Μ. Εμφιετζόγλου: Δυναμικό come back

Τετάρτη, 23-Ιαν-2008 08:29

Ο όμιλος της Μηχανικής καταφέρνει πάντα να βρίσκεται στο προσκήνιο της επιχειρηματικής ζωής της χώρας. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι πρόκειται για μια ξεχωριστή περίπτωση ομίλου, καθώς δεν είναι μόνο οι επιχειρηματικές κινήσεις του που τον κρατούν όλα αυτά τα χρόνια στην αιχμή της επικαιρότητας. Από την κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου, η Μηχανική έφτασε κάποια στιγμή να είναι μόλις 20ή στη λίστα με τις μεγαλύτερες βάσει τζίρου τεχνικές εταιρείες της χώρας, για να πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια μια πραγματικά μεγάλη επιστροφή στα σαλόνια της ελίτ του κλάδου. Καταλύτης για το δυναμικό αυτό come  back ήταν και παραμένει αναμφισβήτητα η μεγάλη έξοδος του ομίλου της Μηχανικής στις αναπτυσσόμενες αγορές ακινήτων της Ανατολικής Ευρώπης.  Όλα αυτά συνθέτουν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον παζλ, τα κομμάτια του οποίου αναλύει διεξοδικά στη συνέντευξή της στο «Κ» η κα Μελίνα Εμφιετζόγλου, διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου, κόρη και «δεξί χέρι» του ιδρυτή και προέδρου της Μηχανικής, κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου. Η κα Εμφιετζόγλου δίνει και το στίγμα της αυριανής ημέρας για τον όμιλο, με την αναγγελία της εισόδου –εντός της χρονιάς–  του ομίλου της Μηχανικής και στην κύρια χρηματιστηριακή αγορά του Λονδίνου.

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη στη Μαρίση Μπαλιούση που δημοσιεύεται στο περιοδικό "Κεφάλαιο"
 
– Κυρία Εμφιετζόγλου, ύστερα από μια μακρά περίοδο «περιπετειών», ο όμιλος της Μηχανικής φαίνεται να κερδίζει το χαμένο έδαφος και ταυτόχρονα το στοίχημα της μεγέθυνσης και της διεθνούς καταξίωσης. Καταλύτης για αυτό ήταν η επέκταση εκτός συνόρων. Δεν ήταν μεγάλο το ρίσκο που πήρατε προ ετών να επεκταθείτε σε άγνωστες και πολύ παρθένες αγορές, όπως αυτή της Ουκρανίας;

Είναι αλήθεια ότι την εποχή που ο όμιλός μας αποφάσισε να επεκταθεί εκτός συνόρων, ακολουθώντας μια μάλλον αντισυμβατική επιλογή, αυτή της Ουκρανίας, πολλοί έσπευσαν να προκαταλάβουν την αρνητική εξέλιξη της πρωτοβουλίας μας. Η πραγματικότητα τους διέψευσε. Η επέκταση στις αναπτυσσόμενες αγορές ακινήτων των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης και μάλιστα σε πρώιμο στάδιο αποδεικνύεται πολύ καλή επιλογή, που αποφέρει τεράστιες υπεραξίες στον όμιλο και τους μετόχους του. Σίγουρα υπήρχε ρίσκο στην επιλογή αυτή. Όμως, το γεγονός ότι τοποθετηθήκαμε πολύ νωρίς σε αυτές τις αγορές μάς προσέφερε τη δυνατότητα να εξασφαλίσουμε σημαντικότατα ακίνητα σε προνομιακές τιμές και σήμερα να καρπωνόμαστε μεγάλες υπεραξίες. Οι επιδόσεις των επενδυτικών μας επιλογών στη Βουλγαρία, τη Ρωσία και την Ουκρανία αποτελούν την καλύτερη απόδειξη. Τον ίδιο στόχο επιδιώκουμε και πάλι με την επέκτασή μας σε αγορές που τώρα «ανοίγουν», όπως αυτές της Αιγύπτου και της Λευκορωσίας.

– Η επέκταση εκτός συνόρων ήταν μόνο προνοητικότητα ή και ανάγκη; Για μια σημαντική περίοδο ο όμιλος της Μηχανικής αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες στο εγχώριο σκηνικό.

Πράγματι, για μια περίοδο ο όμιλός μας ασφυκτιούσε στην Ελλάδα. Αν και οι εξελίξεις τελικά δικαίωσαν τις απόψεις μας, εμείς ήμασταν υποχρεωμένοι να αναζητήσουμε διεξόδους για να συνεχίσει η εταιρεία μας να αναπτύσσεται και οι μέτοχοί μας να έχουν κέρδη. Εξάλλου, έως το 2013 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι αναθέσεις μεγάλων έργων, οπότε εκ των πραγμάτων οι τεχνικές εταιρείες θα πρέπει να έχουν εξασφαλίσει άλλες πηγές εσόδων. Στο πλαίσιο αυτό, έγιναν αρκετές κινήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε άλλους κλάδους εκτός των κατασκευών, άλλες επιτυχημένες, άλλες όχι και τόσο. Το τελικό ισοζύγιο, όμως, εξαιτίας κυρίως της επέκτασης στο εξωτερικό, είναι απολύτως θετικό. Η Μηχανική δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ήταν μερικά χρόνια πριν. Και είμαστε διπλά υπερήφανοι για την εξέλιξη αυτή. Διπλά υπερήφανοι, γιατί αφενός πετύχαμε αυτό που είχαμε πει ότι επιθυμούσαμε εδώ και πολλά χρόνια, δηλαδή να γίνει η Μηχανική μια διεθνής εταιρεία, και αφετέρου γιατί το πετύχαμε χωρίς καμία απολύτως βοήθεια, οποιουδήποτε είδους. Για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία ότι στηριχτήκαμε στις δικές μας δυνάμεις και μόνο, στην επιμονή και την υπομονή τη δική μας και των μετόχων μας και δεν αναζητήσαμε βοήθεια από τρίτους.

– Συχνά, όμως, ακούμε τη διοίκηση του ομίλου και κυρίως τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου να «παραπονείται» για την αντιμετώπιση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό. Είναι τόσο άσχημα τα πράγματα στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις συνθήκες που υπάρχουν στις αγορές του εξωτερικού όπου δραστηριοποιείστε;

Δυστυχώς, η αλήθεια είναι ότι συχνά στη χώρα μας νιώθεις ότι διώκεσαι ως επιχειρηματίας. Τη στιγμή που άλλες χώρες κάνουν οτιδήποτε περνά από το χέρι τους για να προσελκύσουν κεφάλαια και επενδύσεις, εμείς λειτουργούμε καταδιώκοντας τους επιχειρηματίες, απογοητεύοντας Έλληνες και ξένους που θέλουν να επενδύσουν στη χώρα, δημιουργούμε προσκόμματα, αντικίνητρα, γραφειοκρατία, δαιδαλώδεις και αδιαφανείς διαδικασίες κ.ά. Στην Ελλάδα το επιχειρηματικό κέρδος έχει σχεδόν δαιμονοποιηθεί. 

Θα ήθελα να σας αναφέρω ένα παράδειγμα που αφορά τον όμιλό μας, την περίπτωση της υδροηλεκτρικής μονάδας που θέλουμε να αναπτύξουμε στον Άγιο Νικόλαο. Προσπαθούμε εδώ και επτά-οκτώ χρόνια να υλοποιήσουμε μια τεράστια επένδυση με πολλαπλά οφέλη, για την οποία έχουμε λάβει άδεια από το 2000! Λόγω προσφυγών και άλλων γραφειοκρατικών «διαδικασιών», ακόμα περιμένουμε...
 
Αντιλαμβάνεστε ότι με τέτοιες «διαδικασίες» δεν πρόκειται να γίνουν επενδύσεις στη χώρα, πολύ περισσότερο από ξένους. Αλλού παρακαλούν  τους επενδυτές και εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τους διώξουμε. Άλλωστε, κι εμείς ως επενδυτές στο εξωτερικό νιώθουμε πιο ευπρόσδεκτοι από ό,τι στη χώρα μας. Και αυτό σας το λέει η διοίκηση ενός ομίλου που έχει αποδείξει ότι επιθυμία του είναι να επενδύει στην Ελλάδα. 

– Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το μέλλον;

Καταρχήν, θέλω να σημειώσω ότι θα υπερκαλύψουμε τις προβλέψεις-εκτιμήσεις μας για το 2007, οι οποίες σας θυμίζω αναφέρονταν σε ενοποιημένο κύκλο εργασιών ύψους 222 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη ομίλου ύψους 37 εκατ. ευρώ. Θεωρώ ότι θα συνεχίσουμε να κινούμαστε ανοδικά τουλάχιστον έως και το 2013, με βάση τον προγραμματισμό υλοποίησης του επενδυτικού μας προγράμματος. Φέτος αναμένουμε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της κερδοφορίας από τις επενδύσεις στο χώρο του real estate, οι οποίες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας θα αποτελέσουν σημαντικό μέρος της συνολικής κερδοφορίας του ομίλου μας τη χρονιά που διανύουμε. 

– Έχετε δημοσιοποιήσει την πρόθεσή σας να εισαγάγετε στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου τις δραστηριότητές σας στις ξένες αγορές ακινήτων όπου δραστηριοποιείστε. Σε ποια φάση βρίσκεται αυτή η προσπάθεια και τι περιλαμβάνει το σχέδιό σας;

Στόχος μας είναι μέσα στο 2008 να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την εισαγωγή μιας θυγατρικής μας στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. Θα δημιουργήσουμε μια νέα εταιρεία-«ομπρέλα», στην οποία η Μηχανική θα εισφέρει τις συμμετοχές της στις θυγατρικές της Ρωσίας, της Ουκρανίας, της Βουλγαρίας, της Αιγύπτου και της Λευκορωσίας. Αυτή η εταιρεία θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, με τη Μηχανική να διατηρεί τουλάχιστον το 70% της συμμετοχής. Αντιλαμβάνεστε τα οφέλη για την εταιρεία και τους μετόχους της, αλλά και τις νέες προοπτικές που ανοίγονται για την ταχύτερη υλοποίηση και την επέκταση του επενδυτικού μας προγράμματος.

– Ο όμιλός σας παρακολουθεί από κοντά τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις και έχει στενότατη επαφή με τη ρωσική οικονομία. Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στο μέτωπο των ενεργειακών επενδύσεων και την προσέγγιση Ελλάδας-Ρωσίας;       

Είναι γεγονός ότι τα βήματα που γίνονται είναι θετικά, ωστόσο θα πρέπει να συνεχιστούν και να επεκταθούν. Σας θυμίζω ότι ο πρόεδρος του ομίλου μας, ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, έχει επισημάνει την ανάγκη της άμεσης προώθησης σχεδίου για τη δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου που θα ξεκινά από τη Ρωσία και μέσω Βουλγαρίας και Ελλάδας θα καταλήγει στην Ιταλία. 

Πρόκειται για ένα σχέδιο η υλοποίηση του οποίου θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση της χώρας μας στη διεθνή ενεργειακή σκακιέρα. Θεωρούμε ότι, σε συνέχεια της υπογραφής της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, προέχει η ταχύτερη δυνατή υλοποίηση νέου αγωγού φυσικού αερίου Ρωσίας-Βουλγαρίας-Ελλάδας-Ιταλίας. Ο νέος αυτός αγωγός θα ξεκινά από τον τερματικό σταθμό της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα απ’ όπου ξεκινά και ο αγωγός Blue Stream και υποθαλάσσια θα οδεύει μέχρι το Μπουργκάς. Από το Μπουργκάς παράλληλα με τον πετρελαιαγωγό θα συναντά τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδος-Τουρκίας στην περιοχή Αλεξανδρούπολης. Το υφιστάμενο τμήμα από Αλεξανδρούπολη έως Θεσσαλονίκη θα πρέπει να ενισχυθεί με δεύτερο κλάδο, το δε τμήμα Θεσσαλονίκης-Ηγουμενίτσας θα πρέπει να μελετηθεί με διατομή ώστε να καλύπτεται η δυνατότητα μεταφοράς τόσο ρωσικού φυσικού αερίου δια του νέου αγωγού όσο και φυσικού αερίου από Αζερμπαϊτζάν-Ιράν μέσω Τουρκίας. Ομοίως, ο υποθαλάσσιος αγωγός Ελλάδας-Ιταλίας πρέπει να μελετηθεί ώστε να μπορεί να μεταφέρει αυξημένες ποσότητες και από τους δύο αγωγούς. Ο εν λόγω νέος ευρωπαϊκός αγωγός θα καλύψει με ασφάλεια τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες σε φυσικό αέριο όχι μόνον Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ιταλίας, αλλά και της Νότιας Γαλλίας και της Ισπανίας.