Τι απαντά για την TOUSA, το Πόρτο Καρράς και τους μετόχους μειοψηφίας. Από τον Δημήτρη Δελεβέγκο Όταν πριν από περίπου τέσσερα χρόνια η TOUSA, η θυγατρική της Τεχνικής Ολυμπιακής στις ΗΠΑ, εμφάνισε σοβαρότατες ζημιές, εξαιτίας της κρίσης της αγοράς ενυπόθηκων δανείων που οδήγησε στην κατάρρευση της αμερικανικής κτηματαγοράς, πολλοί θεωρούσαν ότι ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος έχει μπει σε μη αναστρέψιμη τροχιά προς τη χρεοκοπία. Αν και η προσπάθεια ανάκαμψης δεν ήταν εύκολη, ο όμιλος μπόρεσε τελικά να ορθοποδήσει χάνοντας, ωστόσο, μεγάλο μέρος της ισχύος του. Έχοντας αφήσει πλέον πίσω αυτή την περιπέτεια, ο πρόεδρος της Τεχνικής Ολυμπιακής Κωνσταντίνος Στέγγος μιλάει στο «Κ» για τα αίτια της κατάρρευσης της TOUSA, την έξοδο από το καθεστώς επιτήρησης στο Χ.Α., τα σχέδια για το Πόρτο Καρράς, αλλά και για τις κατά καιρούς τεταμένες σχέσεις της διοίκησης με τους μικρομετόχους της εταιρείας. - Κύριε Στέγγο, υπάρχει σήμερα κίνδυνος χρεοκοπίας της Τεχνικής Ολυμπιακής; Την τελευταία διετία επικεντρωθήκαμε στη βελτίωση της χρηματοοικονομικής κατάστασης και της εικόνας του ομίλου. Σήμερα η Τεχνική Ολυμπιακή παρουσιάζει αρκετά μικρό δανεισμό και η όλη ακίνητη περιουσία της, συμπεριλαμβανομένου του συγκροτήματος Πόρτο Καρράς, είναι παντελώς ελεύθερη από οποιοδήποτε βάρος, προσημείωση ή υποθήκη. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, και υπό την προϋπόθεση της ομαλής εξέλιξης της οικονομίας της χώρας, ο κίνδυνος αυτός είναι σημαντικά περιορισμένος. Ο όμιλός μας εξάλλου βρίσκεται, συγκριτικά με πολλές άλλες εταιρείες, σε πολύ πλεονεκτικότερη θέση. Βέβαια, ας μην κρυβόμαστε, αντιμετωπίζουμε σήμερα και εμείς προβλήματα με το cash flow, όπως και το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων της χώρας. Ο αγώνας είναι και θα είναι καθημερινός. - Τι σημαίνει η έξοδος από το καθεστώς επιτήρησης; Την τελευταία διετία ο όμιλος πώλησε ή διέκοψε ζημιογόνες και μη αποδοτικές δραστηριότητες. Προχώρησε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας σειράς ενδοομιλικών μετασχηματισμών που θα περιορίσουν σημαντικά τις λειτουργικές δαπάνες και θα προσδώσουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική και ευελιξία. Η έξοδος από την επιτήρηση δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από την πιστοποίηση από τις χρηματιστηριακές αρχές της σημαντικότατης βελτίωσης των μεγεθών του ομίλου μας. - Υπάρχουν οφειλές του Δημοσίου προς τον όμιλο; Τα χρέη του Δημοσίου μόνο από τον κατασκευαστικό κλάδο, όπως ολυμπιακά έργα, τελεσίδικες και αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις και εν εξελίξει έργα, υπερβαίνουν τα 35 εκατ. ευρώ. Εάν συνυπολογίσουμε και τις οφειλές από εγκεκριμένες επιχορηγήσεις εκτελεσμένων ή υφιστάμενων επενδυτικών έργων στο Πόρτο Καρράς, οι συνολικές οφειλές υπερβαίνουν τα 40 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα σημαντικό ποσό. - Τι πήγε, τελικά, στραβά στην Αμερική; Η δραματική μείωση εξαιτίας της κρίσης των τιμών των ακινήτων, αλλά και των δικαιωμάτων αγοράς οικοπέδων (options) που είχε η Tousa οδήγησαν στην εμφάνιση υποαξιών (impairments) στις οικονομικές καταστάσεις της. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της καθαρής θέσης της εταιρείας και κατά συνέπεια τη μεταβολή της σχέσης ξένων προς ίδια κεφάλαια. Οι τράπεζες απαίτησαν την αποπληρωμή των δανείων που είχαν χορηγήσει στην εταιρεία, με άμεσο αποτέλεσμα την υπαγωγή της στο «Chapter 11» του Πτωχευτικού Κώδικα των ΗΠΑ. [[pagebreak]] Ακόμα και σήμερα, πάντως, η θυγατρική μας συνεχίζει να δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ με θετικό EBITDA και ρευστότητα που υπερβαίνει τα 500 εκατ. δολάρια. Ουσιαστικά, όμως, τα χρήματα αυτά θα κατευθυνθούν για αποπληρωμή των πιστωτών της. - Υπάρχει περίπτωση επαναδραστηριοποίησης στις ΗΠΑ; Αυτή τη στιγμή δεν σκεφτόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Δεν το αποκλείουμε εάν υπάρξουν ευνοϊκές προϋποθέσεις. Κατά καιρούς υπάρχουν προστριβές μεταξύ διοίκησης και μικρομετόχων που ζητούν εκπροσώπηση στο Δ.Σ. Σεβόμαστε τη μειοψηφία και θέτουμε πάντοτε στη διάθεσή της ό,τι στοιχεία ζητά. Εξάλλου, η μειοψηφία διαθέτει τα προβλεπόμενα από το νόμο δικαιώματα και συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν να τοποθετηθεί στη διοίκηση εκπρόσωπος των μικρομετόχων. - Με δεδομένη τη σημερινή δυσχερή κατάσταση στην κατασκευαστική αγορά, πώς θα κινηθεί η εταιρεία; Συνειδητά έχουμε επιλέξει να μη συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς έργων με υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, καθώς κάτι τέτοιο κρίνεται ασύμφορο και ασύμβατο με τη στοχοθέτηση του ομίλου. Προτιθέμεθα να συμμετέχουμε σε όλα τα μεγάλα έργα που έχουν ανακοινωθεί στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό. Ταυτόχρονα, έχουμε κάνει μια σημαντική στροφή στην ανάληψη ιδιωτικών έργων, ενώ είμαστε πολύ κοντά στην υπογραφή σημαντικού ύψους νέων συμβάσεων υπεργολαβίας σε μεγάλα έργα παραχώρησης. - Η υπόθεση του Πόρτο Καρράς (σ.σ.: η γνωστή τροπολογία Πάχτα) θεωρείτε πως αποτέλεσε πλήγμα; Αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Το business plan για το ξενοδοχειακό συγκρότημα προχωράει κανονικά. Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι η κατασκευή συνεδριακού κέντρου 1.000 θέσεων και η μετατροπή της περιοχής σε «γκολφ destination» με τη δημιουργία δύο επιπλέον γηπέδων, 18 οπών έκαστο. Σχεδιάζουμε την υλοποίηση τριών εργοστασίων αφαλάτωσης με στόχο την παραγωγή 1.800 κ.μ. πόσιμου νερού την ημέρα και την υλοποίηση εντός του συγκροτήματος ιδιωτικού φράγματος, δυναμικότητας 1.000.000 κ.μ., το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες άρδευσης των γκολφ και υδροδότησης του συγκροτήματος. Προγραμματίζουμε άμεσα την κατασκευή φωτοβολταϊκού 20KWp. Ταυτόχρονα προσβλέπουμε στην προσέλκυση Ρώσων τουριστών και γι’ αυτό έχουμε ιδρύσει αντιπροσωπεία στη Ρωσία. - Ποιες οι προβλέψεις για την χρήση του 2010; Δεν υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας στις κατασκευές και τον τουρισμό λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που βιώνουμε. Ήδη, για παράδειγμα, η TUI Αγγλίας μάς ειδοποίησε ότι διακόπτει για το 2010 τη συνεργασία μας, διότι μειώνει σημαντικά τις πτήσεις της προς Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, οι εξευτελιστικές μειώσεις τιμών, είτε από προορισμούς εκτός αλλά δυστυχώς και εντός Ελλάδας, δημιουργούν ένα πολύ αρνητικό περιβάλλον. * Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 15ης Μαΐου