Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 26-Ιουν-2014 08:59

    Οι προκλήσεις της Κίνας στο εξωτερικό

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Mathieu Duchâtel, Oliver Bräuner και Zhou Hang
     
    Η αποχώρηση των Κινέζων πολιτών από το Βιετνάμ τον Μάιο 2014 και μια πιθανή νέα αποχώρηση από το Ιράκ μέσα στις επόμενες μέρες είναι μόνο δύο πρόσφατα παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι, για την Κίνα, η προστασία των συμφερόντων της στο εξωτερικό γίνεται μια όλο και πιο σύνθετη πρόκληση. Μια νέα Έρευνα Πολιτικής του SIPRI, περιγράφει αυτή την πρόκληση στο πλαίσιο της παραδοσιακής πολιτικής της Κίνας για μη παρέμβαση στις υποθέσεις άλλων χωρών, η οποία έρχεται επίσης αντιμέτωπη με μια αυξανόμενη αμφισβήτηση στο εσωτερικό.

    Η Κινεζική εξωτερική πολιτική μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς μακριά από μια αυστηρή ερμηνεία της μη παρέμβασης, προς μία πραγματιστική και σταδιακή προσαρμογή στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παγκοσμιοποιούμενα  συμφέροντα της Κίνας στον οικονομικό τομέα και στον τομέα της ασφάλειας. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε πάντα ένας βαθμός ευελιξίας στην Κινεζική εξωτερική πολιτική όσον αφορά τη μη παρέμβαση, ακόμη και κατά τη διάρκεια της μαοϊκής περιόδου, η αρχή αυτή έχει σε μεγάλο βαθμό παραμείνει μια βασική κατευθυντήρια γραμμή για την διπλωματία, καθώς και ένα σημαντικό εργαλείο ρητορικής. Ωστόσο, κατά την τελευταία δεκαετία, η παγκοσμιοποίηση της Κινεζικής οικονομικής και ανθρώπινης παρουσίας έχει οδηγήσει σε μια συζήτηση σχετικά με το βαθμό στον οποίο η μη παρέμβαση εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον της Κίνας.

    Η μη παρέμβαση συνεχίζει να δέχεται ισχυρή ρητορική υποστήριξη από την Κίνα και πιστεύεται ότι είναι εξαιρετικά σημαντική όσον αφορά στην προστασία του «πυρήνα των συμφερόντων» της, ιδίως σε θέματα που σχετίζονται με την κρατική κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και το σοσιαλιστικό πολιτικό σύστημα. Η επικρατούσα Κινεζική ακαδημαϊκή κοινότητα εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι τα οφέλη από την περαιτέρω συμμόρφωση με τη μη παρέμβαση υπερτερούν του δυνητικού κόστους μιας σημαντικής αλλαγής πολιτικής. Η κύρια απάντηση στις νέες προκλήσεις στο εξωτερικό υπήρξε η πραγματιστική προσαρμογή και η αυξανόμενη ευελιξία στην εφαρμογή της μη επέμβασης.

    Υπάρχουν ήδη πολλές ενδείξεις προσαρμογής της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας για την προστασία των ενεργειακών συμφερόντων της χώρας σε πολιτικά ασταθείς ή περιοχές κρίσεων. Η Κίνα έχει διαφοροποιήσει την διπλωματική της προσέγγιση και προσπάθησε να μεσολαβήσει μεταξύ αντιμαχόμενων πλευρών, όπως καταδεικνύεται σαφώς στην εξελισσόμενη προσέγγιση της Κίνας στις συγκρούσεις μεταξύ και εντός του Σουδάν και του Νότιου Σουδάν, αν και μέχρι στιγμής με περιορισμένη επιτυχία. Την ίδια στιγμή, η Κίνα έχει, επίσης, ενισχύσει τις ικανότητες εκτίμησης των κινδύνων, αντιμετώπισης των κρίσεων, εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και πολιτικής ασφάλισης των εθνικών πετρελαϊκών εταιρειών της. Οι πιο ριζοσπαστικές προσεγγίσεις, ειδικά η χρήση του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) για την προστασία των ενεργειακών περιουσιακών της στοιχείων στο εξωτερικό, φαίνονται ανέφικτες σε βραχυπρόθεσμη έως μεσοπρόθεσμη βάση.

    Ένας άλλος τομέας της ταχείας προσαρμογής της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας είναι η προστασία των υπηκόων της στο εξωτερικό, η οποία έχει αναδειχθεί ως μια διπλωματική προτεραιότητα για την Κίνα κατά την τελευταία δεκαετία. Ο αριθμός των Κινέζων πολιτών που ταξιδεύουν ή διαμένουν στο εξωτερικό έχει αυξηθεί, τόσο γρήγορα ώστε οι κινεζικοί κυβερνητικοί οργανισμοί δεν διαθέτουν  ακριβή στατιστικά στοιχεία για πολλές χώρες. Η προστασία ολοένα και μεγαλύτερου αριθμού υπηκόων στο εξωτερικό θα μπορούσε δυνητικά να μετατοπίσει την κινεζική εξωτερική πολιτική μακριά από τη μη παρέμβαση, αλλά, μέχρι στιγμής, η Κίνα προτιμά τη θεσμική προσαρμογή και την ανάπτυξη ικανοτήτων. Επιπλέον, σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, η Κίνα έχει συσσωρεύσει σταδιακά εμπειρία στη διεξαγωγή επιχειρήσεων εκκένωσης αμάχων. Ωστόσο, η βιωσιμότητα της προσέγγισης αυτής είναι πιθανό να αμφισβητηθεί από την αυξανόμενη συμμετοχή των ενόπλων παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του PLA, του Υπουργείου Δημόσιας Ασφάλειας (MPS) και, ενδεχομένως, ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας.

    Εξακολουθεί να υπάρχει ένας βαθμός αβεβαιότητας σχετικά με το αν η Κίνα θα συνεχίσει την πορεία της πραγματιστικής προσαρμογής στο πλαίσιο της μη παρέμβασης. Η πιθανότητα μιας δραματικής αλλαγής πολιτικής δεν μπορεί να απορριφθεί εξ ολοκλήρου, καθώς απρόβλεπτα γεγονότα θα μπορούσαν να την επιταχύνουν. Η εξωτερική πολιτική της Κίνας θα μπορούσε επίσης να παραμείνει αυστηρά εντός των ορίων της μη επέμβασης. Η τελική στρατηγική επιλογή της θα έχει σίγουρα πολύ σημαντικές συνέπειες για την παγκόσμια διακυβέρνηση και τη διεθνή ασφάλεια. Για τα κράτη που επιδιώκουν τη μεγαλύτερη διεθνή συνεργασία σε θέματα ασφάλειας με την Κίνα, αυτή η συνεχιζόμενη μεταμόρφωση δημιουργεί νέες προκλήσεις και ευκαιρίες.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://www.sipri.org/media/expert-comments/duchatel-june-2014

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων