"Τσεκούρι" 1 δισ. ευρώ στις δαπάνες για συντάξεις και μισθούς

Δευτέρα, 05-Οκτ-2015 21:23

Του Δημήτρη Κατσαγάνη
 
 
Κατά 2,8% ή σχεδόν 1 δισ. ευρώ πρέπει να περικοπούν οι κρατικές δαπάνες για μισθούς στο Δημόσιο και συντάξεις σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που παρουσίασε σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών.  Παράλληλα, το έλλειμμα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (συνταξιοδοτικά ταμεία, ΕΟΠΥΥ, ΟΑΕΔ) θα εκτιναχθεί στο 1,6 δισ. ευρώ φέτος και στα... 2,5 δισ. ευρώ το 2016.

Επίσης έως 215 εκατ. ευρώ θα είναι μειωμένα τα έσοδα του κουμπαρά του συνταξιοδοτικού, δηλαδή του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως αναθεωρείται προς τα κάτω η πρόβλεψη για την αύξηση των εσόδων του ΕΟΠΥΥ από τις παρακρατήσεις 6% τόσο στις κύριες όσο και στις επικουρικές συντάξεις από την 1η Ιουλίου του 2015, μιας και αναφέρεται  "εκτιμώμενη απόδοση εσόδων ύψους 352 εκατ. ευρώ στο 2015 και 714 εκατ. ευρώ στο 2016" (αντί 425 εκατ. ευρώ το 2015 και 854 εκατ. ευρώ το 2016 που προέβλεπε η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους). Έτσι δημιουργείται μία "τρύπα"  213 εκατ. ευρώ στους στόχους του 2015 -2016 την ίδια στιγμή που το Υπ. Εργασίας έλπιζε πως με τις παρακρατήσεις υπέρ ΕΟΠΥΥ θα επιτύχει σχεδόν το 60% του μνημονιακού στόχου εξοικονόμησης 2,2 δισ. ευρώ την ίδια διετία από τις συνταξιοδοτικές δαπάνες.

Παράλληλα το Προσχέδιο αναφέρει πως, πέραν της εφαρμογής των μνημονιακών διατάξεων  για το Ασφαλιστικό,   "το εθνικό σχέδιο για τη μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης θα νομοθετηθεί εντός του τρέχοντος έτους αφού προηγηθεί ευρεία διαβούλευση και συζήτηση των προτεινόμενων παραμέτρων της μεταρρύθμισης".

Σ’ ο,τι αφορά την απασχόληση, το ΥΠΟΙΚ αναφέρει πως  "έμφαση θα δοθεί στις δαπάνες για προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης μέσω των σχεδιαζόμενων ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση, οι οποίες προβλέπεται να ανέλθουν σε 500 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 120 εκατ. ευρώ έναντι των εκτιμήσεων κλεισίματος για το 2015.

Ειδικότερα, στο 2016, προβλέπεται, μεταξύ άλλων και μία σειρά δράσεων για:
· την εγγυημένη στήριξη της απασχόλησης κοινωνικών ομάδων όπως νέοι, μακροχρόνια άνεργοι, πληθυσμιακές ομάδες σε μειονεκτική θέση όπου αναμένεται να ωφεληθούν συ νολικά 150.000 άτομα,
 · ευκαιρίες βραχυπρόθεσμης απασχόλησης για 50.000 άτομα".
 
Εξάλλου για τον ΕΟΠΥΥ προβλέπεται δέσμη τεσσάρων μέτρων

- η πλήρης επαναφορά της συνταγογράφησης φαρμάκων κατά τη διεθνή ονομασία τους (INN Prescription) αλλά και η εκ νέου επιβολή κυρώσεων και ποινών για παραβιάσεις των σχετικών κανόνων,
-η μείωση κατά 50% των τιμών των φαρμάκων, μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας τους
-οι μειώσεις στις τιμές των γενόσημων φαρμάκων που βρίσκονταν ήδη στην αγορά από το 2012 και μεγαλύτερη διείσδυση αυτών στα νοσοκομεία και στους εξωτερικούς ασθενείς,
-η δημοσίευση ανά εξάμηνο ενημερωτικού δελτίου τιμών φαρμακευτικών προϊόντων
 
Περικοπές σε ασφάλιση και μισθούς
 
Πιο αναλυτικά, σχετικά με τις δαπάνες για συντάξεις, προνοιακές παροχές και μισθούς το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει:

-Μείωση 696 εκατ. ευρώ ή κατά 4,8% στις πρωτογενείς δαπάνες του προϋπολογισμού για ασφάλιση,  περίθαλψη και κοινωνική προστασία προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2016. Στις δαπάνες αυτές συμπεριλαμβάνεται κατά συντριπτικό ποσοστό η κρατική χρηματοδότηση προς τα συνταξιοδοτικά ταμεία, δηλαδή το ΙΚΑ, τον ΟΓΑ, τον ΝΑΤ και τον ΟΑΕΕ, αλλά και προς τον ΕΟΠΥΥ και τον ΟΑΕΔ. Σημειώνεται πως σύμφωνα με τις προβολές του προσχεδίου οι δαπάνες προς το σύστημα ασφάλισης – περίθαλψης – πρόνοιας για το 2015 ήταν αυξημένες κατά 558 εκατ. ευρώ ή 3,8%. Υπενθυμίζεται πως το Μνημόνιο προβλέπει μείωση κατά 450 εκατ. ευρώ (0,25% του ΑΕΠ) στις συνταξιοδοτικές δαπάνες το 2016 και την έναρξη της διαδικασίας περικοπών ύψους 1 δις. ευρώ από τα προνοιακά επιδόματα.
 
Εξοικονόμηση 0,5% από παντός τύπου προνοιακές παροχές
 

Στο προσχέδιο αναφέρεται πως "σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί (ν.4336/2015) από τη συνολική επανεξέταση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, συμπεριλαμβανομένων των παροχών τόσο σε χρή μα όσο και σε είδος, των φορολογικών πλεονεκτημάτων, των παροχών ασφάλισης και άλλων κοινωνικών παροχών σε ολόκληρο τον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης, θα πρέπει να προκύπτει εξοικονόμηση της τάξης του 0,50% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση".
 
-Κατά 258 εκατ. ευρώ ή 1,3% πρέπει να μειωθούν οι κρατικές δαπάνες για τους μισθούς και τις συντάξεις του δημοσίου το 2016 σε σχέση με το 2015. Και αυτό τη στιγμή που το 2015 οι ίδιες δαπάνες αυξήθηκαν κατά 287 εκατ. ευρώ ή 1,5%.

Στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού δεν ξεκαθαρίζεται πόσο "μερίδιο" αυτής της μείωσης αντιστοιχεί στους μισθούς του δημοσίου και πόσο στις συντάξεις του Δημοσίου. Ωστόσο το Μνημόνιο προβλέπει τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου σαν ποσοστό του ΑΕΠ από το 2016 έως το 2019.

Ενιαίο Μισθολόγιο στο Δημόσιο
 
Στο Προσχέδιο αναφέρεται μόνο πως "τα προβλήματα που κατεγράφησαν στο πλαίσιο της εφαρμογής του υφιστάμενου ενιαίου βαθμολογίου-μισθολογίου (ν.4024/2011), καθώς και η ανάγκη επαναπροσέγγισης του συστή-ματος αμοιβών των υπαλλήλων του Δημοσίου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως προκύπ- τει από τη δέσμευση της Ελληνικής Κυβέρνησης έναντι των εταίρων μας, στο πλαίσιο της νέας Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής, σηματοδοτεί την ανάγκη αναμόρφωσής του. Συγκεκριμένα στο ν. 4336/2015 (94 Α΄), στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης της δη μόσιας διοίκησης, προβλέπεται η δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου μισθολογίου, στοχεύοντας στην αποσυμπίεση της μισθολογικής κατανομής, σε συνάρτηση με τις δεξιότητες, τις επιδόσεις, τις αρμοδιότητες και τη θέση του προσωπικού".
 
Παράλληλα, το Μνημόνιο προβλέπει  την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και στο Δημόσιο, γεγονός που θα αποφέρει μία έμμεση εξοικονόμηση 500 – 550 εκατ. ευρώ μέχρι το 2018 σε όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία, μαζί και σε εκείνα του Δημοσίου. Εξάλλου… ορθάνοιχτο παραμένει το ενδεχόμενο των περικοπών στις συντάξεις άνω των 1000 ευρώ, στην οποία κατηγορία ανήκουν και οι περίπου 480.000 συντάξεις του Δημοσίου.
 
 
Εκτίναξη ελλειμμάτων στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης

Εντυπωσιακή επιδείνωση στο ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης –εκτός νοσοκομείων- προβλέπει το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2016. Στα 2,559 δις. ευρώ θα φτάσει το έλλειμμα τους τον επόμενο χρόνο. Μάλιστα, αντί ελλείμματος 968 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2015, θα δημιουργηθεί έλλειμμα … 1,672 δις. ευρώ φέτος. Αντίθετα,  το 2014 το έλλειμμα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης ήταν μόλις 275 εκατ. ευρώ.
 
"Αδειάζει" ο κουμπαράς του ΑΚΑΓΕ
 
Εξάλλου το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ), δηλαδή ο "κουμπαράς" των ασφαλιστικών ταμείων, αναμένεται να συγκεντρώσει φέτος 902 εκατ. ευρώ από κρατική επιχορήγηση και εισφορές στις "υψηλές" συντάξεις έναντι 1,117 δις. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2015.

Δηλαδή στον ΑΚΑΓΕ θα συγκεντρωθούν κατά 215 εκατ. ευρώ ή 19,2% λιγότεροι πόροι από όσο προβλεπόταν.  Να σημειωθεί πως το 2016, αναμένεται να συγκεντρωθούν αναλογικά, επίσης, λιγότεροι πόροι και συγκεκριμένα 928 εκατ. ευρώ, χωρίς να διευκρινίζεται από πού θα προέλθει αυτή η μείωση, δηλαδή από τον κρατικό προϋπολογισμό ή τις εισφορές.
 
Τι αναφέρει χαρακτηριστικά το Προσχέδιο για Ταμεία, ΕΟΠΥΥ, ΟΑΕΔ

Το ταμειακό ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (Ασφαλιστικά Ταμεία, Οργανισμοί Απασχόλησης και ΕΟΠΥΥ), σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο Προσχέδιο " αναμένεται να διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους 1.672 εκατ. ευρώ υψηλότερο κατά 704 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις προβλέψεις που είχαν περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 2015. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται κυρίως:

-στις μειωμένες έναντι των προβλέψεων ασφαλιστικές εισφορές,
-στην αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης για κύριες συντάξεις, κατά 167 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου για το 2015,
-στην αύξηση της δαπάνης των επικουρικών συντάξεων κατά 326 εκατ. ευρώ λόγω της μη εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος. Σε δημοσιονομική βάση το έλλειμμα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 1.515 εκατ. ευρώ περίπου, υψηλότερο κατά 765 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2015".
 
 
Ειδικά για τα Ταμεία αναφέρεται πως "το ταμειακό έλλειμμα των Ασφαλιστικών Ταμείων αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 934 ε- κατ. ευρώ περίπου, σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού και θα διαμορφωθεί στα 2.123 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως:
-στην αύξηση των δαπανών για συντάξεις κατά 493 εκατ. ευρώ
-στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 836 εκατ. ευρώ.
 
Αυξημένη εμφανίζεται και η δαπάνη για το ΕΚΑΣ, καθώς δεν υπήρξε εντός του τρέχοντος έτους αναπροσαρμογή των κριτηρίων χορήγησής του με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των δικαιούχων περίπου κατά 70.000. Επιδείνωση εμφανίζεται και στις απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, η οποία κυρίως αφορά απλήρωτες παροχές εφάπαξ που αναμένεται να σωρευτούν μέχρι το τέλος του 2015.

Η αύξηση των απλήρωτων υποχρεώσεων οφείλεται στο γεγονός ότι αποφασίστηκε η αντικατάσταση του συντελεστή βιωσιμότητας στις εφάπαξ παροχές με διαφοροποιημένο κανονιστικό πλαίσιο. Λόγω της μη νομοθέτησης του νέου κανονιστικού πλαισίου τα ταμεία αφενός δεν δύναται να απονείμουν εφάπαξ παροχές για όσους αποχώρησαν μετά την 1/9/2013 και αφετέρου οι απλήρωτες παροχές δεν έχουν υπολογιστεί με τις μειώσεις που είχαν προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό του 2015, λόγω της εφαρμογής συντελεστή βιωσιμότητας.

Η εφαρμογή της εξαγγελθείσας μεταρρύθμισης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης από το έτος 2016 αναμένεται να επιφέρει εξορθολογισμό της συνταξιοδοτικής δαπάνης σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Τέλος, προκειμένου να ενισχυθεί θετικά το σκέλος των εσόδων, το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συνεχίζει να υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της εισπραξιμότητας των ασφαλιστικών εισφορών".
 
 
Για τον ΟΑΕΔ αναφέρεται πως "ο προϋπολογισμός του για το έ τος 2015 εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει θετικό ισοζύγιο ύψους 427 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 229 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2015 (198 εκατ. ευρώ). Για προγράμματα απασχόλησης αναμένεται να διατεθούν 380 εκατ. ευρώ και για επιδόματα ανεργίας 984 εκατ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης 600 και 992 εκατ. ευρώ αντίστοιχα".
 
 
Για τον ΕΟΠΥΥ αναφέρεται χαρακτηριστικά πως "από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ προκύπτει αύξηση των υποχρεώσεών του, κυρίως στην κατηγορία των λοιπών παροχών ασθένειας (διαγνωστικές εξετάσεις, νοσήλια ιδιωτικών κλινικών, φυσικοθεραπείες, συμβεβλημένοι γιατροί, δαπάνες ασφαλισμένων ΕΟΠΥΥ) αλλά και στη φαρμακευτική δαπάνη. Το αυξημένο ύψος των υποχρεώσεων αυτών αντιμετωπίζεται, στο μεγαλύτερο μέρος του, με την εφαρμογή μηχανισμών αυτόματης επιστροφής (clawback) και κλιμακούμενου ποσοστού επιστροφής (rebate) ώστε να τηρηθούν τα καθορισμένα όρια δαπανών για τις συγκεκριμένες κατηγορίες.

Στα έσοδα, προβλέπεται αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση του ποσοστού της εισφοράς για υγειονομική περίθαλψη, όλων των φορέων κύριας ασφάλισης από 4% σε 6% επί των κυρίων συντάξεων και στη θέσπιση αντίστοιχης εισφοράς στις επικουρικές συντάξεις (ν.4334/2015), με εκτιμώμενη απόδοση εσόδων ύψους 352 εκατ. ευρώ στο 2015 και 714 εκατ. ευρώ στο 2016".
 
 
Τι μας περιμένει το 2016
 
Στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπεται ότι " το οικονομικό περιβάλλον εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να ασκεί πιέσεις στο σύστημα κοινω νικής ασφάλισης. Οι εισφορές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα λόγω του υψηλού επιπέδου ανεργίας και της συνεχιζόμενης κρίσης στους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ οι μεταβολές στη συνταξιοδοτική δαπάνη αυξάνονται καθώς μεγάλος αριθμός ασφαλισμένων επέλεξε να συνταξιοδοτηθεί αξιοποιώντας υφιστάμενες μεταβατικές διατάξεις πρόωρης συνταξιοδότησης.

Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι το σύνολο των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές αναμένεται να μειωθεί κατά 50 εκατ. ευρώ περίπου σε σχέση με το έτος 2015.

Για την αντιμετώπιση των πιέσεων αυτών υιοθετήθηκαν με το ν.4336/2015 σειρά παρεμβάσεων που αποσκοπούν στη σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και στη δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση, καθώς και άλλες παρεμβάσεις.

Πιο συγκεκριμένα προωθούνται οι ακόλουθες δράσεις:

-Σταδιακή κατάργηση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων πριν από τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας και των απαιτούμενων ετών, προσαρμόζοντας σταδιακά τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, έως το 2022, ή στα 62 έτη με 40 έτη ασφαλιστικών εισφορών.
-Θέσπιση κανόνα καταβολής του ποσού που εγγυάται το κράτος ως διαφορά μεταξύ του ποσού που προκύπτει βάσει των καταστατικών και γενικών διατάξεων ("οργανικό ποσό") και του προβλεπόμενου κατώτατου ορίου σύνταξης μετά τη συμπλήρωση των 67 ετών.
-Εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν με το ν.3863/2010 για τις κύριες συντάξεις και για όσους συνταξιοδοτήθηκαν από 1/1/2015.
-Διατήρηση μέχρι την 31/12/2021 των κατώτατων ορίων σύνταξης στο ύψος που ίσχυε κα τά την 31/07/2015.
-Ένταξη από 01/09/2015 όλων των ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑ), με χρηματοδότηση αποκλειστικά από ίδιες εισφορές.

Η ελληνική κυβέρνηση με τη σχετική συμφωνία που κυρώθηκε με το ν.4336/2015 δεσμεύτηκε ότι οι συνολικοί πόροι που θα εξοικονομηθούν στο ασφαλιστικό σύστημα θα ανέλθουν στο 0,25% του ΑΕΠ για το 2015 και στο 1% για το 2016.

Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχεδιάζει την εφαρμογή ενός φιλόδοξου εθνικού σχεδίου για τη μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης. Το εθνικό αυτό σχέδιο θα επιτυγχάνει την ουσιαστική απλοποίηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, την αποκατάσταση της ισότητας μέσω καθιέρωσης ενιαίων κανόνων, τη διαγενεακή ισότητα με την αποκατάσταση της αλληλεγγύης τόσο μεταξύ των παλαιών ασφαλισμένων όσο και μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων, θα διασφαλίζει την ενίσχυση του κοινωνικού, αναδιανεμητικού χαρακτήρα του συνταξιοδοτικού συστήματος, ενώ παράλληλα θα εγγυάται τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του. Αναγνωρίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα των αναγκαίων παρεμβάσεων, το εθνικό σχέδιο για τη μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης θα νομοθετηθεί εντός του τρέχοντος έτους αφού προηγηθεί ευρεία διαβούλευση και συζήτηση των προτεινόμενων παραμέτρων της μεταρρύθμισης.

Παράλληλα, το Υπουργείο έχει δεσμευτεί για τη λήψη μέτρων που θα βελτιώσουν την εισπραξιμότητα των ασφαλιστικών εισφορών και οφειλών, με την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των εμπλεκόμενων διοικητικών μονάδων.

Πιο συγκεκριμένα εντείνονται οι προσπάθειες για την καταπολέμηση της αδήλωτης- ανασφάλιστης εργασίας και την ενίσχυση της συμμόρφωσης των εργοδοτών και των ασφαλισμένων στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους. Η περαιτέρω ενίσχυση του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), η ισχυροποίηση της ελεγκτικής ικανότητας του ΙΚΑ, η δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων και ασφαλισμένων για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης καθώς και η ενδυνάμωση της συνεργασίας με τη φορολογική διοίκηση αποτελούν δράσεις που θα συμβάλουν ενισχυτικά στην επίτευξη των ανωτέρω στόχων.
 
Οργανισμοί Απασχόλησης

 
" Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης", αναφέρει το προσχέδιο, " είναι η παροχή στήριξης στους ανέργους, έτσι ώστε να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις από την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Η δαπάνη για τα επιδόματα ανεργίας αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με αυτά του έτους 2015, ωστόσο ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις δαπάνες για προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης μέσω των σχεδιαζόμενων ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση, οι οποίες προβλέπεται να ανέλθουν σε 500 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 120 εκατ. ευρώ έναντι των εκτιμήσεων κλεισίματος για το 2015.

Ειδικότερα, στο 2016, προβλέπεται, μεταξύ άλλων και μία σειρά δράσεων για:
· την εγγυημένη στήριξη της απασχόλησης κοινωνικών ομάδων όπως νέοι, μακροχρόνια άνεργοι, πληθυσμιακές ομάδες σε μειονεκτική θέση όπου αναμένεται να ωφεληθούν συ νολικά 150.000 άτομα,
 · ευκαιρίες βραχυπρόθεσμης απασχόλησης για 50.000 άτομα.
 
 
Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ)

 
Το προσχέδιο αναφέρει πως "σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν.4336/2015 και στο πλαίσιο της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων προωθείται η υλοποίηση δράσεων με στόχο τον έλεγχο και τη χρήση με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, των δημοσίων δαπανών στον χώρο της υγείας. Ενδεικτικά προβλέπονται δράσεις που επηρεάζουν την τιμή και τη ζήτηση των φαρμακευτικών σκευασμάτων και κατά συνέπεια και τη φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ. Ειδικότερα, προβλέπεται:
· η πλήρης επαναφορά της συνταγογράφησης φαρμάκων κατά τη διεθνή ονομασία τους (INN Prescription) αλλά και η εκ νέου επιβολή κυρώσεων και ποινών για παραβιάσεις των σχετικών κανόνων,
· η μείωση κατά 50% των τιμών των φαρμάκων, μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας τους
 · οι μειώσεις στις τιμές των γενόσημων φαρμάκων που βρίσκονταν ήδη στην αγορά από το 2012 και μεγαλύτερη διείσδυση αυτών στα νοσοκομεία και στους εξωτερικούς ασθενείς,
 · η δημοσίευση ανά εξάμηνο ενημερωτικού δελτίου τιμών φαρμακευτικών προϊόντων. Προβλέπεται, επίσης, η επέκταση των ανώτατων ορίων είσπραξης επιστροφών για τις διαγνωστικές εξετάσεις, τις ιδιωτικές κλινικές και τα φαρμακευτικά προϊόντα, στα επόμενα τρία χρόνια.

Τέλος, στην προσπάθεια συγκράτησης της σχετικής δαπάνης προβλέπεται η συνέχιση της συλλογής και δημοσίευσης από τον ΕΟΠΥΥ στοιχείων για την αξιολόγηση των επιδόσεων των δημοσίων και ιδιωτών παρόχων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, προκειμένου να επανεξετάζεται η ανάγκη για ανάθεση σε ιδιώτες παρόχους ανά περιφέρεια. Με τις ανωτέρω δράσεις εκτιμάται ότι θα επιτευχθούν καλύτεροι όροι παροχής υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους του Οργανισμού και ταυτόχρονα θα αξιοποιηθούν αποδοτικότερα οι διαθέσιμοι πόροι του".