Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Σεπ-2018 16:00

    Τα μπλακ- άουτ, η αποσύνθεση και τα golden boys του ΑΔΜΗΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τα μπλακ- άουτ, η αποσύνθεση και τα golden boys του ΑΔΜΗΕ

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Το φετινό καλοκαίρι θα μείνει χαραγμένο στη μνήμη δεκάδων χιλιάδων καταναλωτών, που ξανάζησαν με πρωτοφανή συχνότητα τον εφιάλτη του μπλακ-άουτ. Καθώς δεν υπήρχε κάποιος προφανής λόγος ή ανωτέρα βία (απεργία, ακραίες καιρικές συνθήκες κ.λπ.), οι αλλεπάλληλες φετινές διακοπές ρεύματος, όπως κατήγγειλε η αντιπολίτευση, οφείλονται πρωτίστως στα εσωτερικά προβλήματα που προέκυψαν στις εταιρείες των δικτύων από τη μείωση των επενδυτικών δαπανών αλλά και από την αποτυχημένη διοικητική αναδιοργάνωση του ΑΔΜΗΕ, που αποσυντόνισε κρίσιμες τεχνικές διευθύνσεις της εταιρείας.

    Από πλευράς διαχειριστών του ηλεκτρισμού, επιχειρήθηκε τα προβλήματα να αποδοθούν σε τυχαία και σπάνια περιστατικά, ωστόσο αποτελεί κοινό τόπο εντός του ΑΔΜΗΕ ότι πίσω από τα μπλακ-άουτ βρίσκονται ανθρώπινα λάθη, παραλείψεις σε συντηρήσεις και η απομάκρυνση πολύπειρων στελεχών από θέσεις-"κλειδιά", με κριτήρια που δεν δικαιολογούνται επιχειρησιακά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι στον τομέα συντήρησης τοποθετήθηκε σε δυσμένεια πολιτικός μηχανικός αρμόδιος για την κατασκευή πυλώνων, ενώ έμπειροι μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι μπήκαν σε θέσεις-"ψυγεία", θυμίζοντας πρακτικές του παρελθόντος.

    Το πρόβλημα, ωστόσο, όπως κατήγγειλε και ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γ. Μανιάτης, είναι ότι η απαξίωση του ΑΔΜΗΕ δημιουργεί τεράστια προβλήματα και υπάρχει κίνδυνος το επόμενο μπλακ-άουτ να είναι στην Κρήτη. "Υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, παρά την προσπάθεια του υπουργείου να συγκαλύψει τις ευθύνες των εκλεκτών διορισμένων στη διοίκηση. Εάν δεν αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, θα υπάρξει πρόβλημα τα επόμενα χρόνια στην Κρήτη. Μεταθέτουν το πρόβλημα για το μέλλον, αλλά να είναι σίγουροι ότι θα λογοδοτήσουν για τις ευθύνες τους", τονίζει στο "Κ" ο Γ. Μανιάτης, εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και πρώην υπουργός Ενέργειας.

    Το πρόβλημα στην Κρήτη

    Όπως παραδέχτηκε και ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας, Γ. Σταθάκης, με βάση τις μελέτες επάρκειας, αναμένεται να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στην Κρήτη μετά το 2020, κίνδυνος που οφείλεται και στη νέα καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου της μεγάλης διασύνδεσης του νησιού με την Αττική. Το έργο μπορεί να κατασκευαστεί είτε από τον ΑΔΜΗΕ είτε από μια διεθνή κοινοπραξία (Euroasia) σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ, που έχει προχωρήσει πολύ σε αδειδοτικό και μελετητικό επίπεδο και έχει ενταχθεί στα έργα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI). Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις ΑΔΜΗΕ και Euroasia έχουν οδηγηθεί σε τέλμα. Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμα και η επίσημη κοινή μελέτη του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ έχει διαπιστώσει ότι θα προκύψουν ζητήματα επαρκούς κάλυψης των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης από το 2020, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει βάλει αστερίσκους στην έγκριση του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, ζητώντας από τον διαχειριστή να τρέξει τις διαδικασίες για το έργο και να επισπεύσει τη συνεργασία με το Euroasia.

    Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Το αντίθετο μάλιστα: η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και η σύνοδος των Ευρωπαίων ρυθμιστών ENTSO-E έχουν διαπιστώσει έλλειψη πνεύματος συνεργασίας από τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, η οποία στις πρόσφατες διακρατικές συναντήσεις διαπιστώθηκε ότι επιχείρησε να δημιουργήσει ρήγμα μεταξύ των εταιρειών του Βορρά και του Νότου. Οι προσπάθειες αυτές αποτυπώθηκαν και στην απόπειρα του ΑΔΜΗΕ να υπονομεύσει πρωτοβουλία της Κομισιόν να αναλάβει ρόλο-"κλειδί" στο έργο ο Βέλγος διαχειριστής Elia. Στον αντίποδα, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ πρότεινε να μπει στο έργο η γαλλική RTE. Οι Γάλλοι φέρονται να έχουν διπλωματικά αρνηθεί να εμπλακούν στη διένεξη. 

    Κινεζικό dumping

    Το όλο θέμα δεν είναι ένα απλό πρόβλημα που αφορά ένα εγχώριο έργο υποδομής. Η διασύνδεση της Κρήτης συνδέεται άμεσα με την ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, γεγονός που εξηγεί τις πληροφορίες ότι έχει πληροφορηθεί για τα προσκόμματα που προέκυψαν  το Μαξίμου. Επιπλέον, οι κινήσεις της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ έχουν μπει στα ραντάρ των Αρχών ανταγωνισμού της Κομισιόν. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν λίγες ημέρες πριν ο ΑΔΜΗΕ, ως Ευρωπαίος διαχειριστής, έδωσε την πρώτη εργολαβία του (8,8 εκατ. ευρώ υποσταθμός στη Νάξο) σε κινεζική εταιρεία, της οποίας ερευνώνται οι σχέσεις με τη State Grid, μέτοχο του ΑΔΜΗΕ. Πέραν πιθανών θεμάτων εσωτερικής πληροφόρησης που εγείρονται εφόσον τεκμηριωθεί η όποια σχέση, έχει ήδη διαπιστωθεί ότι η προσφορά που υποβλήθηκε από την κινεζική εταιρεία και τον Έλληνα συνεταίρο της ήταν κατά πολύ φθηνότερη από την αμέσως επόμενη. Η μεγάλη διαφορά έχει ήδη σημάνει συναγερμό στις Αρχές ανταγωνισμού για πιθανό dumping τιμών, ιδιαίτερα όταν η συμμετοχή της κινεζικής εταιρείας στα έργα του ΑΔΜΗΕ ανοίγει τον δρόμο και για άλλες ευρωπαϊκές εργολαβίες. Σημειώνεται ότι, με αφορμή το μπλακ-άουτ στην Αττική, ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε πρόγραμμα αντικατάστασης εξοπλισμού ύψους 50 εκατ. ευρώ.

    Τα εσωτερικά deals και οι μισθοί

    Η ανάθεση του έργου της Νάξου στους Κινέζους φημολογείται εντός της εταιρείας ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο ώστε να συμφωνήσει η State Grid στην αλλαγή των όρων της συμφωνίας μετόχων και τη μονιμοποίηση των εργαζομένων μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Η συμφωνία εξασφάλισε και την απαραίτητη συνδικαλιστική συναίνεση. Οι υπόγειες διαδρομές και συμφωνίες συνδικαλιστών και διοίκησης στον ΑΔΜΗΕ εξηγούν και τη σιωπή του εκπροσώπου της ΔΑΚΕ στο δ.σ. όταν εγκρίθηκαν οι "χρυσοί" μισθοί για στελέχη με απειρία και έντονη οσμή κομματικών κριτηρίων, αλλά και επί προηγούμενης διοίκησης.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι μέλος της διοίκησης κάτω των 30 ετών, που με βάση το βιογραφικό του η πρώτη του δουλειά ήταν μέλος του δ.σ. και αν. γενικός οικονομικός διευθυντής του ΑΔΜΗΕ, υπέγραψε πενταετή σύμβαση με αμοιβή 80.000 ευρώ ετησίως. Όλα τα μέλη της διοίκησης φέρονται να έχουν υπογράψει πενταετείς συμβάσεις με ετήσιες αποζημιώσεις από 80.000 έως 120.000 ευρώ και πρόβλεψη bonus 20% για την επίτευξη στόχων όπως η διοικητική αναδιοργάνωση, που αποδιοργάνωσε την εταιρεία και έφερε τα μπλακ-άουτ. Επιπλέον, στην εταιρεία έχουν προσληφθεί 8 σύμβουλοι της διοίκησης, η πλειονότητα των οποίων κοστίζει 6.000 ευρώ τον μήνα, με αποτέλεσμα πλέον τα διοικητικά κόστη να έχουν εκτιναχθεί πολύ πάνω από την εποχή του πρώην διευθύνοντα συμβούλου Γ. Μπλάνα, ο οποίος είχε αποπεμφθεί όταν η Νέα Δημοκρατία αποκάλυψε ότι επιχείρησε να αυξήσει τον μισθό του στα 20.000 ευρώ τον μήνα, και μάλιστα αναδρομικά. Τα διπλάσια αυτά διοικητικά κόστη ανακτώνται από τα ρυθμιζόμενα έσοδα του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή πληρώνονται από τους λογαριασμούς του ρεύματος και τα τέλη που πληρώνουν υποχρεωτικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων