Όλα τα ΙΧ σε μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα - Σε τι θα χρησιμεύει
Πέμπτη, 09-Οκτ-2025 07:30
Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου
Μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα έρχεται να χαρτογραφήσει όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, ώστε να υπάρξει σαφής εικόνα για όσα κυκλοφορούν νόμιμα, τα ανασφάλιστα, όσα οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας, μέχρι όσα έχουν αποσυρθεί ή βρίσκονται σε καθεστώς ακινησίας.
Στόχος του Ψηφιακού Μητρώου που θα δημιουργηθεί στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η ενοποίηση όλων των διασκορπισμένων στοιχείων που διατηρούν οι διάφοροι φορείς για τα οχήματα, προκειμένου να αποτυπωθεί η πραγματική τους κατάσταση. Σήμερα, το Υπουργείο Μεταφορών, η ΑΑΔΕ, το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης τα ΚΤΕΟ, οι ασφαλιστικές εταιρείες, το Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών διατηρούν ξεχωριστές βάσεις δεδομένων, χωρίς τις περισσότερες φορές να υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ τους. Η πλατφόρμα θα συγκεντρώσει όλα τα δεδομένα για κάθε αυτοκίνητο από την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, την ασφάλιση, τη διενέργεια τεχνικού ελέγχου την πληρωμή τελών κυκλοφορίας και τυχόν οφειλές ή κυρώσεις.Με αυτόν τον τρόπο οι αρμόδιες υπηρεσίες θα μπορούν σε πραγματικό χρόνο να συλλέγουν πληροφορίες, να πραγματοποιούν αυτόματους ελέγχους και να εντοπίζουν παραβάτες. Η εφαρμογή αυτού του ενιαίου μηχανισμού εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια, στον χώρο της κυκλοφορίας οχημάτων, περιορίζοντας τις παρανομίες .Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο "Με τη λειτουργία του Μητρώου, όπως θα γνωρίζουμε από την αρχή ποιο όχημα δεν έχει ασφαλιστεί, ποιο όχημα δεν έχει πληρώσει τέλη κυκλοφορίας ή δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ".
Ολοκληρώνονται οι διασταυρώσεις
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διασταυρώσεις για τον εντοπισμό οχημάτων που κυκλοφορούν ανασφάλιστα ή χωρίς να έχουν περάσει ΚΤΕΟ ενώ σε εξέλιξη είναι οι έλεγχοι από την ΑΑΔΕ για να εντοπίσουν περιπτώσεις παράνομης άρσης ακινησίας οχημάτων και παράνομης κυκλοφορίας αυτοκίνητων με ξένες πινακίδες. Mέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί 700.000 οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, 243.904 οχήματα που είναι ανασφάλιστα και 113.382 τα οποία δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.
Σημειώνεται από την 1η Ιουνίου το καθεστώς για την ασφάλιση των οχημάτων έγινε αυστηρότερο καθώς τέθηκε σε εφαρμογή η υποχρεωτική κάλυψη για φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές) για όλα τα ΙΧ, ακόμα και αυτά που βρίσκονται σε διοικητική ακινησία με κατατεθειμένες πινακίδες. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, όσοι εντοπιστούν με ανασφάλιστα ή χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα θα λάβουν "ραβασάκι" με πρόστιμα από 250 έως 1.000 ευρώ. Μάλιστα όσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με διπλασιασμό των προστίμων αλλά και με αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Σε όλους τους καταγεγραμμένους παραβάτες θα σταλεί μέχρι τέλος του Οκτωβρίου ένα αρχικό ηλεκτρονικό σημείωμα το οποίο θα τους ενημερώνει ότι το Δημόσιο πλέον γνωρίζει ότι είναι παραβάτες και ότι έχουν στη διάθεση τους ένα χρονικό διάστημα, ανάλογα με την παράβαση, να συμμορφωθούν στις υποχρεώσεις τους. Αν δεν παραμείνουν αδρανείς θα ακολουθήσει δεύτερο σημείωμα με τη βεβαίωση του προστίμου και των προσαυξήσεων.
Τα πρόστιμα
Οι παραβάτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα:
1. Από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
2. Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
3. Στα 400 ευρώ είναι το πρόστιμο αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.
4. Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Τρεις μήνες μετά την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, ο νόμος ορίζει ότι όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος. Αν, κατά τον έλεγχο αυτό, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος), η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται.