Alberto Yates (Booking.com): Σε τροχιά ανόδου ο τουρισμός στην Ελλάδα– Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη φετινή σεζόν

Δευτέρα, 25-Αυγ-2025 07:30

Alberto Yates (Booking.com): Σε τροχιά ανόδου ο τουρισμός στην Ελλάδα– Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη φετινή σεζόν

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

Η Ελλάδα παραμένει ψηλά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, με την ζήτηση να καταγράφει σημαντική άνοδο. Τα στοιχεία της Booking.com δείχνουν ότι οι αναζητήσεις για διαμονή το φετινό καλοκαίρι (Ιούλιος – Αύγουστος 2025) ήταν αυξημένες σχεδόν κατά 30% σε σύγκριση με πέρυσι.

Ο Alberto Yates, Περιφερειακός Διευθυντής της Booking.com για τη Νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, μιλά για τις φετινές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, τις προτεραιότητες της εταιρείας, και απαντά στην κριτική που έχει δεχθεί η πλατφόρμα από τους ξενοδόχους σχετικά με τις ρήτρες ισοτιμίας.

-Πώς εξελίσσεται η ζήτηση φέτος και ποια είναι η εικόνα όσον αφορά τις πληρότητες;

Τα στοιχεία μας δείχνουν ότι οι αναζητήσεις για διαμονή στην Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι (Ιούλιος – Αύγουστος 2025) ήταν αυξημένες σχεδόν κατά 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, γεγονός που αντανακλά το συνεχές ενδιαφέρον για τη χώρα ως τουριστικό προορισμό.* Οι κορυφαίοι προορισμοί στις αναζητήσεις είναι η Αθήνα, τα Χανιά, η Κέρκυρα, η Χερσόνησος και η Μύκονος, με τη Χερσόνησο μάλιστα να σημειώνει αύξηση 51% στις φετινές αναζητήσεις.*

Είναι επίσης ενθαρρυντικό ότι και οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων εμφανίζονται θετικοί: το 75% των Ελλήνων ξενοδόχων δηλώνει ότι η τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση είναι "πολύ καλή", ενώ το 85% αναμένει περαιτέρω ανάπτυξη τους επόμενους μήνες, στοιχείο που δείχνει αυξημένη ζήτηση ή προσδοκία για ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση σε σχέση με πέρυσι.

*Αναζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 1ης Φεβρουαρίου και 31ης Μαΐου 2025 για διαμονές που θα πραγματοποιηθούν  το διάστημα 1ης Ιουλίου – 31ης Αυγούστου 2025.

-Τι δείχνουν τα δεδομένα σας για τις φετινές τιμές; 

Αν και τα καταλύματα που καταχωρούνται στην πλατφόρμα μας έχουν τον πλήρη έλεγχο των τιμών που προσφέρουν, η τιμολόγηση εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τους ταξιδιώτες. Η τελευταία μας έρευνα Travel Trends δείχνει ότι σχεδόν οι μισοί ταξιδιώτες παγκοσμίως (48%) αναμένουν να ξοδέψουν περισσότερα για ταξίδια το 2025 σε σύγκριση με το 2024, με την τιμή να παραμένει ο κύριος παράγοντας επιρροής στην επιλογή καταλύματος.

-Βλέπετε αλλαγές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών;

-Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση διάρκεια διαμονής παρέμεινε παρόμοια με την περσινή, ενώ το χρονικό διάστημα προκρατήσεων  παρουσίασε αύξηση σε ετήσια βάση. Συνολικά, η παγκόσμια ζήτηση για ταξίδια παραμένει σταθερή, συμπεριλαμβανομένου και του τρίτου τριμήνου μέχρι στιγμής, γεγονός που αντανακλά τη συνεχιζόμενη επιθυμία του κοινού να ταξιδεύει και να γνωρίζει τον κόσμο.

-Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε σχέση με ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου όπως Ιταλία, Ισπανία και Τουρκία; Τι ζητούν περισσότερο οι διεθνείς ταξιδιώτες από τα ελληνικά καταλύματα σε επίπεδο υπηρεσιών ή εμπειριών;

Αν και δεν  αναλύουμε τα αποτελέσματά μας ανά αγορά, η Ελλάδα εξακολουθεί  να αποτελεί δημοφιλή προορισμό, με τις αναζητήσεις για διαμονή το φετινό καλοκαίρι των ταξιδιωτών από την Ιταλία να καταγράφουν αύξηση  κατά 23% σε ετήσια βάση συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, από τη Γερμανία κατά 30%, από το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 34% και από τη Βουλγαρία κατά 24%.

Τα διαμερίσματα αποτελούν τον κορυφαίο τύπο καταλύματος στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, πιο συχνά για οικογένειες και παρέες φίλων που αναζητούν μεγαλύτερους και πιο ευέλικτους χώρους, κοντά σε σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, με τα ξενοδοχεία, aparthotels (ξενοδοχεία-διαμερίσματα,) τα εξοχικά σπίτια και τους ξενώνες να ακολουθούν.

*Αναζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν το διάστημα 1 Φεβρουαρίου – 31 Μαΐου 2025 για διαμονές μεταξύ 1 Ιουλίου – 31 Αυγούστου 2025.

-Τι απαντάτε στην έντονη κριτική που έχει δεχτεί η Booking σχετικά με τις ρήτρες ισοτιμίας και τις πιέσεις σε ξενοδόχους να μη διαθέτουν φθηνότερες τιμές σε άλλα κανάλια;

Η Booking.com προσφέρει μεγάλη αξία σε εκατομμύρια συνεργάτες και ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο, διευκολύνοντας τους ταξιδιώτες να αναζητήσουν και να κάνουν κράτηση σε κατάλυμα που εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες τους, ενώ παράλληλα ενισχύει την προβολή των συνεργατών της σε ένα παγκόσμιο κοινό και κατ’ επέκταση να ενισχύει τις επιχειρήσεις τους μέσω των κρατήσεων. Η καταχώριση οποιουδήποτε καταλύματος στην Booking.com είναι εντελώς δωρεάν, με τους συνεργάτες μας να πληρώνουν για τις υπηρεσίες μας μόνο μέσω προμήθειας όταν ένας πελάτης πραγματοποιεί κράτηση μέσω της πλατφόρμας μας και με τα ποσοστά προμήθειας να βρίσκονται ανάμεσα στα χαμηλότερα του κλάδου.

Παρότι θεωρούμε ότι η αρχή της ισοτιμίας (parity) προσέφερε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον για τους συνεργάτες μας και οφέλη από τη σταθερή τιμολόγηση στους καταναλωτές – παρέχοντας στους ταξιδιώτες απλή και αξιόπιστη πρόσβαση σε επιλογές συγκεντρωμένες σε ένα σημείο – προκειμένου να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας βάσει της Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act), το 2024 προχωρήσαμε σε επικαιροποίηση των συμβολαίων μας με τους συνεργάτες μας στα καταλύματα  στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, αφαιρώντας τις ρήτρες ισοτιμίας.

Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία αναφέρθηκαν η Hotrec και άλλες ενώσεις στις πρόσφατες ανακοινώσεις τους, είναι παραπλανητική, καθώς δεν κατέληξε στο ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com ήταν παράνομες, αντι-ανταγωνιστικές ή ότι επηρέαζαν τον ανταγωνισμό.

-Υπάρχουν σκέψεις αναθεώρησης ή προσαρμογής της πολιτικής σας στην Ελλάδα, όπως έχει γίνει σε κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες μετά από παρεμβάσεις των αρχών ανταγωνισμού;

Αν και οι απευθείας  κρατήσεις (όπου οι ταξιδιώτες κάνουν κράτηση απευθείας στα ξενοδοχεία) εξακολουθούν να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στη συνολική αγορά κρατήσεων ξενοδοχείων, στόχος μας είναι να αποτελούμε ένα αποτελεσματικό κανάλι προώθησης  των συνεργατών μας  – ιδίως για τα μικρά, ανεξάρτητα καταλύματα, προσφέροντάς τους πρόσβαση σε πελάτες από όλο τον κόσμο.

Οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων χρησιμοποιούν συνήθως διάφορα κανάλια επικοινωνίας για να προσελκύσουν πελάτες, με πολλούς να επιλέγουν να εντάξουν τη Booking.com στη στρατηγική τους, καθώς αποτελεί μια οικονομικά αποδοτική επιλογή που δημιουργεί ζήτηση η οποία με τη σειρά της αυξάνει τις κρατήσεις στα καταλύματά τους. Σε αυτό ακριβώς συνεχίζουμε να επικεντρωνόμαστε.

-Ποιες είναι οι επενδυτικές προτεραιότητες της Booking για τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα και τη Ν.Α. Ευρώπη;

Στο πλαίσιο της αποστολής μας να κάνουμε τον κόσμο πιο προσιτό σε όλους, έχουμε το όραμα της "ολοκληρωμένης ταξιδιωτικής εμπειρίας",  προσφέροντας κάθε απαραίτητη υπηρεσία  για τη δημιουργία μίας ολοκληρωμένης ταξιδιωτικής εμπειρίας συγκεντρωμένη σε ένα σημείο, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη υποστήριξη από την αρχή έως το τέλος ενός ταξιδιού.

Ήδη παρέχουμε στους ταξιδιώτες επιλογές σε διαμονή, πτήσεις, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, μεταφορές από/προς αεροδρόμιο και δραστηριότητες σε αξιοθέατα, και είναι ενθαρρυντικό να διαπιστώνουμε  ουσιαστική πρόοδο προς την υλοποίηση αυτού του οράματος.  Το β’ τρίμηνο του 2025, οι συνδεδεμένες συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 30% σε ετήσια βάση και αντιπροσωπεύουν πλέον ένα χαμηλό διψήφιο ποσοστό στο σύνολο των συναλλαγών της Booking.com.

Με κληρονομιά 30 ετών ιστορίας στην καινοτομία, προτεραιότητά μας αποτελεί η δημιουργία μιας απρόσκοπτης ταξιδιωτικής εμπειρίας, επενδύοντας διαρκώς σε προηγμένες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων όλων των μορφών τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης, προκειμένου  να κάνουμε τα ταξίδια πιο έξυπνα, εύκολα, και  πιο ομαλά.