Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 09-Δεκ-2025 07:30

    Η πιθανή επιστροφή στο Σουέζ απειλεί την άνοδο των ναύλων στην Ασία

    113012478
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

    Η ενδοασιατική αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε φάση έντονης ζήτησης. Η Κίνα και η Ινδία συνεχίζουν να δίνουν ρυθμό στην παραγωγή και στο εμπόριο της περιοχής, κάτι που έχει στηρίξει τους ναύλους από το τέλος του καλοκαιριού. 

    Παρ’ όλα αυτά, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η εικόνα μπορεί να αλλάξει μέσα σε λίγους μήνες, εάν οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες επιστρέψουν μαζικά στις διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ.

    Η συζήτηση έχει ανοίξει ξανά μετά τις ενδείξεις για πιθανή αποκλιμάκωση στη Γάζα. Αν οι συνθήκες επιτρέψουν την ομαλή λειτουργία της διώρυγας, πολλές εταιρείες θα επαναφέρουν τα πλοία τους στη συντομότερη διαδρομή. 

    Ήδη έχουν γίνει κινήσεις, όπως αυτές της CMA CGM που προγραμματίζει να αρχίσει ξανά τις διελεύσεις από το Σουέζ, ενώ η Hapag-Lloyd δηλώνει ότι έχει έτοιμο σχέδιο για επιστροφή όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

    Το ενδεχόμενο αυτό προκαλεί ανησυχία γιατί η επιστροφή των μεγάλων γραμμών στο Σουέζ θα απελευθερώσει σημαντική χωρητικότητα, η οποία αυτή τη στιγμή "απορροφάται" από τις μεγαλύτερες αποστάσεις γύρω από την Αφρική. 

    Αν ο κλάδος επανέλθει στην κανονική διαδρομή, εκτιμάται ότι περίπου 2 εκατ. teu μπορούν να μετακινηθούν προς τη δευτερεύουσα αγορά της Ασίας. Αυτό σημαίνει ότι οι τοπικές γραμμές, οι οποίες συνήθως εξυπηρετούνται από πλοία κάτω των 5.000 teu, θα γεμίσουν ξαφνικά από μεγάλες μονάδες που περισσεύουν.

    Η αύξηση της προσφοράς θα πιέσει τους ναύλους, οι οποίοι έχουν σταθεροποιηθεί πάνω από τα 600 δολάρια ανά κοντέινερ των σαράντα ποδών. 

    Οι αναλυτές θεωρούν πιθανό οι εταιρείες να επιχειρήσουν μια σταδιακή μετάβαση, να χρησιμοποιούν το Σουέζ για τα ταξίδια προς την Ευρώπη, αλλά να επιστρέφουν στην Ασία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας ώστε να αποφεύγεται η υπερπροσφορά. 

    Ακόμη κι έτσι, υπολογίζεται ότι μόνο ένα μικρό μέρος της επιπλέον χωρητικότητας μπορεί να απορροφηθεί.

    Παράλληλα, η ενδοασιατική ζήτηση συνεχίζει να κινείται ανοδικά. Η Κίνα στέλνει ολοένα περισσότερα ενδιάμεσα προϊόντα για τελική συναρμολόγηση σε Βιετνάμ, Ινδονησία και άλλες χώρες. Η μεταφορά παραγωγής από την Κίνα δεν έχει σταματήσει από τους δασμούς που επιβάλλουν οι ΗΠΑ. Αντίθετα, έχει ενισχύσει χώρες που παρουσιάζονται ως εναλλακτικοί κόμβοι μεταποίησης.

    Αυτό το μείγμα, ισχυρή ζήτηση και μια πιθανή μεγάλη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας, καθιστά την αγορά δύσκολη στην πρόβλεψη. Από τη μία, οι οικονομίες της Ασίας συνεχίζουν να απορροφούν φορτία. Από την άλλη, η ξαφνική εισροή μεγάλων πλοίων μπορεί να σταματήσει την άνοδο των ναύλων πιο γρήγορα απ΄ότι ξεκίνησε.

    Την ίδια στιγμή, αναλυτές επισημαίνουν ότι, παρά τη συνεχή ανάπτυξη, το μερίδιο της ενδοασιατικής αγοράς στο σύνολο της παγκόσμιας χωρητικότητας έχει μειωθεί από το 2019. Άλλοι εμπορικοί διάδρομοι, όπως αυτές της Ασίας-Ευρώπης, Ασίας-Βόρειας Αμερικής, αλλά και οι γραμμές προς τον Κόλπο και την Ινδική Υποηπειρο, αυξάνονται πιο γρήγορα και απορροφούν περισσότερα μεγάλα πλοία.

    Η ενδοασιατική αγορά δείχνει δυναμική, αλλά είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε αλλαγές που προέρχονται εκτός περιοχής. Αν οι διελεύσεις από το Σουέζ επανέλθουν πλήρως, οι εταιρείες μέσα σε λίγους μήνες μπορεί να βρεθούν με χωρητικότητα που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν, και οι ναύλοι να πιεστούν σημαντικά προς τα κάτω.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ