Ριζική αλλαγή στο τεκμήριο ΙΧ - Μεγάλη μείωση για οχήματα από το 2010 και μετά
Δευτέρα, 08-Σεπ-2025 13:56
Tης Σίσσυς Σταυροπιερράκου
Αναμορφώνονται και μειώνονται τα τεκμήρια διαβίωσης που αφορούν τα αυτοκίνητα, τις κατοικίες και τα σκάφη. Παράλληλα θα εξαιρούνται από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των 3.000 ευρώ τα εξαρτώμενα τέκνα που έχουν ίδιο εισόδημα. Για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά τις 1/11/2010, οι αντικειμενικές δαπάνες θα υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα, κατ’ αναλογία με τα τέλη κυκλοφορίας, με σημαντική μείωση των αντικειμενικών δαπανών, προσομοιάζοντας το ύψος των αντικειμενικών δαπανών που έχουν σήμερα τα αυτοκίνητα άνω των 10 ετών.
Επί της ουσίας αλλάζει το σύστημα υπολογισμού και εισάγονται τεκμήρια με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους, για τα αυτοκίνητα ηλικίας έως 15 ετών και μειώνονται κατά 30% μεσοσταθμικά, ενώ δεν αλλάζουν τα ποσά των τεκμαρτών δαπανών για τα αυτοκίνητα άνω των 15 ετών.
Ειδικότερα, για όλα τα αυτοκίνητα ηλικίας μέχρι 15 ετών, δηλαδή για όσα έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ε.Ε. από το 2010 και μετά, τα τεκμήρια διαβίωσης θα προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
Για τις κατοικίες τα τεκμήρια μειώνονται μεσοσταθμικά κατά 35% ενώ για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά τις 1/11/2010, οι αντικειμενικές δαπάνες θα προσδιορίζονται βάση Co2 (κατ’ αναλογία με τα τέλη κυκλοφορίας), με σημαντική μείωση των αντικειμενικών δαπανών, προσομοιάζοντας το ύψος των αντικειμενικών δαπανών που έχουν σήμερα τα αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών.
Για τα σκάφη σήμερα η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά 15% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε έτη και μέχρι δέκα 10 έτη από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Μειώνεται κατά 30% η τεκμαρτή δαπάνη και για τα νεότερα σκάφη, καθώς οι δαπάνες συντήρησης δεν είναι υψηλότερες στα νεότερα, αλλά και με σκοπό την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης.
Το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 40 εκατ. ευρώ και ωφελούμενοι είναι περίπου 477.000 φορολογούμενοι με προστιθέμενη διαφορά φόρου εξαιτίας των τεκμηρίων διαβίωσης.
Ειδικότερα:
Αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης
Σήμερα τα αυτοκίνητα υπόκεινται σε αντικειμενικές δαπάνες βάσει των κυβικών εκατοστών αποκλειστικά. Επίσης υπάρχει μείωση του ποσού ανάλογα με την παλαιότητα 30% για αυτοκίνητα 5-10 ετών και 50% για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών. Ωστόσο σύμφωνα με το οικονομικό επιτελειο ,το κόστος συντήρησης δεν είναι υψηλότερο για τα νεότερα αυτοκίνητα έναντι των παλαιότερων, ενώ η παρούσα κατάσταση λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά νεότερου αυτοκινήτου κάτω της δεκαετίας.
Η κλίμακα σήμερα
Κυβικά εκατοστά |
Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά) για νέα αυτοκίνητα |
Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά) για αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών |
Έως 1200 |
4000 |
2000 |
2000 |
600 |
300 |
3000 |
900 |
450 |
>3000 |
1200 |
600 |
Νέα κλίμακα για οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2010 βάση Co2:
Co2 |
Οριακός συντελεστής (ανά γραμμάριο εκπομπών Co2) |
1-122 |
2000 |
123-139 |
30 |
140-166 |
45 |
>166 |
60 |
Ηλεκτρικά οχήματα:
|
Αντικειμενικές δαπάνες σήμερα |
Αντικειμενικές δαπάνες νέες |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 |
0 |
0 |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000 |
4000 |
2000 |
Παραδείγματα:
Ενδεικτικά αυτοκίνητα |
Τιμή |
Καύσιμο |
Κυβικά |
Ισχύς |
Μέση κατανάλωση |
Co2 |
Τεκμήριο σήμερα νέου αυτοκινήτου |
Τεκμήριο σήμερα 10 ετίας |
Νέο Τεκμήριο βάση Co2 |
Διαφορά με νέο |
Διαφορά με 10 ετίας |
Toyota Corolla 1.8 140 Hybrid |
26650 |
Hybrid |
1798 |
140 |
4,4 |
99 |
7600 |
3800 |
2000 |
-73,7% |
-47,4% |
Honda Jazz 1.5 Hybrid |
27500 |
Hybrid |
1498 |
98 |
3,6 |
102 |
5800 |
2900 |
2000 |
-65,5% |
-31,0% |
Fiat 500 1.0 70 |
15700 |
Βενζίνη |
999 |
70 |
4 |
105 |
4000 |
2000 |
2000 |
-50,0% |
0,0% |
Toyota C-HR 1.8 |
26420 |
Hybrid |
1798 |
122 |
4,9 |
110 |
7600 |
3800 |
2000 |
-73,7% |
-47,4% |
Peugeot 208 1.2 100 |
21300 |
Βενζίνη |
1199 |
100 |
4,2 |
114 |
4000 |
2000 |
2000 |
-50,0% |
0,0% |
Hyundai i20 1.2 |
18590 |
Βενζίνη |
1197 |
79 |
5,1 |
117 |
4000 |
2000 |
2000 |
-50,0% |
0,0% |
Ford Focus 1.0T 125 |
28070 |
Βενζίνη |
999 |
125 |
4,8 |
119 |
4000 |
2000 |
2000 |
-50,0% |
0,0% |
Toyota Yaris 1.5 125 |
20350 |
Βενζίνη |
1490 |
125 |
5,2 |
122 |
5800 |
2900 |
2000 |
-65,5% |
-31,0% |
Mini 1.5 Cooper |
22350 |
Βενζίνη |
1499 |
136 |
5,4 |
126 |
5800 |
2900 |
2120 |
-63,4% |
-26,9% |
Bmw 116i |
25500 |
Βενζίνη |
1499 |
109 |
5,4 |
129 |
5800 |
2900 |
2210 |
-61,9% |
-23,8% |
Mercedes A200 |
41550 |
Βενζίνη |
1332 |
163 |
5,8 |
133 |
5200 |
2600 |
2330 |
-55,2% |
-10,4% |
Audi Q2 35tfsi |
30980 |
Βενζίνη |
1498 |
150 |
5,3 |
135 |
5800 |
2900 |
2390 |
-58,8% |
-17,6% |
Audi A4 35tfsi |
37900 |
Βενζίνη |
1984 |
150 |
5,7 |
137 |
8800 |
4400 |
2450 |
-72,2% |
-44,3% |
Mercedes C180 Sedan |
50150 |
Βενζίνη |
1496 |
170 |
6,2 |
141 |
5800 |
2900 |
2555 |
-55,9% |
-11,9% |
Audi Q3 35tdi |
45980 |
Diesel |
1968 |
150 |
4,9 |
143 |
8800 |
4400 |
2645 |
-69,9% |
-39,9% |
Bmw X1 sdrive18i |
41160 |
Βενζίνη |
1499 |
136 |
6,3 |
144 |
5800 |
2900 |
2690 |
-53,6% |
-7,2% |
Κατοικίες
Eτήσια αντικειμενική δαπάνη, με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας
Τετραγωνικά μέτρα |
Οριακός συντελεστής σήμερα (ευρώ ανά τ.μ.) |
Αντικειμενική δαπάνη σήμερα |
Οριακός συντελεστής νέος (ευρώ ανά τ.μ.) |
Αντικειμενική δαπάνη νέα |
Μείωση |
80 |
40 |
3.200 |
28 |
2.240 |
-30% |
120 |
65 |
5.800 |
45 |
4.040 |
-30% |
200 |
110 |
14.600 |
77 |
10.200 |
-30% |
300 |
200 |
34.600 |
140 |
24.200 |
-30% |
400 |
400 |
74.600 |
280 |
52.200 |
-30% |
Σήμερα τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται, προκειμένου για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, σύμφωνα με τον αντικειμενικό προσδιορισμό των ακινήτων, από 2.800 ευρώ έως 4.999 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, κατά ποσοστό 40% και για περιοχές με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω το τετραγωνικό μέτρο, κατά ποσοστό 70%.
Μειώνονται οι ανωτέρω συντελεστές σε 30% και 58% αντίστοιχα, έτσι ώστε σε αυτές τις περιοχές η αντικειμενική δαπάνη να μειωθεί κατά 35%:
Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης από 2.800 ευρώ έως 4.999 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο |
Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης 5.000 ευρώ και άνω το τετραγωνικό μέτρο |
||||
Σημερα |
Νέα |
Μείωση |
Σημερα |
Νέα |
Μείωση |
4.480 |
2.912 |
35% |
5.440 |
3.539 |
35% |
8.120 |
5.252 |
35% |
9.860 |
6.383 |
35% |
20.440 |
13.260 |
35% |
24.820 |
16.116 |
35% |
48.440 |
31.460 |
35% |
58.820 |
38.236 |
35% |
104.440 |
67.860 |
35% |
126.820 |
82.476 |
35% |
Για μονοκατοικίες, οι αντικειμενικές δαπάνες προσαυξάνονται κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) όπως ισχύει σήμερα, επί των νέων όμως αντικειμενικών δαπανών.
Για δευτερεύουσα κατοικία παραμένει ως έχει η έκπτωση 50%, επί των νέων όμως αντικειμενικών δαπανών.
Σκάφη Αναψυχής
Μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη |
Αντικειμενική δαπάνη σήμερα (νέα σκάφη) |
Νέα Κλίμακα |
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (5) μέτρα |
4.000 |
2.800 |
Επιπλέον το μέτρο |
2.000 |
1.400 |
|
|
|
Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης |
|
|
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (7) μέτρα |
12.000 |
8.400 |
7-10 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
3.000 |
2.100 |
10,01-12 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
7.500 |
5.250 |
12,01-15 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
15.000 |
10.500 |
15,01-18 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
22.500 |
15.750 |
18,01-22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
30.000 |
21.000 |
πάνω από 22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο |
50.000 |
35.000 |
Διατηρείται η πρόβλεψη ότι τα ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη. Κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται και για πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων "τρεχαντήρι", "βαρκαλάς", "πέραμα", "τσερνίκι" και "λίμπερτι", που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.