Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 18-Απρ-2018 07:50

    Οι εξαγωγές φοβίζουν τις ελληνικές ΜμΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Οι εξαγωγές φοβίζουν τις ελληνικές ΜμΕ

    της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Μόλις 12 στις 100 μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις εμφανίζονται συνειδητοποιημένες και με στόχευση σε ότι αφορά το κομμάτι των εξαγωγών. Είναι αυτές που κατάφεραν να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τις εξαγωγές να καλύπτουν πλέον το 34% των πωλήσεών τους από 19% που ήταν το 2008.

    Τι γίνεται όμως με το υπόλοιπο 88% των ελληνικών επιχειρήσεων; Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, οι ελληνικές ΜμΕ παρουσιάζουν σημαντικό κενό εξωστρέφειας συγκριτικά με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, καθώς εξάγουν μόλις το 11% των πωλήσεών τους (έναντι 18% κ.μ.ο. στην ΕΕ).

    Η αρνητική απόκλιση είναι περισσότερο έντονη στους κλάδους πληροφορικής και μηχανημάτων (κατά 28 μονάδες και 10 μονάδες, αντίστοιχα), ενώ η βιομηχανία συνεχίζει να είναι ο κλάδος που ξεχωρίζει θετικά με κινητήρια δύναμη ανάπτυξης την εξωστρέφειά  της, με τις εξαγωγικές μικρομεσαίες βιομηχανίες να εκπροσωπούν πλέον το 31% του τομέα (έναντι 26% το 2012) με τα τρόφιμα και τα ορυκτά να υπερτερούν σε όρους εξωστρέφειας έναντι του ευρωπαϊκού  μέσου όρου (κατά 12 μονάδες και 3 μονάδες, αντίστοιχα).

    Ωστόσο έντονο προβληματισμό προκαλεί ένα ακόμη στοιχείο της έρευνας. Ο λόγος για τους αποθαρρυμένους εξαγωγείς, (σ.σ. εκπροσωπούν σημαντικό τμήμα των εξαγωγικών ΜμΕ 10%-12%) που ενώ έχει πετύχει κατά τη διάρκεια της κρίσης σημαντική βελτίωση των εξαγωγών του (137%), δηλώνει απογοητευμένο από την προσπάθειά του και έτσι επιλέγει να μη θέσει την εξωστρέφεια ως στρατηγικό στόχο για την επόμενη πενταετία.

    Μία πιθανή αιτία για αυτή τη "στρατηγική υποχώρηση", σύμφωνα με τη μελέτη της ΤτΕ, είναι η ύπαρξη προβλημάτων ρευστότητας που απορρέουν από τις υψηλές απαιτήσεις (σε μεγάλο βαθμό λόγω υψηλής εξάρτησης από την ελληνική αγορά) και τον τρόπο τιμολόγησης των εξαγωγών που οδηγεί σε χαμηλότερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με τις πωλήσεις στην εγχώρια αγορά.

    Προβλήματα ρευστότητας όμως αντιμετωπίζουν και οι αισιόδοξοι εξαγωγείς (26% των εξαγωγικών ΜμΕ). Ωστόσο, οι αιτίες είναι διαφορετικές. Σε αυτή την κατηγορία ΜμΕ, δεν παρατηρούνται υψηλές απαιτήσεις ή χαμηλή τιμολόγηση εξαγωγών (ίσως λόγω του ότι δεν ακολουθήθηκε επεκτατική πολιτική, καθώς μείωσαν εξαγωγές κατά την κρίση) αλλά αντίθετα προβλήματα που σχετίζονται με την κατάσταση στην εγχώρια αγορά (όπως η μεγάλη μείωση πωλήσεων και συνεπακόλουθα προβλήματα χρηματοδότησης).

    Σε ό,τι αφορά τους στρατηγικούς εξαγωγείς (καλύπτουν άνω του 40% των εξαγωγικών ΜμΕ), το 80% δηλώνει επεκτατικά σχέδια ανάπτυξης μέσα στην επόμενη πενταετία. Όσον αφορά την προώθηση των προϊόντων τους, οι στρατηγικοί εξαγωγείς δήλωσαν ότι δίνουν έμφαση στα clusters ενώ δεν επενδύουν ιδιαίτερα στο e-commerce. Παράλληλα, η επιλογή των αγορών-στόχων δεικνύει ισχυρή στόχευση στις πιο ανταγωνιστικές αγορές της Δυτικής ΕΕ και της Αμερικής και δευτερευόντως σε Βαλκάνια και ουδέτερη στόχευση σε Μέση Ανατολή και Ανατολική Ευρώπη.

    Τι πρέπει να γίνει όμως για να καλυφθεί το κενό εξωστρέφειας των μεταξύ ελληνικών και των ευρωπαϊκών ΜμΕ; Σύμφωνα με την ΤτΕ απαιτείται η ενεργοποίηση των επιχειρήσεων που σήμερα δεν είναι εξωστρεφείς. Σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να στηριχθούν οι ΜμΕ που δηλώνουν ότι η ανάπτυξη των εξαγωγών αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την επόμενη πενταετία (21% των μη εξαγωγικών ΜμΕ). Οι ΜμΕ αυτές είναι μεγαλύτερες από τις υπόλοιπες μη εξαγωγικές ΜμΕ (€0,6 εκατ. έναντι €0,3 εκατ.), και αντίστοιχου επιπέδου με τους στρατηγικούς εξαγωγείς το 2008 (€0,7 εκατ.). 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ