Χρ. Χατζόπουλος (NBG Pay): Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης των ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα

Δευτέρα, 27-Μαρ-2023 07:52

Χρ. Χατζόπουλος (NBG Pay): Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης των ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα

Της Βάσως Αγγελέτου

Τα σημαντικά οφέλη της σύμπραξης με τον διεθνή κολοσσό EVO Payments -πλέον Global Payments- τόσο για την Εθνική Τράπεζα όσο και για τους πελάτες της παρουσιάζει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr ο CEO της νέας εταιρείας υπηρεσιών πληρωμών NBG Pay, Χριστόφορος Χατζόπουλος. Ο ίδιος εκτιμά ότι η NBG Pay θα είναι ο πρωταγωνιστής των εξελίξεων του κλάδου για τα επόμενα 10-20 χρόνια, προσφέροντας πολλές και καινοτόμες λύσεις.

"Θεωρώ  σπουδαίο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι η Εθνική δεν πούλησε εξ’ ολοκλήρου, ή κατά ένα καθοριστικά μεγάλο ποσοστό όπως οι άλλες τράπεζες, τις υπηρεσίες πληρωμών με κάρτες και διατηρεί δυναμικό στην αγορά. Εκτιμώ ότι η NBG Pay θα είναι ο πρωταγωνιστής των εξελίξεων του κλάδου  για τα επόμενα 10-20 χρόνια, προσφέροντας πολλές και καινοτόμες λύσεις", αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας, και του κλάδου πληρωμών ευρύτερα στην Ελλάδα, ο κ. Χατζόπουλος εξηγεί ότι, στην Ελλάδα, η χρήση καρτών, τα ψηφιακά πορτοφόλια και οι άλλες αντίστοιχες πληρωμές, παραμένουν ακόμη σε ποσοστό κοντά στο 40%, αρκετά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό δείχνει, σύμφωνα με τον ίδιο, πως οι πληρωμές μέσω του ψηφιακού χρήματος αναμένεται να αναπτυχθούν σημαντικά στο εξής και στη χώρα μας.

Στα σημαντικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα από την NBG Pay συγκαταλέγονται, σύμφωνα με τον κ. Χατζόπουλο, η χρήση κάρτας για την είσοδο στις αστικές συγκοινωνίες -αντί εισιτηρίου και η αντικατάσταση του έγχαρτου αποκόμματος στα POS με μήνυμα στο κινητό.

"Η NBG Pay έχει επικεντρωθεί σε έργα που διευκολύνουν την καθημερινότητα του καταναλωτή -ή γενικότερα του πολίτη", αναφέρει ο ίδιος, εξηγώντας ότι μέσω του νέου σχήματος οι πελάτες της ΕΤΕ εξασφαλίζουν ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα στις πληρωμές, καθώς και διαφάνεια και ασφάλεια στις συναλλαγές τους.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

- Πριν από λίγους μήνες υπογράψατε τη συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την EVO Payments και προχωρήσατε στην ίδρυση της NBG Pay. Τι κερδίζει η Εθνική Τράπεζα από αυτή τη σύμπραξη και τι οι πελάτες σας;

Η συνεργασία με έναν εξειδικευμένο και διεθνούς διαμετρήματος επιχειρηματικό κολοσσό, όπως η EVO Payments, σηματοδοτεί το πέρασμα της Εθνικής Τράπεζας στη νέα εποχή και σε αυτόν τον τομέα -στην εποχή της τεχνολογίας και της εκκαθάρισης των συναλλαγών με κάρτες, με τρόπο πολύ πιο γρήγορο και ασφαλή. Αυτό ακριβώς είναι το μεγάλο όφελος για τον πελάτη μας, καταναλωτή ή έμπορο -η ταχύτητα στις πληρωμές, η διαφάνεια και η ασφάλεια των συναλλαγών.

Από την άλλη η τράπεζα έχει να κερδίσει, πρώτον, από την ικανοποίηση των πελατών της και τη διεύρυνση του κύκλου των εργασιών της στον τομέα αυτόν και δεύτερον, από την τεχνογνωσία και τις τεχνολογικές επενδύσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν, ως αποτέλεσμα της συγκεκριμένης  συνεργασίας με την EVO. Η συνεργασία αυτή έχει ήδη ενισχυθεί και με την ακόμη πιο πρόσφατη εξαγορά της EVO από την Global Payments, έναν από τους 3-4 ισχυρότερους παίκτες παγκοσμίως, γεγονός το οποίο θα έχει ως απόδοση την περαιτέρω αύξηση της κερδοφορίας για την τράπεζα. 

- Ποιες είναι σήμερα οι τάσεις στον κλάδο των πληρωμών; Απειλείται η χρήση καρτών από τα ψηφιακά πορτοφόλια ή τις άμεσες πληρωμές; Τα δείχνουν τα στοιχεία από την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή αγορά; 

Η χρήση των μετρητών, που βρίσκεται στον αντίποδα του ψηφιακού χρήματος υπό οποιαδήποτε μορφή, αντικατοπτρίζει πλέον ένα μικρό μερίδιο των συναλλαγών στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα, η χρήση καρτών, τα ψηφιακά πορτοφόλια και οι άλλες αντίστοιχες πληρωμές, παραμένουν ακόμη σε ποσοστό κοντά στο 40%, αρκετά χαμηλότερα από το μέσο όρο στην Ε.Ε. Αυτό δείχνει πως οι πληρωμές μέσω του ψηφιακού χρήματος αναμένεται να αναπτυχθούν σημαντικά στο εξής και στη  χώρα μας. Και είναι απολύτως εύλογο, διότι το ψηφιακό χρήμα εξυπηρετεί καλύτερα τον κάθε πελάτη. Ευκολότερα, ταχύτερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια. 

- Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που επιζητούν οι έμποροι από μία εταιρία αποδοχής καρτών;

Οι έμποροι επιζητούν κυρίως να πληρώνονται άμεσα, δηλαδή το αργότερο μέσα στο επόμενο πρωί ή εάν είναι δυνατόν σε κάποιες περιπτώσεις και αυθημερόν. Θέλουν άμεση εξυπηρέτηση σε περίπτωση δυσκολίας ή αμφισβήτησης της συναλλαγής, ταχύτητα στη διόρθωση βλάβης του POS και γρήγορη διεκπεραίωση της συναλλαγής του πελάτη τους.

Στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, του e-commerce, ο έμπορος θέλει οπωσδήποτε την ασφάλεια στη συναλλαγή, θέλει επίσης δικλείδες ασφαλείας για την ηλεκτρονική απάτη και σύστημα απομνημόνευσης της κάρτας του πελάτη του, έτσι ώστε, από τη δεύτερη συναλλαγή και μετά, να μη χρειάζεται να πληκτρολογήσει και πάλι όλα τα στοιχεία του. Αυτά όλα τα προσφέρει σήμερα  και θα τα προσφέρει σύντομα με ακόμη περισσότερες και εξυπνότερες λύσεις η NBG Pay.

- Πώς εκτιμάτε τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά; Ποια είναι η προοπτική ανάπτυξης της εταιρείας;

Το πρώτο σημαντικό στοιχείο που θα ήθελα να υπογραμμίσω είναι η ίδια η συμφωνία της Εθνικής Τράπεζας με την υψηλού τεχνολογικού επιπέδου EVO Payments -πλέον Global Payments- με στόχο τη δημιουργία της NBG Pay και, κατ’ επέκταση, την καλύτερη δυνατή διαχείριση του μεγαλύτερου στόλου POS στην αγορά -αυτόν δηλαδή της Εθνικής Τράπεζας. Η συνεργασία αυτή δημιουργεί εκ προοιμίου μια αναπτυξιακή δυναμική. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Εθνική και η EVO "πάντρεψαν" τις δυνάμεις τους δημιουργώντας τη νέα εταιρεία στην οποία συμμετέχουν με ποσοστό 49% και 51% αντίστοιχα. Το γεγονός καθιστά τη νέα εταιρεία έναν πολύ ισχυρό, πολλά υποσχόμενο παίκτη.

Η NBG Pay συνδυάζει απόλυτα την τεχνολογία αιχμής στον κλάδο, μαζί με την αποτελεσματικότητα, την αξιοπιστία της Εθνικής Τράπεζας και την εμπιστοσύνη με την οποία την περιβάλλουν όλοι οι Έλληνες. Είναι μια ουσιαστική και δυναμική συμμαχία. Θεωρώ, συνεπώς, σπουδαίο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι η Εθνική δεν πούλησε εξ’ ολοκλήρου, ή κατά ένα καθοριστικά μεγάλο ποσοστό όπως οι άλλες τράπεζες, τις υπηρεσίες πληρωμών με κάρτες και διατηρεί δυναμικό στην αγορά. Εκτιμώ ότι η NBG Pay θα είναι ο πρωταγωνιστής των εξελίξεων του κλάδου  για τα επόμενα 10-20 χρόνια, προσφέροντας πολλές και καινοτόμες λύσεις. 

- Ποια τέτοια έργα προωθείτε αυτή την περίοδο;

Η NBG Pay έχει επικεντρωθεί σε έργα που διευκολύνουν την καθημερινότητα του καταναλωτή -ή γενικότερα του πολίτη- όπως, για παράδειγμα, η αντικατάσταση του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα. Η επαφή της κάρτας ή του κινητού του επιβάτη στο ειδικό μηχάνημα, επιτρέπει την είσοδό του στο μεταφορικό μέσο και η πληρωμή απομνημονεύεται στα συστήματα του λεωφορείου, χωρίς να εκδίδεται εισιτήριο. Έτσι, ο πολίτης απολαμβάνει ταχύτητα στην επιβίβαση και η εταιρεία διαχείρισης του μέσου επιβαρύνεται με χαμηλότερο κόστος. Ένα άλλο παράδειγμα έργου που προωθούμε αυτή την περίοδο, σε συνεργασία με την Πολιτεία, είναι κατάργηση των αποκομμάτων που εκδίδουν τα POS και η αντικατάστασή τους με ηλεκτρονικό μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο. Όλα αυτά αποτελούν και φροντίδα προς το περιβάλλον, καθώς μειώνεται δραστικά η κατανάλωση χαρτιού.

- Ποια είναι η ανταπόκριση στους προβλεπόμενους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για τον εκσυγχρονισμό των POS; 

Η   NBG Pay συνεργάζεται για τους σκοπούς του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης ΕΛΛΑΔΑ 2.0 για την επιδότηση και την αντικατάσταση των POS με νέας τεχνολογίας συσκευές, ασύρματες και με λειτουργικό σύστημα ANDROID. Η ανταπόκριση είναι υψηλή και αναμένεται να αντικατασταθούν περισσότερα από 100.000 POS στην ελληνική αγορά. Η νέα τεχνολογία στα POS, στα οποία η  NBG Pay  επενδύει σημαντικά, δίνει στον έμπορο ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα στην ολοκλήρωση της συναλλαγής. Πλέον, δεν είναι αποδεκτό να διαρκεί περισσότερο από λίγα δευτερόλεπτα μία συναλλαγή. 

- Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών πληρωμών με τα περιστατικά απάτης να εκτοξεύονται. Πώς βλέπεται την πορεία του fraud μέσα από τα δικά σας στοιχεία; Σκέφτεστε να λάβετε πρόσθετα μέτρα;

Οι συμβουλές είναι απλές: ποτέ δε δίνουμε τα στοιχεία μας είτε σε sites στο διαδίκτυο είτε στο τηλέφωνο είτε σε τρίτους. Επίσης, σβήνουμε όλα τα μηνύματα των τραπεζών από τους υπολογιστές και τα κινητά μας μετά τη χρήση.

Ακόμη, δεν ανοίγουμε sites, δεν κάνουμε κλικ και δεν επιλέγουμε emails ή ιστοτόπους που δεν γνωρίζουμε. Θα ενημερώνουμε το κοινό συνεχώς γιατί είναι το μόνο όπλο που έχουμε απέναντι στις επιθέσεις απάτης.