Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 12-Φεβ-2019 00:05

    Στον Τουρισμό δεν χωρά εφησυχασμός

    Στον Τουρισμό δεν χωρά εφησυχασμός
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Λίγα εικοσιτετράωρα μετά την πραγματοποίηση της  8ης Γενικής Συνέλευσης των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός μιλά στο Capital.gr εφ' όλης της ύλης: για τις προκλήσεις της φετινής τουριστικής σεζόν  εν μέσω της διαπραγμάτευσης για το Brexit και του αυξανόμενου ανταγωνισμού από την Τουρκία, τα κενά στη ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων, τις επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο και τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδημάτων ώστε να τονωθούν τα έσοδα.

    Συνέντευξη στη Β. Κουρλιμπίνη

    - Την Παρασκευή πραγματοποιήθηκε η 8η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, με μεγάλη όπως κάθε χρόνο συμμετοχή του ξενοδοχειακού κόσμου. Ποιο είναι το μήνυμα που βγήκε;

    Το μήνυμα είναι πολύ καθαρό. Ο μεγάλος όγκος των αφίξεων δεν κεφαλαιοποιείται στα ταμεία των ξενοδοχείων. Χρειάζεται λοιπόν να ληφθούν  σοβαρές και υπεύθυνες αποφάσεις που θα δίνουν ανάσα στο ξενοδοχείο προκειμένου να συνεχίσει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας και να διαχέει οφέλη στην κοινωνία. Αυτή η κατεύθυνση είναι μονόδρομος, τουλάχιστον αν θέλουμε να μιλάμε με βάση τη λογική και ως θεσμικός σύμβουλος της πολιτείας έχουμε την υποχρέωση να αναδείξουμε προτάσεις που θα επιτρέψουν στο ξενοδοχείο και τον τουρισμό να ξεδιπλώσουν τις πραγματικές δυνατότητές τους. Κι αυτό θα είναι ένα μεγάλο όφελος για την ίδια τη χώρα. 

    Παράλληλα, με μια σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών του ΞΕΕ τις οποίες παρουσιάσαμε αναλυτικά,  στεκόμαστε δίπλα στα μέλη μας και στηρίζουμε τον καθημερινό αγώνα τους για ποιότητα και αναβάθμιση του προϊόντος τους. Η μεγάλη συμμετοχή των συναδέλφων σε αυτή την κορυφαία διαδικασία πιστοποιεί και την αναγνώριση του ξενοδοχειακού κόσμου στη δουλειά που κάνουμε.  

    - Ποιες πιστεύετε πως είναι οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο τουρισμός και η ελληνική ξενοδοχία το επόμενο διάστημα;

    Κοιτάξτε, το 2019 δεν προσφέρεται για εφησυχασμό. Μεγάλη Βρετανία και Ε.Ε βρίσκονται εν μέσω μιας διαπραγμάτευσης για το Brexit που ακόμη δεν ξέρουμε πως θα καταλήξει και πως θα μοιάζει η επόμενη μένα. Στη Γαλλία έχουμε τα "κίτρινα γιλέκα" όπου κι εκεί δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί αυτή η ένταση που έφτασε να επηρεάζει ακόμη και διπλωματικές σχέσεις. Υπάρχει λοιπόν ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον αβεβαιότητας και όλοι ξέρουμε πόσο ευαίσθητος είναι ο τουρισμός στις διακυμάνσεις κάθε συγκυρίας. 

    Επιπρόσθετα,  ανακάμπτει ο ανταγωνισμός στη γειτονιά μας από χώρες όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία, κλπ. Ήδη από την περσινή σεζόν έδειξαν σημάδια δυναμικής, η οποία όπως δείχνουν τα στοιχεία όχι μόνον διατηρείται αλλά και ενισχύεται σημαντικά. Οι προκλήσεις λοιπόν είναι δεδομένες και γι' αυτό ακριβώς τονίσαμε και στη Γενική Συνέλευσή μας την ανάγκη να γίνουν προσαρμογές και να ληφθούν έγκαιρα οι σωστές αποφάσεις που θα μας βοηθήσουν να θωρακίσουμε τη δυναμική μας μέσα σε αυτό το δύσκολο κι αβέβαιο περιβάλλον.   

    - Το ΞΕΕ παρουσίασε μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη της Grant Thornton για τον κοινωνικό αντίκτυπο της οικονομίας του διαμοιρασμού. Πως κρίνετε το παρόν νομοθετικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις;

    Το πρόβλημα των βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι βαθιά κοινωνικό. Αυτό ακριβώς αποτυπώνει και τεκμηριώνει η μελέτη της  Grant Thornton την οποία παρουσιάσαμε. Όταν έχουμε μια ανεξέλεγκτη  δραστηριότητα  τότε το αρνητικό κοινωνικό αποτύπωμα είναι μεγάλο, από την αύξηση των ενοικίων μέχρι την ασφάλεια, από τη δημόσια υγεία μέχρι την αλλοίωση της φυσιογνωμίας ολόκληρων περιοχών. 

    Εμείς, ως ΞΕΕ, είχαμε χτυπήσει το "καμπανάκι" ήδη από το 2012. Φτάσαμε στο 2019 κι ακόμη συζητάμε όταν πλέον έχει καταστεί προφανές πως το ζήτημα δεν αφορά μόνο στο τι χάνουν οι ξενοδόχοι αλλά στο τι χάνει η κοινωνία. Τα κοινωνικά προβλήματα δεν επιλύονται με φορολόγηση. Σήμερα όλοι καταλαβαίνουν πως απαιτούνται πολλά περισσότερα στην κατεύθυνση της ρύθμισης και του ελέγχου, όπως έχουν ήδη κάνει όλοι οι σοβαροί ευρωπαϊκοί προορισμοί.   

    - Ποιος πιστεύετε πως πρέπει να είναι ο ρόλος του ξενοδόχου στην προσπάθεια για τόνωση των τουριστικών εσόδων;

    Οι ξενοδόχοι έχουν δώσει τον καλύτερο εαυτό τους. Επένδυσαν στο προϊόν τους κι έχουν κάνει μεγάλες θυσίες, απορροφώντας οι ίδιοι τις αυξήσεις των φορολογικών βαρών που επιβλήθηκαν στα ξενοδοχεία. Και το έκαναν για να προστατεύσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να ενισχύσουν την ελκυστικότητα της χώρας μας. Όμως στην προσπάθεια αυτή δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να είμαστε μόνοι μας. Τα ζητούμενα που αφορούν στην επιμήκυνση της σεζόν αλλά και στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδημάτων που θα τονώσουν τα τουριστικά έσοδα απαιτούν παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας. Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια μπροστά στις αδυναμίες, στις ελλείψεις υποδομών, στην αδυναμία προορισμών να διαχειριστούν σωστά μείζονα ζητήματα όπως τα  απορρίμματα,  η νοσοκομειακή περίθαλψη, οι μεταφορές, ακόμη και η παροχή νερού και ρεύματος!  Δεν μπορούμε να κρύβουμε τα προβλήματα της χώρας κάτω από το χαλί και πάνω στο χαλί να έχουμε πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες. Ούτε μπορούμε να μιλάμε για μια σταθερή δυναμική παγκόσμιου προορισμού όταν γύρω από το ξενοδοχείο υπάρχει μια μίζερη πραγματικότητα που διώχνει τα παιδιά της.  

    Πρέπει λοιπόν όλοι να συνειδητοποιήσουν τη σημασία που έχει να οικοδομήσουμε χώρα με υποδομές,  πρώτα απ' όλα για μας τους ίδιους. Πόλεις φιλικές. Προορισμούς με ποιότητα ζωής, με δομές υγείας, με ασφάλεια,  για την καθημερινότητα των ίδιων των κατοίκων τους. Μόνο έτσι θα πετύχουμε περισσότερα κι ο σωστός χρόνος για να ξεκινήσει η αναβάθμιση της χώρας είναι τώρα. 

    - Την τελευταία τριετία καταγράφεται μπαράζ ξενοδοχειακών επενδύσεων σε πολλές περιοχές της χώρας και  ειδικά στην Αθήνα. Πως κρίνετε αυτή την επενδυτική δραστηριότητα; Μήπως οδηγεί σε κορεσμό;  

    Οι επενδύσεις στον τουρισμό είναι καλοδεχούμενες. Επενδύσεις με στρατηγικό προγραμματισμό και όραμα συνεισφοράς στην αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος κάθε προορισμού. Από κει κι έπειτα είναι αλήθεια πως κατά καιρούς παρατηρείται το φαινόμενο της επενδυτικής μόδας. Από τα "βίντεο κλαμπ" της δεκαετίας του '80 μέχρι τις χρηματιστηριακές σε κάθε γειτονιά της δεκαετίας του '90 και τα "frozen yogurt" πιο πρόσφατα. Όμως ο τουρισμός δεν προσφέρεται για επενδυτικές επιλογές του τύπου "είδα φως και μπήκα". Διότι εδώ το ζήτημα δεν είναι αν θα οδηγηθούμε ή όχι σε μια επενδυτική "φούσκα" αλλά η μεγάλη ζημιά που μπορεί να γίνει στην τουριστική εικόνα κάθε προορισμού και της χώρας συνολικά.    

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων