Σε ποιους κλάδους επεκτείνεται το ψηφιακό πελατολόγιο - Καταργείται η υποχρέωση υποβολής συμφωνητικών
Πέμπτη, 06-Νοε-2025 07:30
Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου
Eντείνει τις δράσεις της για την πάταξη της φοροδιαφυγής η ΑΑΔΕ, επεκτείνοντας το ψηφιακό πελατολόγιο στον κλάδο των εκδηλώσεων. Μετά τα συνεργεία, τα πλυντήρια, τα πάρκινγκ και τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, που υποχρεούνται να καταγράφουν ψηφιακά κάθε πελάτη, τη σκυτάλη παίρνουν όσοι οργανώνουν γάμους, βαπτίσεις, ιδιωτικά και εταιρικά πάρτι, αλλά και οι επιχειρήσεις catering και οι χώροι δεξιώσεων.
Στόχος είναι η πλήρης καταγραφή των πελατών και η άμεση διασταύρωση των αποδείξεων και των τιμολογίων που εκδίδονται. Κάθε κράτηση ή υπηρεσία που προσφέρεται, από τη στιγμή που ο πελάτης επικοινωνεί για πρώτη φορά με την επιχείρηση μέχρι την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, θα πρέπει να καταγράφεται στο Ψηφιακό Πελατολόγιο και τα στοιχεία να αποστέλλονται αυτόματα στην ΑΑΔΕ. Παράλληλα, κάθε απόδειξη ή τιμολόγιο θα πρέπει να αντιστοιχεί σε πελάτη που έχει καταγραφεί στο e-πελατολόγιο. Αν υπάρξουν αποκλίσεις, η επιχείρηση μπαίνει άμεσα στο μικροσκόπιο των ελεγκτικών μηχανισμών και διεξάγεται εξονυχιστικός έλεγχος για την τήρηση των κανόνων.
Τα δεδομένα που συγκεντρώνονται επιτρέπουν στους φορολογικούς ελεγκτές να παρακολουθούν τη ροή των πελατών, να εντοπίζουν ασυνήθιστες αυξομειώσεις στις κρατήσεις και να στοχεύουν τους ελέγχους όπου υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής.
Η υφιστάμενη νομοθεσία που εφαρμόζεται για τις επιχειρήσεις του κλάδου των αυτοκινήτων προβλέπει πρόστιμο 100 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που δεν έχει καταγραφεί ή έχει δηλωθεί εκπρόθεσμα. Παρόμοιες κυρώσεις αναμένεται να ισχύσουν και για τον κλάδο των εκδηλώσεων, εφόσον πελάτες εξυπηρετούνται χωρίς προηγούμενη καταχώριση.
Στην πράξη, η ΑΑΔΕ προσπαθεί να επιβάλλει τη διαφάνεια και στο χώρο των κοινωνικών και εταιρικών εκδηλώσεων, όπου μέχρι σήμερα η καταγραφή των συναλλαγών ήταν χαλαρή.
Με αυτό τον τρόπο, η φορολογική διοίκηση φιλοδοξεί να ενισχύσει τη συμμόρφωση, να περιορίσει τη "γκρίζα" οικονομία και να αξιοποιήσει στο έπακρο τα ψηφιακά εργαλεία της νέας εποχής, στη μάχη καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Κατάργηση υποχρέωσης υποβολής συμφωνητικών
Την ίδια ώρα σε ένα ακόμη σημαντικό βήμα απλοποίησης των διαδικασιών για τις επιχειρήσεις με Ψηφιακό Πελατολόγιο προχωρά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με την κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής των συμφωνητικών τους με πελάτες, εφαρμόζοντας στην πράξη την αρχή "μόνον άπαξ" (once only).
Ειδικότερα, με την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή επιχειρήσεις που τηρούν Ψηφιακό Πελατολόγιο απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής των συμφωνητικών που καταρτίζουν με τους πελάτες τους στην "Κατάσταση Συμφωνητικών" εφόσον οι συναλλαγές για τις οποίες καταρτίζονται τα συγκεκριμένα συμφωνητικά αποτυπώνονται στο Ψηφιακό Πελατολόγιο.
Ποιοι επηρεάζονται άμεσα:
Η απαλλαγή αφορά συμφωνητικά που έχουν καταρτιστεί από 1/7/2025 και εφεξής, μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου οχημάτων, που υποχρεούνται στην τήρηση Ψηφιακού Πελατολογίου, και των πελατών τους.
Οι επιχειρήσεις αυτές περιλαμβάνουν, ενδεικτικά:
• Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
• Φανοποιεία
• Καταστήματα τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
• Χώρους στάθμευσης, πλυντήρια
• Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κ.λπ.
Εφόσον η υποχρέωση τήρησης ψηφιακού πελατολογίου επεκταθεί και σε άλλους κλάδους πλην των οχημάτων, η σχετική απαλλαγή από την υποβολή συμφωνητικών θα ισχύσει και για τις επιχειρήσεις αυτών των κλάδων.