Κ. Δομαζάκης: Μετά την Αμερική, Ασία και Ρωσία
Παρασκευή, 22-Ιουν-2007 08:52
Ο κ. Κωνσταντίνος Δομαζάκης, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Creta Farm εξηγεί στο Capital.gr τη σημασία της συμφωνίας για την επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας στην Αμερική, θέτει τους νέους επεκτατικούς στόχους για Κίνα, Ιαπωνία και Ρωσία και σκιαγραφεί την επόμενη μέρα της εταιρείας.
Συνέντευξη στην Αντιόπη Σχοινά
- Κύριε Δομαζάκη, η επέκταση των δραστηριοτήτων σας στην Αμερική ήρθε μετά από σημαντικό διάστημα διαπραγματεύσεων. Τι σημαίνει για την Creta Farm;
Η συμφωνία μας με την Clemens Investments κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, όχι μόνο γιατί ήταν βασική μας επιδίωξη, αλλά κυρίως γιατί εντέλει πραγματοποιήθηκε με σημαντικά θετικούς όρους για την Creta Farm, διαμορφώνοντας τελικά ένα πλαίσιο συμφωνίας, το οποίο είναι μοναδικό στο χώρο δραστηριοποίησής μας αφού διεθνώς δεν έχει υπάρξει κάτι παρόμοιο. Οι τελικοί όροι της συμφωνίας, η οποία χρειάστηκε διαπραγματεύσεις μηνών για να ολοκληρωθεί, είναι ιδιαίτερα θετικοί και δημιουργούν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για την εταιρεία, όχι μόνο για την αγορά της Αμερικής αλλά και για την παγκόσμια αγορά, καθώς η Αμερική αναμένεται να λειτουργήσει ως προπομπός για την επέκταση μας και σε άλλες κρίσιμες αγορές του εξωτερικού. Μέσω της συμφωνίας η Creta Farm φεύγει από τα όρια της ελληνικής αγοράς των 10 εκατ. κατοίκων με μέση ετήσια κατανάλωση 10 κιλά αλλαντικά και επεκτείνει τη δραστηριότητά της σε μια αγορά 280 εκατομμυρίων κατοίκων με μέση κατά κεφαλήν ετήσια κατανάλωση αλλαντικών που ξεπερνά τα 25 κιλά. Για μας, η συμφωνία με την Clemens αποτελεί ίσως το σημαντικότερο σταθμό της πορείας της εταιρείας.
- Ποιο είναι το πλαίσιο της συμφωνίας και ποια τα σημαντικότερα στοιχεία της για την Creta Farm;
Προχωρήσαμε με την Clemens Invetsments σε συμφωνία για την παραγωγή και διάθεση των προϊόντων της Creta Farm στην αγορά των ΗΠΑ, συστήνοντας από κοινού και με ίσο ποσοστό συμμετοχής 50%- 50% εταιρεία με την επωνυμία Creta Farms USA, LLC. Αυτό είναι το πλέον σημαντικό στοιχείο γιατί δεν εντάξαμε τα προϊόντα μας κάτω από μια ομπρέλα ήδη υφιστάμενης εταιρείας, αλλά προχωράμε στη δημιουργία νέας και χτίζουμε στην αμερικανική αγορά το brand Creta Farm. Η συμφωνία προβλέπει επίσης τη διάθεση στην αγορά των ΗΠΑ των προϊόντων της Creta Farm με τα δικά της σήματα και εμπορικά ονόματά τους. Η Creta Farm θα συνεισφέρει στη νέα εταιρεία αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης των διπλωμάτων της ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ, των σημάτων της, των εμπορικών ονομάτων των προϊόντων, της τεχνογνωσίας και των μεθόδων διαφήμισης και προώθησης αυτών, ενώ ο όμιλος της Clemens Family Corporation θα συνεισφέρει με τις σύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής του, που διαχειρίζεται η θυγατρική του Hatfield Quality Meats Inc., το ευρύ και εκτεταμένο δίκτυο διανομής και πωλήσεων αυτής και όλες τις απαιτούμενες υποστηρικτικές υπηρεσίες και εργασίες, προκειμένου το λανσάρισμα της καινοτόμου σειράς ”Εν Ελλάδι” και των λοιπών προϊόντων της Creta Farm στην αγορά των ΗΠΑ να ξεκινήσει με τη μεγαλύτερη επιτυχία και στο συντομότερο δυνατό χρόνο.
Παράλληλα, πετύχαμε για τη χορήγηση στη νέα εταιρεία των αποκλειστικών δικαιωμάτων χρήσης και εκμετάλλευσης της βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας που έχει η Creta Farm στις ΗΠΑ εφόσον σχετίζονται με παραγωγή ειδών κρέατος με αντικατάσταση του ζωικού λίπους με παρθένο ελαιόλαδο, ακόμα και αν αναπτυχθούν περαιτέρω από τη νέα εταιρεία, θα ανήκουν αποκλειστικά στην Creta Farm. Σημαντικό στοιχείο της συμφωνίας επίσης είναι ότι προβλέπεται για την Creta Farm αμοιβή με τη μορφή royalties ίση με το 1,5% των καθαρών πωλήσεων της νέας εταιρείας από το έτος που η Creta Farm USA θα παρουσιάσει κέρδη.
- Ποιο θεωρείτε ότι είναι εκείνο το στοιχείο που πραγματικά συνέβαλε στη διαμόρφωση των όρων της συμφωνίας;
Η Αμερική θεωρείται παγκοσμίως η μεγαλύτερη και πιο ισχυρή αγορά και ο Αμερικανός καταναλωτής είναι ο πλέον ανοιχτός καταναλωτής στη δοκιμή νέων προϊόντων. Το πατενταρισμένο προϊόν μας το "Εν Ελλάδι", είναι μοναδικό στον κόσμο και μπήκε στην αγορά σε μια χρονική στιγμή που ο καταναλωτής αναζητά υγιεινή διατροφή χωρίς εκπτώσεις στη γεύση. Τα προϊόντα "Εν Ελλάδι" διαθέτουν ασύγκριτη γεύση, διασφαλίζοντας παράλληλα υγιεινή ισορροπημένη διατροφή. Αυτός ο συνδυασμός είναι που μας έδωσε το συγκριτικό πλεονέκτημα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και διαμόρφωσε τους όρους της συμφωνίας. Εμείς δεν πήγαμε στην Αμερική να πουλήσουμε άλλο ένα αλλαντικό ανάμεσα στα χιλιάδες που βρίσκονται στις προθήκες των καταστημάτων. Πήγαμε στην αγορά με ένα μοναδικό ανά τον κόσμο πατενταρισμένο προϊόν με συγκριτικά πλεονεκτήματα και ασύγκριτη γεύση και διεκδικήσαμε την θέση του στην αγορά.
- Πέρα από την μοναδικότητα του προϊόντος, υπήρξε αποδοχή αυτού από το καταναλωτικό κοινό;
Οι έρευνες που πραγματοποιήσαμε στην αγορά πριν την προώθηση των προϊόντων έδειξαν ότι ο Αμερικάνος καταναλωτής αντιλαμβάνεται το concept (αλλαντικά και κρέας με ελαιόλαδο) κατά 98% ως μοναδικά, ενώ το ποσοστό πρόθεσης αγοράς των προϊόντων έφθασε στο 87%. Και αυτά τα αποτελέσματα σε μια αγορά το ύψος της οποίας μόνο για τα αλλαντικά και όχι για το κρέας ξεπερνά τα 45 δισ. δολάρια. Αν κανείς συνυπολογίσει και την αγορά κρέατος το μέγεθος της αγοράς φθάνει σε ασύλληπτα επίπεδα.
- Σε ποιες περιοχές και πότε χρονικά εκτιμάτε ότι θα τοποθετηθούν τα προϊόντα στην αγορά και ποιες οι προβλέψεις για τα έσοδα;
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η έναρξη της παραγωγής εκτιμάται στα μέσα του ερχόμενου φθινοπώρου. Η πρώτη αγορά που θα τοποθετηθούν τα προϊόντα είναι αυτή της Φιλαδέλφεια που αριθμεί 16 εκατ. κατοίκους, ενώ το πρώτο εξάμηνο θα τοποθετηθούν σε 4 πολιτείες της βορειοανατολικής ακτής 9 κωδικοί. Το να αποτολμήσουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη σε αυτή την χρονική στιγμή δεν θα ήταν ασφαλές, καθώς ακόμη δεν γνωρίζουμε την αγορά. Ευελπιστούμε όμως με βάση τα μηνύματα που έχουμε λάβει ότι τα μεγέθη μας θα αλλάξουν άμεσα.
- Ποια θα είναι η επόμενη κίνηση σε επίπεδο παρουσίας σε νέες αγορές;
Η Creta Farm ξεφεύγει από τα ελληνικά δεδομένα πλέον και μετατρέπεται σε μια διεθνή εταιρεία. Μετά την επιτυχία στην αμερικανική αγορά, σχεδιάζουμε να επεκταθούμε και σε άλλες αγορές με κρίσιμη μάζα. Στόχος μας είναι η επέκταση με παρόμοιο τρόπο σε χώρες της Δυτικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και σε αγορές μεγάλου μεγέθους όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ρωσία. Ωστόσο, πρέπει να σημειώσουμε ότι η επίτευξη τέτοιου τύπου συμφωνιών, λόγω της ιδιαιτερότητας που παρουσιάζουν αλλά και της υποστήριξης που χρήζουν τα προϊόντα, μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα. Παράλληλα, απαραίτητο συστατικό επιτυχίας επίτευξης μιας τέτοιας συμφωνίας είναι η σύμπνοια απόψεων και επιχειρηματικής αντίληψης και από τις δύο πλευρές. Δεν πρόκειται να κάνουμε βιαστικές κινήσεις και θα προχωρήσουμε σε ο,τιδήποτε νέο κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου. Στόχος μας παραμένει η μετεξέλιξη της Creta Farm σε μια αλλαντοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη ουσιαστικά διεθνή παρουσία σε ισχυρές αγορές.
- Τέλος, ποια είναι τα σχέδια σας για την αλυσίδα Dako’s;
Με τη λειτουργία των Dako’s δημιουργήσαμε μια αλυσίδα καταστημάτων που στόχο έχει τη διεθνή ανάπτυξη της κρητικής και μεσογειακής διατροφής, και όχι για να φτιάξουμε ένα ακόμη ταχυφαγείο. Σήμερα διαθέτουμε ένα κατάστημα μέχρι τα πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου θα ανοίξει ένα ακόμη στη Γλυφάδα. Στόχος μας είναι η επέκταση στο εξωτερικό και ειδικότερα στην Αγγλία και τη Γερμανία και μετά στην ελληνική περιφέρεια. Ο προγραμματισμός μας είναι το 2010 η Dako’s να αριθμεί 30 καταστήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό.
- Η οικογένεια Δομαζάκη διατηρεί σημαντικό ποσοστό της εταιρείας. Στοχεύετε στην αύξηση του Free Float;
Είναι σαφές ότι θέλουμε την αύξηση της διασποράς και όταν ωριμάσουν οι συνθήκες θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε αυτό το στόχο, μειώνοντας την θέση μας στην εταιρεία σε κάποιο επίπεδο. Δεν είναι όμως κάτι που προτιθέμεθα να κάνουμε άμεσα.