Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 06-Σεπ-2017 00:06

    Είναι τα ταξί οι νέες τράπεζες;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Adam Minter

    Στη Νοτιοανατολική Ασία, οι τραπεζικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων αποκτούν μια εντελώς νέα σημασία. Την περασμένη εβδομάδα, η Grab, μία από τις κορυφαίες εταιρείες μίσθωσης αυτοκινήτων της περιοχής, ανακοίνωσε ότι οι χρήστες της εφαρμογής της μπορούν να ξεκινήσουν να στέλνουν πιστώσεις -που χρησιμοποιούνται για να πληρώσουν μετακινήσεις - ο ένας στον άλλο. Μέχρι το τέλος του έτους, θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πιστώσεις σε περισσότερα από 1.000 εστιατόρια και λιανοπωλητές. Αν όλα πάνε καλά, η Grab θα γίνει μια μέρα γνωστή ως μία πλατφόρμα ηλεκτρονικών πληρωμών, η οποία απλώς θα τυχαίνει να προσφέρει και μια υπηρεσία ταξί.

    Πρόκειται για μια ριζική εξέλιξη, αλλά καθόλου παράλογη. Περίπου 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση στις παραδοσιακές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες παγκοσμίως. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι συγκεντρωμένοι στις αναπτυσσόμενες χώρες με οικονομίες που βασίζονται σε μετρητά, όπου οι τράπεζες αντιστέκονται εδώ και καιρό στο να προσφέρουν υπηρεσίες, όπως δάνεια, δυνατότητα ελέγχου λογαριασμών και πιστωτικές κάρτες. Καθώς τα εισοδήματα στις χώρες αυτές αυξάνονται, η τεχνολογία βοηθά τους επιχειρηματίες να αντιπαρέλθουν τους ξεπερασμένους τρόπους επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στην πράξη, τα κινητά τηλέφωνα έχουν επιτρέψει την εξέλιξη ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος, με ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

    Η τάση αυτή ξεκίνησε στην Κένυα. Το 2007, η Safaricom Ltd. εισήγαγε το M-Pesa, μια υπηρεσία που επιτρέπει στους χρήστες να προχωρούν σε μεταφορές χρημάτων μέσω μηνυμάτων κειμένου. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, το M-Pesa εξελίχθηκε σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα πληρωμών και τραπεζικών υπηρεσιών που λειτουργεί στα περισσότερα κινητά τηλέφωνα της περιοχής. Το 2016, η M-Pesa διαχειρίστηκε 6 δισεκατομμύρια συναλλαγές για 30 εκατομμύρια πελάτες σε 10 χώρες. Η Αφρική σήμερα έχει τώρα περισσότερους λογαριασμούς η διαχείριση των οποίων γίνεται μέσω κινητών τηλεφώνων από ό,τι έχει τραπεζικούς λογαριασμούς.

    Στην Ασία, ο μετασχηματισμός ήταν εξίσου δραματικός. Οι κορυφαίες υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και κοινωνικών μέσων της Κίνας -η Alibaba και η WeChat- έχουν δημιουργήσει πλατφόρμες πληρωμών που χρησιμοποιούνται τόσο διαδεδομένα, έτσι ώστε η χρήση μετρητών να μην υφίσταται καν σε μερικές περιοχές. Το 2016, οι άνθρωποι στην Κίνα προχώρησαν σε ηλεκτρονικές πληρωμές ύψους περίπου 5,5 τρισ. δολ.. Στην Ινδία, περίπου το ένα πέμπτο του πληθυσμού χρησιμοποιεί τέτοιου είδους ηλεκτρονικές πληρωμές, κυρίως μέσω νέων εταιρειών όπως η Paytm E-commerce Pvt.

    Η Νοτιοανατολική Ασία είναι ο επόμενος στόχος και, κατά κάποιο τρόπο, ο πιο ενδιαφέρων. Με 640 εκατομμύρια πληθυσμό και με αυξανόμενη πρόσβαση στο διαδίκτυο και στα κινητά τηλέφωνα, είναι σίγουρα πρόσφορο έδαφος για νεοφυείς χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών, έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται τέτοιες επιχειρήσεις σε έναν κλάδο-έκπληξη: την πρωτοποριακή τοπική βιομηχανία μίσθωσης αυτοκινήτων. Αυτό θα ήταν ένα ασυνήθιστο επιχειρηματικό μοντέλο σε μέρη όπου οι πιστωτικές κάρτες και οι τραπεζικοί λογαριασμοί χρησιμοποιούνται κατά κόρον - η Uber Technologies Inc., για παράδειγμα, θα είχε ελάχιστα κίνητρα να δοκιμάσει κάτι παρόμοιο στις ΗΠΑ

    Αλλά σε χώρες όπως η Ινδονησία, όπου μόλις το 36% των ανθρώπων κατέχουν τραπεζικό λογαριασμό και λιγότεροι από 5% πιστωτική κάρτα, είναι ένας πολύ καλός τρόπος να προσελκύσουν τους χρήστες και να τους κρατήσουν σε μια βολική πλατφόρμα πληρωμών. Οι -περισσότεροι από 200.000- οδηγοί που εργάζονται στην Go-Jek, την κορυφαία υπηρεσία με την οποία οι επιβάτες "μοιράζονται” διαδρομές στην Ινδονησία, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια για να διατηρήσουν τα χρήματά τους ή να τα ξοδέψουν σε άλλες υπηρεσίες. Οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πορτοφόλια για να πληρώσουν τα πάντα, από παραγγελίες φαγητού μέχρι μασάζ και καθαρισμό  σπιτιού.

    Στην πιο πλούσια Σιγκαπούρη, η Grab έχει παρόμοιες δραστηριότητες, επεκτείνοντας τη χρήση του ηλεκτρονικού πορτοφολιού σε μικρές επιχειρήσεις, όπως καφετέριες, πλανόδιους πωλητές και λαϊκές αγορές. Το να επιτρέπεται στους πωλητές να δέχονται χρήματα χωρίς την ταλαιπωρία ή το κόστος της ενοικίασης ενός τερματικού πληρωμών και παρέχοντας στους πελάτες την ευκολία πληρωμής χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή με την οποία είναι ήδη εξοικειωμένοι, μπορεί να αποτελεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Η ικανότητα αυτών των εφαρμογών να συλλέγουν τεράστιο όγκο δεδομένων από τους χρήστες - συνδυάζοντας την τοποθεσία και τις ταξιδιωτικές συνήθειες με το ιστορικό αγορών, για παράδειγμα, θα μπορούσε να τις καταστήσει "game changer” για την αγορά. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η εταιρεία θέλει να προχωρήσει σε δραστηριότητες ασφάλισης και δανεισμού.

    Το να ανταγωνίζονται εταιρείες ταξί τις τράπεζες για την ευκαιρία να προσφέρουν δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών θα φαινόταν απίθανο πριν από λίγα χρόνια. Σήμερα, είναι σπουδαία είδηση ​​για τους καταναλωτές, ιδιαίτερα εκείνους που έχουν εγκαταλείψει την παραδοσιακή αγορά χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Ο ανταγωνισμός θα πρέπει να μειώσει το κόστος ένταξης στην ψηφιακή οικονομία, να καταστήσει πιο εύκολες υπηρεσίες όπως την πληρωμή λογαριασμών, να αναγκάσει τις τράπεζες να στρέψουν την προσοχή τους στους πελάτες με χαμηλό εισόδημα και να ασκήσουν πίεση στις εταιρείες πιστωτικών καρτών να μειώσουν τις προμήθειες και τα πρόστιμα. Στη Σιγκαπούρη και σε άλλες χώρες, οι τράπεζες συσπειρώνουν να δημιουργήσουν τα δικά τους πρότυπα ηλεκτρονικών πληρωμών. Μπορεί να ετοιμάζονται για κάτι "μεγάλο”.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    00:04 20/09

    Αυτό που χρειάζεται η Γερμανία δεν είναι το ίδιο με αυτό που χρειάζεται η Ευρώπη

    Εάν οι δημοσκοπήσεις είναι σωστές, η Angela Merkel είναι σε καλό δρόμο για να πετύχει το ρεκόρ της τέταρτης συνεχόμενης θητείας ως Καγκελάριος στις 24 Σεπτεμβρίου. Ο πειρασμός, μετά από ένα τέτοιο...

    01:25 19/09

    Τι καταλάβαμε την τελευταία εβδομάδα για το bitcoin

    Λαμβάνοντας ώθηση από τις τεχνολογικές καινοτομίες που υπόσχονται μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, τα κρυπτονομίσματα είναι μια απάντηση στο ευρύτερο φαινόμενο δυσαρέσκειας με τα υπάρχοντα θεσμικά...

    00:05 18/09

    Τι μάθαμε από το δυστύχημα της Tesla: Άνθρωπος και Μηχανή πρέπει να δουλέψουν μαζί

    Κανένα όχημα που κυκλοφορεί σήμερα στην αγορά δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσει ασφαλή αυτόνομη οδήγηση. Όταν οι καταναλωτές λαμβάνουν τη διαφημιστική εκστρατεία υψηλής τεχνολογίας ως απόλυτα αληθινή, ...

    00:46 15/09

    O Juncker επιθυμεί τις Ηνωμένες Πολιτείες Ευρώπης. Τον στηρίζει κανείς;

    Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θεωρεί ότι τώρα είναι η ευκαιρία για να δοθεί μια αποφασιστική φεντεραλιστική ώθηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το προφανές ερώτημα είναι εάν υπάρχει κάποια στήριξη για...

    00:08 13/09

    Τα μαθήματα της Νότιας Κορέας για τον Trump

    Οι σύμβουλοί του φαίνεται να έχουν πείσει τον Πρόεδρο των ΗΠΑ να μην πετάξει στα σκουπίδια τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της χώρας με τη Νότια Κορέα -για την ώρα. Ο ίδιος ο Trump εξακολουθεί να...

    00:04 11/09

    H ΕΚΤ δεν θα πρέπει να ανησυχεί για το ευρώ

    Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει περάσει μεγάλο μέρος αυτής της δεκαετίας προσπαθώντας να πείσει τις αγορές ότι το ευρώ είναι μη αναστρέψιμο. Ως εκ τούτου, είναι κάπως ειρωνικό το γεγονός ότι οι...

    00:05 05/09

    Αντιστροφή ρόλων: Η Ευρώπη ανακάμπτει, ενώ οι ΗΠΑ συνιστούν κίνδυνο για την παγκόσμια οικονομία

    Για μια δεκαετία, οι Αμερικανοί παρατηρούσαν την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού με ανησυχία, φοβούμενοι ότι οι κρίσεις-ντόμινο στην ευρωζώνη θα κατέστρεφαν την παγκόσμια οικονομία. Οι ρόλοι ξαφνικά...