Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 23-Νοε-2018 00:37

    Το Facebook πρέπει να αλλάξει

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

     

    Από τη συντακτική ομάδα του Bloomberg View 

    Πώς η Facebook Inc, από τον αθώο ρόλο του να μοιράζει "clicks” και "likes” κατέληξε να πρωταγωνιστεί σε τόσες πολλές κρίσεις; Και γιατί πάντα δείχνει να κάνει τα πράγματα χειρότερα;

    Αντιμέτωπη με διεθνή κριτική για τις παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής και τη ρωσική εκστρατεία παραπληροφόρησης, σύμφωνα με τους New York Times, η Facebook απέκρυψε την αλήθεια, κατέπνιξε τις διαφωνίες στο εσωτερικό της, έκανε πολιτικές χάρες και προσέλαβε μια συμβουλευτική εταιρεία για να μεταθέσει την ευθύνη και να εκφοβίσει τους επικριτές. (Η εταιρεία μάλιστα υπαινίχθηκε ότι ο George Soros είναι ο εγκέφαλος μιας συνωμοσίας κατά της Facebook).

    Δυστυχώς τίποτα από αυτά δεν σοκάρει. Όλα δείχνουν πως η Facebook δεν έχει τους χρήστες της σε εκτίμηση, περιφρονεί το Κογκρέσο και τις ρυθμιστικές αρχές, αντιδρά χωρίς οίκτο στην κριτική και γενικά αποφεύγει τον αυτό-έλεγχο. Όταν αντιμετωπίζει ένα σκάνδαλο - όπως συμβαίνει συχνά - το ένστικτό της είναι να θολώνει το τοπίο και να εμποδίζει.

    Αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι ενέργειες του Facebook. Υπάρχει επίσης το τεράστιο χάσμα μεταξύ αυτού που κάνει και αυτού που λέει. Ακόμη και όταν η Sheryl Sandberg,  διευθύντρια λειτουργιών της εταιρίας κατέθετε ενώπιον της επιτροπής πληροφοριών της Γερουσίας τον Σεπτέμβριο - και διακηρύσσοντας ότι αισθάνεται "ευγνώμων για το έργο που επιτελεί αυτή η επιτροπή"- η εταιρεία δρούσε στο παρασκήνιο για να εμποδίσει τις προσπάθειες αυτής της επιτροπής.
    Αυτή η τάση επιδεινώνει σχεδόν όλες τις αντιφάσεις της Facebook. Στην προτιμώμενη νομενκλατούρα της εταιρείας, η επιχείρησή της "φέρνει τον κόσμο πιο κοντά". Στην πραγματικότητα, έχει περάσει 14 χρόνια να απολογείται για το αντίθετο -για την ενθάρρυνση των καυστικών σχολίων, την κατάχρηση δεδομένων, τη φιλοξενία προπαγάνδας, τη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων, την επιδοκιμασία του ρατσισμού, τη χειραγώγηση των συναισθημάτων, την υπονόμευση της δημοκρατίας, την ενθάρρυνση της εθνικής βίας, και πάει λέγοντας. Η μεταμέλεια καταλαμβάνει, στην πραγματικότητα, ένα σημαντικό μέρος των δημόσιων δηλώσεων του Mark Zuckerberg.

    Επομένως, δεν μπορεί να κατηγορείται το Κογκρέσο που δεν πείθεται από το τελευταίο συγγνώμη της εταιρείας. Κατά πάσα πιθανότητα, θα κυνηγήσει το Facebook και τους ανταγωνιστές του στην επόμενη συνεδρίαση, για αυτό το σκάνδαλο και για άλλα. Θα πρέπει ωστόσο να προχωρήσει με προσοχή: Ο κίνδυνος είναι να συνδυάσει πολλά από τα δεινά του Facebook, δημιουργώντας έτσι νέα προβλήματα.

    Ορισμένες από τις καταχρήσεις της εταιρείας μπορούν πράγματι να αντιμετωπιστούν νομικά. Η απαίτηση μεγαλύτερης διαφάνειας σχετικά με τις παραβιάσεις δεδομένων και για το ποιος πληρώνει για διαφημίσεις στο Facebook θα ήταν πλήρως δικαιολογημένη. Το Κογκρέσο θα πρέπει επίσης να εξετάσει αν τα κοινωνικά μέσα βλάπτουν την ψυχική υγεία, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων. Περαιτέρω έρευνα για το πώς μπορεί να διαβρώσει την πολιτική - όχι μόνο μέσω διαφημίσεων, αλλά με την ενθάρρυνση της πόλωσης, του εξτρεμισμού, των "φίλτρων" και ούτω καθεξής - θα ήταν ευπρόσδεκτη.

    Σε άλλους τομείς, όμως, το Κογκρέσο θα μπορούσε να επιδεινώσει την κατάσταση. Ένα καθεστώς ιδιωτικού απορρήτου στη βάση του ευρωπαϊκού μοντέλου θα κατάφερνε μόνο να οχυρώσει το Facebook σε βάρος των μικρότερων αντιπάλων, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το κόστος, θα επιβάλλει περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες και θα αναστατώσει τους καταναλωτές. Ομοίως, η διάσπαση της εταιρείας, παρότι ικανοποιητική, δεν θα έκανε πολλά για να ωφελήσει τους καταναλωτές προκαλώντας παράλληλα πολλές περιττές ζημιές.

    Ένα πρότυπο εμπιστευτικής πληροφόρησης - στο οποίο οι εταιρείες συλλογής δεδομένων θα δεσμεύονται να ενεργούν με γνώμονα τα συμφέροντα των χρηστών τους, όπως πρέπει να κάνουν οι γιατροί και οι δικηγόροι σε αντάλλαγμα για περιορισμένη ασυλία από τους κρατικούς και πολιτειακούς νόμους περί δεδομένων - είναι ο καλύτερος τρόπος να προχωρήσουμε. Πέρα από αυτό, θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά οι εξαγορές της Facebook και στη συνέχεια να αφεθεί η αγορά να δράσει ελεύθερα.

    Για να είμαστε δίκαιοι, το κοινωνικό δίκτυο έχει σημειώσει κάποια πρόοδο. Καταπολεμά τις ψεύτικες ειδήσεις, επιβάλλει περισσότερους κανόνες για το περιεχόμενο και γίνεται σιγά σιγά λίγο πιο διαφανές. Το Κογκρέσο δεν πρέπει να ξεχνά ότι η εταιρεία απασχολεί περίπου 34.000 άτομα, παρέχει υπηρεσίες εξαιρετικά δημοφιλείς και ωφελεί τις μικρές επιχειρήσεις. Ο στόχος δεν πρέπει να είναι να καταστραφεί μια ανθηρή αμερικανική εταιρεία.

    Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφισβήτηση γύρω από τις παραπλανητικές μεθόδους της Facebook. Και δεν μπορεί να υπάρξει ανοχή στα κατά συρροή σκάνδαλα και τις επανειλημμένες απάτες. Το χάσμα ανάμεσα στα λόγια καις τις πράξεις πρέπει να κλείσει. Εάν το Κογκρέσο πράγματι εκραγεί, η Facebook δεν θα πρέπει να κατηγορήσει κανέναν άλλον παρά τον εαυτό του.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων