Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 27-Ιουν-2014 16:22

    Με υπογραφή ΄Σοφία Βάρη΄

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Είναι γυναίκα, είναι Ελληνίδα, είναι σύζυγος Botero, κυρίως, όμως, είναι μια καλλιτέχνις με διεθνές εκτόπισμα.

    Η Σοφία Βάρη, Ελληνίδα στην ψυχή και στο βλέμμα, μεγαλωμένη εκτός της γενέθλιας γης, με τη δική της προσωπική καριέρα στην τέχνη, επιστρέφει τώρα στην Ελλάδα και την Άνδρο, για να μας παρουσιάσει ένα μικρό αλλά χαρακτηριστικό δείγμα του έργου της.

    Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Άνδρου, του Ιδρύματος Ελίζας και Βασίλη Γουλανδρή, η Βάρη εκθέτει χαρακτηριστικά γλυπτά της όλων των κατηγοριών και μεγεθών, που πλαισιώνονται από σχέδια, ακουαρέλες, ελαιογραφίες, ανάγλυφα και κολλάζ, καθώς και αντικείμενα μικρογλυπτικής. Ο σκοπός του αφιερώματος στην Ελληνίδα καλλιτέχνιδα είναι να αναδείξει την πλούσια διαδρομή της στην εικαστική δημιουργία, την ευρηματικότητά της, τη δύναμη της φαντασίας, έτσι όπως την αποτυπώνει στις διάφορες γλυπτικές φόρμες της.



    Στο βιογραφικό της σημείωμα, η ενασχόληση με την τέχνη ξεκινά το 1958, όταν φοιτά στην Εcole des Beaux Arts του Παρισιού, πόλη από όπου ξεκίνησε και τη δράση της. Συχνάζει στα εργαστήρια των Edouard Mac Avoy και Jean Soubervie και το 1970 οργανώνει το πρώτο δικό της εργαστήριο.Το 1978 μεταφέρει το εργαστήριό της στη γνωστή συνοικία των καλλιτεχνών, το Montparnasse, και αρχίζει να ασχολείται με τη γλυπτική.

    Τον ίδιο χρόνο γνωρίζεται με τον Fernando Botero, με τον οποίο έκτοτε μοιράζεται τη ζωή της μεταξύ Παρισιού, Πιετρασάντα, Μόντε Κάρλο, Νέας Υόρκης και Κολομβίας. Από το 1978 έως και το 1990 πειραματίζεται με διάφορες τεχνικές και παραδίδει μαθήματα ζωγραφικής. Το 1988 δημιουργεί για πρώτη φορά κοσμήματα - έργα μικρογλυπτικής.

    Από την αρχή της δεκαετίας ’90 ασχολείται συστηματικά με γλυπτική μεγάλων διαστάσεων. Από το 1993 ταξιδεύει πολύ συχνά στο Μεξικό, μελετώντας τη γλυπτική των Μάγιας και των Ολμέκων. Το 1999 εκδίδεται μονογραφία της από τον εκδοτικό οίκο Rizzoli, η οποία κυκλοφόρησε στην Αμερική, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Γλυπτά της μνημειακών διαστάσεων τοποθετήθηκαν σε Αθήνα (Πλατεία Κοτζιά), Φλωρεντία (Palazzo Vecchio/Piazza della Signoria), Παρίσι (Saint Germaine des Pres), Ρώμη (Piazza Esedra), Τενερίφη, Μόντε Κάρλο (Gardens of Boulingrins), Πεκίνο (Ναός του Κομφούκιου), Μαδρίτη (Paseo de la Castellana), Κολομβία (Cartagena de Indias) και Πιετρασάντα (Piazza del Duomo).

    Μεγάλες εκθέσεις της έχουν πραγματοποιηθεί στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στη Ρώμη, στην Αθήνα, στη Μαδρίτη, στη Βαρκελώνη, στη Λισαβόνα, στην Κωνσταντινούπολη, στο Πεκίνο, στην Κολομβία, στην Κουάλα Λουμπούρ και αλλού.



    Η Σοφία Βάρη συνέβαλε στο ανανεωτικό αίτημα του νεωτερισμού με μια νέα δική της διαλεκτική με τη φόρμα. Τα γλυπτά της, αν και ευχάριστα στην όραση όπως και στην αφή, θα ήταν άδικο να προσληφθούν ως εικόνες θεάματος μόνο κι όχι ως αποκρυσταλλωμένη ενέργεια που προκύπτει από την αγωνία της μετάλλαξης της πρωτογένειας σε σχήματα αποδεκτά και συμβατά με τις απαιτήσεις του δικού της χρόνου. Γι΄ αυτό και τίποτα δεν ήταν εύκολο για εκείνη. Ως άλλη Camille Claudel, υπό διαφορετικές, εξυπακούεται, συνθήκες, κλήθηκε να εξοφλήσει στον εαυτό της το τίμημα των επιλογών της. Το δικαίωμα, δηλαδή, να καταπιαστεί με τα δύσκολα ως γυναίκα. Να δώσει σχήμα και μορφή στην άμορφη μάζα της ύλης. Το πράττει αδιάλειπτα με υπερβάσεις των δυσκολιών και με προτάσεις αισθητικής αρτιότητας και πρωτοτυπίας και την ελευθερία που της προσφέρει η αδέσμευτη λαξευτική και η εν γένει αναπλαστική χειρονομία.

    Το έργο αυτής της γυναίκας παρουσιάζεται τώρα στο Μουσείο, σε μια έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα, Σάββατο, και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου. Για την ίδια, η έκθεση αυτή είναι και λίγο σαν ένα προσωπικό τάμα, αφού, γνώριμη του ζεύγους Γουλανδρή και παρούσα στην ίδρυση του Μουσείου, ευχήθηκε κάποτε να εκθέσει και αυτή το έργο της στις αίθουσές του.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων