Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 19-Δεκ-2018 00:21

    Ναι, η Ρωσία έκανε κατάχρηση του Facebook. Αλλά δούλεψε;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Leonid Bershidsky

    H προπαγάνδα της Ρωσίας κατά τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016 ήταν ευρύτερη από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως, σύμφωνα με δύο πρόσφατα δημοσιευμένες μελέτες. Αλλά δεν παρέχουν αποδείξεις ότι η εκστρατεία επιρροής ήταν τόσο αποτελεσματική όσο ήλπιζε το Κρεμλίνο. Και οι δύο εκθέσεις, βασισμένες στα δεδομένα που παρέχονται από τα κοινωνικά δίκτυα, συνδυάζουν μία δυσπιστία ως προς τις αποκαλύψεις των εταιρειών με μία αφελή εμπιστοσύνη στις μετρήσεις που επιδεικνύουν.

    Το Facebook, το Instagram, το Twitter και το Google έχουν παραχωρήσει δεδομένα σχετικά με τις δραστηριότητες του Οργανισμού Έρευνας στο Διαδίκτυο, ενός ρωσικού troll farm, το οποίο αντιμετωπίζει το κατηγορητήριο του Ειδικού Συμβούλου Ρόμπερτ Μιούλερ, προς την Επιλεγμένη Επιτροπή του τμήματος Μυστικών Πληροφοριών της Γερουσίας των ΗΠΑ. Δύο ομάδες, μία από το Computational Propaganda Project του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και από την εταιρία κοινωνικής ανάλυσης δικτύων Graphika, και η άλλη από την ομάδα προστασίας από την παραπληροφόρηση New Knowledge, έχουν αναδείξει τα δεδομένα αυτά. Και οι δύο ομάδες ισχυρίζονται ότι τα κοινωνικά δίκτυα ήταν επιλεκτικά στις αποκαλύψεις τους, όταν πρωτοεμφανίστηκε η υπόθεση της ρωσικής εκστρατείας.

    Η αρχική διαμάχη επικεντρώθηκε στις διαφημίσεις που η ρωσική ομάδα αγόρασε στο Facebook για περίπου 100.000 δολάρια. Αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι "οργανικές" δημοσιεύσεις διχαστικού περιεχομένου - υλικό που υποκρύπτεται από το κοινό που πρόσκειται στη δεξιά πτέρυγα ή δημοσιεύσεις που αποσκοπούν στο να σταματήσουν τις μειονότητες από το να ψηφίσουν τη Χίλαρι Κλίντον - αποτελούσαν ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς της ρωσικής υπηρεσίας από ό,τι οι διαφημίσεις.

    Οι περισσότεροι χρήστες είδαν τις οργανικές δημοσιεύσεις, σύμφωνα με την ComProp. Το εν λόγω περιεχόμενο έχουν δει 126 εκατομμύρια χρήστες στο Facebook και 20 εκατομμύρια στο Instagram, σύμφωνα με το Facebook. Η New Knowledge υποπτεύεται ότι ο τελευταίος αριθμός είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερος.

    Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος της δραστηριότητας ήταν στο Instagram, μέρος της αυτοκρατορίας του Facebook που σχεδόν παραβλέφθηκε στην αντιπαράθεση για το θέμα. Οι λογαριασμοί Instagram της ρωσικής ομάδας απέσπασαν 183 εκατομμύρια likes και 4 εκατομμύρια σχόλια, σύμφωνα με τη New Knowledge. Στο Facebook, περίπου 31 εκατομμύρια χρήστες κοινοποίησαν το περιεχόμενο και σχεδόν 39 εκατομμύρια έκαναν like, ανέφερε η ComProp.

    Οι αριθμοί δείχνουν ότι το Facebook περιόρισε με επιτυχία το πεδίο της αρχικής συζήτησης στις πληρωμένες διαφημίσεις στον κύριο ιστότοπό του, καθώς προσπάθησε να μαζέψει τη ζημιά. Η πρώτη αντίδραση της εταιρείας στην έκθεση σχετικά με την εκστρατεία της ρωσικής ομάδας ήταν απλώς το να καταστήσει πιο διαφανείς τις πολιτικές διαφημιστικές πρακτικές της. Μία απόσυρση των "μη αυθεντικών λογαριασμών" ήρθε αργότερα ενώ, όπως αναφέρει η  New Knowledge, ορισμένοι λογαριασμοί που συνδέονται με τον ρωσικό οργανισμό παραμένουν ενεργοί.

    Είναι πάντα δύσκολο να μετρήσει κανείς τις επιπτώσεις της προπαγάνδας στον Τύπο, το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση. Δεδομένου ότι ο Ντόναλντ Τραμπ έφτασε την Κλίντον στο Facebook, παρά το γεγονός ότι δαπάνησε τα μισά χρήματα συγκριτικά με την εκστρατεία της Κλίντον, είναι δελεαστικό να πιστεύουμε ότι οι ψηφιακές διαφημίσεις είναι πολύ πιο αποτελεσματικές από τις παραδοσιακές. Βεβαίως, το μέγεθος του κοινού και το πόσο αυτό συμμετείχε στην ψηφιακή εκστρατεία που αποκαλύφθηκε από τις μελέτες φαίνονται εντυπωσιακά.

    Αυτό δεν σημαίνει ότι η εκστρατεία της Ρωσίας ήταν εξαιρετικά αποδοτική. Σύμφωνα με την ComProp, οι μέθοδοι που χρησιμοποίησε η ρωσική εκστρατεία δεν ξεκίνησαν με βάση τις παραδοσιακές πολιτικές εκστρατείες, αλλά το ψηφιακό μάρκετινγκ. Και αυτό παρέχει το καλύτερο μέτρο ως προς την επιτυχία τους.

    Τον Απρίλιο, οι Brett Gordon και Florian Zettelmeyer του Πανεπιστημίου Northwestern και δύο εργαζόμενοι του Facebook, οι Neha Bhargava και Dan Chapsky, δημοσίευσαν ένα άρθρο σχετικά με την αποτελεσματικότητα 15 διαφημιστικών εκστρατειών στο Facebook. Το πιο εντυπωσιακό εύρημά τους ήταν ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι παρατήρησης - οι οποίες εξετάζουν πόσα άτομα είδαν μια διαφήμιση και πόσοι αγόρασαν ένα προϊόν - τείνουν να υπερεκτιμούν έντονα το πραγματικό αποτέλεσμα των διαφημίσεων.

    Ο κύριος λόγος; Πολλά από τα άτομα που εκτίθενται σε μια διαφήμιση ή σε μια οργανική δημοσίευση για ένα προϊόν θα το αγόραζαν ούτως ή άλλως. Αυτό δεν διαφέρει και στην περίπτωση των υποψηφίων των εκλογών.

    Η έκθεση του Gordon χρησιμοποιεί μια επιτυχημένη μέτρηση ως προς την επιτυχία της διαφημιστικής καμπάνιας που ονομάζεται "lift" και που δεν παρακολουθεί μόνο τον τρόπο με τον οποίο αγοράζει η στοχευόμενη ομάδα, αλλά δημιουργεί μια ομάδα ελέγχου και υπολογίζει πόσο μεγάλο μέρος του ακροατηρίου θα αγόραζε το προϊόν ούτως ή άλλως. Με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να δημιουργήσει σχέση αιτιότητας μεταξύ διαφημίσεων και αγορών καλύτερα από τις παραδοσιακές μεθόδους παρατήρησης.

    Αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις εκλογές, διότι δεν υπάρχει τρόπος να εντοπιστεί το πώς οι πολίτες πραγματικά ψηφίζουν. Όμως, στις 15 εμπορικές εκστρατείες που μελετήθηκαν στην έκθεση του Gordon, το "lift" - η πρόσθετη δραστηριότητα που δημιουργήθηκε - κυμάνθηκε μεταξύ του -3,5 και του 153,2%. Μόνο οκτώ εκστρατείες προκάλεσαν "lift" στατιστικά διαφορετικό από το μηδέν στο επίπεδο εμπιστοσύνης 5%.

    Αυτό δείχνει ότι για όλα τα νέα στοιχεία στις τελευταίες μελέτες, είναι ακόμα ασαφές εάν η ρωσική εκστρατεία επιρροής λειτουργούσε όπως είχε προβλεφθεί. Ήταν σίγουρα ακριβή - ο μηνιαίος προϋπολογισμός της Υπηρεσίας Διερεύνησης Διαδικτύου ύψους 1,25 εκατ. δολαρίων για τις Η.Π.Α. είναι συγκρίσιμες με τις δαπάνες της Κλίντον για την εκστρατεία στο Facebook. Όμως, μέχρις ότου οι υποψήφιοι σε μελλοντικές εκλογές εγκαταλείψουν τις παραδοσιακές μεθόδους διαφήμισης και ασχοληθούν εξ’ ολοκλήρου με τα κοινωνικά δίκτυα, θα είναι αδύνατο να δούμε πόσο καλά λειτουργεί η προπαγάνδα στο διαδίκτυο. Αυτά τα νούμερα για το κοινό και την ενασχόλησή τους με τις καμπάνιες, δεν είναι αντιπροσωπευτικά και θα έπρεπε να τα εμπιστευόμαστε λιγότερο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων