Ακτοπλοΐα: Ο στόχος του 1 δισ. ευρώ θα πρέπει να περιμένει

Δευτέρα, 16-Μαϊ-2016 10:41

Ακτοπλοΐα: Ο στόχος του 1 δισ. ευρώ θα πρέπει να περιμένει

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Μεταναστευτικό και πτώση του εσωτερικού τουρισμού, απομακρύνουν από το 2016 το στόχο της ελληνικής ακτοπλοΐας για κύκλο εργασιών της τάξης του 1 δισ. Ο κλάδος που παρά την πτώση της επιβατικής κίνησης είδε το 2015, είδε τη χρονιά να εξελίσσεται σε εξαιρετικά θετικά από πλευράς κερδοφορίας, έρχεται αντιμέτωπος τους πρώτους μήνες του έτους και λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν με σοβαρές προκλήσεις. Ήδη η κίνηση παρουσιάζει μείωση, με τους αισιόδοξους να προσβλέπουν σε σταθεροποίηση στα περυσινά νούμερα, ωστόσο σε περίπτωση που επαληθευτούν τα αρνητικά σενάρια η πτώση εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει έως και το 10%. Οι ανησυχίες εντείνονται κυρίως εξαιτίας της υποχώρησης του τουρισμού, των παράπλευρων συνεπειών του προσφυγικού αλλά και εξαιτίας της έντονης αστάθειας και μεταβλητότητας στο μέτωπο των τιμών του πετρελαίου. Σε εταιρικό επίπεδο πάντως συνεχίζονται οι ανακατατάξεις αλλά και οι επενδύσεις με στόχο την κατοχύρωση και ενίσχυση των μεριδίων, την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η προσπάθεια του ομίλου Γκριμάλντι να αποκτήσει τον έλεγχο της Hellenic Seaways. 

Την περασμένη χρήση η λειτουργική κερδοφορία των 4 μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών ξεπέρασε τα 171 εκατ. ευρώ παρότι η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 7% περίπου. Ήδη το 2016, σύμφωνα με κύκλους της ακτοπλοΐας καταγράφεται μείωση του μεταφορικού έργου, που όμως ισοσκελίζεται από το φθηνό κόστος καυσίμου. Επίσης τα μεγέθη εξισορροπήθηκαν εν μέρει και από το τζίρο που δημιουργήθηκε γύρω από το μεταναστευτικό και ο οποίος υπολογίζεται κοντά στα 30 εκατ. ευρώ.

Θετικό πρόσημο

Με βάση αποτελέσματα της περυσινής χρήσης από τις εισηγμένες η Attica Group με 12 πλοία και αξία στόλου 565,153 εκατ. ευρώ εμφάνισε το μεγαλύτερο κύκλο εργασιών 243,7 εκατ. και λειτουργική κερδοφορία 80,7 εκατ., ενώ ακολούθησε η Minoan η οποία με 5 πλοία είχε πωλήσεις 178,2 εκατ. κέρδη EBITDA 36 εκατ. ευρώ. Με θετικό πρόσημο έκλεισαν τη χρήση τόσο η ΑΝΕΚ όσο και η Hellenic Seaways, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε κύκλο εργασιών στα €131,9 εκατ. (+26,5% έναντι 2014), μεικτά κέρδη €29,8 εκατ.(+€19,7 εκατ. έναντι 2014), κέρδη EBITDA €24,6 εκατ. (+€18,1 έναντι 2014). Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά μετά από 5 ζημιογόνες χρήσεις, η ακτοπλοϊκή  ανακοίνωσε καθαρά κέρδη €3,9 εκατ.(έναντι ζημιών €17,4 εκατ. το 2014). 

Συνολικά οι εταιρείες του κλάδου εμφάνισαν κύκλο εργασιών 741,85 εκατ. ευρώ, λειτουργική κερδοφορία 171,3 εκατ. και καθαρά κέρδη μετά από φόρους 57,93 εκατ. ευρώ. Η αξία του στόλου των 45 ιδιόκτητων πλοίων υπερβαίνει τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ την ώρα που οι δανειακές τους υποχρεώσεις έχουν περιοριστεί στα 940 εκατομμύρια και οι πωλήσεις τους κινούνται κοντά στα 750 εκατομμύρια.

Όπως εκτιμούν κύκλοι της αγοράς, εφόσον δεν υπάρξουν αρνητικές εκπλήξεις στο μέτωπο του πετρελαίου και στον αντίποδα επέλθει μια σταθεροποίηση στο οικονομικό περιβάλλον και ενίσχυση του τουρισμού, τότε είναι εφικτό σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη τη διετία 2017 – 2018 η ακτοπλοΐα να φτάσει το στόχο για κύκλο εργασιών 1 δισ. ευρώ. 

Νέα πλοία

Τα θετικά αποτελέσματα αλλά και οι προοπτικές της αγοράς, ώθησαν τις εταιρείες του κλάδου σε νέες επενδύσεις, καθώς ήδη προστέθηκαν 4 νέα πλοία ενώ αυξάνονται και τα δρομολόγια. Φέτος για παράδειγμα θα ξεκινήσουν από το Πάσχα, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά τα ταχύπλοα, ενώ συνολικά προβλέπεται να εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια. Ταυτόχρονα οι θετικές προοπτικές της ακτοπλοΐας κινητοποιούν επενδυτικό ενδιαφέρον όπως δείχνουν και οι κινήσεις του ομίλου Γκριμάλντι, ο οποίος βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης του πλειοψηφικού πακέτου της Hellenic Seaways.  Η Minoan κατά πληροφορίες έχει ήδη τον έλεγχο του 46% και περιμένει τις αποφάσεις του άλλου μεγαλομετόχου, δηλαδή της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία ενδέχεται να διαθέσει ολόκληρο ή μέρος του μεριδίου της (40%) μέσω διεθνούς διαγωνισμού. 

Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι η ακτοπλοΐα συνέρχεται από μια πενταετία κρίσης (2009-2014) κατά την οποία οι ζημιές των εταιρειών ξεπέρασαν το 1,2 δισ. ενώ 9 εταιρείες είτε πτώχευσαν, είτε σταμάτησαν τη δραστηριότητά τους, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους. Η συνολική απώλεια του μεταφορικού έργου της περιόδου ξεπέρασε τους 15 εκ. επιβάτες και σε συνδυασμό την εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου οδήγησε εκτός αγοράς γνωστές εταιρείες όπως η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και η GA Ferries.