Αλ. Μάνος: "Δομικό στοιχείο της ανάπτυξης η τεχνολογία"

Παρασκευή, 12-Νοε-2010 09:33

Όποια χώρα έχει επενδύσει σοβαρά στην τεχνολογία έχει πετύχει, με οφέλη που μπορεί να μην έγιναν άμεσα αντιληπτά, αλλά στην πορεία αποτέλεσαν δομικό στοιχείο της οικονομικής ανάπτυξης. Αυτή είναι και η... παραίνεση του κ. Αλέξανδρου Μάνου, Διευθύνοντος Συμβούλου της Intracom Telecom προς τους αρμόδιους φορείς, «να επενδύσει η χώρα οργανωμένα και με συνέπεια στην έρευνα και την ανάπτυξη», στην συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr.

Ο επικεφαλής της Intracom Telecom εξηγεί πώς οι μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επιλέγουν προμηθευτές παγκοσμίως και πώς έχει επηρεάσει την αγορά η είσοδος των Κινέζων.

Συνέντευξη στη Ρόη Χάικου

Τα τελευταία χρόνια, από την πλευρά των κατασκευαστών πώς έχει αλλάξει ο ανταγωνισμός στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιείστε και εσείς και προς τα πού κινείται η επόμενη μέρα;

Η τεχνολογία συνέχεια προχωρά μπροστά και δεν θα σταματήσει. Αυτό είναι το δεδομένο. Αυτό που έχει επέλθει 100% στις τηλεπικοινωνίες είναι η παγκοσμιοποίηση, αφού όλοι παίζουν παντού και όλοι ανταγωνίζονται παντού.

Όσον αφορά στην τεχνολογία, με εξαίρεση κάποιες εταιρείες που κατάφεραν μια ή δύο φορές στην ιστορία τους να κάνουν κάποιο άλμα μπροστά και μετά να έρθει ο ανταγωνισμός, στις τηλεπικοινωνίες όλοι εξελίσσουν παράλληλα την τεχνολογία τους και χωρίς μεγάλες διαφορές.

Αυτό που επηρέασε αρκετά τον ανταγωνισμό είναι η είσοδος των εταιρειών από την Άπω Ανατολή και κυρίως των Κινεζικών, οι οποίες τα τελευταία 7-8 χρόνια άλλαξαν τα δεδομένα που υπήρχαν για τουλάχιστον 4 δεκαετίες, με τους ευρωπαϊκούς και αμερικανικούς κατασκευαστές που προμήθευαν όλο τον πλανήτη.

Οι κινεζικές εταιρείες επέφεραν δραστική μείωση στο κόστος και την δυνατότητα μεγάλων χρηματοδοτήσεων από τις τράπεζες τους, κάτι που διατάραξε τις ισορροπίες με αποτέλεσμα να γίνουν συγχωνεύσεις γιγαντιαίων εταιρειών και να υπάρξει, τρομακτικός ανταγωνισμός στις τιμές. Πλέον, έχουμε φτάσει σε μια νέα σχετική ισορροπία, με τεχνολογίες παρόμοιες. Οι μεν, Κινέζοι βελτίωσαν αρκετά τις τεχνολογίες και την ποιότητά τους και οι άλλοι προσαρμόστηκαν σε νέο επίπεδο τιμών και λειτουργίας.

Εάν οι τεχνολογίες δεν έχουν τόσο μεγάλες διαφορές, τότε μόνο η τιμή καθορίζει το ποιος κατασκευαστής θα κερδίσει ένα έργο; Και μπορεί το κόστος να είναι το μοναδικό κριτήριο;

Σήμερα, το δίπτυχο τιμής – χρηματοδότησης έχει γίνει από τα βασικότερα κριτήρια για την επιλογή κατασκευαστή από πλευράς παρόχων. Υπάρχουν και οι πελάτες που επιλέγουν προμηθευτές που είναι κοντά τους γεωγραφικά, ώστε να έχουν καλή υποστήριξη. Αλλά πλέον, οι μεγάλες εταιρείες δημιουργούν κέντρα υποστήριξης σε διάφορες χώρες. 

Ασφαλώς τα τεχνικά χαρακτηριστικά των λύσεων μπορούν να σε κάνουν να κερδίσεις έναν πελάτη αλλά η τελική επιλογή είναι συνάρτηση όλων των ανωτέρω και σχετιζεται άμεσα με τις ανάγκες που έχει το δίκτυο κάθε πελάτη. Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ο πάροχος να επιλέξει τον κατασκευαστή που θα μπορεί να τον υποστηρίξει στο σύνολο του project, από την επιλογή και τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση, την υποστήριξη κλπ. Η παρόμοια τεχνολογία δεν βάζει το δίκτυο σε λειτουργία και δεν λύνει όλα τα προβλήματα.

Εμείς το παρέχουμε αυτό σε όλους τους πελάτες μας. Έχει συμβεί πολλές φορές και κινεζικές εταιρείες να υπόσχονται πράγματα, τα οποία στην πράξη καθυστερούν ή δεν φέρνουν το αποτέλεσμα που αρχικά αναμενόταν.

Με αυτά τα δεδομένα στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, η θέση μιας ελληνικής εταιρείας, πού βρίσκεται;

Αυτήν την επταετία όπου ο παγκόσμιος τηλεπικοινωνιακός χάρτης άλλαξε, καταφέραμε να λειτουργήσουμε, αλλάζοντας και οι ίδιοι. Αναδιοργανωθήκαμε εσωτερικά και επικεντρωθήκαμε σε συγκεκριμένες τεχνολογίες και υπηρεσίες με έμφαση στα δίκτυα ασύρματης μετάδοσης και τις εφαρμογές λογισμικού στα οποία έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τεχνολογικά και στα κόστη μας.

Ανταγωνιζόμαστε στις παγκόσμιες αγορές και έχουμε τη δυνατότητα να κερδίζουμε μεγάλα έργα. Έχουμε πολλούς μεγάλους πελάτες και στην Αμερική με την IPTV πλατφόρμα μας και επειδή δίνουμε λύσεις στα προβλήματα των πελατών μας, μας έχει κάνει προτιμητέους σε πολλούς πελάτες μας από Ελλάδα και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Προβλέπουμε δε, ότι το εξωτερικό θα αποτελεί όλο και μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς μας έναντι της Ελλάδας, με χώρες όπως η Ρωσία, η Ινδία, η Συρία και η Ρουμανία να είναι οι πιο ισχυρές μας και έχουμε επικεντρωθεί στο να ανοίξουμε τις αγορές περαιτέρω της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Μετά και την συνεργασία με την Sistema, η οποία κατέχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η Intracom Telecom «παίζει» στην 20άδα των κορυφαίων προμηθευτών ασύρματων συστημάτων μετάδοσης παγκοσμίως και προσβλέπουμε μέσα στον επόμενο χρόνο να μπούμε στην δεκάδα.

Στο εσωτερικό, η στρατηγική σας τι προβλέπει;

Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με όλους τους παρόχους, με άλλους σταθερά και με άλλους μειούμενα. Ωστόσο, προσβλέπουμε στο να ενισχύσουμε αυτές μας τις σχέσεις εκ νέου, προσφέροντάς τους αξία.

Μπορούμε να προσφέρουμε και σε άλλα μεγάλα έργα, όπως το να επεκταθεί η ευρυζωνικότητα στην περιφέρεια, κάτι άρρηκτα συνδεδεμένο και με την ανάπτυξη της χώρας. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πάνω στο σχεδιασμό τέτοιων έργων, ώστε να είμαστε έτοιμοι να μετέχουμε στους διαγωνισμούς όταν προκηρυχθούν και ελπίζουμε να κερδίσουμε και να συμμετάσχουμε σε αυτά. Το Fiber to the Home είναι ένα από αυτά τα έργα, αν και βλέπουμε αρχικά να αναπτύσσεται εντός των μεγάλων πόλεων.

Μας ενδιαφέρει όμως, η κάλυψη της ευρυζωνικότητας σε όλη τη χώρα και θεωρούμε πως μπορούμε να βάλουμε στο τραπέζι κατάλληλες λύσεις στο κάθε σημείο που να συνδυάζουν όλες τις τεχνολογίες (οπτική ίνα, WiMax, LTE κλπ) με αποδοτικότητα και έλεγχο κόστους.

Είναι εντέλει... γρίφος να λύσουμε το θέμα «ανάπτυξη» στην Ελλάδα;

Σίγουρα δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να λυθεί αυτή τη στιγμή. Και αυτό γιατί ένας από τους βασικότερους λόγους είναι η απουσία υποδομών για να γίνει εύκολη και γρήγορη ανάπτυξη, καθώς δεν έχουμε ουσιαστική βιομηχανία στη χώρα, δεν αναπτύσσουμε συνολικά πολύ υψηλή τεχνολογία. Είμαστε μια χώρα που κάνει κυρίως, μεταποίηση και υπηρεσίες, οπότε είναι κάπως δυσκολότερο για μας να αναπτυχθούμε. Από την άλλη, δεν έχουμε ισχυρό εξαγώγιμο προϊόν σε ευρώ, ώστε να μπορέσουμε να το εκμεταλλευτούμε και η ενδυνάμωση του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος μας κάνει λιγότερο ανταγωνιστικούς σε χώρες μη μέλη της Ε.Ε. Έτσι πλήττονται οι εξαγωγές μας που θα ήταν ένας μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας, ώστε να φέρει έσοδα από το εξωτερικό.

Εάν η κυβέρνηση κατέστρωνε σήμερα ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο ανάπτυξης και το υλοποιούσε άμεσα, πόσα χρόνια θα χρειάζονταν για να μπούμε σε τροχιά και με ποιες προτεραιότητες;

Η πρώτη κίνηση που θα πρέπει να γίνει είναι να εντοπίσουμε τους τομείς εκείνους όπου μπορούμε να έχουμε κέρδη στην ανάπτυξη στο άμεσο μέλλον, χωρίς να απαιτείται να δημιουργηθεί ιδιαίτερα μεγάλη υποδομή ή να γίνουν μακροχρόνια έργα.

Σαφέστατα ένας από τους πρώτους είναι ο τουρισμός, όπου πρέπει να καταστρωθεί ένα πλάνο δράσης παράλληλα με την σταθερότητα στην χώρα, ώστε να γίνουμε ένας σοβαρός πόλος έλξης, όχι μόνο για την Ευρώπη, αλλά και για την Αμερική και την Ασία. Η Ελλάδα είναι ένα «φιλέτο» στον πλανήτη και δεν το αξιοποιούμε όπως θα έπρεπε. Στον τουρισμό μπορούμε να έχουμε γρήγορα αποτελέσματα και κέρδη.

Από κει και πέρα, θα πρέπει να υπάρξει μια σοβαρή μελέτη στο πού έχει η χώρα δυνατότητες εξαγωγών, ποιες είναι οι εταιρείες οι οποίες ήδη εξάγουν, ποια τα προϊόντα και πώς θα ενισχυθούν αυτές οι εταιρείες και οι παραγωγικοί τομείς, ώστε να υπάρξει και επέκταση σε αγορές και να ανέβει ο όγκος των εξαγωγών. Αυτά μπορεί να είναι και αγροτικά προϊόντα και πρωτογενής παραγωγή, αλλά και εξαγωγή τεχνολογίας.

Η τεχνολογία όμως, δεν μπορεί να είναι quick win, δεν αποφέρει άμεσα οφέλη...

Όντως, απαιτεί σοβαρές υποδομές έρευνας και ανάπτυξης και το R&D δεν φέρει άμεσα αποτελέσματα σε μικρό χρονικό διάστημα. Από την άλλη μεριά, υπάρχουν σήμερα εταιρείες που παράγουν τεχνολογία και κέντρα έρευνας.

Αυτό που υπολείπεται είναι ένα ολοκληρωμένο και συντονισμένο θεσμικό πλαίσιο που να επενδύει με συνέπεια στην έρευνα και την ανάπτυξη, ώστε να αναπτυχθούν ιδέες και νέα τεχνολογία, που στην συνέχεια θα εξελιχθούν σε προϊόντα.

Απαιτεί επενδύσεις, θέλει χρόνο, όμως υπάρχουν καλές ιδέες και πρωτότυπα, υπάρχουν εταιρείες σαν τη δική μας που παράγουν προϊόντα και εξάγουν τεχνολογία, αλλά όλο αυτό είναι σε έναν μικρό βαθμό από αυτό που πιστεύω ότι μπορεί να παράξει η Ελλάδα, με τους επιστήμονες και τη δημιουργικότητα της.

Είναι εύκολο για μια ελληνική εταιρεία, με τα γνωστά εσωτερικά, θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα, να επενδύει στην έρευνα και την ανάπτυξη και εντέλει να παράγει ανταγωνιστικό τελικό προϊόν;

Σημασία έχει ότι στη χώρα μας υπάρχει παραγωγή τεχνολογίας και η Intracom Telecom, αλλά και ο όμιλος συνολικά είναι ένα ζωντανό παράδειγμα. Επενδύουμε εδώ και 30 χρόνια στο R&D, σχεδόν από την αρχή της εταιρείας, το 7%-9% του τζίρου μας ανάλογα με την χρονιά. Έχουμε 3 κέντρα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα με συνολικά 700 άτομα που φτιάχνουν προϊόντα υψηλής πολυπλοκότητας και τα οποία πωλούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις και σε τεχνολογία και σε τιμές, τους μεγαλύτερους κατασκευαστές. Ως αποτέλεσμα δε, σήμερα το 70% του τζίρου μας προέρχεται από τις εκτός συνόρων δραστηριότητές μας και το 30% από την Ελλάδα.

Οι δυσκολίες όμως, που υπάρχουν, η έλλειψη αποδοχής και κινήτρων ή ακόμη και μια δυσπιστία που μπορεί να αναπτύσσεται απέναντι σε ελληνικές τεχνολογικές «πατέντες» δεν λειτουργεί αποτρεπτικά; Και δεν βλέπουμε εξάλλου σημαντικά ελληνικά μυαλά να φεύγουν στο εξωτερικό;

Πιστεύω ακράδαντα ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο πολύτιμο από το διανοητικό κεφάλαιο και αυτό είναι και η μεγαλύτερη πηγή κέρδους και η ουσιαστική περιουσία μιας εταιρείας ή του κράτους. Είναι πραγματικά λίγες οι εταιρείες στην Ελλάδα που δαπανούν σοβαρά στην έρευνα και την ανάπτυξη, αλλά το γεγονός ότι γίνεται με επιτυχία όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό, με κανέναν τρόπο δεν θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για να μην επενδύσει κάποιος περισσότερο. Όποια χώρα έχει επενδύσει σοβαρά στην τεχνολογία έχει κερδίσει. Αυτός είναι ο πραγματικός τρόπος για να δημιουργήσεις αξία και να μην είσαι ένας απλός μεταπωλητής.

roi.haikou@capital.gr