Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 06-Ιαν-2019 08:18

    Πότε θα "ξεκλειδώσει" η πώληση του 30% του "Ελ. Βενιζέλος"

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Πότε θα "ξεκλειδώσει" η πώληση του 30% του "Ελ. Βενιζέλος"

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Με το επόμενο κυβερνητικό σχήμα εκτιμάται ότι θα ανεβάσει ταχύτητες η διαδικασία της πώλησης του ποσοστού του 30% του αεροδρομίου "Ελ. Βενιζέλος", δεδομένου ότι εκκρεμεί ακόμη η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, έως το 2046, έναντι τιμήματος της τάξης του 1,1 δισ. ευρώ.  Παραμονές Χριστουγέννων, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην παράταση της προθεσμίας, έως τις 11 Ιανουαρίου, για την υποβολή προσφορών σχετικά με την παροχή υπηρεσιών τεχνικού, εμπορικού και περιβαλλοντικού συμβούλου και συμβούλου κίνησης για την πώληση του 30% του ΔΑΑ.

    Ωσότου να επιλεγεί ο σύμβουλος και να εκκινήσει η διαδικασία της πώλησης του 30% εκτιμάται ότι θα περάσουν αρκετοί μήνες, ενώ προαπαιτούμενο είναι να "κλείσει" το deal για την επέκταση της παραχώρησης του ΔΑΑ. Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής απαιτεί την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, διαδικασία που αναμενόταν αρχικά να λάβει χώρα έως το τέλος του 2018, αλλά, πλέον, βάσει του καλού σεναρίου αυτό θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί το πρώτο δίμηνο της χρονιάς. Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, όσο πλησιάζει η ημερομηνία των εκλογών, τόσο η καθυστέρηση στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων εντείνεται και γι’ αυτό ο διαγωνισμός της πώλησης του 30% του ΔΑΑ εκτιμάται ότι θα εμφανίσει μικρή πρόοδο με την παρούσα κυβέρνηση.

    Ενδιαφέρον

    Για την ώρα, αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για το 30% του ΔΑΑ παραμένει ισχυρό. Στα υποψήφια σχήματα συγκαταλέγονται η γαλλική Vinci, ο όμιλος Κοπελούζου, η υφιστάμενη κοινοπραξία παραχώρησης του αεροδρομίου με leader το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP, ενώ μένει να φανεί, εάν κινεζικές εταιρείες θα δώσουν το "παρών".

    Στο αεροδρόμιο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2018, η κίνηση έφθασε τους 22,58 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας διψήφια άνοδο (+11,2%), με την κίνηση, τόσο του εσωτερικού όσο και τη διεθνή, να παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 5,3% και του 14,2% αντίστοιχα.

    Πάντως, η διαδικασία κινείται με μεγάλη καθυστέρηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι το συμπληρωματικό μνημόνιο, που είχε γίνει γνωστό τον Δεκέμβριο του 2017, προέβλεπε ότι τον Μάρτιο του 2017 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του ΔΑΑ. Πλέον, εάν επαληθευθεί το καλό σενάριο η προκήρυξη του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί την Άνοιξη του 2019.

    Το τίμημα της επέκτασης της σύμβασης

    Σχετικά με το τίμημα της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ από 485 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδήγησε την Αντιπολίτευση να κάνει λόγο για απόπειρα ξεπουλήματος, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ έχουν αναφέρει, παλαιότερα, ότι το αρχικό τίμημα προέκυψε από την εφαρμογή οικονομετρικών μοντέλων των οποίων την αρτιότητα είχαν πιστοποιήσει ανεξάρτητοι σύμβουλοι.  Πρόκειται, κατά τις ίδιες πηγές, για την KPMG και την ICF που, ως ανεξάρτητοι εκτιμητές, προχώρησαν στην αποτίμηση της αξίας της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Στη νέα συμφωνία (που προβλέπει τίμημα 1,3 δισ. ευρώ), η KPMG Advisors A.E. λειτουργεί ως ανεξάρτητος αποτιμητής και η Nomura International plc είναι ο πάροχος γνωμοδότησης για το εύλογο και δίκαιο του τιμήματος (fairness opinion).

    Ακόμη στις διαπραγματεύσεις μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2016, χρησιμοποιήθηκαν τα δεδομένα (μεγέθη επιβατικής κίνησης, οικονομικά αποτελέσματα κτλ.) της 31ης Δεκεμβρίου 2015.

    Κατά το ΤΑΙΠΕΔ, η συνθετότητα της συναλλαγής σε συνδυασμό με τη γραφειοκρατία σε Ελλάδα και Βρυξέλλες και την εξασφάλιση πληθώρας εγκριτικών αποφάσεων καθυστέρησαν περίπου κατά ένα χρόνο την ολοκλήρωση των συζητήσεων. Ωστόσο, κατά τις πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, τα στοιχεία του 2015 έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ως βάση, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, θα λάμβανε χώρα μία αέναη διαπραγματευτική διαδικασία που θα τροφοδοτούνταν από νέα δεδομένα.

    dimitris.delevegos@capital.gr

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων