Σε πλήρη εξέλιξη η ανάκαμψη της ακτοπλοΐας

Παρασκευή, 10-Ιουν-2016 16:44

Σε πλήρη εξέλιξη η ανάκαμψη της ακτοπλοΐας

Το 2016 θα είναι έτος ανάκαμψης για την ελληνική ακτοπλοΐα, τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, εκτιμώντας ότι ο κύκλος των αναδιαρθρώσεων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ο κλάδος που υλοποίησε επενδύσεις για κατασκευή ή αγορά πλοίων που φθάνουν το 1,2 δισ. και έγιναν με ιδιωτικά κεφάλαια και καλύπτει με ελεύθερες δρομολογήσεις το 97% της επιβατικής κίνησης, αναμένεται τη φετινή χρονιά να κινηθεί με θετικό πρόσημο. Μάλιστα ο κ. Σακέλλης εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία και τα επόμενα χρόνια, ενώ θετικό προς αυτή την κατεύθυνση είναι και το γεγονός της σταθεροποίησης σε χαμηλά επίπεδα της τιμής των καυσίμων. Η ελληνική ακτοπλοΐα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον διεθνώς, καθώς εμφανίζει τον μεγαλύτερο αριθμό διακινούμενων επιβατών στην Ευρώπη, ενώ εξυπηρετεί περισσότερα από 100 νησιά. Χαρακτηριστικό της σημασίας του κλάδου είναι ότι ενώ η Ελλάδα αποτελεί αποτελεί το 2,2% του πληθυσμού της Ε.Ε., συμμετέχει στην ευρωπαϊκή ακτοπλοΐα σε ποσοστό 18%. Οι ακτοπλοϊκές μας υπηρεσίες είναι υψηλού επιπέδου και πολύ καλύτερες από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. "Κύριο μέλημά μας πρέπει να είναι η διατήρηση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών, και η δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος για νέες επενδύσεις", σημειώνει ο κ. Σακέλλης, προσθέτοντας ότι υπάρχουν δυνατότητες αύξησης της προσφερόμενης χωρητικότητας με αύξηση των εκτελούμενων δρομολογίων χωρίς απαραίτητα να αυξηθεί ο ακτοπλοϊκός στόλος.

Συνέντευξη στον Χάρη Φλουδόπουλο

- Πώς βλέπετε τις προοπτικές της ελληνικής ακτοπλοΐας σε σχέση με τον προϋπολογισμό των δημόσιων υπηρεσιών;

Η αύξηση του προϋπολογισμού για την εκτέλεση των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας είναι απαραίτητη για την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών και την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων προς τα μικρά νησιά μας.

Πέραν τούτου, οι θετικές ή αρνητικές εξελίξεις και προοπτικές εξαρτώνται κυρίως από τις ελεύθερες δρομολογήσεις, οι οποίες καλύπτουν το 95% της επιβατικής κίνησης των νησιών μας.

- Πόσο βιώσιμη είναι η ανάκαμψη της κερδοφορίας που καταγράφει στο σύνολό της η ελληνική ακτοπλοΐα;

Δύο είναι οι παράγοντες που κυρίως επηρεάζουν τα αποτελέσματα και στους οποίους κυρίως οφείλεται η μεγάλη κρίση της περιόδου 2009-2014 που είχε σαν αποτέλεσμα τη συσσώρευση ζημιών 1,2 δισ. ευρώ. Ο πρώτος παράγοντας είναι το κόστος των καυσίμων, το οποίο φαίνεται να διατηρείται σε λογικά επίπεδα τουλάχιστον για το 2016 χωρίς όμως να μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια.

Ο δεύτερος παράγοντας είναι η κίνηση, η οποία είναι δύο ταχυτήτων, δηλαδή παρουσιάζεται πτώση στην εσωτερική διακίνηση λόγω της πτώσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων και αύξηση στο μεταφορικό έργο αλλοδαπών. Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται τάσεις σταθεροποίησης (2013) και μικρής αύξησης (7% το 2014). Το 2015 η ακτοπλοϊκή κίνηση (πλην προσφύγων) παρουσίασε μικρή κάμψη, ενώ το 2016 αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα. Το 2016 είναι έτος ανάκαμψης και λαμβανομένων υπόψη των καλών προοπτικών για τον εισερχόμενο τουρισμό, είμαστε αισιόδοξοι και για τα επόμενα χρόνια.

- Ποια θεσμικά ζητήματα πρέπει να επιλύσει το υπουργείο και η κυβέρνηση;

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει θετικά βήματα προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του θεσμικού μας πλαισίου. Οι αλλαγές αυτές έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που είχαν να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες μας την περίοδο 2009-2014.

Οι ακτοπλοϊκές μας υπηρεσίες είναι υψηλού επιπέδου και πολύ καλύτερες από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Κύριο μέλημά μας πρέπει να είναι η διατήρηση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών, και η δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος για νέες επενδύσεις. Πιστεύω ότι η παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας στις εταιρείες μας για την αποτελεσματικότερη εκμετάλλευση των πλοίων μας και η αναθεώρηση του ΚΔΝΔ πρέπει να μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον.

- Τουλάχιστον 5 νέα πλοία έχουν προστεθεί στον στόλο του Αιγαίου, πόσα ακόμη αντέχει η αγορά αυτή; Πιστεύετε ότι θα προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές στον κλάδο; Εκτιμάτε ότι ολοκληρώθηκε ο κύκλος των αναδιαρθρώσεων;

Τα νέα πλοία που έχουν δρομολογηθεί αντικατέστησαν κυρίως πλοία τα οποία απεχώρησαν από τις ακτοπλοϊκές μας γραμμές. Αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας παρατηρείται στη γραμμή της Ραφήνας με δρομολόγηση δύο νέων πλοίων. Επίσης στο Ιόνιο, με δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Πάτρας – Σάμης – Ιθάκης, ενώ στις γραμμές από Πειραιά αναμένουμε την εκτέλεση περισσότερων δρομολογίων κυρίως από τα ταχύπλοα πλοία. 

Η ακτοπλοΐα μας έχει μεγάλες δυνατότητες αύξησης της προσφερόμενης χωρητικότητας με αύξηση των εκτελούμενων δρομολογίων χωρίς να αυξηθεί ο ακτοπλοϊκός μας στόλος. Αυτό έγινε φανερό με την άμεση κάλυψη των αναγκών μεταφοράς μεγάλου αριθμού προσφύγων το 2015.

Ο κύκλος των αναδιαρθρώσεων των δανείων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις για συγχωνεύσεις κτλ., χωρίς να αποκλείονται όμως.