Ο δείκτης ξηρού φορτίου και το τρενάκι του τρόμου

Τετάρτη, 11-Μαϊ-2016 15:00

Ο δείκτης ξηρού φορτίου και το τρενάκι του τρόμου

Επιμέλεια Γιώργος Λογοθέτης

Στην τελευταία μας ανασκόπηση, την Μεγάλη Τετάρτη, είχαμε επισημάνει πως ο BDI θα σπάσει τις 700 μονάδες και ΑΝ συνεχίσει την ανοδική του πορεία τότε το επόμενο σημείο αντίστασης θα ήτανε οι 800 μονάδες.  Τελικά η αντίσταση του Δείκτη στην ανοδική του πορεία εκδηλώθηκε στις 715 μονάδες, στις 27 Απριλίου και έκτοτε έχει αρχίσει την διορθωτική του πορεία.  Οφείλουμε βέβαια να επισημάνουμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της διόρθωσης, οφείλεται κυρίως στους κλάδους των Capes και των Panamax, όπως συνήθως πάντα γίνεται.   

Η συμπεριφορά αυτή του δείκτη έχει δημιουργήσει μία ψυχολογία που ομοιάζει με το "τραινάκι του τρόμου" η οποία φυσικά επηρεάζει και τις αποφάσεις των εταιρειών, όπως αυτές που σχετίζονται με τις αγοραπωλησίες, τις διαλύσεις αλλά και την στρατηγική των ναυλώσεων.  Για παράδειγμα το τελευταίο διάστημα που η αγορά έκανε αυτό το ανοδικό σερί, άμεση ήταν και η ανταπόκριση στην αύξηση της τιμής των μεταχειρισμένων πλοίων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι περίπου σε διάστημα ενός μήνα, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων έχουν αυξηθεί μεταξύ 10 – 15%.  Γεγονός είναι, όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, πως ο "κανόνας" επιβάλλει ότι σε ανοδική αγορά η "ταχύτητα" αύξησης των τιμών είναι ιδιαίτερα μεγάλη και άμεσα προσαρμόσιμη, εν αντιθέσει με τις περιόδους χαμηλής αγοράς όπου η πτωτική διόρθωση των τιμών γίνεται με πιο χαμηλή "ταχύτητα".                     

Η μείωση του στόλου συνεχίζει και παραμένει το ζητούμενο για την βελτίωση της αγοράς, δεδομένης της χαμηλής Παγκόσμιας Ανάπτυξης και του Εμπορίου και αν δεν συνεχίσει να λαμβάνει χώρα τότε η αγορά απλά θα συντηρείται σε χαμηλά επίπεδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.  Είναι γνωστές ήδη οι εκτιμήσεις ότι έως και τα μέσα του 2017 δεν αναμένονται συνταρακτικές εξελίξεις στην αγορά, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια αυτή δεν θα υπάρχουν και τα γνωστά εποχικά rebounds.    

Αναφορικά με τις διαλύσεις, οι οποίες κινούνται με ιδιαίτερα ικανοποιητικό ρυθμό, τους πρώτους 4 μήνες του έτους 224 πλοία (άνω των 10,000 DWT) ή 17,35 εκ. DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση, δηλαδή αύξηση κατά 1,87 εκ. DWT η 12% συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2015 όπου 205 πλοία η 15,48 εκ. DWT πήγαν για διάλυση.  Από το σύνολο των διαλύσεων τους πρώτους 4 μήνες του έτους, την μεγαλύτερη "συνεισφορά" την είχαν τα Panamax, καθώς αυξήθηκαν κατά 84% σε ετήσια βάση, από 2,44 εκ. DWT το 2015 στους 4,68 DWT φέτος.

Σχετικά με τα Capes, ο όγκος των διαλύσεων τους πρώτους 4 μήνες του έτους έκλεισε στα ίδια επίπεδα με αυτόν του 2015, δηλαδή στους 8,95 εκ. DWT.           

Στην "αντιπέρα" όχθη, στον τομέα των παραδόσεων, το πρώτο 3μηνο του έτους οι παραδόσεις παρουσίασαν ανοδική πορεία καταγράφοντας 44 Capes και 53 Panamax να πέφτουν στο νερό, γεγονός βέβαια που είναι σύνηθες στις αρχές του χρόνου οι παραδόσεις να είναι αυξημένες.  Αντίθετα, τον Απρίλιο μόνο 3 Capes και 4 Panamax παραδόθηκαν.  Το αξιοσημείωτο είναι ότι στην παρούσα φάση αρκετά πλοία παραμένουν αδρανή (Idle) στα ναυπηγεία καθώς η χρονική περίοδος μεταξύ Launching και Delivery έχει επιμηκυνθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, από 40 ημέρες το 2007 στις 160 ημέρες κατά μέσο όρο το 2015 και φέτος.       

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ύστερα από ένα έντονο διάστημα αγοραστικού ενδιαφέροντος η προηγούμενη εβδομάδα άρχισε να δείχνει κάποια σημάδια "κόπωσης" με τους EndBuyers να εκδηλώνουν επί του πρακτέου την άρνηση τους να συμμετέχουν στην σπέκουλα των τιμών από τους CashBuyers.  Παράλληλα, με τους μουσώνες να βρίσκονται προ των πυλών και την κατάθεση των νέων προϋπολογισμών στο Μπαγκλαντές-Πακιστάν, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για διόρθωση των τιμών το επόμενο διάστημα.  

Η Ινδία, παρά το γεγονός ότι η ρουπία καλά κρατεί, στα χαμηλά 66 προς το δολάριο και οι τιμές του σιδήρου βρίσκονται σε ικανοποιητικά επίπεδα, έχει αρχίσει και μειώνει το αγοραστικό της ενδιαφέρον.  Ενδεχομένως η αποχή αυτή να οφείλεται στην πεποίθηση των EndBuyers πως η αγορά θα διορθώσει, αλλά και γιατί σύντομα οι ανταγωνιστές της λόγω των επερχόμενων Προϋπολογισμών θα απέχουν από την αγορά και τότε θα είναι αυτή που θα κινεί τα νήματα.           

Στο Μπαγκλαντές, το αγοραστικό ενδιαφέρον των EndBuyers έχει αρχίσει και έχει φθίνουσα πορεία, καθώς η πλειοψηφία τους έχει ήδη κτίσει τα κατάλληλα αποθέματα ώστε να είναι προετοιμασμένοι για παν ενδεχόμενο από την κατάθεση του νέου Προϋπολογισμού στις 2 Ιουνίου.        

Το Πακιστάν, ακολουθεί κατά πόδας την στρατηγική του Μπαγκλαντές, επίσης λόγω της κατάθεσης του νέου Προϋπολογισμού που εικάζεται ότι θα επιφέρει νέους δασμούς στον κλάδο, με αποτέλεσμα σιγά σιγά την μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος.                                             

Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.        

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 1,091,737 DWT περίπου, εκ των οποίων το 78% (853,808 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 9% (97,793 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 13% (140,136 DWT) Containers.

*Ο κ. Γ. Λογοθέτης είναι CFO της George Moundreas & Company SA.
Η ανάλυση περιλαμβάνεται στην εβδομαδιαία ανασκόπηση της εταιρείας