Πέμπτη, 01-Ιουν-2017 07:36
Σε επενδυτικό κόμβο μετατρέπεται το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος"

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η οριστικοποίηση της επέκτασης, για 20 χρόνια έως το 2046, της σύμβασης παραχώρησης του "Ελευθέριος Βενιζέλος" ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση νέων επενδύσεων στο διεθνές αεροδρόμιο των Σπάτων.
Ωστόσο, καταρχάς, την έγκριση της προσφοράς, ύψους 600 εκατ. ευρώ, του ΔΑΑ από το ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να διαδεχτεί σειρά διαβημάτων που υπολογίζεται ότι θα οδηγήσουν στο τέλος της χρονιάς, οπότε αναμένεται να πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ την Τρίτη είχε ζητήσει από τους επενδυτές αναθεωρημένη προσφορά, που έγινε δεκτή το βράδυ της ίδιας ημέρας, ενώ είχε τεθεί ως προθεσμία η ερχόμενη Παρασκευή.
Σε δύο δόσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, το τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ, θα καταβληθεί σε δύο δόσεις.
Η πρώτη, που υπολογίζεται ότι θα είναι λίγο μεγαλύτερη από το ήμισυ του συνολικού τιμήματος, θα κατατεθεί με την επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, ενώ η δεύτερη θα καταβληθεί μεταγενέστερα.
Την ίδια στιγμή, μπορεί τα δύσκολα να έχουν περάσει, ωστόσο, απαιτείται την σύμβαση να εγκρίνουν το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και το Κοινοβούλιο. Τα βήματα αυτά εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Ελ.Βενιζέλος, της οποίας η ισχύς λήγει το 2026, επιτρέπει να "γραφεί" το ποσό, ύψους 483,87 εκατ. ευρώ, ως καθαρό έσοδο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
Επίσης, το Δημόσιο:
- Έχει λαμβάνειν, από την καταβολή ετήσιας αμοιβής, για το διάστημα των 20 ετών, περίπου 894 εκατ. ευρώ.
- Προβλέπει έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος της ΔΑΑ, ύψους 1,47 δισ. ευρώ και
- Προσδοκά, λόγω της επέκτασης της σύμβασης την μελλοντική καταβολή επιπλέον μερισμάτων ποσού περίπου 835 εκατ. ευρώ.
Επενδύσεις
Η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης - που θα "κλείσει" μέχρι το τέλος της χρονιάς - ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της πώλησης του ποσοστού 30% που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Η παρουσία στο "Ελευθέριος Βενιζέλος”, μέχρι το 2046, ενός κραταιού μακροπρόθεσμου επενδυτή, όπως το καναδικό fund PSP Investments (ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου), θα αυξήσει σημαντικά την αξία του προς διάθεση 30%. Και σε συνδυασμό με τη σταδιακή ανακαίνιση των 14 περιφερειακών αερολιμένων και την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, η υπεραξία του προς πώληση 30% του αεροδρομίου θα εκτοξευτεί, όπως αναφέρουν αναλυτές.
Παράλληλα, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, όταν η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ διαμορφωθεί στο 90% των 26 εκατομμυρίων επιβατών, τότε θα μπουν μπροστά τα σχέδια για την επέκταση του κτηρίου προς τη βόρεια πλευρά. Ο στόχος αυτός δεν είναι μακρινός, δεδομένου ότι το 2016 η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ξεπέρασε τα 20 εκατομμύρια (20.016.998).
Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης, θα λάβουν χώρα στον αερολιμένα επενδύσεις ύψους 2,35 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι πρόσφατα ο ΔΑΑ ολοκλήρωσε την αναδιάταξη των περιοχών εκτός Σένγκεν (9.000 τ.μ.) και εντός Σένγκεν (15.000 τ.μ.), προχωρώντας σε διευρυμένες χωροταξικές αλλαγές, σε μία επένδυση ύψους 35 εκατ. ευρώ.
Το…σκάνδαλο
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο διορισμένος, από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, πρώην πρόεδρος του ΔΑΑ Παναγιώτης Ρουμελιώτης είχε δηλώσει τον Φεβρουάριο του 2016 ότι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης "αποτελεί σκάνδαλο, ενώ υπάρχει κακοδιαχείριση από την πλευρά των ξένων ιδιωτών".
Αλλά και ο κ. Σπίρτζης ζητούσε την πλήρη αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης, ωσότου τον περασμένο Μάρτιο υπέγραψε τη σύμβαση…
dimitris.delevegos@capital.gr