαθείς ομάδες (υγεία, κοινωνική προστασία).
Τα μέτρα περιλαμβάνουν περικοπές στο συνταξιοδοτικό κατά 780 εκατ ευρώ, νέους φόρους /κρατήσεις ύψους 2,51 δισ. ευρώ.
Το ΥΠΟΙΚ κινείται οριακά πάνω από τους στόχους του μνημονίου σε δημοσιονομικό πεδίο, ενώ διατηρεί τους οικονομικούς στόχους που είχαν τεθεί από το καλοκαίρι για το ΑΕΠ. Το προσχέδιο αναμένεται ότι θα "προσαρμοστεί" μετά από τη διαπραγμάτευση με τους δανειστές που ξεκινά στις 17 Οκτωβρίου.
Προβλέψεις
Ο προϋπολογισμός εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 0,63% του ΑΕΠ φέτος (αντί για 0,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το μνημόνιο) φέτος και στο 1,8% ή 3,33 δισ. ευρώ από (1,75% του ΑΕΠ ή 3,191 δισ. ευρώ που προβλέπει το μνημόνιο) το 2017.
Οι προβλέψεις βασίζονται σε ανάπτυξη 2,7% το 2017, η οποία κρίνεται ως αρκετά αισιόδοξη από το δημοσιονομικό συμβούλιο, αλλά και σε ύφεση 0,3% φέτος, δηλαδή στους στόχους που έχει διαμορφώσει το ΥΠΟΙΚ από το καλοκαίρι.
Η τάση των τιμών αναμένεται αυξητική το 2017, οδηγώντας σε θετικό ρυθμό πληθωρισμού 0,6% και περαιτέρω μείωση της ανεργίας στο 20,4% του εργατικού δυναμικού σε εθνικολογιστική βάση.
Υπό αίρεση οι εκτιμήσεις
"Οι παρούσες εκτιμήσεις ενδέχεται να αναθεωρηθούν με την δημοσιοποίηση περισσότερων στοιχείων για το 2016 σε συνάρτηση με τον ρυθμό ανάκαμψης στο 2ο εξάμηνο του έτους" αναφέρεται στο προσχέδιο
Εκτιμάται ότι το κόστος του προσφυγικού το 2017 θα είναι 100 εκατ ευρώ. Για φέτος επισημαίνεται ότι οι προσφυγικές ροές θα είναι μικρότερες.
Το αποθεματικό του προϋπολογισμού παραμένει και το 2017 στο 1 δισ. ευρώ. Το 1 δισ. ευρώ του 2016 για την αντιμετώπιση έκτακτων και επειγουσών δαπανών έχει αναλωθεί σε ποσό 440 εκατ. ευρώ (μέχρι 31 Ιουλίου 2016) και "οι πιστώσεις που απομένουν θα καλύψουν επιπλέον δαπάνες, όπως η οικονομική ενίσχυση των ασθενέστερων λόγω απώλειας του ΕΚΑΣ, οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και των προσφυγικών ροών, καθώς και άλλες έκτακτου χαρακτήρα δαπάνες" αναφέρει το ΥΠΟΙΚ.
Τρύπα στις ΔΕΚΟ
Για τις ΔΕΚΟ το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι το 2016, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αρνητική απόκλιση ύψους 160 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο που είχε τεθεί (στόχος Προϋπολογισμού 1.847 εκατ. ευρώ, εκτίμηση 1.687 εκατ. ευρώ). Η απόκλιση αυτή σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ οφείλεται:
• στην επιβάρυνση του αποτελέσματος από την καταγραφή των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων (-316 εκατ. ευρώ), στην αύξηση κατά 315 εκατ. ευρώ των επιχορηγήσεων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό λόγω ανάληψης μέρους του χρέους του ΟΣΕ από το Ελληνικό Δημόσιο, που σε όρους Γενικής Κυβέρνησης είναι ουδέτερο
• στην αναθεώρηση προς το δυσμενέστερο των εκτιμήσεων για τα έσοδα του Πράσινου Ταμείου, λόγω της παράτασης που δόθηκε το Φεβρουάριο 2016 στην υποβολή αιτήσεων των ιδιοκτητών αυθαιρέτων κτισμάτων για την υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν.4178/2013
• στα μειωμένα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων και στην καταβολή αυξημένων ασφαλιστικών αποζημιώσεων στους αγρότες από τον ΕΛΓΑ για τις ζημιές στο φυτικό και ζωικό κεφάλαιο.
Κοινωνικές παρεμβάσεις
Ο προϋπολογισμός του 2017 ενσωματώνει μια σειρά από παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων:
• Η πλήρης επέκταση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης με πιστώσεις που φτάνουν τα 760 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να καλύψει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που βιώνουν συνθήκες ακραίας φτώχειας.
• Η αύξηση του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ, ώστε να αντισταθμιστεί πλήρως η προβλεπόμενη μείωση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους. Πάντως, στο σύνολό τους, οι δαπάνες για το ΠΔΕ (μαζί με το κοινοτικό σκέλος) μένουν "παγωμένες" σε σχέση με το 2016 στα 6,75 δισ. ευρώ καθώς καταγράφεται μείωση της δαπάνης αλλά και των εσόδων από έργα ΕΣΠΑ. Επισημαίνει το ΥΠΟΙΚ ότι "επιδιώκεται η ολοκλήρωση όσων έργων της περιόδου 2007-2013 δεν μεταφερθούν στα προγράμματα της νέας περιόδου, ούτως ώστε να αποφευχθεί η απώλεια κοινοτικών πόρων".
• Η πρόβλεψη 300 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της υγείας, της κοινωνικής προστασίας και της παιδείας που θα διατίθενται κατά περίπτωση για την κάλυψη αναγκών που υπερβαίνουν τις υπάρχουσες πιστώσεις.
• Η συνεισφορά 100 εκατ. ευρώ για τις ρυθμίσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Δημοσιονομικές παρεμβάσεις Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης 2016-2017 αναλυτικά και ανά υποτομέα της Γενικής Κυβέρνησης (ποσά σε ακαθάριστη σωρευτική βάση και σε εκατ. ευρώ)
Το χρέος της Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης
Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 326,570 δισ. ευρώ ή 185,3% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2016, έναντι 321,332 δισ. ευρώ ή 182,6% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2015.
Το 2017 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 330,070 δισ. ευρώ ή 181% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση 4,3 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2016.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 315,170 δισ. ευρώ ή 178,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2016, έναντι 311,452 δισ. ευρώ ή 176,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2015. Το 2017, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 318,670 δισ. ευρώ ή 174,8% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση 4,1 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2016.
Κίνδυνοι
Οι προβλέψεις του μακροοικονομικού σεναρίου για το ΑΕΠ και τις συνιστώσες του συνδέονται με ορισμένους παράγοντες μακροοικονομικού κινδύνου, οι οποίοι θα μπορούσαν να συμπιέσουν προς τα κάτω την επίδοση της οικονομίας στο 2ο εξάμηνο του 2016 και πέραν αυτού.
Οι κίνδυνοι αυτοί αφορούν αφενός ενδογενείς παράγοντες, όπως την ταχύτητα προσαρμογής της επενδυτικής δραστηριότητας στα νέα δεδομένα οικονομικής σταθερότητας και τη συνεπή υλοποίηση του συμφωνηθέντος πακέτου μέτρων.
Για την ασφαλή μετάβαση σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2017 και μεσοπρόθεσμα, η στρατηγική που πρέπει να εφαρμοστεί σε σχέση με αυτούς τους ενδογενείς παράγοντες είναι:
-η αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων
-η υλοποίηση των δομικών μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται στο πρόγραμμα στήριξης, με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας με τρόπους πέραν της εσωτερικής υποτίμησης, καθόσον αυτή έχει εξαντλήσει τα περιθώρια συνεισφοράς της,
-η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων με έμφαση στη συμμετοχή της Ελλάδας στο Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη,
-η συνέχιση των διαβουλεύσεων για τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους και η σταδιακή εφαρμογή συγκεκριμένων βραχυπρόθεσμων και μέσο/μακροπρόθεσμων μέτρων για την αναδιάρθρωση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας,
-η παγίωση της βελτίωσης των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων, ώστε να μην παρίσταται ανάγκη ενεργοποίησης του αυτόματου μηχανισμού δημοσιονομικής προσαρμογής,
-η ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής συνοχής, με τη στήριξη των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων μέσω δεσμών μέτρων κοινωνικής αλληλεγγύης, όπως σχεδιάζεται για το 2017.
Αφετέρου, αρκετοί εξωγενείς παράγοντες που επιδρούν το τελευταίο διάστημα στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, ωθούν σε αύξηση της αβεβαιότητας και δύνανται να επιδράσουν δυσμενώς στην ελληνική οικονομία. Τέτοιοι παράγοντες είναι:
• η απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου για έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με την μεσοπρόθεσμη επίπτωση που αυτή δύναται να έχει:
-στις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων των περιφερειακών χωρών με μεγάλους δεί¬κτες δημόσιου χρέους,
-στο ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατ’ επέκταση στις εξαγωγές της ελληνικής οικονομίας,
- στην αύξηση της εσωστρέφειας σε επίπεδο κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
-σε ευάλωτα τραπεζικά συστήματα που αποτελούν μέρος του Ευρωσυστήματος, και
-στο βαθμό διακυμάνσεων και αποστροφής του κινδύνου στις διεθνείς χρηματαγορές,
• τυχόν απόκλιση από την εφαρμοζόμενη συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας για την προσφυγική κρίση,
• τυχόν παράταση των υφιστάμενων γεωπολιτικών συνθηκών στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, με δυνητικά αρνητικές συνέπειες για τον ελληνικό τουρισμό και τις άμεσες ξένες επενδύσεις στο μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Δείτε αναλυτικά το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2017 στη δεξιά στήλη "σχετικά αρχεία".
Διαβάστε ακόμη:
*Έρχονται νέοι φόροι 2,513 δισ. ευρώ το 2017
*"Υπερεπόπτης" δαπανών: Αισιόδοξη η πρόβλεψη του ΥΠΟΙΚ για την ανάπτυξη
*Κλειδώνει σήμερα ο Προϋπολογισμός, ανοίγει όμως, ξανά, σε δύο εβδομάδες
* Μειώσεις σε ΕΚΑΣ, επικουρικές, χαράτσι 26,9% στο Ασφαλιστικό
* Εκτός στόχου ο ΕΟΠΥΥ, αγωνία για τα έσοδα των δημόσιων νοσοκομείων
* Χ. Σταϊκούρας: Η χώρα έχασε δύο χρόνια