Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Ιαν-2020 13:35

    Υπογράφτηκε το προσύμφωνο ΔΕΠΑ-Energean για τον αγωγό EastMed

    Υπογράφτηκε το προσύμφωνο ΔΕΠΑ-Energean για τον αγωγό EastMed
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    "Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed μπορεί να είναι όνειρο για ορισμένους και εφιάλτης για κάποιους άλλους, σήμερα όμως τίθενται οι βάσεις για την υλοποίησή του".

    Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στην τελετή υπογραφής του προσυμφώνου συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του EastMed, από τα κοιτάσματα της Energean στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη του Ισραήλ, όπου η Energean ήδη επενδύει 1,7 δισεκ. $ για την ανάπτυξη των κοιτασμάτων Karish και Tanin, μέσω του FPSO "Energean Power”.

    Το προσύμφωνο υπεγράφη λίγες ώρες πριν την υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας για την υποστήριξη του αγωγού που θα γίνει το απόγευμα στο Ζάππειο, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Πρωθυπουργού του Ισραήλ, κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκου Αναστασιάδη.

    Αναφερόμενος στο προσύμφωνο, ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, "που έχει χαρακτηρισθεί συχνά ως αγωγός - όνειρο από πολλούς αναλυτές που θεωρούσαν αδύνατη την πραγματοποίησή του. Λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε", ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ υπογράμμισε ακόμη, μεταξύ άλλων ότι:

    -Έχουμε όραμα συνεργασίας ανάμεσα σε κράτη και εταιρείες που συνασπίζονται για την υπεράσπιση του διεθνούς δικαίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την προώθηση της συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα. Ο δρόμος για την υλοποίηση του οράματος θα είναι ανηφορικός και δύσκολος, αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να τον διαβούμε με υπομονή και επιμονή.

    -Η συμφωνία του Ζαππείου δεν στρέφεται εναντίον οποιασδήποτε χώρας. Στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή. Βλέπουμε την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και λαών της ευρύτερης περιοχής.

    -Ο αγωγός αποτελεί την καλύτερη στρατηγική επιλογή για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την νότιοανατολική Μεσόγειο και γι' αυτό υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Ένωση που τον έχει εντάξει τα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Ο EastMed είναι τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και ανταγωνιστικότερος σε σχέση με άλλες επιλογές. Ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανοίγοντας ένα νέο ενεργειακό διάδρομο που διαφοροποιεί τις πηγές και οδεύσεις του φυσικού αερίου, όπως είναι η στρατηγική της ΕΕ. Με την συμμετοχή της Ιταλίας το έργο θα λάβει την τελική του μορφή ως η πλέον δυναμική επιλογή για την διασφάλιση της ενεργειακής ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου.

    Ο αγωγός EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα υπόλοιπα 8 δισεκ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ - Energean) μπορούν να προκύψουν από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης, όπως τα κοιτάσματα Λεβιάθαν (Ισραήλ) και Γλαύκος (Κύπρος).

    Αμέσως μετά τη Συμφωνία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς, δήλωσε:

    "Ευχαριστούμε πολύ την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη σημερινή φιλοξενία για την τελετή υπογραφής της συμφωνίας της ΔΕΠΑ με την Energean. Για τη ΔΕΠΑ είναι ένα σημαντικό ορόσημο κατ’ αρχήν γιατί εκτός του ότι διεθνοποιείται ακόμα περισσότερο ο ρόλος της- ένα ρόλο που εδώ και αρκετά χρόνια πολύ έντονα προσπαθεί να αποκτήσει και με τους συνεταίρους από την Edison, αλλά και με τις δικές της πρωτοβουλίες. Είναι μία επίτευξη ενός στόχου που, όπως πολύ σωστά είπε ο υπουργός, ξεκίνησε σαν όνειρο πριν από μερικά χρόνια, όμως τα στελέχη της εταιρείας της ΔΕΠΑ και οι διοικήσεις της- ειδικά τους τελευταίους τέσσερις μήνες- προσπαθήσαμε ακόμα πιο έντονα να ωριμάσουμε ακόμα περισσότερο. 

    Μάλιστα στους τελευταίους δύο μήνες έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει όλες τις αξιολογήσεις για όλες τις μελέτες που χρειάζεται ο αγωγός για να φτάσει σε δύο χρόνια σε FID. Μάλιστα εντός του Ιανουαρίου θα μπορούμε να ανακοινώσουμε σχεδόν όλους τους εργολάβους και υπερεργολάβους για τις βασικές μελέτες, είτε αυτό αφορά το detailed marine survey όπως και το offshore κομμάτι των αγωγών για τα περιβαλλοντικά. 

    Ήδη από τις προκαταρκτικές μελέτες έχουμε καταλάβει ότι το έργο είναι βιώσιμο- οι τεχνολογίες έχουν αλλάξει- και σε οικονομία κλίμακος, αλλά και σε τεχνικό επίπεδο, αλλά και τα κόστη τα οποία θα είναι μικρότερα. Αυτά θα το κάνουν ακόμη περισσότερο βιώσιμο σαν έργο. Με αυτή τη συμφωνία ήδη συζητάμε για το 20% των ποσοτήτων που χρειάζεται να δεσμεύσει ο αγωγός και η ΔΕΠΑ με αυτό το ρόλο, εκτός του ότι διεθνοποιείται περισσότερο, αποκτά μία δυναμική ώστε να είναι ένας δυνατός προμηθευτής αερίου. 

    Νομίζω ότι αυτή η συνεργασία με την Energean που ξεκίνησε με το Cooperation Agreement πριν από περίπου ένα χρόνο και σήμερα με αυτή τη συμφωνία θα οδηγήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη και των σχέσεων και θα αποτελέσει ένα χρονικό ορόσημο τουλάχιστον για το εμπορικό κομμάτι. Για το γεωπολιτικό το καταλαβαίνετε πολύ καλύτερα από εμένα, το τόνισε και ο υπουργός. Εμπορικά είναι όμως ένα έργο το οποίο θα βοηθήσει πάρα πολύ την περιοχή και ειδικά την Ελλάδα για το ρόλο τον οποίο θέλει να παίξει εμπορικά στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια".

    Ο κ. Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος της Energean, δήλωσε:

    "Είναι νομίζω πολύ σημαντική μέρα σήμερα για εμάς ως εταιρεία. Ξεκινώντας από την Ελλάδα, από τον Πρίνο, πριν από 12 χρόνια και σήμερα όντας η μεγαλύτερη εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, από πλευράς κεφαλαιακής αξίας να υπογράφουμε σήμερα μια συμφωνία για να φέρουμε αέριο από το κοίτασμα που αναπτύσσουμε στο Ισραήλ, να το περάσουμε μέσα από τον αγωγό EastMed και να το φέρουμε στην Ελλάδα και από την Ελλάδα ακόμα περαιτέρω στην Ευρώπη. 

    Σήμερα η Energean επενδύει 1,7 δισ. Δολάρια στην ανάπτυξη των κοιτασμάτων Karish and Tanin και χτίζουμε μια πλωτή μονάδα παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς (FPSO) φυσικού αερίου, η οποία θα είναι έτοιμη το 2021. Έχουμε ήδη δεσμεύσει 5 από τα 8 δισ. κυβικά μέτρα αερίου στην τοπική αγορά του Ισραήλ και με τη Συμφωνία με τη ΔΕΠΑ προχωράμε ακόμα περισσότερο για να φτάσουμε στην πλήρη χρησιμοποίηση του FPSO. Το κοιτάσματά μας στο Ισραήλ σήμερα 66 δισ. είναι δεσμευμένα για την αγορά του Ισραήλ και με την τελευταία ανακάλυψη που κάναμε στο Karish North έχουμε τις ποσότητες για να μπορέσουμε να φέρουμε το αέριο μέσω του αγωγού.

    Υπενθυμίζω ότι έχουμε άλλες 9 άδειες. Επομένως, εκτός από αυτά που δεσμεύουμε σήμερα και το Λεβιάθαν και τα άλλα κοιτάσματα της περιοχής, θα ακολουθήσουν και άλλες γεωτρήσεις οι οποίες πιστεύω θα φέρουν ακόμα περισσότερο αέριο διαθέσιμο για τον αγωγό που αποτελεί για εμάς μία πολύ σημαντική εξέλιξη. Διότι δημιουργεί μια διέξοδο στο αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη η οποία όχι μόνο αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού, αλλά εντείνει τον ανταγωνισμό που είναι νομίζω πολύ σημαντικό και για την Ελλάδα και για την υπόλοιπη αγορά και θέλω να πιστεύω ότι εκτός από τα κοιτάσματά μας στο Ισραήλ θα έχουμε σύντομα επιτυχία και στις γεωτρήσεις στην Ελλάδα για να βρούμε αέριο στη χώρα μας και να φέρουμε ακόμα περισσότερο αέριο στην περιοχή. Θέλω να ευχαριστήσω κατ’ αρχήν την ηγεσία του υπουργείου και τη ΔΕΠΑ για τη σημερινή υπογραφή και να σας ευχηθώ επίσης καλή χρονιά, με πολύ αέριο και ακόμα περισσότερες συμφωνίες σαν τη σημερινή".

    Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

    - 165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.

    - 732 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.

    - 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.

    - 292 χλμ περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου

    - 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.

    - 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

    Η ΔΕΠΑ συμμετέχει με 50% στο μετοχικό κεφάλαιο της IGI Poseidon, της κοινοπραξίας με την Edison S.p.A, η οποία αναπτύσσει τον υποθαλάσσιο Διασυνδετήριο Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Ιταλίας. Επιπλέον, κατέχει ηγετική θέση στην εμπορία φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς και την ανάπτυξη υποδομών φυσικού αερίου, με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών ανεφοδιασμού και την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής.

    Περισσότερες λεπτομέρειες, μεταξύ των οποίων οι όροι, τα σημεία διάθεσης, η σύσταση του φυσικού αερίου, o ναυλωτής κλπ. θα συμφωνηθούν και θα καταγραφούν στη Συμφωνία για την Πώληση και Αγορά Αερίου (GSPA).

    Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων