Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 08-Μαϊ-2016 13:36

    Βροχή νέων έμμεσων φόρων

    Βροχή νέων έμμεσων φόρων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 15:14

    Περικοπή της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου κατά 350 εκατ. ευρώ, αλλά και διαδοχικές αυξήσεις έμμεσων φόρων σε ποτά, τσιγάρα, ΦΠΑ, στα καύσιμα και σε πολλά άλλα πεδία έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση προκειμένου να κλείσει το πακέτο των 5,4 δισ. ευρώ.

    Οι κυβερνητικές δεσμεύσεις προκύπτουν από πληροφορίες που περιέχονται σε σχέδιο επικαιροποίησης του μνημονίου αλλά και από πληροφορίες που δημοσίευσε χθες το Bloomberg, όπου σύμφωνα με αυτές έρχονται νέα εφαρμοστικά νομοσχέδια, καθώς και συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2016, η ψήφιση του οποίου μάλιστα αποτελεί προαπαιτούμενο για την καταβολή των δόσεων.

    Σύμφωνα με το Bloomberg, η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει για περικοπή μισθολογικού κόστους του Δημοσίου ύψους 0,2% του ΑΕΠ, ή 350 εκατ. ευρώ, καθώς και για νέες αυξήσεις έμμεσων φόρων σε καύσιμα, ποτά, τσιγάρα, καφέ.

    Επιπλέον αυτών, σε σχέδιο του υπό επικαιροποίηση μνημονίου αναφέρεται ότι οι θεσμοί έχουν αποδεχθεί να υπάρξουν δημοσιονομικές ελαφρύνσεις λόγω προσφυγικού χωρίς όμως ακόμα να έχει αποφασιστεί ο μηχανισμός που θα τις διέπει.

    Επίσης, στο ίδιο σχέδιο αναφέρεται ότι έχει γίνει δεκτό, σε περίπτωση που υπάρξει υπεραπόδοση από το πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ,  το επιπλέον ποσό να δοθεί για κοινωνικούς σκοπούς. Υπάρχει επίσης και ειδική αναφορά για τον μηχανισμό λήψης προληπτικών μέτρων χωρίς εξειδίκευση των παραμέτρων τους, καθώς όπως αναφέρεται στο συγκεκριμένο κείμενο, όσο και στην επιστολή Τσακαλώτου προς τους θεσμούς, σήμερα αναμένεται το ΥΠΟΙΚ να στείλει νέα επικαιροποιημένη πρόταση στους δανειστές.

    Δέσμευση για μέτρα επί πολλά... πολλά έτη

    Στο σχέδιο αυτό του μνημονίου, όπως και σε παλαιότερη έκδοσή του που είχε αποκαλύψει το "Κεφάλαιο”, η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα συμφωνεί με τους τέσσερις θεσμούς πριν λάβει μία απόφαση/νομοθέτηση που θα σχετίζεται με τους στόχους του μνημονίου. Συνεχίζει να υπάρχει επίσης η δέσμευση ότι θα προβαίνει σε μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και μετά τη λήξη του μνημονίου το 2018. Η αναφορά μάλιστα είναι "για πολλά χρόνια".

    Επίσης πλέον υπάρχει ρήτρα εξαίρεσης από τον δημοσιονομικό στόχο δαπανών που σχετίζονται με το προσφυγικό, αφαιρουμένων των χρηματοδοτήσεων της Κομισιόν για τον ίδιο λόγο. Οι εξαιρέσεις αυτές θα τελούν υπό έναν κατάλληλο μηχανισμό εποπτείας ο οποίος θα προσδιορίζει το ποσό που θα εξαιρείται.

    Επίσης, παραμένει η πρόβλεψη για επιπλέον μέτρα 3,6 δισ ευρώ, 2% του ΑΕΠ (πέραν των προληπτικών) που θα θεσπιστούν για να αντισταθμίσουν πιθανές αποφάσεις του συμβουλίου της επικρατείας για τις συντάξεις.

    Σε ειδική παράγραφο αναφέρεται ως προαπαιτούμενη δράση για τη συμφωνία και για την καταβολή των δόσεων να θεσπιστεί ένας μηχανισμός για την αυτόματη εφαρμογή μέτρων σε περίπτωση που υπάρχει απόκλιση από τον ετήσιο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος. Ο λόγος για τον μηχανισμό προληπτικών μέτρων 2% του ΑΕΠ, ή 3,6 δισ. ευρώ.

    Αναφέρεται ότι η νομοθεσία θα διασφαλίζει ότι τα μέτρα θα είναι αντικειμενικά, αξιόπιστα και αυτόματα. Στο συγκεκριμένο σχέδιο μνημονίου γίνεται αναφορά για αποτίμηση σε ετήσια βάση κάθε Απρίλιο. Ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για πιο σύντομο χρόνο αποτίμησης, ενώ ο υπουργός Οικονομικών έχει προαναγγείλει ότι σήμερα θα σταλεί στους θεσμούς αναλυτική σχετική πρόταση.

    Καταιγίδα νέων έμμεσων και άμεσων φόρων


    Ένα τσουνάμι νέων φόρων περιλαμβάνεται στο κείμενο της συμφωνίας με τους θεσμούς, το προσχέδιο του οποίου έχει διαρρεύσει. Πρόκειται για μια πρωτοφανή επίθεση σε όλο το φάσμα της κατανάλωσης καθώς δεν γλιτώνουν από την επιβολή φόρου ούτε ο καφές αλλά ούτε και το ηλεκτρονικό τσιγάρο.

    Σύμφωνα με προσχέδιο του κειμένου της πρώτης αξιολόγησης, από την 1η Ιουνίου αυξάνονται οι παρακάτω έμμεσοι φόροι:

    -ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο, κηροζίνη, φυσικό αέριο),

    -ειδικός φόρος κατανάλωσης σε τσιγάρα και καπνό,

    -αυξάνεται ο ΕΦΚ στην μπίρα και καταργείται το προνομιακό καθεστώς του μειωμένου κατά 50% ΕΦΚ αλκοολούχων ποτών που ισχύει στα Δωδεκάνησα,

    -επιβάλλεται -για πρώτη φορά- φόρος συνδρομητών ευρυζωνικών υπηρεσιών 5% και 10% για τους πελάτες συνδρομητικής τηλεόρασης, χωρίς να είναι ακόμη σαφές τεχνικά πως θα επιβληθεί αυτός ο φόρος.

    Οι εγχώριες εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης έχουν αντιδράσει σφοδρά στο νέο αυτό χαράτσι, καθώς κάτι τέτοιο δημιουργεί επαχθέστατες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού, ενώ θα επιφέρει σημαντικές παράπλευρες συνέπειες και σε άλλους κλάδους.

    Οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου και συνδρομητικής τηλεόρασης κάνουν λόγο επίσης για ένα εντελώς αντιαναπτυξιακό μέτρο για την επιβολή φόρου στο ίντερνετ, το οποίο έχει φθάσει να φορολογείται ως υπηρεσία πολυτελείας στην Ελλάδα. Η επιβολή των νέων αυτών χαρατσιών θα έχει ως αποτέλεσμα σχεδόν το μισό της αξίας της υπηρεσίας για ίντερνετ που θα πληρώνει ο συνδρομητής να αφορά φόρους προς το Δημόσιο.

    -από την 1η Ιουλίου 2016 αυξάνεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ από 23% σε 24%,

    -αλλάζει ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης κατά την αγορά αυτοκινήτων με κατάργηση του φόρου πολυτελείας.

    Από την 1η Ιανουαρίου 2017, η κυβέρνηση προωθεί -για πρώτη φορά επίσης- ειδικό φόρο κατανάλωσης στον καφέ και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Ο φόρος στον καφέ θα επιβληθεί στην εισαγωγή του, με τελικό όμως αποτέλεσμα να ακριβύνει ακόμη περισσότερο το προϊόν, στο οποίο ο ΦΠΑ πρόσφατα ανέβηκε στο 23% και πλέον στο 24%. Ακόμη προβλέπεται φόρος διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία από δύο αστέρια και πάνω, αλλά και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια με σήμανση  από δύο κλειδιά και πάνω.

    Φορολογία εισοδήματος

    Στο προσχέδιο του νέου μνημονίου περιλαμβάνονται και όλες οι παρεμβάσεις στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων οι οποίες ψηφίζονται απόψε στη Βουλή και αφορούν:

    -τις νέες φορολογικές κλίμακες για εισόδημα από μισθούς, ενοίκια και μονιμοποίηση της  εισφοράς αλληλεγγύης,

    -άθροιση και φορολόγηση με την ίδια κλίμακα του εισοδήματος από μισθούς και επιχειρηματική δραστηριότητα,

    -τη μείωση του αφορολόγητου ορίου μέσω της περικοπής της έκπτωσης φόρου για το 2016 σε 1.900 ευρώ για φορολογούμενο χωρίς παιδιά, 1.950 ευρώ για φορολογούμενο με ένα παιδί, και 2.000 ευρώ για φορολογούμενο με δύο παιδιά.

    Για μισθωτούς και συνταξιούχους  με τρία ή περισσότερα παιδιά η έκπτωση φόρου παραμένει στα 2.100 ευρώ. Οι μειώσεις οδηγούν σε "μέσο" αφορολόγητο όριο σε περίπου 8.750 ευρώ

    -αύξηση του φόρου μερισμάτων από 10% σε  15%  επί των μερισμάτων και των εσόδων.

    Επιπλέον από το κείμενο του προσχεδίου προκύπτουν δεσμεύσεις της κυβέρνησης για:

    -επανεξέταση των φοροαπαλλαγών των επιχειρήσεων,

    -σαρωτικές κατασχέσεις για όσους χρωστούν στο δημόσιο,

    -περιορισμό των φοροαπαλλαγών για τα εταιρικά οχήματα,

    -παρεμβάσεις στον ΕΝΦΙΑ για να καλυφθούν οι απώλειες εσόδων από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών.

    Δάνεια: Όλο το σχέδιο για την πώληση, τη φορολόγηση και τη λειτουργία των funds

    Προαπαιτούμενες δράσεις:

    -Για τα δάνεια που εξασφαλίζονται με κύρια κατοικία με αντικειμενική αξία του ακινήτου κάτω από 140.000 ευρώ η απελευθέρωση θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2018. Για όλα τα άλλα δάνεια, η απελευθέρωση θα είναι άμεση.

    -Το καθεστώς χορήγησης αδειών για τους διαχειριστές του δανείου θα πρέπει να βασίζεται στην αρχή της αναλογικότητας και δεν θα υπάρξει κανένας περιορισμός ή απαίτηση. Δεν θα υπάρχουν υπερβολικές κεφαλαιακές απαιτήσεις. Η φορολογική μεταχείριση των funds θα είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, κατά περίπτωση και κατά το δυνατόν η φορολογική μεταχείριση με βάση αυτό που προβλέπεται από την τιτλοποίηση Νόμου 3156/2003.

    -Τροποποίηση του νόμου 4354/2015 (νόμος Σταθάκη) ώστε να καταστεί δυνατή η πώληση εξυπηρετούμενων και μη δανείων σε νομικά πρόσωπα που έχουν συσταθεί σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ χωρίς αποκλεισμούς ή σε οποιοδήποτε άλλο κράτος.

    -Η τιτλοποίηση που προβλέπεται στον νόμο 3156/2003, καθώς και το leasing και το factoring δεν επηρεάζονται από το νόμο 4354/2015.

    -Δημιουργία σχετικής συμβουλευτικής επιτροπής από την κυβέρνηση ώστε να καταστήσει πλήρως λειτουργικό το πλαίσιο αδειοδότησης των funds.

    -Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της φορολογικής πολιτικής, όπως αναφέρεται στο MoU η νομοθεσία περί φορολογίας εισοδήματος θα τροποποιηθεί για να εξασφαλιστεί ότι για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα διαγραφές χρεών ως αποτέλεσμα των συμφωνιών αναδιάρθρωσης δεν θα θεωρούνται ως φορολογητέο εισόδημα ενώ θα παρασχεθούν και κίνητρα για εξωδικαστικό συμβιβασμό.

    Τα επόμενα βήματα

    Δημιουργία γραμματείας από τα μέσα Μαΐου για την υποστήριξη του Συμβουλίου της κυβέρνησης για το ιδιωτικό χρέος. Έργο της Γραμματείας η χάραξη οδικού χάρτη για την τροποποίηση της νομοθεσίας για την εξωδικαστική διευθέτηση αλλά και η δημιουργία ενός μηχανισμού συντονισμού για την αξιολόγηση των προβληματικών επιχειρήσεων και την αναδιάρθρωση του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους των βιώσιμων οφειλετών.

    Μέχρι το τέλος Ιουνίου, η ΤτΕ, σε συνεργασία με το SSM, θα συμφωνήσει με τις τράπεζες σχετικά με συγκεκριμένους στόχους των βασικών οικονομικών και λειτουργικών δεικτών ώστε να μειωθούν σημαντικά τέτοια ανοίγματα και να επιτευχθούν βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης για τους δανειολήπτες. Μέχρι το τέλος Μαΐου το 2016 προβλέπεται μεταξύ των άλλων ότι το HFSF θα παρουσιάσει ένα σχέδιο δράσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων για την ενίσχυση του συντονισμού για να επιταχύνει την αναδιάρθρωση των βιώσιμων μεγάλων επιχειρήσεων.

    Το ΤΧΣ θα συνεργαστεί ενεργά με τις τράπεζες με στόχο την υιοθέτηση των συστάσεων του σχεδίου. Εως το τέλος Ιουνίου το MoU προβλέπει μεταξύ όλων των άλλων την εισαγωγή βασικών αρχών για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας και διατύπωση προτάσεων αναδιάρθρωσης του χρέους, τη δυνατότητα χρήσης fast-track δικαστήριο για επικύρωση της συμφωνίας αναδιάρθρωσης και τη διευκόλυνση της έναρξης των διαδικασιών αφερεγγυότητας σε περίπτωση έλλειψης συμμόρφωσης με τα συμφωνηθέντα σχέδια αναδιάρθρωσης ή εάν ο οφειλέτης έχει αξιολογηθεί ως μη βιώσιμη.

    Επίσης το MoU αναφέρεται και στη θέσπιση νομοθετικών διατάξεων για να εξασφαλιστεί ότι οι δράσεις που λαμβάνονται σε σχέση με την αναδιάρθρωση του χρέους είτε από ιδιωτικούς ή δημόσιους υπαλλήλους, με καλή πίστη, για το συμφέρον του δανειστή που εκπροσωπούν και σε συμμόρφωση με τις ισχύουσες διαδικασίες και αντικειμενικά κριτήρια, θεωρούνται νόμιμες. Παράλληλα μέσω της συμφωνίας επιδιώκεται η επιτάχυνση της εκδίκασης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών (νόμος Κατσέλη) αλλά και τη δημιουργία Δικτύου πληροφόρησης και υποστήριξης, ώστε να παρέχουν επαρκή συμβουλές και υποστήριξη σε φυσικά πρόσωπα και ΜΜΕ σχετικά με τις νομικές και οικονομικές πτυχές των αναδιαρθρώσεων χρέους, καθώς και σε θέματα χρηματοοικονομικών γνώσεων.

    Επίσης το MoU προβλέπει τη δημιουργία μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, εξειδικευμένων τμημάτων στα περιφερειακά δικαστήρια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά ενώ μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου οι αρχές θα πρέπει να έχουν αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου για την αφερεγγυότητα των νοικοκυριών (νόμος 3869/2010). 

    ΑΔΜΗΕ: Ανοιχτή η πώληση του 100%

    Ανοιχτό -έως και επικρατέστερο- παραμένει το σενάριο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ (θυγατρική δικτύων της ΔΕΗ), σύμφωνα με πληροφορίες από draft του υπό διαπραγμάτευση μνημονίου.

    Συγκεκριμένα με βάση τις προβλέψεις του προσχεδίου, εντός του Μαΐου πρέπει η Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ να εγκρίνει το σχέδιο απόσχισης του ΑΔΜΗΕ και μέσα στον Ιούνιο να γίνει η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πώληση τουλάχιστον του 20% της εταιρείας σε ιδιώτη.

    Η διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο, ενώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί από τους δανειστές ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος ή το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη πώληση είναι ανεπαρκές, τότε προβλέπεται η άμεση εκκίνηση διαγωνισμού για την πώληση του 100% του ΑΔΜΗΕ σε ιδιώτη.

    Σε άλλες προβλέψεις του προσχεδίου για τον τομέα της ενέργειας αναφέρεται ότι θα ξεκινήσουν άμεσα οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ με στόχο μέχρι το 2020 το μερίδιο της ΔΕΗ να έχει πέσει στο 50%. Εντός του έτους θα πρέπει να έχει διατεθεί σε δημοπρασία ποσότητα ενέργειας που αντιστοιχεί με το 8% του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ.

    Στο προσχέδιο επίσης αναφέρεται ότι πρέπει να προωθηθούν άμεσα οι διαδικασίες για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, αλλαγή της νομοθεσίας για τις ΑΠΕ και προώθηση των διαδικασιών για την εφαρμογή του target model. 

    Νέο ρυθμιστικό καθεστώς στον τομέα διαχείρισης υδάτων

    Στον τομέα της διαχείρισης υδάτινων πόρων θα πρέπει να δημιουργηθεί νέο ρυθμιστικό καθεστώς που θα επιτρέπει την υλοποίηση επενδύσεων στον τομέα της διαχείρισης υδάτινων πόρων και θα αφορά την τιμολογιακή πολιτική. Μέχρι τον Νοέμβριο του 2016, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ θα πρέπει να έχουν εκκινήσει τη διαδικασία κατάρτισης επιχειρησιακών σχεδίων που θα αφορούν το επενδυτικό πρόγραμμα και τα βασικά έργα της επόμενης πενταετίας. Το βήμα αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016.

    Στις μεταφορές και τα logistics θα πρέπει να καταρτιστεί ολοκληρωμένο master plan που θα αφορά όλες τις κατηγορίες μεταφορών (οδικές, σιδηροδρομικές, ναυτιλιακές, εναέριες) και θα προχωρήσει στην αναθεώρηση των επιχορηγήσεων. Επίσης, το ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει, έως τον Ιούλιο του 2016, σε συμφωνία με τους θεσμούς να νομοθετήσει σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΘ.

    Διαβάστε ακόμα:

    - Έρχονται μειώσεις στους μισθούς του δημοσίου και νέοι φόροι

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ