Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 19-Μαϊ-2018 07:49

    Ενας συναρπαστικός περίπατος στον μυστικό κήπο της υψηλής ωρολογοποιίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τα καλύτερα ρολόγια στον κόσμο επανέρχονται με μια λαμπερή αναβίωση του Σαλονιού Υψηλής Ωρολογοποιίας Very Important Watches που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 11 έως 13 Μαΐου. 

    Συνέντευξη με τον διοργανωτή της Very Important Watches 2018, Κωστή Στήκα. 

    - Το Σαλόνι Υψηλής Ωρολογοποιίας Very Important Watches, 10 χρόνια μετά… Τι άλλαξε στα χρόνια αυτά;

    Στην ουσία, μπορεί να μην άλλαξε και τίποτα. Στον τρόπο όμως που αντιλαμβανόμαστετα πράγματα γύρω μας και στην καθημερινότητα, άλλαξαν πολλά. Θα λέγαμε ότι πριν πηγαίναμε όλοι λίγο με τον "αυτόματο πιλότο". Υπήρχε μια –πιθανώς πλαστή– "σιγουριά". Και όταν αυτό ανατραπεί, μπορεί η ζωή σου να δυσκολεύει, όμως σίγουρα σου δίνεται παράλληλα η δυνατότητα να μπεις στη διαδικασία να σκεφτείς και να χαράξεις ένα νέο δρόμο. Σήμερα, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι νομίζω αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τις "βεβαιότητες" –που άλλωστε δεν δουλεύουν πια– και να επέμβουν στα πράγματα. 

    - Έχει κάνει και η Ωρολογοποιία λάθη στο διάστημα στο οποίο αναφέρεστε;

    Και βέβαια. Και μάλιστα τεράστια λάθη. Συμβαίνει σε όλους μας όταν όλα μοιάζουν να πηγαίνουν... ρολόι. Και η Ωρολογοποιία, ιδίως αυτή που ονομάζουμε "Υψηλή" –όρο που έκλεψε ο χώρος από τον αντίστοιχο όρο "Υψηλή Ραπτική" που υπάρχει στην ένδυση– απολάμβανε επί δεκαετίες μια συνεχή και ραγδαία άνοδο. Οι εταιρείες παρασύρθηκαν. Νέες αγορές –συχνά χωρίς γνώσεις στον χώρο– ζητούσαν πολλά και όσο γίνεται πιο ακριβά ρολόγια και –όπως γνωρίζουμε όλοι – σπάνια αυτός που έχει μπροστά του το βάζο με το μέλι αποφεύγει να το γευτεί. Το καλό είναι ότι ακόμη και οι υπερβολές, πάντα στον χώρο της Ωρολογοποιίας συνοδεύονται από μεγάλη δημιουργικότητα.

    - Πως αποφασίσατε την αναβίωση της VIW; 

    Οι λόγοι είναι πολλοί. Αρχικά πιστεύω ότι η Ωρολογοποιία έχει μάθει πολλά από την κρίση και κατά συνέπεια αρκετές εταιρείες έχουν εξελίξει, αλλά και προσαρμόσει στις σημερινές συνθήκες τις συλλογές τους. Οι Έλληνες αγκάλιασαν την Very Important Watches για μια δεκαετία με αγάπη και αληθινό ενδιαφέρον και οι 11 διοργανώσεις της φιλοξένησαν όλα τα κορυφαία ονόματα του χώρου, ακόμη και τους πιο σημαντικούς ωρολογοποιούς που δεν είχαν αντιπροσώπευση στη χώρα μας. Το γεγονός αυτό, παράλληλα με την ύπαρξη του Ώρες Status για 10 χρόνια, συνέβαλε στο να υπάρχει στην Ελλάδα ένα πολύ ενημερωμένο κοινό. Δεν πιστεύω ότι ο Έλληνας ξυπνάει σήμερα το πρωί με τη σκέψη του ποιο ρολόι θα αγοράσει, αλλά η αλήθεια είναι ότι τα δέκα χρόνια που πέρασαν από την τελευταία VIW δεν του δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθεί για το ρολόι με έναν πλήρη και ουσιαστικό τρόπο. 

    - Πόσο πιστεύετε ότι αγαπούν οι Έλληνες το μηχανικό ρολόι;

    Νομίζω ότι έχουν αποδείξει ότι το αγαπούν πολύ. Και δεν αναφέρομαι μόνο στη "χρυσή", πρώτη περίοδο της διοργάνωσης της Very Important Watches (1998-2007) κατά την οποία η Ελλάδα είχε βρεθεί στην 16η θέση στην αγορά ρολογιών από την Ελβετία. Καθημερινά συναντάω ανθρώπους που θυμούνται την κάθε λεπτομέρεια που έχω γράψει για κάποιο ρολόι πριν από 15 ή 20 χρόνια. Η Ωρολογοποιία είναι ένας μαγικός χώρος που όσο πιο βαθιά γνωρίζεις, τόσο ανακαλύπτεις λόγους να την αγαπάς. 

    Ας μην ξεχνάμε ότι παράλληλα είμαστε ο λαός που γέννησε την Τεχνολογία και – όπως για πρώτη φορά διεθνώς καταγράφηκε με τόση σαφήνεια μέσω του βιβλίου μου για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων – το σημερινό ρολόι είναι ο σύγχρονος κρίκος της αλυσίδας που ξεκινάει από τις πρώτες αναφορές του Αριστοτέλη στα γρανάζια, το έργο του Αρχιμήδη και τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. 

    - Ποια θα ήταν τα πρώτα συμπεράσματα από την πρόσφατη αναβίωση της Very Important Watches στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος;

    Θέλησα η αναβίωση της VIW να συνδεθεί άμεσα με τη δημιουργία ενός νέου concept. Σήμερα, πιο έντονα από ποτέ, είναι σαφής η ανάγκη ό,τι κάνεις, να το κάνεις διαφορετικά. Έτσι η VIW 2018 είναι το πρώτο Σαλόνι Υψηλής Ωρολογοποιίας διεθνώς που είχε να παρουσιάσει ένα εντελώς νέο concept. Προτείναμε στο Αθηναϊκό κοινό έναν συναρπαστικό περίπατο στον μυστικό κήπο της Υψηλής Ωρολογοποιίας. Οι επισκέπτες περπάτησαν στον φυσικό χλοοτάπητα, απολαμβάνοντας τα εκατοντάδες τετραγωνικά φυτών και τα χιλιάδες λουλούδια, ζώντας μια εντελώς νέα εμπειρία. Ένας εσωτερικός κήπος, ήταν κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Η αυστηρή επιλογή των εταιρειών Υψηλής Ωρολογοποιίας (Cartier, Hublot, IWC, Parmigiani Fleurier, Piaget, Rolex, TAG Heuer, Ulysse Nardin και Vacheron Constantin) και η εξαιρετική εξυπηρέτηση από τους συμμετέχοντες στην VIW ολοκλήρωσαν τη νέα αυτή επαφή των φίλων του μηχανικού ρολογιού με το αντικείμενο του ενδιαφέροντός τους. Τα τελευταία χρόνια μοιάζει να υπάρχει ένας ενδοιασμός. Η απόλαυση αντικειμένων εξαιρετικής ποιότητας, δεν είναι αμαρτία.

    - Είναι πολυτέλεια σήμερα το μηχανικό ρολόι;

    Και βέβαια είναι. Όπως πολυτέλεια είναι και οτιδήποτε άλλο αγαπάμε. Πολυτέλεια είναι σήμερα το οικογενειακό μεσημεριανό τραπέζι, ο καθαρός αέρας, ο ελεύθερος χρόνος, η φιλία, η ζωή δίχως άγχος... Πολυτέλεια είναι πλέον στην κατασκευή οποιουδήποτε αντικειμένου η ποιοτική – πόσο μάλλον η χειροποίητη – εργασία, τα καλής ποιότητας υλικά, ο σεβασμός στην παράδοση των τεχνικών κατασκευής. Όλα οδηγούν σε μια "πλαστική" ζωή, όπου το εφήμερο κυριαρχεί. 

    - Θα μπορούσαμε επίσης να πούμε ότι είναι το μηχανικό ρολόι πλέον άχρηστο;

    Και βέβαια. Με έναν αντίστοιχο τρόπο που και η ζωγραφική είναι άχρηστη, η μουσική είναι άχρηστη, ένα ωραίο χειροποίητο χαλί, ή ένα ποιοτικό στερεοφωνικό είναι άχρηστα. Το γεγονός ότι η διάδοση της χρήσης του κινητού εκμηδένισε την ανάγκη ανάγνωσης της ώρας μέσω ενός ρολογιού, απελευθερώνει το μηχανικό ρολόι, με τον ίδιο τρόπο που το 1826 η εφεύρεση της φωτογραφίας απελευθέρωσε τη ζωγραφική. Αφαίρεση, κυβισμός κ.λπ., όλα προέκυψαν στη ζωγραφική αμέσως μετά. Σήμερα δεν αγοράζει κανείς ένα αριστούργημα της Υψηλής Ωρολογοποιίας για να βλέπει την ώρα.

    - Πιστεύετε ότι είναι πρόκληση η αγορά ενός μηχανικού ρολογιού σήμερα;

    Συνήθως μας προκαλεί ό,τι μας εντυπωσιάζει οπτικά. Ένα δυνατό σπορ αυτοκίνητο, μια εντυπωσιακή κατοικία, ένα πολύπλοκο ρολόι, αλλά και ένα καλογυμνασμένο σώμα, τα υπέροχα μαλλιά μιας γυναίκας… Δίνουμε μάλλον μεγαλύτερη αξία απ’ ό,τι θα έπρεπε σε ό,τι μπορεί να τραβήξει το βλέμμα των άλλων, ενώ παράλληλα θεωρούμε ότι η αξία μας εξαρτάται από εξωτερικούς παράγοντες της εμφάνισής μας, καθώς και το τι έχουμε στην κατοχή μας. Ναι, αν θεωρήσουμε ότι κάποιος με ωραία μαλλιά, με γρήγορο αυτοκίνητο, με πολυτελές σπίτι ή ωραία σύζυγο είναι "καλύτερος" από έναν που δεν έχει τα παραπάνω, αν νοιώθουμε την ανάγκη διαρκώς να συγκρινόμαστε με τους άλλους, τότε πράγματι είναι πρόκληση το μηχανικό ρολόι που φοράει ο άλλος. Δεν θα ήταν όμως καλύτερα αν ξεφορτωνόμασταν αυτόν τον τρόπο σκέψης;

    Βασικός στόχος της συνολικής ενασχόλησης μου με τον χώρο της Υψηλής Ωρολογοποιίας υπήρξε πάντα η ενίσχυση της ιδέας ότι ένα μηχανικό ρολόι είναι σημαντικό για τις αξίες που φέρει και όχι για την τιμή του. Ο Ναπολέων έλεγε ότι το να φοράς ένα ρολόι του Abraham-Louis Breguet είναι σα να έχεις το μυαλό μιας διάνοιας στο τσεπάκι σου!

    Ο Κωστής Στήκας είναι ένας "δικός μας" άνθρωπος. Υπήρξε ο πρώτος συνεργάτης του Κεφαλαίου από το 1990 και ως φωτογράφος πραγματοποίησε τα πρώτα 100 εξώφυλλα καθώς και όλες τις φωτογραφίες των πρώτων 100 τευχών του Κεφαλαίου.

    Στο Κεφάλαιο επίσης έγραψε το 1995 για πρώτη φορά για τα ρολόγια, ενώ σήμερα κατέχει μια ξεχωριστή θέση στον χώρο της Υψηλής Ωρολογοποιίας διεθνώς, έχοντας γράψει περισσότερες από 10.000 σελίδες για τα σημαντικότερα ρολόγια του κόσμου, καθώς και πραγματοποιήσει συνεντεύξεις περισσότερων από 100 κορυφαίες προσωπικότητες του χώρου. Είναι ιδρυτής και ιδιοκτήτης του Σαλονιού Υψηλής Ωρολογοποιίας Very Important Watches, το οποίο πραγματοποιήθηκε 11 φορές στο διάστημα 1998-2007, καθώς και του διεθνούς ιστότοπου αναφοράς για την Υψηλή Ωρολογοποιία veryimportantwatches.com και συγγραφέας του τιμημένου με έπαινο από την Ακαδημία Αθηνών βιβλίου "Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων". Και βέβαια είναι ο ίδιος που αναβίωσε πρόσφατα την Very Important Watches, 10 χρόνια μετά την τελευταία στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ