Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 25-Νοε-2019 17:28

    Βουλή: Ποια άρθρα του Συντάγματος αναθεωρούνται

    Βουλή: Ποια άρθρα του Συντάγματος αναθεωρούνται
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 17:56

    Εννέα διατάξεις περιλαμβάνει η τέταρτη Συνταγματική Αναθεώρηση μετά το Σύνταγμα του 1975 που ολοκληρώθηκε στη Βουλή. Οι πιο σημαντικές είναι η αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από πρόωρες εκλογές, η συμμετοχή του Ελλήνων του εξωτερικού σε εθνικές εκλογές, ο περιορισμός των προνομιακών διατάξεων σε ότι αφορά την ποινική δίωξη υπουργών.

     

    βουλή ψηφοφορία

    Ψήφισαν 297 βουλευτές και απουσίαζαν τρείς.

    Οι διατάξεις που τροποποιήθηκαν είναι οι κάτωθι:

    * Αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από εθνικές εκλογές (άρθρο 32). Ο ΠτΔ θα μπορεί να αναδεικνύεται ακόμα και με σχετική πλειοψηφία στη Βουλή. Η διάταξη έλαβε 158 ψήφους.  Δεν ψηφίστηκε από ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση και ΜεΡΑ5.

    * Περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης υπουργών (άρθρο 86) που προβλέπει την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας για τη διαγραφή των αδικημάτων. Η διάταξη έλαβε 274 ψήφους.  Ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε και την ερμηνευτική δήλωση που είχε καταθέσει αλλά βέβαια δεν πέρασε. Συγκέντρωσε 84 ψήφους. Καταψήφισαν 125 βουλευτές.

    * Ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού (άρθρο 54). Η διάταξη έλαβε 212 ψήφους, 84 όχι και ένας δήλωσε "παρών".  Δεν ψηφίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ.

    * Θέσπιση λαικής νομοθετικής πρωτοβουλίας (άρθρο 73). Η διάταξη έλαβε 254 ψήφους. Καταψηφίστηκε από 32 βουλευτές. Ένδεκα βουλευτές δήλωσαν "παρών"

    * Περιορισμός του βουλευτικού ακαταδίωκτου (άρθρο 62) Η διάταξη έλαβε 179 ψήφους, 117 καταψήφισαν και ένα παρών

    * Σύσταση εξεταστικών επιτροπών κατ΄ εξαίρεση του κανόνα της πλειοψηφίας (άρθρο 68). Η διάταξη έλαβε189 ψήφους. Καταψήφισαν 94 βουλευτές και 14 βουλευτές δήλωσαν "παρών".

    * Επιλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών από τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων αντί 4/5 που ισχύει σήμερα  άρθρο  101).  Η διάταξη έλαβε 158 ψήφους. Καταψήφισαν 139 βουλευτές.

    * Εγγύηση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης για όλους (άρθρο 21). Η διάταξη έλαβε 190 ψήφους, 107 βουλευτές καταψήφισαν.

    * Εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα πολιτικά (άρθρο 96). Η διάταξη έλαβε 189 ψήφους. Καταψήφισαν 139 βουλευτές.

    Τι είπαν οι αρχηγοί των κομμάτων νωρίτερα

    "Κύριε Τσίπρα, τις προτάσεις σας δεν τις απορρίπτει σήμερα η ΚΟ της ΝΔ. Τις απέρριψε ο ελληνικός λαός στις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Γι' αυτό μεσολαβεί η λαϊκή ετυμηγορία μεταξύ των δύο φάσεων της συνταγματικής αναθεώρηση". Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής στη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

    Ο πρωθυπουργός σημείωσε επίσης και τα εξής: "Θα αργήσουμε πολύ κ. Τσίπρα να έχουμε άλλη αναθεωρητική διαδικασία. Η επόμενη αναθεώρηση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί παρά μόνο αν παρέλθει μια δεκαετία. Σήμερα να κάνουμε ψύχραιμη αποτίμηση για το τι ακριβώς συνέβη κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας [...] Από αύριο η χώρα θα έχει νέο Σύνταγμα, του 2019. Θα φέρει τη σφραγίδα της σημερινής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας αλλά [θα είναι] και προϊόν διακομματικής συναίνεσης".

    Επίσης ο κ. Μητσοτάκης, απευθυνόμενος στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης συμπλήρωσε: "Ο τόνος, κ. Τσίπρα, της ομιλίας σας ήταν εκτός κλίματος. Δεν ακούσατε κανένα πολιτικό αρχηγό αλλά ήταν και εκτός κλίματος σε σχέση με τη συζήτηση που έγινε στην επιτροπή [...] Όπως είχαμε δεσμευτεί, προσεγγίσαμε τη συνταγματική αναθέωρηση με διαφορετικό τρόπο από εκείνον του ΣΥΡΙΖΑ. Η διαδικασία ξεκίνησε στο φυσικό της χώρο, στη Βουλή, και όχι ως μαζική κομματική φιέστα στο προαύλιό της. Το Κοινοβούλιο εργάστηκε παραγωγικά σε προσδιορισμένο χρονο. Γιατί έμεινε αδρανές για 31 μήνες, κ. Τσίπρα;

    Η πλειοψηφία δεν αγνόησε τη θέση της μειοψηφίας. Το κοινοβούλιο εξέτασε τις διατάξεις που έφτασαν σε αυτό απο την απελθούσα Βουλή".

    Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνεχίζοντας την ομιλία του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συντάγματος, ανέφερε και τα εξής, μεταξύ άλλων:

    "Κύριε Τσίπρα, δεν κρίνατε απαραίτητη μία αναφορά στο Σύνταγμα για αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής; Το άρθρο 24 δεν κρίνατε απαραίτητο να αναθεωρηθεί. Εσείς που είστε φίλος του Περιβάλλοντος [...]

    Ο ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε σε διαφορετική κατεύθυνση με περιττούς συνταγματικούς βερμπαλισμούς. Με επικίνδυνες κάποιες διατάξεις πολιτικού καιροσκοπισμού. Πού ακούσατε ότι εμείς προτείναμε την απλή αναλογική ως μόνιμο σύστημα; Άλλο η συνταγματική κατοχύρωση σταθερού εκλογικού συστήματος και άλλο ότι προτείναμε την απλή αναλογική ως σύστημα [...]

    "Η πρότασή της δεν συμπεριελάμβανε λέξη για τη δημόσια διοίκηση, λέξη για τη εκπαίδευση, λέξη για τη δικαιοσύνη, λέξη για το περιβάλλον [...] Η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση όταν έκανε λόγο για αναθεώρηση δεν είχε ως σκοπό τον εκσυγχρονισμό του Συντάγματος αλλά τη ματαίωση για μια 10ετία μιας ριζικής αλλαγής [...].

    Για άλλη μια φορά είστε κατώτερος των περιστάσεων και μικρότερος ενόπιων της ιστορικής ευκαιρίας για τη χώρα".

    Ο πρωθυπουργός ανέφερε επίσης το εξής: "Ο πολιτικός να έχει την ίδια αντιμετώπιση με κάθε πολίτη. Ας χειροκροτήσουμε επιτέλους ότι το άρθρο 86 αλλάζει με τη διακομματική στήριξη της Βουλής των Ελλήνων".

    Τομή σημαντική θεωρώ την πρότασή μας για συνταγματική κατοχύρωση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, τόνισε ο πρωθυπουργός.

    Επισήμανε ότι αποτελεί "μια σταθερή δέσμευση ότι το κράτος θα μεριμνά για την αξιοπρεπή διαβίωση κάθε πολίτη" και απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση αναρωτήθηκε: "Γιατί εσείς δεν υπερψηφίζετε την πρότασή μας για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα;".

    "Συμφωνήσαμε οι υπογραφές 500.000 πολιτών με δικαίωμα ψήφου να οδηγούν στην κατάθεση προτάσεων που θα συζητούνται στη Βουλή. Μπορεί να κρύβει κινδύνους για την αντιπροσωπευτική δημοκρατία γι' αυτό και περιοριζούμε τον αριθμό σε 2 σε κάθε κοινοβουλευτική περίοδο". Αυτό τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας από το βήμα της Βουλής στη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

    Η ομιλία Τσίπρα

    Στο άρθρο 86 που αφορά τις ποινικές διώξεις υπουργών και στην  ερμηνευτική δήλωση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ καθώς και στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας εστίασε  ο Αλέξης Τσίπρας.

    Καυτηρίασε την πρακτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που για δεκαετίες δεν άλλαξαν το κατάπτυστο όπως είπε άρθρο ενώ και μίλησε για θράσος διότι όπως είπε τα δύο κόμματα λένε και σήμερα ότι αν κάποιος υπουργός δωροδοκήθηκε, αν πήρε μίζες πριν από το 2015 δεν θα διωχθεί, γιατί τα αδικήματά του πηγαίνουν με την παλιά ρύθμιση και έχουν παραγραφεί.

    Μας λέτε με δυο λόγια ότι όσες πράξεις δωροδοκίας τυχόν τελέστηκαν πριν το 2015 πρέπει να μπουν στο αρχείο, πρέπει να σταματήσουν να ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη.

    Γι’ αυτό εμείς προτείναμε την ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 86.

    Για να είναι ξεκάθαρο ότι –καμία προνομιακή παραγραφή για υπουργούς– δεν θα υπάρχει όχι μόνο για αδικήματα που τυχόν διαπράξουν υπουργοί από την αναθεώρηση και μετά.

    Αλλά και για δωροδοκίες που έχουν τελεστεί στο παρελθόν.

    Και ψάχνω να βρω με πιο επιχείρημα προσπαθείτε να φυλάξετε τα νώτα σας.

    Μας λέτε: δεν υπάρχει ερμηνευτική διχογνωμία για το άρθρο 86.

    Απαντάμε: βεβαίως και υπάρχει ερμηνευτική διχογνωμία και για αυτό ακριβώς προτείνουμε την δήλωση. Ερμηνευτική δήλωση σημαίνει αυθεντική ερμηνεία του συντάγματος. Αυθεντική ερμηνεία του συντάγματος μόνο η αναθεωρητική βουλή κάνει.

    Μας λέτε: δεν μπορεί να υπάρχει αναδρομικότητα σε ποινική διάταξη.

    Απαντάμε: Για ποια αναδρομικότητα μας λέτε;

    Άλλο τροποποίηση διάταξης, άλλο αυθεντική ερμηνεία της διάταξης.

    Εδώ  δεν εισάγεται νέος ποινικός κανόνας.

    Και ξέρετε κάτι; Η πρότασή μας είναι πεντακάθαρη, για τον απλούστατο λόγο ότι κι εμείς είμαστε πεντακάθαροι.

    Όσο ασκήσαμε εξουσία, την κυβερνητική παρουσία μας δεν τη σκιάζει καμία υποψία σκανδάλου.

    Ενώ η δική σας στάση σήμερα είναι θλιβερή και σκιώδης.

    Ψάχνετε να βρείτε νομικά επιχειρήματα και δικαιολογίες, γιατί η δική σας παρουσία στη διακυβέρνηση του τόπου ήταν θλιβερή και σκιώδης, για αυτό άλλωστε και οδηγήσατε τον τόπο στη χρεοκοπία.

    Αλήθεια, κυρίες και κύριοι βουλευτές της πλειοψηφίας της Νέας Δημοκρατίας, και του ΚΙΝΑΛ, εσείς τί φοβάστε και δεν θέλετε να διερευνηθούν υποθέσεις δωροδοκίας προ του 2015;

    Μήπως φοβάστε για προβεβλημένα στελέχη σας;

    Έχετε μήπως αμφιβολίες για την αθωότητα υπουργών των κυβερνήσεών σας;

    Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε εκτενώς και στην εκλογή του Πρόεδρου της Δημοκρατίας.

    Κατηγόρησε την ΝΔ ότι με  τις προτάσεις της για εκλογή ΠτΔ με σχετική πλειοψηφία προτείνει το αδιανόητο "Πρόεδρο μειοψηφίας".

    Πρόεδρο τον οποίο θα έχει αποδοκιμάσει, είτε με καταψήφιση είτε με αποχή, η απόλυτη πλειοψηφία της Βουλής!

    Δηλαδή Πρόεδρο (μονο)κομματικό.

    ‘Η μάλλον Πρόεδρο κομματάρχη.

    Μα τόσο σέβεται η Νέα Δημοκρατία το παρελθόν της; τα στελέχη της; την ιστορία της;

    Πότε είχε η Νέα Δημοκρατία εκφράσει τέτοια άποψη για μειοψηφικό Πρόεδρο;

    Θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, όταν έφτιαχναν το Σύνταγμα του 1975, ότι έχει θέση στο πολίτευμά μας Πρόεδρος μειοψηφίας;

    Θα δεχόταν ποτέ ο Καραμανλής και ο Τσάτσος να γίνουν οι Πρόεδροι που έγιναν, αν ήξεραν ότι για να εκλεγούν στη θέση αυτή αρκεί η πλειοψηφία που απαιτείται για να εγκρίνει η Βουλή έναν διοικητή ΔΕΚΟ;

    Και, αλήθεια, κύριε Μητσοτάκη και οι λοιποί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας που είχατε υπογράψει την πρόταση αναθεώρησης το 2014, τόση αξία δίνετε στην υπογραφή σας, και υπογράφετε τώρα τα ακριβώς αντίθετα απ’ όσα υπογράφατε τότε;

    Δε νομίζω πως χρειάζεται να πω οτιδήποτε άλλο γι’ αυτή την πρόταση.

    Ούτε ότι είναι αντισυνταγματική, ούτε ότι αναιρεί τον προεδρευόμενο χαρακτήρα του πολιτεύματος και το ρυθμιστικό ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας, τον οποίο καθιστά ενεργούμενο της πλειοψηφίας (ή ακόμα και μειοψηφίας) που τον εξέλεξε.

    Θα πω μόνο ότι, αν αυτή η πρόταση περάσει, θα μείνει ως μαύρο στίγμα στην ιστορία του πολιτεύματός μας, αλλά και στην ιστορία της παράταξης της Νέας Δημοκρατίας.  

    Καταλήγοντας ανέφερε τις προτάσεις του κόμματος του για τον πολιτικό όρκο, το δικαίωμα στην πρόσβαση στο ΕΣΥ, τη παραμονή αγαθών όπως το νερό στο δημόσιο έλεγχο, την ισότητα αμοιβής κα.

    "Είμαστε υπερήφανοι για τις προτάσεις μας θα υλοποιήσουμε αυτό το σχέδιο".

    Γεννηματά: Αναγκαία, αλλά όχι και ικανή συνθήκη η Αναθεώρηση

    Κριτική σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για σειρά άρθρων από τη Φώφη Γεννηματά.

    Για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ανέφερε ότι διαφωνεί τόσο με την απευθείας ανάθεση του ΠτΔ από το λαό (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) κάνοντας λόγο για ανεπιθύμητη και αχρείαστη κομματικοποίηση του θεσμού.

    Μίλησε όμως και για υποβάθμιση του θεσμού να απαιτείται για την εκλογή του ΠτΔ απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία στη Βουλή.

    "Δεν πρόκειται για πρόεδρο σωματείου" ανέφερε χαρακτηριστικά και υποστήριξε ότι είναι σκόπιμη η παράταση της θητείας του ΠτΔ μέχρι και τις επόμενες εκλογές αν δεν βρεθούν τουλάχιστον 160 βουλευτές.

    "Διαφορετικά, σημείωσε, θα καταλήξουμε είπε σε ένα κομματικό πρόεδρο με τη ψήφο της ΝΔ".

    Χαρακτήρισε κομβική τη συναίνεση που επιτεύχθηκε για τη συμμετοχή των Ελλήνων του εξωτερικού στις εθνικές εκλογές.

    Εξέφρασε όμως ενστάσεις για τους περιορισμούς που έχουν μπει στο συνταγματικό άρθρο.

    Συμφώνησε για τις αλλαγές για το άρθρο 86 (ποινικές διώξεις υπουργών) και χαρακτήρισε την ερμηνευτική δήλωση του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπερισπασμό στην έρευνα που γίνεται για να αποκαλυφθούν τα όσα έγιναν στην αυλή του.

    Βαρουφάκης: Δεν ψηφίζει το νόμο για την ψήφο αποδήμων

    Στην προαναγγελία ότι δεν θα ψηφίσει τον εκλογικό νόμο για τους απόδημους που πρόκειται να καταθέσει η κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες προχώρησε και από το βήμα της Βουλής ο Γιάνης Βαρουφάκης.

    Ζήτησε τη θεσμοθέτηση εκλογικών περιφερειών για το εξωτερικό για όλους τους ομογενείς. Υπογράμμισε ότι το ΜεΡΑ25 θα σταθεί ενάντια στην συμμαχία που έχει διαμορφωθεί σε ότι αφορά το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.

    Ο Γιάνης Βαρουφάκης χαρακτήρισε κατάλοιπα της φεουδαρχίας τις φορολογικές προυποθέσεις που θέτουν τα κόμματα για τη συμμετοχή των Ελλήνων του εξωτερικού στις εθνικές εκλογές.

    Σε ότι αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας ανέφερε ότι δεν είναι δυνατόν να παίζονται πολιτικά παιχνίδια με τον Θεσμό, αλλά δεν είναι επίσης δυνατόν να εκλέγεται με 180 ψήφους.

    Πρότεινε αν δεν γίνεται κατορθωτό να εκλέγεται ο ΠτΔ με ευρεία πλειοψηφία να συστήνεται σώμα 600 κληρωτών που θα προστίθεται στους βουλευτές προκειμένου να εκλέγεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

    Αντιμεταναστευτικό κρεσέντο Βελόπουλου

    Υπέρ της πρακτικής του Push Back για τους μετανάστες τάχθηκε ο Κυριάκος Βελόπουλος χαρακτηρίζοντας του πρόσφυγες εισβολείς.

    Ο επικεφαλής της Ελληνικής Λύσης ζήτησε τη δημιουργία φράγματος από τα πλοία μας στα
    θαλάσσια σύνορα μας ώστε να ανακόψουμε  τις ροές.

    Επίσης επέκρινε την κυβέρνηση που έκανε πίσω στο σχέδιο που βγήκε στην δημοσιότητα για μεταφορά μεταναστών σε έρημο νησί.

    Ο Κυριάκος Βελόπουλος ανέφερε ότι για την κατάσταση αυτή υπεύθυνος είναι ο Τούρκος πρόεδρος που με ένα εισιτήριο 50 ευρώ φέρνει όλους τους μετανάστες στα σύνορα μας.

    Κατά τα λοιπά ζήτησε την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και την θεσμοθέτηση Συνταγματικού Δικαστηρίου.

    Tι αλλάζει και τι όχι με την αναθεώρηση του Συντάγματος

    Κοινή είναι η πεποίθηση ότι για μια ακόμα φορά η χώρα έχασε την ευκαιρία να κάνει βήματα εκσυγχρονισμού τροποποιώντας κομβικά άρθρα του καταστατικού χάρτη.

    Θα χρειαστεί να περάσουν αρκετά χρόνια για να τεθούν εκ νέου ζητήματα που σχετίζονται με την ανώτατη ιδιωτική εκπαίδευση, την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης, τις σχέσεις του Κράτους με την Εκκλησία κ.α.

    Ωστόσο, παρά τις "λειψές" αλλαγές, το Κοινοβούλιο πέτυχε να τροποποιήσει διατάξεις  μείζονος σημασίας που αφορούν τόσο την πολιτική σταθερότητα και την θεσμική θωράκιση του κράτους, όσο και την λαική κυριαρχία και τη λαική συμμετοχή για την ανάδειξη των εκπροσώπων της χώρας σε εθνικό επίπεδο.

    Συνταγματολόγοι θεωρούν ότι πολλές από τις αλλαγές ήταν άτολμες. Συμφωνούν εξάλλου με πολιτικούς αναλυτές ότι και αυτή τη φορά μεταξύ των κόμματων  δεν υπήρξε πεδίο ευρείας συναίνεσης, αλλά αντίθετα κυριάρχησαν  οι μικροκομματικές επιδιώξεις και υπολογισμοί, αλλά και οι ιδεολογικές αγκυλώσεις.

    Οι διαφορετικές προσεγγίσεις πρόκειται να αναδειχθούν και κατά τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών.  Μια πρώτη "γεύση" πήρε το Κοινοβούλιο την περασμένη Παρασκευή κατά την "Ωρα του Πρωθυπουργού".  Κυριάκος Μητσοτάκης και Αλέξης Τσίπρας είχαν μια αρκετά έντονη αντιπαράθεση και είναι πολλοί εκείνοι που αναμένουν ότι ανάλογα φορτισμένο θα είναι και το σημερινό σκηνικό μεταξύ των Πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

    Όπως φαίνεται και μέχρι τις διακοπές των Χριστουγέννων η Βουλή μπαίνει σε περίοδο όξυνσης καθώς έχει μπροστά της σημαντικά νομοσχέδια (προυπολογισμός, ψήφος απόδημων, φορολογικό) ενώ την ίδια στιγμή "τρέχει" και η προανακριτική για τη Novartis.  

    Σε ότι αφορά τη σημερινή διαδικασία μετά τις τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών ακολουθεί η ψηφοφορία.

    Σύμφωνα με τη διαδικασία ενώπιον των βουλευτών θα τεθούν οι προτάσεις που έχουν υπερψηφιστεί από την προτείνουσα Βουλή και έχουν υποβληθεί από πενήντα τουλάχιστον βουλευτές.

    Υπενθυμίζεται ότι τα άρθρα που έχουν υπερψηφιστεί από την προηγούμενη Βουλή με περισσότερες από 180 ψήφους, απαιτούνται τώρα 151. Αντίθετα  εκείνα που έχουν λάβει 150 θα χρειαστούν τουλάχιστον 180 ψήφοι.

    Αναλυτικότερα:

    Οι διατάξεις που φαίνεται ότι θα τροποποιηθούν είναι εννέα. Ωστόσο για τις σημαντικότερες από αυτές υπάρχει συμφωνία ως προς τη βούληση για αλλαγή, αλλά όχι προς την κατεύθυνση που θα πάρει η τελική πρόταση.

    Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32).  Η αποσύνδεση της εκλογής του ανώτατου πολιτειακού παράγοντα από πρόωρες εκλογές τυγχάνει ευρείας πλειοψηφίας. Ωστόσο η ΝΔ προτείνει την εκλογή του ΠτΔ ακόμα και με σχετική πλειοψηφία προκειμένου να αποφευχθεί η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, ενώ αντίθετα ο ΣΥΡΙΖΑ  δίνει την τελική απόφαση στον λαό (διά της κάλπης)  σε περίπτωση που αποβούν άκαρπες οι ψηφοφορίες στη Βουλή.

    Περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης υπουργών (άρθρο 86).  Υπάρχει σύμπλευση απόψεων ως προς την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας για τη διαγραφή των αδικημάτων.  Ωστόσο υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από την κυβερνητική παράταξη και την αντιπολίτευση για την ερμηνευτική δήλωση του ΣΥΡΙΖΑ βάσει της οποίας  θέτει ζήτημα αναδρομικότητας και εξαιρεί το αδίκημα της δωροδοκίας από τα υπουργικά καθήκοντα.

    Ψήφος αποδήμων  (άρθρο  54).  Μετά από  πολλές διαβουλεύσεις και συμβιβασμούς η διάταξη φάνηκε στη αρχή ότι θα ψηφιστεί και από τους 300 της Βουλής.  Την ύστατη στιγμή όμως ο ΣΥΡΙΖΑ φάνηκε να κάνει πίσω. Αξίωσε να είναι υποχρεωτική η συμμετοχή ομογενών στα ψηφοδέλτια επικρατείας των κόμματων και επίσης να μην υπάρχουν διαφορές ως προς τους ψήφους που θα απαιτηθούν για να περάσουν οι διατάξεις του εκτελεστικού νόμου. Παρά τα πίσω μπρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης το άρθρο αναμένεται να συγκεντρώσει περισσότερους από 180 ψήφους καθώς θα το υπερψηφίσουν όλα τα υπόλοιπα κόμματα. Με τους έως σήμερα υπολογισμούς με οριακή πλειοψηφία (204 βουλευτών) θα υπερψηφιστεί και ο εκτελεστικός νόμος (έχουν δηλώσει ότι θα καταψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ και ΜεΡΑ25).

    Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα άρθρα

    Διαφορές υπάρχουν και στη διάταξη για την λαική νομοθετική πρωτοβουλία (άρθρο  73). Η  πλειοψηφία  φαίνεται πως δεν απορρίπτει την πρόταση του ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ.  Ωστόσο αποκλείει από τη συζήτηση, θέματα που σχετίζονται με την εξωτερική πολιτική και εθνική ασφάλεια, ενώ βρίσκεται πιο κοντά στην πρόταση του ΚΙΝΑΛ που θέτει ως προυποθέση για να ασχοληθεί η Βουλή το αίτημα να έχει συγκεντρώσει 500.000 υπογραφές. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει  100.000 υπογραφές.

    Αντίθετα υπάρχει ταύτιση απόψεων  για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά  τικά στα κοινοβουλευτικά καθήκοντα που σχετίζονται με τη βουλευτική  ιδιότητα εντός ή εκτός Βουλής (άρθρο 62).  Το δικαίωμα στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να συστήνει εξεταστικές επιτροπές με την υπογραφή 10 βουλευτών  (άρθρο 68).  Την εκλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών από τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων αντί 4/5 που ισχύει σήμερα  (άρθρο  101).  Την αναγνώριση κρατικής εγγύησης ενός αξιοπρεπούς επίπεδου διαβίωσης (αρθρο 21).  Την εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα πολιτικά (άρθρο 96).

    Διαβάστε ακόμη:
    Αναθεώρηση του Συντάγματος: Η ψηφοφορία ανά άρθρο

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων