Η Εφορία αλλάζει: Ο ρόλος του ChatGPT και των Βig Data και τι σημαίνουν για τους φορολογούμενους
Σάββατο, 06-Δεκ-2025 08:00
Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου
Τις δράσεις για μια φιλική προς τον πολίτη αλλά και αποτελεσματική ψηφιακή φορολογική διοίκηση περιλαμβάνει το στρατηγικό σχέδιο της ΑΑΔΕ 2025 -2029 που προβλέπει την ενεργοποίηση του ChatGPΤ αλλά και τη λειτουργία και νέου chatbot, για την ενημέρωση και εξυπηρέτηση των φορολογουμένων. Παράλληλα η αξιοποίηση των Big Data σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών και εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης ανοίγει νέες προοπτικές για προσωποποιημένη καθοδήγηση των φορολογουμένων αλλά και εξονυχιστικούς ελέγχους για τον εντοπισμό κρουσμάτων φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με τον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή "ο στόχος μας δεν είναι μόνο να μετασχηματίσουμε τις υπηρεσίες μας σε έξυπνες υπηρεσίες, αλλά να εφαρμόσουμε μια πιο δίκαιη, πιο αποτελεσματική και πιο ανθρώπινη φορολογική διοίκηση, παρέχοντας εξατομικευμένη υπηρεσία σε πολίτες και επιχειρήσεις".
Η χρήση του ChatGPT μπορεί να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα της εφορίας μέσω αυτόματων απαντήσεων σε συχνές ερωτήσεις φορολογουμένων, καλύτερης κατηγοριοποίησης των αιτημάτων στη γραμμή υποστήριξης και ακόμα πιο εξελιγμένων προβλεπτικών μοντέλων που εντοπίζουν "ύποπτες" περιπτώσεις φοροδιαφυγής οι οποίες χρήζουν περαιτέρω έλεγχο.
Το νέο myAADE βρίσκεται ήδη σε φάση ανάπτυξης και ενσωματώνει εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων σε όλες τις λειτουργίες.
Μάλιστα, όσο αυξάνεται η διασύνδεση των δεδομένων και η επεξεργασία μεγάλων συνόλων δεδομένων, τόσο περισσότερα στοιχεία μπορούν να προ-συμπληρωθούν στις φορολογικές δηλώσεις. Την ίδια ώρα η ανάπτυξη chatbot στην πλατφόρμα εξυπηρέτησης της ΑΑΔΕ μπορεί να προσφέρει άμεσες απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις φορολογουμένων, να καθοδηγήσει στη συμπλήρωση εντύπων ή να παράσχει προσωποποιημένες εισηγήσεις. Η διαχείριση των αιτημάτων γίνεται πιο αποτελεσματική και ανθρώπινη.
Η σημασία της ανάλυσης δεδομένων
Σύμφωνα με το σχέδιο, η ΑΑΔΕ μετασχηματίζεται σε data-driven οργανισμό. Αυτό σημαίνει ότι η Ανεξάρτητη Αρχή θα χρησιμοποιήσει δεδομένα και τις αναλύσεις τους ως κεντρικό πυρήνα για τη λήψη αποφάσεων, τη βελτίωση των υπηρεσιών της και την αναβάθμιση της λειτουργίας της συνολικά.
Πιο συγκεκριμένα με αυτό τον τρόπο θα:
- Αναλύονται τα δεδομένα που συλλέγονται από φορολογούμενους, επιχειρήσεις, και άλλους φορείς, προκειμένου να γίνουν πιο ακριβείς προβλέψεις, να εντοπιστούν ύποπτες υποθέσεις, και να βελτιωθεί η συμμόρφωση των πολιτών.
- Αυτοματοποιούνται διαδικασίες που εξαρτώνται από τη λήψη δεδομένων, όπως η επεξεργασία φορολογικών δηλώσεων, οι εκκαθαρίσεις φόρων, μειώνοντας την ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση και ενισχύοντας την ακρίβεια.
- Δημιουργείται μια σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, καθώς μέσω της ανάλυσης δεδομένων μπορεί να προσφερθούν εξατομικευμένες υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα εντοπίζονται εύκολα περιπτώσεις παρατυπιών και διαφθοράς.
- Υλοποιείται "έξυπνη" φορολογική πολιτική, η οποία βασίζεται σε δεδομένα για την καλύτερη διαχείριση και κατανομή των πόρων, όπως και στην καλύτερη αξιολόγηση των κινδύνων και των αναγκών σε επίπεδο φορολογίας.
Nέο chatbot
H ΑΑΔΕ ετοιμάζει "ψηφιακό βοηθό" (chatbot) που θα απαντά σε φορολογικές απορίες με φυσική γλώσσα και θα καθοδηγεί τους φορολογούμενους βήμα-βήμα στις βασικές διαδικασίες (δηλώσεις, τεκμήρια, ρυθμίσεις κ.λπ.). Tο chatbot, θα χρησιμοποιεί μεγάλα γνωστικά μοντέλα, LLMs, για να παρέχει προσωποποιημένη καθοδήγηση ενώ θα είναι διαθέσιμο μέσα από το myAADE και θα δίνει άμεσες οδηγίες και σχετικά links/ενέργειες. Ο χρήστης θα μπορεί να γράφει ένα ερώτημα και θα λαμβάνει συνοπτική απάντηση με τα απαιτούμενα βήματα, τα σωστά μενού στο myAADE και τυχόν δικαιολογητικά, λάθη στα έντυπα (Ε1, Ε2, Ε3, ΦΠΑ, μισθώσεις).