Παραιτήθηκε ο CEO των ΕΛΤΑ Γρ. Σκλήκας με σαφείς προειδοποιήσεις: "Αν δεν εξυγιανθούν τα ΕΛΤΑ κινδυνεύει η μισθοδοσία των υπαλλήλων"

Τρίτη, 04-Νοε-2025 11:02

Παραιτήθηκε ο CEO των ΕΛΤΑ Γρ. Σκλήκας με σαφείς προειδοποιήσεις: "Αν δεν εξυγιανθούν τα ΕΛΤΑ κινδυνεύει η μισθοδοσία των υπαλλήλων"

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 14.16

Με την "γαλάζια" Κοινοβουλευτική Ομάδα σε…σημείο βρασμού για το ζήτημα της συρρίκνωσης του δικτύου καταστημάτων των ΕΛΤΑ, ο διοικητής των Ελληνικών Ταχυδρομείων Γρηγόρης Σκλήκας οδηγήθηκε τελικώς σε παραίτηση (η εταιρεία ανήκει στο Υπερταμείο).

Στην επιστολή παραίτησής του, συγκεκριμένα, αναφέρει:

"Από το 2023, αφήνοντας πίσω μια διεθνή καριέρα, αποδέχθηκα την πρόσκληση του Υπερταμείου και ευρύτερα της πατρίδας μας, να θέσω την εμπειρία μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στην υπηρεσία της εξυγίανσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Τα τελευταία 2,5 χρόνια εργάστηκα με αποφασιστικότητα και στρατηγικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του Οργανισμού, καθώς και της ραγδαίας φθίνουσας πορείας της ταχυδρομικής αγοράς, φαινόμενο που παρατηρείται διεθνώς και εντονότερα στη χώρα μας.

Στο πλαίσιο αυτό, μελέτησα διεθνή παραδείγματα και ήρθα σε επαφή με πρώην κρατικούς ταχυδρομικούς φορείς από την Ευρώπη και άλλες περιοχές, επιλέγοντας στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς. Η στρατηγική μας περιλάμβανε την ανασύσταση μιας εγκαταλειμμένης επιχείρησης, με εξοπλισμό τριάντα ετών και ανεπαρκή ψηφιακή υποδομή, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός εξαιρετικά ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.

Παρά τις προσπάθειες, το βασικό πρόβλημα παραμένει: η απώλεια άνω του 90% του επιστολικού έργου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να παραμένει οικονομικά μη βιώσιμος, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013.

Μέρος αυτής της προσπάθειας αποτέλεσε και το σχέδιο απομείωσης υπολειτουργούντων καταστημάτων, το οποίο θεωρώ απαραίτητο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της συνέχισης λειτουργίας του Οργανισμού. Αν το σχέδιο αυτό δεν εφαρμοστεί, εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθεί σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους.

Ωστόσο, οι πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές — και κυρίως από Βουλευτές εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους — με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής. Για τον λόγο αυτό, παρακαλώ να αποδεχθείτε την παραίτησή μου από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Η απόφασή μου αυτή δεν αποτελεί απλώς μια τυπική αποχώρηση, αλλά ένα σαφές μήνυμα: μετά από χρόνια διεθνούς σταδιοδρομίας, δεν αντιμετωπίζω τις θέσεις ως αυτοσκοπό, αλλά ως ευκαιρία προσφοράς. Πρόκειται για ζήτημα προσωπικής και επαγγελματικής ταυτότητας.

Εννοείται ότι παραμένω στη διάθεση της διάδοχης κατάστασης, για κάθε υποστήριξη που ενδεχομένως απαιτηθεί. Χαιρετώ με εκτίμηση και ευγνωμοσύνη τους συνεργάτες, συναδέλφους και το ευρύτερο κοινό με το οποίο είχα την τιμή να συνεργαστώ — ήταν το ισχυρότερο καύσιμο σε αυτή την απαιτητική πορεία των τελευταίων 2,5 ετών".

Στο Μέγαρο Μαξίμου συνεχίζονται οι συσκέψεις για την επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στις συσκέψεις, υπό τον κ. Μητσοτάκη, δίνουν το "παρών" στενοί συνεργάτες του, αλλά και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται από πολύ νωρίς στην Ηρώδου Αττικού 19.

Μήνυμα ότι η παραίτηση του κ. Σκλήκα από τα ΕΛΤΑ δε συνεπάγεται υπαναχώρηση, αλλά η μεταρρύθμιση και οι αποφάσεις για την αναδιάρθρωση της εταιρείας θα εφαρμοστούν εξέπεμψε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Ο κ. Μαρινάκης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του "Σκάι" άφησε νέες αιχμές για την επικοινωνιακή διαχείριση του όλου "καυτού" ζητήματος από τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων. "Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έβαλε το κάρο μπροστά από το άλογο. Δεν είναι δυνατόν χωρίς διάλογο με την κοινωνία, τις κοινοβουλευτικές ομάδες με τα κόμματα με τους ανθρώπους που δικαιολογημένα αγωνιούν να κλείσεις 204 καταστήματα. Έπρεπε να προηγηθεί διάλογος και ενημέρωση των πολιτών", τόνισε.

"Άλλο πράγμα η παραίτηση και άλλο η μεταρρύθμιση. Η απόφαση έχει ληφθεί και θα εφαρμοστεί…", ανέφερε ο κ. Μαρινάκης και σημείωσε ότι η διαβούλευση που θα πραγματοποιηθεί με τις τοπικές κοινωνίες δε θα έχει ως σημείο αναφοράς εάν θα κλείσουν τα καταστήματα. "Είναι τι μπορεί να γίνει σε κάθε τοπική κοινωνία έτσι ώστε να μη μείνει κάποιος συμπολίτης μας χωρίς εξυπηρέτηση…Στόχος είναι ο Έλληνας φορολογούμενος να μην πετάει τα λεφτά του σε ένα βαρέλι δίχως πάτο…Η μεταρρύθμιση θα γίνει και θα προχωρήσει αλλά με διάλογο και διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και τους βουλευτές…Δεν είμαστε μόνο για τα εύκολα. Είμαστε και για τα δύσκολα που είναι προς όφελος της κοινωνίας…Παρά τα πολλά προβλήματα και τα λάθη που πρέπει να διορθώσουμε έχουμε κάνει αρκετά έως πολλά καλά τα οποία μηδενίζει η αντιπολίτευση και αντί να έρθει με πρόγραμμα παρουσιάζει το άσπρο μαύρο και μία χώρα που προοδεύει ως τριτοκοσμική χώρα…", επεσήμανε ο κ. Μαρινάκης.

"Η μεταρρύθμιση είναι υπέρ της κοινωνίας…Η Νέα Δημοκρατία ειδικά τη δεύτερη τετραετία έχει την πιο συμπαγή κοινοβουλευτική ομάδα που μπορώ να θυμηθώ…Πολύ καλά κάνουν οι βουλευτές να μεταφέρουν τις αγωνίες των συμπολιτών τους…", συμπλήρωσε.

Η συνεδρίαση των αρμόδιων για το ζήτημα Επιτροπών της Βουλής, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τη 1 το μεσημέρι, αναβάλλεται μέχρι τον διορισμό νέου CEO. 

Νωρίτερα, σε ρεπορτάζ του Δημήτρη Γκάτσιου με τίτλο ""Μπαρούτι" η Κ.Ο. της ΝΔ για τα ΕΛΤΑ - Όλο το παρασκήνιο της μαζικής επίθεσης για το σχέδιο αναδιάρθρωσης και το κλείσιμο καταστημάτων", το Capital.gr ανέφερε:

Κλίμα πρωτοφανούς οργής, καταγεγραμμένο για πρώτη φορά σε τέτοια μαζικότητα κατά την εξαετή πορεία της Νέας Δημοκρατίας στη διακυβέρνηση της χώρας, επικρατεί στην "γαλάζια" Κοινοβουλευτική Ομάδα με σημείο αναφοράς τα ΕΛΤΑ.

Επί τέσσερις και πλέον ώρες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γρηγόρης Σκλήκας, βρέθηκε αντιμέτωπος με τη μήνη περίπου 50 βουλευτών της κυβερνητικής παράταξης, που εξαπέλυαν ο ένας μετά τον άλλον βολές, ζητώντας την απόσυρση της απόφασης για το κλείσιμο 204 καταστημάτων ανά την επικράτεια. Οι "γαλάζιες" αιχμές που αγγίζουν για πρώτη φορά τόσο ηχηρά το Μέγαρο Μαξίμου (κατά ορισμένους πολύ περισσότερο από το "αντάρτικο" στο νόμο για τα ομόφυλα ζευγάρια) συνοδεύονταν από σήματα για παραίτηση της διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, με τους βουλευτές που έλαβαν το λόγο στη διάρκεια ειδικής τηλεδιάσκεψης να αναλύουν ο καθείς με τη σειρά του έναν μακρύ κατάλογο πιέσεων που δέχονται από τις τοπικές κοινωνίες. Μέσα σε αυτό το κλίμα της μαζικής άρνησης στη στήριξη των σχεδιασμών για τα ΕΛΤΑ, που τείνει να βυθίσει και πάλι το κυβερνών κόμμα στην εσωστρέφεια σε μία περίοδο κατά την οποία η Ηρώδου Αττικού 19 αναζητεί αφηγήματα και θετικούς βατήρες για να ξεπεράσει την… γκρίζα δημοσκοπική εικόνα, πολλοί εντός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας θέτουν ήδη ερωτήματα για την εικόνα που θα παρουσιάσει σήμερα η Νέα Δημοκρατία στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής. Όπως έλεγε, μάλιστα στο Capital.gr βουλευτής που εκλέγεται στο Λεκανοπέδιο δεν υπάρχει ουδείς που θα μπορούσε να στηρίξει το συγκεκριμένο σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ. "Τα όσα ακούστηκαν χθες στην τηλεδιάσκεψη βρίσκονται σε πλήρη αναντιστοιχία με την κεντρική κυβερνητική γραμμή που ανέλυσε στην ενημέρωση των δημοσιογράφων ο κ. Μαρινάκης. Θα πρέπει να πάρουν πίσω το συγκεκριμένο σχεδιασμό και ο κ. Σκλήκας να παραιτηθεί. Εγώ, όπως και πολύ άλλοι, αναμένων έστω μία παρέμβαση της τελευταίας στιγμής από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη", ανέφερε.

Το παρασκήνιο της εσωτερικής σύγκρουσης

Ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, που συμμετείχε σε τηλεδιάσκεψη με βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ενόψει της σημερινής συνεδρίασης των αρμόδιων κοινοβουλευτικών επιτροπών για το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, βρέθηκε με το "καλημέρα" στο στόχαστρο των "γαλάζιων". Η μέσω τηλεδιάσκεψης συζήτηση…μύριζε από την αρχή μπαρούτι, με βουλευτή της περιφέρειας να μεταφέρει σε συνομιλία που είχε αργά το βράδυ της Δευτέρας με το Capital.gr ένα σκηνικό που παρέπεμπε στις εσωτερικές συζητήσεις-φωτιά πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια. "Μας ζητούν συνέχεια να βάζουμε πλάτη. Αλλά αυτό το πράγμα δε στηρίζεται κοινοβουλευτικά", ήταν η χαρακτηριστική αποστροφή του.

Στο σκηνικό της τηλεδιάσκεψης, το κλίμα βάρυνε λεπτό προς λεπτό. "Πάρτε το πίσω. Μας ακυρώσατε τα μέτρα της ΔΕΘ. Δώστε λύση, όχι μασάζ. Πώς θα ζητήσουμε ψήφο από τον κόσμο; Θα τους λέμε ψηφίστε μας, να σας κλείσουμε; Δεν είναι δουλειά μας να επικοινωνούμε τις αποφάσεις άλλων", σημείωσε ο βουλευτής, Δημήτρης Μαρκόπουλος, που είναι συντονιστής της Νέας Δημοκρατίας στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου η οποία θα συνεδριάσει σήμερα μαζί με την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Στη γραμμή που χάραξε ο Δημήτρης Μαρκόπουλος συντάχθηκε η συντριπτική πλειονότητα των συναδέλφων του, που δεν αφήνουν έστω και την παραμικρή χαραμάδα για υπαναχώρηση από την κεντρική θέση, η οποία προτάσσει την επανεξέταση της απόφασης για τα ΕΛΤΑ και όχι την αναβολή στο κλείσιμο των καταστημάτων. "Με εσάς ισχύει το…ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος. Οι βουλευτές είμαστε οι κερατάδες", σχολίασε ο βουλευτής, Θοδωρής Καραόγλου, ενώ από τα πυρά των "γαλάζιων" βουλευτών δεν ξέφυγε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δημήτρης Παπαστεργίου. "Κύριοι έχουμε προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία. Όχι τεχνοκρατική δημοκρατία. Ποιοι είστε και πως την έχετε δει;", ανέφερε, απευθυνόμενος στις διοικήσεις του ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου ο βουλευτής και πρώην υπουργός, Νίκος Παναγιώτοπουλος. "Οι βουλευτές του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν είμαστε βουλευτές καλοχαιρέτες", σημείωσε η βουλευτής και πρώην γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας, Μαρία Συρεγγέλα. "Όποιος θέλει να καλύψει το πουκάμισο της αχρηστίας του, φοράει το κοστούμι του τεχνοκράτη", επεσήμανε ο βουλευτής, Μίλτος Χρυσομάλλης. "Τι ευθύνες έχουν οι διοικήσεις; Άμα πήγαιναν τόσο άσχημα τα ΕΛΤΑ, γιατί δεν είχαμε ενημερωθεί;", είπε, από την πλευρά της, η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σέβη Βολουδάκη.

Εντός και εκτός των "γαλάζιων" τειχών ο μετασχηματισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων μετατρέπεται σε εστία σφοδρής σύγκρουσης. Η κυβέρνηση, δια του εκπροσώπου της, Παύλου Μαρινάκης, χρεώνει στη διοίκηση της εταιρείας, ανεπάρκεια, για την ενημέρωση της κοινωνίας. Από την άλλη αντικρούει τα βέλη των κομμάτων, προβάλλοντας στην αναγκαιότητα του σχεδίου διάσωσης. "Κανένας πολίτης, κανένας συνταξιούχος, καμία περιοχή, κανένα νησί, κανένας οπουδήποτε στην Ελλάδα, στην Αττική, στην περιφέρεια, δεν πρόκειται να μείνει χωρίς εξυπηρέτηση. Ήδη το 92% των συντάξεων και το 90% των ταχυδρομικών αποστολών γίνεται στο σπίτι. Δηλαδή, μέσω ταχυδρόμων, οι οποίοι πηγαίνουν στο σπίτι των πολιτών. Γιατί γίνεται αυτό; Γιατί υπάρχει το ΕΛΤΑ κατ’ οίκον, οι ταχυδιανομείς, οι αγροτικοί ταχυδρόμοι, τα σημεία με τα οποία είναι συμβεβλημένα τα ΕΛΤΑ και βρίσκονται σε διάφορες περιοχές", είναι το μήνυμα που εκπέμπεται κεντρικά. Όσον αφορά στο γιατί θεωρείται απαραίτητη η αναδιάρθρωση, στην κυβέρνηση επικαλούνται δύο λόγους:

-Η παραδοσιακή δραστηριότητα, αυτή του "παλαιού" ταχυδρομείου, της φυσικής παρουσίας στο κατάστημα, είναι το 10%  της δραστηριότητας των ΕΛΤΑ, η οποία όμως κοστίζει περίπου το 50%. Δηλαδή, όπως αναφέρουν στελέχη, τα ΕΛΤΑ δίνουν τα μισά χρήματα, τους μισούς πόρους για μία δραστηριότητα η οποία πλέον είναι το 10%. "Άρα, ο βασικός λόγος για τον οποίον οδηγήθηκε σε αυτήν την απόφαση η διοίκηση των ΕΛΤΑ είναι γιατί άλλαξαν οι εποχές. Όταν το 92% των αποστολών γίνονται κατ’ οίκον, δεν μπορεί να δαπανάται το 50% των πόρων για μια υπηρεσία που δεν ξεπερνά το 10% των προτιμήσεων του κοινού", σχολιάζουν παράγοντες.

-Ο δεύτερος λόγος είναι δημοσιονομικός - οικονομικός. "Κατά μέσο όρο, κάθε τέτοιο κατάστημα κοστίζει 150.000 ευρώ το χρόνο. Εάν πολλαπλασιαστεί αυτό επί 200 καταστήματα, τα οποία θα κλείσουν σε δύο φάσεις, τότε φτάνουμε περίπου στα 30 εκατομμύρια. Δεδομένου του γεγονότος ότι το κράτος δεν μπορεί να βάλει αυτά τα λεφτά, αυτοί οι οποίοι εναντιώνονται από τα υπόλοιπα κόμματα τι προτείνουν ακριβώς; Να μπαίνουν μέσα κάθε χρόνο τα ΕΛΤΑ; Να κάνει κάτι το κράτος, το οποίο δεν μπορεί να κάνει; Ποια είναι η αντιπρόταση; Δεν υπάρχει αντιπρόταση", τονίζουν στελέχη της κυβέρνησης.