Φόρος ακόμη και πριν την υποβολή δήλωσης σε επιχειρήσεις ύποπτες για "εξαφάνιση"
Δευτέρα, 01-Απρ-2024 08:34
Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Να κλείσουν τα παράθυρα της φοροδιαφυγής επιχειρούν κυβέρνηση και ΑΑΔΕ με τις νέες διατάξεις που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Συγκεκριμένα, λαμβάνονται μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του δημοσίου, με την ΑΑΔΕ να ζητάει από συγκεκριμένες επιχειρήσεις, υψηλού κινδύνου για φοροδιαφυγή να πληρώσουν νωρίτερα τους φόρους που τους αναλογούν. Συγκεκριμένα θεσπίζεται η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου, στις περιπτώσεις που συντρέχει συνδυασμός κριτηρίων από τα οποία προκύπτει άμεσος και επικείμενος κίνδυνος φοροδιαφυγής (π.χ. εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις, ή όταν υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο φορολογούμενος σκοπεύει να εγκαταλείψει τη χώρα). Σήμερα, υπάρχει σε ισχύ σχετική διάταξη για προληπτικό προσδιορισμό του φόρου, η οποία όμως πρακτικά δεν εφαρμόζεται, καθώς αφορά μόνο περιπτώσεις όπου υπάρχει ένδειξη φυγής από τη χώρα. Τώρα πλέον, η διάταξη γίνεται πιο συγκεκριμένη και αποτελεσματική ως προς την εφαρμογή της. Η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου κρίθηκε απαραίτητη από την ΑΑΔΕ καθώς παρατηρείται συχνά το φαινόμενο εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις να λειτουργούν για λίγο χρονικό διάστημα και να κλείνουν από την μια μέρα στην άλλη χωρίς να αποδίδουν ούτε ένα ευρώ φόρο.
Σύμφωνα με το άρθρο 36 του νομοσχεδίου σε εξαιρετικές περιστάσεις, ο προσδιορισμός του φόρου μπορεί να γίνει από τη Φορολογική Διοίκηση με βάση όλα τα στοιχεία που διαθέτει και πριν από την προθεσμία υποβολής της φορολογικής δήλωσης (ενδιάμεσος προσδιορισμός φόρου). Εξαιρετικές περιστάσεις συντρέχουν αν:
α) η δραστηριότητα του φορολογούμενου είναι εποχική, ασκείται από επιχείρηση που έχει συσταθεί την τελευταία τριετία και υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής όπως ενδεικτικά η μη υποβολή δηλώσεων, ή
β) υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο φορολογούμενος σκοπεύει να εγκαταλείψει τη χώρα.
Η πράξη προσδιορισμού φόρου συνοδεύεται από εντολή ελέγχου, με βάση την οποία εκδίδεται διορθωτικός προσδιορισμός φόρου εντός ενός έτους από την έκδοση της πράξης ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου.
Ο φορολογούμενος μπορεί να προσφύγει κατά της πράξης ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου απευθείας ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, χωρίς να απαιτείται η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής. Ενώ σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις οι φορολογούμεοι προσφεύγουν πρώτα στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, στην περίπτωση αυτή μπορού να προσφύγουν απευθείας στα διοικητικά δικαστήρια.
Ο φορολογούμενος είτε καταβάλλει εφάπαξ τη φορολογική οφειλή που ορίζεται από τον ενδιάμεσο προσδιορισμό φόρου, είτε εξασφαλίζει την καταβολή αυτής, παρέχοντας εγγύηση ή αποδεχόμενος την εγγραφή βάρους επί της περιουσίας του υπέρ της Φορολογικής Διοίκησης για το συνολικό ποσό της φορολογικής οφειλής.
Η εγγύηση και η εγγραφή βάρους διατηρούνται μέχρι την πλήρη εξόφληση της φορολογικής οφειλής. Σημειώνεται ότι η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί, μετά από έλεγχο, σε έκδοση πράξης διόρθωσης οποιουδήποτε προηγούμενου άμεσου, διοικητικού, εκτιμώμενου ή ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου, εφόσον από τον έλεγχο διαπιστωθεί αιτιολογημένα ότι ο προηγούμενος προσδιορισμός φόρου ήταν ανακριβής ή εσφαλμένος
Επίσης με το άρθρο 28 του φορολογικού νομοσχεδίου το υπουργείο Οικονομικών βάζει ανώτατο χρονικό όριο για τους ελέγχους. Συγκεκριμένα, η διάρκεια του φορολογικού ελέγχου ορίζεται σε έως ένα έτος και δύναται να παραταθεί άπαξ κατά έξι μήνες. Προϋπόθεση χορήγησης της παράτασης είναι η έναρξη της ελεγκτικής διαδικασίας εντός της αρχικής διάρκειας του φορολογικού ελέγχου. Περαιτέρω παράταση μέχρι έξι ακόμη μήνες είναι δυνατή σε εξαιρετικές περιπτώσεις που αιτιολογούνται ειδικώς. Η διάρκεια του ελέγχου δεν αναστέλλει ούτε επιμηκύνει τον χρόνο παραγραφής.