Τετάρτη, 22-Μαρ-2017 07:42
Πριν το Πάσχα ξεκινάει η μεγαλύτερη γερμανική επένδυση των τελευταίων ετών

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Περίπου δυόμιση χρόνια μετά την ανάδειξη του σχήματος Fraport-Slentel ως προτιμητέου επενδυτή, η έναρξη παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην ελληνογερμανική κοινοπραξία μετρά αντίστροφα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, αποτελεί το νέο χρονικό ορόσημο για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης που συνοδεύεται με την καταβολή εφάπαξ τιμήματος ύψους 1,23 δισ. ευρω.
Ο στόχος για την παράδοση των αερολιμένων πριν από το Πάσχα είναι, πλέον, εφικτός, ύστερα από τη σύναψη συμφωνίας της Fraport Greece με το Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών πρώτων βοηθειών από το ΕΚΑΒ. Το υπουργείο Υγείας φερόταν, αρχικά, να ζητούσε την πληρωμή από τον παραχωρησιούχο των υπηρεσιών πρώτων βοηθειών και υγειονομικών υπηρεσιών.
Ωστόσο, η σύμβαση παραχώρησης, που έχει ψηφίσει το Κοινοβούλιο, προβλέπει ότι δεν είναι δυνατόν να απαιτηθεί ξεχωριστή χρέωση από τον παραχωρησιούχο για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες. Εξάλλου, συγκεκριμένη μνεία στη σύμβαση παραχώρησης γίνεται και για τις εγκαταστάσεις για υπηρεσίες διάσωσης και πυρόσβεσης.
Η επόμενη φάση της ιδιωτικοποίησης αφορά την παραχώρηση, η οποία για να ξεκινήσει πρέπει να πληρωθούν συγκεκριμένες αιρέσεις, με τις πιο σημαντικές (από συνολικά 27 να έχουν ολοκληρωθεί, περιλαμβάνοντας την επικύρωση της σύμβασης από το Κοινοβούλιο, την λήψη έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του παραχωρησιούχου.
Οι αιρέσεις που απομένουν αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί σε διάστημα περίπου δύο εβδομάδων, ενώ η καταβολή από το ελληνογερμανικό σχήμα του εφάπαξ τιμήματος, ύψους 1,23 δισ. ευρώ, θα σηματοδοτήσει την υλοποίηση της μεγαλύτερης γερμανικής επένδυσης στην Ελλάδα των τελευταίων ετών. Ταυτόχρονα, το Δημόσιο έχει λαμβάνειν ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται, ετησίως, ως ποσοστό 28,2% και 28,94% των ebitda των περιφερειακών της ομάδας Α και Β, αντίστοιχα.
Η αναβάθμιση των αερολιμένων
Όπως έχει αποκαλύψει, από τον περασμένο Μάιο το Capital.gr, τα έργα που η Fraport-Slentel θα υλοποιήσει χωρίζονται σε επικείμενα των οποίων η ολοκλήρωση θα οδηγήσει σε αναπροσαρμογή των τελών και σε μελλοντικά τα οποία θα λάβουν χώρα έως το τέλος της παραχώρησης.
Ενδεικτικά, στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα πραγματοποιηθεί η τρέχουσα αύξηση της χωρητικότητας του χώρου ελεγχόμενης πρόσβασης του αεροδρομίου ταυτόχρονα με την αύξηση της χωρητικότητας του κτηρίου του αεροσταθμού και των εγκαταστάσεων του αστικού χώρου του αεροδρομίου. Παράλληλα, τα στελέχη της κοινοπραξίας εκτιμούν ότι θα υπάρξει μια σειρά από συγκεκριμένες συμφορήσεις κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής, με συνεχόμενη αύξηση της κίνησης επιβατών. Πολλά από τα γραφεία εντός του κτηρίου του αεροσταθμού θα μπορούσαν να μεταφερθούν προκειμένου ο χώρος να χρησιμοποιηθεί για δραστηριότητες εξυπηρέτησης επιβατών.
Στο αεροδρόμιο Σαντορίνης, η βασική πρόκληση είναι το πολύ μικρό μέγεθος του αεροσταθμού, με τις εγκαταστάσεις να περιορίζονται ελλείψει χώρου. Γι’ αυτό θα απαιτηθεί άμεσα να επεκταθεί ο αεροσταθμός κατά 17.079 τ.μ. μέχρι το 2020, ενώ ήδη είναι σε εξέλιξη εργασίες επέκτασής του κατά 720 τ.μ.
Με απεργίες προειδοποιούν οι συνδικαλιστές
Την ίδια στιγμή, για τους συνδικαλιστές στην Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η ΚΥΑ "Αναδιοργάνωση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών, και Μεταφορών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58 του ν.4438/2016 (Α΄ 220)” αποτελεί "κόκκινο πανί”, καθώς οδηγεί σε "οικονομικό στραγγαλισμό την ΥΠΑ”.
Οι συνδικαλιστές προαναγγέλλουν με ανακοίνωσή τους την υλοποίηση απεργιακών κινητοποιήσεων ώστε να μην "επιτευχθούν στόχοι που μόνο σκοπό έχουν την απαξίωση της Υπηρεσίας και το ξεπούλημα των κρατικών αεροδρομίων”.
dimitris.delevegos@capital.gr