Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Απρ-2023 09:18

    Κ. Χατζηδάκης στο TheTOC: Από το σκάνδαλο του σκραπ, στα "μαύρα βαγόνια" - Έτσι έγινα μισητό πρόσωπο για τους συνδικαλιστές

    5607842
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ο Κωστής Χατζηδάκης είναι ίσως ο μόνος υπουργός μεταφορών της μεταπολίτευσης που άγγιξε τα κακώς κείμενα μιας υπερχρεωμένης ΔΕΚΟ όπως ήταν ο ΟΣΕ.

    Τον βρήκε να ξοδεύει 9€ για κάθε 1 € που κέρδιζε και με μισθούς που ξεπερνούσαν τις 60.000 το χρόνο για εκατοντάδες ή και χιλιάδες εργαζόμενους. Όταν λοιπόν άρχισε να σκαλίζει τα κακώς κείμενα, έγινε όπως ο ίδιος λέει το πιο μισητό πολιτικό πρόσωπο στον ΟΣΕ.

    Μίλησε στο TheTOC και θυμήθηκε τον καιρό που ο Κώστας Καραμαλής του ανέθεσε το υπουργείο Mεταφορών, αρχικά για να ασχοληθεί με την Ολυμπιακή και στη συνέχεια με τον ΟΣΕ.

    Να ξεκινήσουμε την συνέντευξη με δύο φράσεις. Μισητό πρόσωπο για τους εργαζόμενους, αποτελεσματικός υπουργός για τα διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ εκείνη την εποχή. Πως γίνεται και αποτελεσματικός και μισητό πρόσωπο;

    "Όπου πάω κοιτάζω πάντα την πόρτα της εξόδου και θέλω όταν φεύγω από το υπουργείο στο οποίο έχω πάει, να έχω κάνει δουλειά. Δουλειά χωρίς ρίξεις και συγκρούσεις δεn γίνεται. Γι' αυτό είμαι μισητό πρόσωπο στον ΟΣΕ, διότι επεδίωξα όπως κι αλλού να βρω λύσεις εξυγιαντικές και λύσεις έξω από το κουτί. Αυτές οι λύσεις πολλές φορές έρχονται σε σύγκρουση με κατεστημένες νοοτροπίες, το βόλεμα, την αδιαφορία.

    Σας θυμίζω το παράδειγμα της Ολυμπιακής. Είχα εκλεγεί βουλευτής το 2007. Είχα πολύ υψηλή δημοτικότητα τοποθετήθηκα στο υπουργείο Mεταφορών. Για τρεις μήνες η δημοτικότητα μου ήταν πολύ υψηλή, μα μόλις έπιασα το θέμα της Ολυμπιακής και ανακοίνωσα την λύση έγινα ο δεύτερος αντιπαθέστερος υπουργός της κυβέρνησης Καραμανλή. Όταν λύθηκε το θέμα της Ολυμπιακής εξελέγην δεύτερος στις εκλογές".

    Πολλοί όμως ενδεχομένως να μην περιμένουν το γύρισμα της ζυγαριάς από μισητό στο αγαπητό πρόσωπο και άρα είτε δεν αγγίζουν τις μεταρρυθμίσεις είτε τις σταματάνε στη μέση και λένε άστο ας τα κάνει ο επόμενος.

    "Θέλει υπομονή αντοχή και μεγάλο στομάχι. Όμως δε γίνεται διαφορετικά είναι εύκολο να είσαι υπουργός δημοσίων σχέσεων αυτό όμως κρατάει για μερικούς μήνες, άντε και λίγα χρόνια. Στο τέλος αν δε σου προκύψει και κάτι στραβό φεύγεις και δε σε θυμάται κανένας".

    Το δυστύχημα στα Τέμπη θεωρείτε πως έκανε πολλούς να συνειδητοποιήσουν ότι υπουργός δημοσίων σχέσεων μπορεί να σημαίνει και στραβή στην βάρδια σου και μετά να τρέχεις και να μη φτάνεις;

    "Ελπίζω να τους έκανε, διότι έξω από την πόρτα σου δεν είναι ούτε τα προβλήματα ούτε τα ατυχήματα. Είναι οι συνδικαλιστές πολλές φορές οι οποίοι στην πράξη δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα και διεκδικούν ολοένα και περισσότερα χρήματα ή προνόμια για τους συναδέλφους τους. Είναι οι υπάλληλοι που έχουν συνηθίσει να εργάζονται με ένα συγκεκριμένο τρόπο και εναπόκειται σε εσένα να αλλάξεις καταστάσεις και νοοτροπίες".

    Ήσασταν ο πρώτος υπουργός μεταφορών που επιχείρησε να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο σε αυτή την αμαρτωλή και υπερχρεωμένη ΔΕΚΟ που ήταν εκείνα τα χρόνια ο ΟΣΕ. Θέλω να γυρίσουμε το χρόνο πίσω και να θυμηθείτε τα έργα και τις ημέρες εκείνης της εποχής.

    "Είμαστε στο 2007, εγώ πήγα στο υπουργείο για να λύσω βασικά το θέμα της Ολυμπιακής. Και ο πρωθυπουργός μου είχε πει, "δες πρώτα την Ολυμπιακή και μετά δες και τον ΟΣΕ γιατί και εκεί υπάρχει πρόβλημα". Στην πορεία, καθώς περνούσαν οι μήνες αντιλαμβανόμουν από τα στοιχεία που έβρισκα ότι το πρόβλημα ήταν πολύ σοβαρότερο απ ότι περίμενα".

    Στην αρχή οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ πώς σας υποδέχτηκαν;

    "Δε νομίζω ότι είχαν ασχοληθεί μαζί μου γιατί δεν είχα ασχοληθεί και εγώ με τον ΟΣΕ, άλλωστε εκείνο το διάστημα δεχόμουν επιθέσεις από τους συνδικαλιστές της Oλυμπιακής. Οι σχέσεις μου έγιναν προβληματικές με τους συνδικαλιστές του ΟΣΕ από τον Ιούλιο- Αύγουστο του 2008, όταν ξεκίνησα να καταπιάνομαι πιο συστηματικά με το ζήτημα του ΟΣΕ. Παρουσίασα ένα ολόκληρο πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ με τίτλο "μια ευκαιρία για τον ΟΣΕ, ένα μέλλον για τον σιδηρόδρομο". Η παρουσίαση έγινε στις 12 Αυγούστου 2008, τρεις μέρες πριν της Παναγίας. Είχε σχολιαστεί ποικιλοτρόπως και πάντα θυμάμαι ότι η αντίδραση των συνδικαλιστών προέκυψε στα τέλη Αυγούστου και εγώ δεν άντεξα τότε να μην απαντήσω ότι είχαμε μία ετεροχρονισμένη αντίδραση μετά το τέλος των διακοπών τους. Στη συνέχεια έγινε μια διαδήλωση στο γραφείο μου, πέταξαν αυγά και λοιπά όμως προχωρήσαμε".

    Πιο ήταν το πρώτο σοκ που υποστήκατε όταν αρχίσετε να ψάχνετε τι σάπιο υπάρχει σ' αυτό τον οργανισμό;

    "Δύο πράγματα, τα τρομερά αρνητικά στοιχεία που είχε ο οργανισμός αυτός για τα οποία είχα μιλήσει όταν ήμουν και ευρωβουλευτής, αλλά έκτοτε είχα επιδεινωθεί περισσότερο και τα σκάνδαλα διαφθοράς συνδυαστικά και με την ασφάλεια του σιδηροδρόμου.

    Στα οικονομικά στοιχεία ο ΟΣΕ είχε φτάσει το 2008 για κάθε 1 € που εισέπραττε να ξοδεύει 9,5. Ήταν η χειρότερη οικονομική επίδοση οποιασδήποτε επιχειρήσεις δημόσιας ή ιδιωτικής σε όλη την Ευρώπη.

    Για να καταλάβετε τα έσοδα του ήταν 100 εκατομμύρια και η μισθοδοσία του ήταν 400 εκατομμύρια. Οι υπερωρίες οι δευτερεύουσες αμοιβές όπως τις ονόμαζαν, ήταν πάνω από 100 εκατομμύρια. Μόνο οι υπερωρίες δηλαδή σε ένα χρόνο ήταν πάνω από όλα τα έσοδα του Oργανισμού. Για να μη συζητήσω για τα διάφορα απίθανα επιδόματα όπως το επίδομα κανονικότητας το οποίο έπαιρναν οι μηχανοδηγοί, όταν ένα δρομολόγιο έφτανε στην ώρα του.

    Η κατάσταση ήταν τρελή και δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Είχαμε δρομολόγια στη Μεσσηνία με έσοδα 125 € το μήνα από όλα τα εισιτήρια και μόνο οι μισθοί των δύο μηχανοδηγών ήταν τότε 20.000 €. Δεν είναι σχήμα λόγου, αλλά θα μας εξυπηρετούσε αν θέλαμε να συνεχίσουμε αυτές τις μεταφορές να πάμε τους επιβάτες με ταξί στον προορισμό τους. Θα μας κόστιζε λιγότερο. Γι' αυτό και ξεκινήσαμε από τότε τις περικοπές των δρομολογίων κυρίως στα δρομολόγια της Πελοποννήσου και της Δυτικής Μακεδονίας" .

    Τον προηγούμενο από σας υπουργό δεν τον ρωτήσατε ο Οργανισμός μπαίνει κάθε μήνα μέσα τόσα χρήματα γιατί δεν έχει γίνει κάτι;

    "Προφανώς είχε τη δική του προσέγγιση και μάλλον λογάριαζε ιδιαίτερα την εργασιακή ειρήνη. Με την εργασιακή ειρήνη για κάποιο διάστημα έχεις ήσυχο το κεφάλι σου, αλλά στη συνέχεια το πληρώνεις κι εσύ και το πληρώνουν και οι Ελληνες πολίτες. Δεν λέω να είσαι ταύρος εν υαλοπωλείο αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι διαχειριζόμαστε τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών και πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πάντα τους πολλούς ανυπεράσπιστους Έλληνες".

    Παρά τις αντιδράσεις των συνδικαλιστών όμως και τα αυγά έξω από το γραφείο σας προχωρήσατε.

    " Ναι ξεκίνησε το πρόγραμμα να εφαρμόζετε προχωρήσαμε στον εταιρικό μετασχηματισμό του ΟΣΕ βάση και των κοινοτικών οδηγιών. Μου έχει μείνει το εξής. Επειδή έπρεπε να κλείσω μέσα στο 2008 τον εταιρικό μετασχηματισμό τον οποίο είχαμε παρουσιάσει- τον Αύγουστο είχε περάσει και ο νόμος στη Βουλή- συνεννοηθήκαμε με τον διευθύνοντα σύμβουλο που ήταν ο Γιώργος Γιαννούσης ο οποίος είχε έρθει από την ευρωπαΐκή επιτροπη. Ηταν συστηματικός και σκληρός στη στάση του, είχε τσαγανό. Έτσι βάλαμε Διοικητικό Συμβούλιο την παραμονή των Χριστουγέννων.

    Πήγαν οι συνδικαλιστές στο γραφείο του, έκαναν κατάληψη εγώ τους είπα να μην φύγουν από το Διοικητικό συμβούλιο και να κάτσουν όσο χρειαστεί. Περνούσε η ώρα πλησιάζαν τα Χριστούγεννα. Η κατάληψη εκεί...και κάποια στιγμή τους λέει ο διευθύνων σύμβουλος εγώ θα πάρω απόφαση ακόμα κι αν είναι η ημέρα των Χριστουγέννων. Μάλιστα θυμάμαι ότι γύρω στις εννιάμισι το βράδυ τους κέρασε και σουβλάκια. Η ώρα περνούσε, έφτανε κοντά 12 λίγο πριν τα Χριστουγέννων τότε κατάλαβαν ότι εννοούσε αυτά που έλεγε και έτσι οι συνδικαλιστές έφυγαν, έληξε η κατάληψη και πέρασε ο εταιρικός μετασχηματισμός."

    Περάσατε και άλλες τέτοιες "ωραίες" μέρες;

    "Θυμάμαι πως είχανε παραγγελθεί από τον προκάτοχό μου νέα βαγόνια του οδοντωτού από το Διακοφτό στα Καλάβρυτα. Σκέφτηκα μια και είχαν έρθει από την Ελβετία ήταν και τελευταίας τεχνολογίας να πάω στα εγκαίνια. Δεν κατόρθωσα ούτε στα εγκαίνια να πάω του οδοντωτού, γιατί ακριβώς ήμουν μισητό πρόσωπο στον ΟΣΕ. Πρώτη φορά που πήγα στον οδοντωτό ήταν επί ΣΥΡΙζΑ ένα καλοκαίρι του 2017".

    Σας απαγόρεψαν οι συνδικαλιστές να πάτε στα εγκαίνια;

    "Προφανώς, γιατί η παρουσία μου εκεί θα δημιουργούσε επεισόδια".

    Τι τους χαλάσατε και ήσασταν τόσο μισητό πρόσωπο στον ΟΣΕ; Θα πρέπει να είχατε χαλάσει πολλές δουλειές πολλών.

    "Ίσως γιατί είχα μιλήσει και για τις αμοιβές εκείνης της εποχής. Οι αμοιβές είχαν φτάσει σε πολύ μεγάλα ύψη. Ήταν 54.000 € το χρόνο η μέση αμοιβή και για 1800 εργαζόμενους ήταν πάνω από 60.000 € το χρόνο για τον καθένα.

    Όταν εμείς ξεκινήσαμε να περιορίζουμε τις υπερωρίες, τις δευτερεύουσες, κόβαμε δρομολόγια και βάζαμε τάξη προφανώς πάρα πολλοί έχασαν τη βολή τους. Υπήρξαν και μηνύματα τότε από συνδικαλιστές της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές του 2009 που έλεγαν μην ψηφίζετε Χατζηδάκη.

    Αυτούς τους πίνακες εγώ τότε τους έδωσα στην δημοσιότητα και όλα αυτά τα είπα προ μνημονίων το καλοκαίρι του 2008".

    Toc συνέντευξη χατζηδάκη

    Toc συνέντευξη χατζηδάκη

    Toc συνέντευξη χατζηδάκη

    Το πρώτο σκάνδαλο που βρήκατε;

    "Πριν παρουσιάσω το πρόγραμμα της εξυγίανσης την άνοιξη του 2008 προέκυψε το σκάνδαλο του σκράπ. Το Σκραπ είναι τα παλιοσίδερα του ΟΣΕ και η σύμβαση αφορούσε το πώς, σε ποιους και με ποιους όρους διατίθενται τα παλιοσίδερα του ΟΣΕ. Μόλις λοιπόν υπεγράφη η σύμβαση, κάποιοι επιτήδειοι άφησαν την τελευταία σελίδα όπως ήταν μεταξύ του ΟΣΕ και του αντισυμβαλλομένου και για δικούς τους λόγους- προφανώς για να κερδίσουν οι ίδιοι λεφτά- άλλαξαν το περιεχόμενο των πρώτων σελίδων. Πήραν την σύμβαση από κάποιο ντουλάπι, κράτησαν την τελευταία σελίδα και επενέβησαν στις άλλες. Έγινε ΕΔΕ, έστειλα το θέμα στη δικαιοσύνη και μεταξύ των εμπλεκομένων ήταν και ένας συνδικαλιστής προσκείμενος στη Νέα Δημοκρατία. Δεν έκανα πίσω προφανώς, γιατί όπως είπα αργότερα και στη Βουλή, δεν μπήκα στην πολιτική για να καλύπτω κλέφτες.

    Θέλω να σας πω ότι ήταν λίγο αδιανόητο για την εποχή εκείνη κάποιος να κυνηγάει το κόμμα, ήταν η αντίληψη για τα "δικά μας παιδιά". Όμως εγώ δεν τα ακούω και πολύ γιατί εγώ ήμουνα στην παράταξη από 18 χρονών και επειδή έχω μεγαλώσει στην Νέα Δημοκρατία όλες αυτές τις συζητήσεις δεν τις λαμβάνω ιδιαιτέρως υπόψιν".

    Και φαντάζομαι ότι οι σελίδες που άλλαξαν στην σύμβαση ανέτρεπαν όλο το πνεύμα της σύμβασης;

    "Ναι φυσικά το ανέτρεπαν αρκετά υπέρ των συμφερόντων τους. Στη συνέχεια είχαμε σε μερικούς μήνες τον Ιούλιο το σκάνδαλο με τα μαύρα βαγόνια το οποίο προέκυψε λόγω του ατυχήματος του Μπράλου. Και αυτό το σκάνδαλο είχε να κάνει με συνδικαλιστές. Στο Μπράλο πέρα του κανονικού φορτίου, είχαν φορτώσει και λαθραίο φορτίο και επειδή έγινε το ατύχημα και εκτροχιάστηκαν τα βαγόνια, οι έρευνες έδειξαν ότι ήταν περισσότερα τα βαγόνια τα οποία τραβούσε η μηχανή από τα κανονικώς προγραμματισμένα. Η μια έρευνα έφερε την άλλη και απεδείχθη ότι υπήρχε λαθρεμπόριο.

    Φυσικά κάλεσα το ΣΔΟΕ και συμφωνήσαμε στο πρόγραμμα εξυγίανσης ο ΣΔΟΕ να παραμείνει στον ΟΣΕ για δύο χρόνια και να ελέγχει συνέχεια τα διάφορα κυκλώματα. Από τις έρευνες που έγιναν τότε προέκυψε ότι ενεχόμενος ήταν και ένας γενικός διευθυντής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσκείμενος στη Νέα Δημοκρατία, κομματικό στέλεχος. Η υπόθεση πήγε ξανά στην δικαιοσύνη, υπήρξε πρωτόδικη καταδίκη το 2013 και η δεύτερη καταδίκη το 2022".

    Αυτές οι ιστορίες συνδέονται και με την ασφάλεια;

    "Θα σας πω. Εγώ όταν ανέλαβα βρήκα μία σύμβαση για την τηλεδιοίκηση μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ από την μια και της Τέρνα και Θαλής από την άλλη πλευρά. Είχε υπογραφεί 20 μέρες πριν πάω εγώ στο υπουργείο, 5 Σεπτεμβρίου 2007. Η σύμβαση αυτή άρχισε να εκτελείται τον Οκτώβριο του 2007 και ολοκληρώθηκε σε όλο το μήκος του δικτύου μέχρι το Δεκέμβριο του 2008, δηλαδή σε 15 μήνες περίπου. Τα μόνα σημείου που δεν ολοκληρώθηκε ήταν εκεί που υπήρχαν έργα για την διπλή γραμμή και τα τούνελ της Φθιώτιδας. Εγώ ο ίδιος είχα εγκαινιάσει την διπλή γραμμή τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη Λάρισα στις 4 Σεπτεμβρίου 2008. Στη συνέχεια επεκτάθηκε μέχρι το Δομοκό η διπλή γραμμή με τηλεδιοίκηση.

    Υπήρχε λοιπόν τηλεδιοίκηση. Τον Ιούλιο του 2008 η τηλεδιοίκηση που ήδη είχε αρχίσει να επεκτείνεται, "έπιασε" ότι από το περιβόητο τρένο με το ατύχημα στο Μπράλο είχαν φύγει βαγόνια. Διότι υπάρχουν καταγεγραμμένα τα στοιχεία. Η τηλεδιοίκηση λοιπόν ειδοποίησε τότε τον μηχανοδηγό, ο οποίος μηχανοδηγός- όπως έκανε και ο σταθμάρχης τώρα- αγνόησε τις δυνατότητες της τηλεδιοίκησης και απάντησε ότι δεν μου λείπουν βαγόνια. Έμειναν έτσι τα βαγόνια στην σιδηροδρομική γραμμή, ήρθε από πίσω η άλλη αμαξοστοιχία και είχαμε τραυματίες.

    Εδώ όμως φαίνεται το πρόβλημα και της εργασιακής κουλτούρας που είναι ένα από τα προβλήματα που έχει ο ΟΣΕ, διότι φαίνεται ότι σ'αυτό τον οργανισμό αν δεν αλλάξουν πολλά, ούτε η τηλεδιοίκηση μας προστατεύει. Πρέπει να αλλάξει συνολικά η νοοτροπία, χρειάζεται αυστηρό management, κανόνες, κίνητρα έλεγχοι, κυρώσεις."

    Πόσο κόστισε η σύμβαση του 2007 για την τηλεδιοίκηση;

    "Νομίζω γύρω στα 18 εκατομμύρια".

    Η τηλεδιοίκηση λοιπόν που φτιάχτηκε το 2008 γιατί στη συνέχεια διαλύθηκε;

    "Γιατί μετά μπήκαν οι συμμορίες μέσα και άρχισε το ξήλωμα. Εγώ όταν γύρισα στο υπουργείο το 2012 με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, ένα από τα πρώτα πράγματα που έμαθα ήταν ότι η γραμμή αυτή είχε βανδαλιστεί. Το βέβαιο είναι ότι χρειάζεται μια συστηματική φύλαξη όχι μόνο με συμμετοχή της αστυνομίας, αλλά και εταιρεία security και κάμερες."

    Άρα μου λέτε ότι όταν γυρίσατε στο υπουργείο το 2012 συνειδητοποιήσετε πως ότι είχατε κάνει το προηγούμενο διάστημα του 2007 2008 είχε διαλυθεί;

    "Ναι, προφανώς δεν είχε διαλυθεί τελείως, αλλά έχει βανδαλιστεί σε πολλά και διαφορετικά σημεία. Γι' αυτό ξεκίνησα την διαπραγμάτευση με την ευρωπαΐκή επιτροπή η οποία προφανώς δεν ήθελε να ξαναπληρώσει το έργο, διότι έλεγε ότι οι ευρωπαικοί κανονισμοί δεν επιτρέπουν την πληρωμή δυο φορές του ίδιου πράγματος. Έτσι είπαμε ότι είναι ανάταξη, αναβάθμιση είχαν προχωρήσει και τα συστήματα. Εγώ έφυγα το καλοκαίρι του 2013, τον Νοέμβριο του 2013 η ΕΡΓΟΣΕ με το Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προχώρησαν και υπεγράφη η περίφημη σύμβαση του 2014"

    Ποσά λεφτά πεταχτήκαν τζάμπα στον ΟΣΕ;

    "Πετάχτηκαν πολλά λεφτά για μελέτες που δεν ήταν άμεσες προτεραιότητες, παραδείγματος χάρη η σιδηροδρομική Εγνατία. Ήδη η Εγνατία για να γίνει μας κόστισε πάρα πολλά λεφτά διότι περνάει μέσα από τούνελ, φαράγγια και λοιπά. Φανταστείτε ένα αντίστοιχο σιδηροδρομικό δίκτυο από τη Θεσσαλονίκη στην Ηγουμενίτσα, πόσα λεφτά θα στοίχιζε και πόσα χρόνια θα χρειαζόταν να γίνει. Για να μεταφέρει όμως ποια φορτία;"

    Όμως είχαν γίνει μελέτες για την σιδηροδρομική Εγνατία;

    "Βεβαίως, μελέτες... Θυμάμαι ότι ο Κάρολος Παπούλιας, τότε πρόεδρος της Δημοκρατίας, από αγάπη για τον σιδηρόδρομο και χωρίς να είναι γνώστης επιμέρους λεπτομερειών, ήθελε να γίνει μια εκδήλωση για την σιδηροδρομική Εγνατία. Με ειδοποίησαν από το γραφείο του πρωθυπουργού και είπα δεν θα πάω. Μου είπαν, δεν θα πας; Και λέω δεν θα πάω γιατί είμαι αντίθετος στην σιδηροδρομική Εγνατία, δεν μπορούμε να μιλάμε για την εξυγίανση του σιδηροδρόμου και από την άλλη να πετάμε λεφτά από το παράθυρο. Και ποιος θα το πει στον πρόεδρο της Δημοκρατίας μου λένε; Και τους απάντησα θα το πω εγώ . Το είπα και το κατάλαβε απολύτως. Αυτός πρέπει να είναι ο ρόλος των υπουργών και γενικότερα των πολιτικών."

    Πόσα λεφτά ξοδεύτηκαν για τις μελέτες της σιδηροδρομικής Εγνατίας;

    "Αρκετά εκατομμύρια τα οποία δυστυχώς πετάχτηκαν. Όταν δεν έχεις ολοκληρώσει το βασικό σου σιδηροδρομικό δίκτυο Πάτρα -Αθήνα -Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι είναι περιττό να συζητήσεις τα υπόλοιπα."

    Άρα θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει με μια λαϊκή φράση τις μελέτες αυτές της σιδηροδρομικής Εγνατίας σαν 'τι του λείπει του ψωριάρη φούντα με μαργαριτάρι';

    "Ναι ενδεχομένως θα ταίριαζε αυτή φράση".

    Όταν ήσασταν υπουργός μεταφορών σας είχε περάσει απ' το μυαλό ότι μπορεί να γίνει ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα με τόσους νεκρούς ;

    "Φυσικά. Είχα από τις πρώτες μέρες που πήγα εικόνα για τη φύση αυτού του υπουργείου, όταν ένα τραμ ξαφνικά συγκρούστηκε με ένα αυτοκίνητο με τραυματίες. Το μόνο πράγμα που σίγουρα δεν θα σου χτυπήσει την πόρτα και δεν θα εμφανιστεί μπροστά σου σε αυτό το υπουργείο, είναι τα ατυχήματα. Αυτά γίνονται και μετά τα καταλαβαίνεις. Στο πρόγραμμα εξυγίανσης υπήρχε ειδικό κεφάλαιο για την ασφάλεια, δυστυχώς κάποια προχώρησαν κάποια εγκαταλείφθηκαν στην πορεία. Σχηματικά, το πρόβλημα του ΟΣΕ ήταν τεράστιο και ακολούθησε όλη την πορεία που ακολούθησε και η χώρα μία πάνω μία κάτω".

    Και στα χρόνια αυτής της διακυβέρνησης τι δεν πήγε σωστά, τι δε σκεφτήκατε όπως έπρεπε;

    "Στο υπουργείο μεταφορών είχαν γίνει σημαντικά πράγματα όσον αφορά τα δημόσια έργα. Προχώρησε η γραμμή του Μετρό, ολοκληρώνεται ο Έψιλον 65 ,δημοπρατείται ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης. Αντιμετωπίστηκε σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των λεωφορείων. Στον ΟΣΕ είναι προφανές ότι δεν τα καταφέραμε. Έπρεπε να υπάρξει μεγαλύτερη πίεση.

    Ο Κώστας Καραμανλής έχει και αίσθημα ευθύνης και υψηλό ήθος, προσπάθησε, αλλά προφανώς δεν τα καταφέραμε."

    Τελικά μήπως η φράση "η στραβή στη βάρδια μου είναι μια πραγματικότητα στην πολιτική πέρα και πάνω απο ευθύνες λάθη ή αβλεψίες.

    "Πολλές φορές η τύχη και η ατυχία παίζει τα δικά της παιχνίδια αλλά είναι και η προπαρασκευή που έχεις κάνει. Και μετά πληρώνεις το πολιτικό κόστος. Και η Νέα Δημοκρατία πληρώνει μια εύλογη αντίδραση. Από δω και πέρα εξαρτάται και από την διαχείριση που θα κάνουμε. Πάντα βοηθάει η αυτοκριτική αλλά και η σύγκριση με την απέναντι πλευρά.

    Όμως χρειάζεται και η μάχη με το βαθύ κράτος. Αυτοί που έγιναν ξαφνικά αναποφάσιστοι έγιναν γιατί απογοητεύτηκαν από την ανεπάρκεια του κράτους. Ούτε για την εξωτερική, ούτε για την οικονομική μας πολιτική".

    Όλα αυτά λοιπόν μπορεί να είναι ένα μεγάλο μάθημα για το πως πρέπει να χειριστείτε το κράτος αν ξανακερδίσετε τις εκλογές;

    "Θα ευχόμουν να μην είχε μεσολαβήσει η τραγωδία για να μην παίρνουμε μαθήματα από τέτοιες τραγωδίες. Όμως αν θελουμε να αντιμετωπίσουμε τις μαύρες τρύπες του δημοσίου, μόνο η Νέα Δημοκρατία μπορεί να το κάνει οι άλλοι είναι συμβιβασμένοι με όλα αυτά."

    Φτάνοντας στο τέλος έχετε βαρεθεί να σας λένε ότι είστε ο υπουργός για τα δύσκολα και για την διακεκαυμένη ζώνη;

    "Εγώ ντρέπομαι να λέω όχι, δεν ξέρω πού οφείλεται, πιθανόν στην κρητική μου καταγωγή. Δεν θέλω να φαίνομαι δειλός. Αλλά στο τέλος της ημέρας έχεις την ικανοποίηση όταν αντιμετωπίζεις επιτυχώς καυτές πατάτες, ότι κάτι έχεις να λες στην οικογένεια, τους φίλους σου και στον εαυτό σου."

    Πρέπει να πω ότι ΟΣΕ είναι μια σκυταλοδρομία, δεν υπάρχει περίπτωση να το φτιάξεις αυτό σε έξι μήνες ή σε ένα χρόνο. Πρέπει να αντιμετωπίσεις τα θέματα του χρέους, του δικτύου, της συντήρησης, της ασφαλείας, του εκσυγχρονισμό της λειτουργίας και της συνλειτουργίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της αξιοποίησης της περιουσίας. Χρειάζεται λοιπόν μια συνέχεια και το βασικό πρόβλημα εδώ ήταν η ασυνέχεια. Υπήρξαν δρομείς στην σκυταλοδρομία που έτρεξαν, δρομείς που έτρεξαν λιγότερο και δρομείς που έχασαν τη σκυτάλη. Και αυτό εξηγεί την κακή εικόνα".

    Πηγή: TheTOC.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ