Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 05-Ιουλ-2019 13:10

    FAZ: Ο Τσίπρας απέτυχε να αυξήσει την ευημερία και να εξαλείψει τη φτώχεια

    FAZ: Ο Τσίπρας απέτυχε να αυξήσει την ευημερία και να εξαλείψει τη φτώχεια
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τέσσερα χρόνια μετά τις δύο θριαμβευτικές νίκες του Αλέξη Τσίπρα στις ελληνικές κοινοβουλευτικές εκλογές τον Ιανουάριο και τον Σεπτέμβριο του 2015, έχουν εκπληρωθεί μόνο μερικές από τις υποσχέσεις του, αναφέρει σε κείμενό της η Frankfurter Allgemeine Zeitung.

    "Στις εκλογές την ερχόμενη Κυριακή ο Τσίπρας θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία ήττα. Το 2015, ο Τσίπρας αρχικά ήθελε να εγκαταλείψει τη νομισματική ένωση, αλλά το επανεξέτασε, διότι μετά τη δεύτερη κατάρρευση των τραπεζών και τους δραστικούς περιορισμούς στις κινήσεις κεφαλαίων και τις αναλήψεις μετρητών, οι συνέπειες μιας απομάκρυνσης από το ευρώ θα ήταν ακόμη πιο δραματικές. Ο Τσίπρας είχε ζητήσει προηγουμένως απεριόριστα δημοσιονομικά ελλείμματα για την τόνωση της οικονομίας και των δημόσιων οικονομικών, μέσω πρόσφατα τυπωμένων χρημάτων από την ΕΚΤ. Τα προγράμματα αναδιοργάνωσης των πιστωτών για τα έτη 2010 και 2012 καταδικάστηκαν ως "ένα νεοφιλελεύθερο σχέδιο, όπως έχει ήδη εφαρμοστεί στη Χιλή από τον Augusto Pinochet".

    Ο Τσίπρας, που ήθελε να κάνει τα πάντα διαφορετικά, θα μπορούσε να καλύψει μόνο λίγη από την απώλεια πλούτου στην Ελλάδα κατά τα έτη κρίσης. Ενώ σε άλλες χώρες κρίσης, όπως η Εσθονία, η Λετονία, η Πορτογαλία ή η Ισπανία, το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) έχει ξεπεράσει το επίπεδο του 2007, το έτος πριν από την κρίση, το ΑΕΠ της Ελλάδας, σε πραγματικές τιμές, εξακολουθεί να είναι περίπου 26% κάτω από τα επίπεδα του 2007. Σύμφωνα με Ελληνες οικονομολόγους, η χαμηλή ανάπτυξη οφείλεται στην έλλειψη επενδύσεων. Η κυβέρνηση ανέμενε πραγματική αύξηση 2,7% το 2017, φθάνοντας μόλις το 1,5%. Το 2018, επιδίωξε αύξηση 2,5% και έφθασε το 1,9% της αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ. Η οικονομία συνέβαλε στην ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού με ολοένα και πιο καινούργια ρεκόρ, καθώς επίσης την ίδια περίοδο η Τουρκία και η Αίγυπτος δεν ήταν πολύ ελκυστικές ως ταξιδιωτικοί προορισμοί. Τώρα υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός, επίσης με χαμηλότερες τιμές, και γι' αυτό αναμένεται στασιμότητα το 2019 στην τουριστική αγορά.

    Σε σύγκριση με το ναδίρ της κρίσης το 2013, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε τώρα, καθώς, αντί να βρίσκεται στα επίπεδα του 27%, τώρα κυμαίνεται γύρω στο 19%. Ωστόσο, εξακολουθεί να απέχει πολύ από το 7,3% του καλοκαιριού του 2008. Ο αριθμός των εργαζομένων, ο οποίος έφτασε τα 4,5 εκατ. το 2008 και έφτασε σε χαμηλό σημείο 3,4 εκατ. στο τέλος του 2013, έχει αυξηθεί μόλις στα 3,75 εκατ. Ωστόσο, οι νέες θέσεις εργασίας πληρώνονται πολύ χειρότερα από ό,τι πριν, με μηνιαίες αποδοχές που κυμαίνονται από 500 έως 900 ευρώ για έναν γραμματέα ή δημόσιο υπάλληλο κατά το πρώτο έτος. Η οικονομία δηλώνει χαμηλότερο κόστος εργασίας. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση Τσίπρα απέτυχε να αυξήσει την ευημερία και να εξαλείψει τη φτώχεια. Αυτό θα απαιτούσε αύξηση της παραγωγικότητας, αλλά τέτοιες ιδέες έρχονται σε αντίθεση με την ιδεολογία του αριστερού κόμματος ΣΥΡΙΖΑ. Η επιτυχία της κυβερνητικής πολιτικής ήταν η αποκατάσταση των καθαριστριών στα υπουργεία ή το διοικητικό προσωπικό των πανεπιστημίων. Οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ, σε αντίθεση με όλους τους άλλους, έλαβαν αύξηση μισθών με τη μορφή επιδοτήσεων για γεύμα. Όμως, ο ενεργειακός κολοσσός βρίσκεται σε δεινή θέση: η ΔΕΗ βρίσκεται κάθεται πάνω σε αβέβαια χρέη ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ και οι ελεγκτές γράφουν ότι η ύπαρξη της εταιρείας κινδυνεύει.

    Αλλού, η κυβέρνηση Τσίπρα ήταν σε θέση να διακριθεί στη δημοσιονομική πολιτική με στόχους που υπερκαλύφθηκαν. Στον τομέα αυτό, η κυβέρνηση του πρώην κεντρικού τραπεζίτη Λουκά Παπαδήμου (2011-2012) και η συντηρητική κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά (2012-2015) είχαν ήδη κάνει τα μεγαλύτερα βήματα προς έναν ισορροπημένο προϋπολογισμό, μειώνοντας το προσφάτως τεράστιο πρωτογενές έλλειμμα. Η Ελλάδα έπεσε στην κρίση εξαιτίας του ελλείμματος του προϋπολογισμού το 2002, εξαιρουμένου του κόστους των τόκων, του αποκαλούμενου πρωτογενούς ελλείμματος. Αυτό σήμαινε ότι η χώρα έπρεπε να δανειστεί από το 2002 το πλήρες ποσό των τόκων και λίγο περισσότερο. Κατά την έναρξη της κρίσης το 2009, το συνολικό έλλειμμα του προϋπολογισμού ανήλθε στο 15,1% του ΑΕΠ, με το πρωτογενές έλλειμμα να ανέρχεται στο 10,1%. Το πρωτογενές υπόλοιπο χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια από τους πιστωτές ως σημείο αναφοράς για την αποκατάσταση της ελληνικής φορολογικής πολιτικής. Η κυβέρνηση Τσίπρα, η οποία αρχικά είχε διαπραγματευτεί για κάθε εκατομμύριο δημοσιονομικών προσαρμογών, τελικά άλλαξε στρατηγική: το 2017 θα έπρεπε να φθάσει σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ, κατέγραψε πάνω από 4% πλεόνασμα, μοίρασε το 0,5% ως "κοινωνικό μέρισμα" και παρέμεινε πολύ πάνω από τον συμφωνηθέντα στόχο του προϋπολογισμού. Το 2018, η διαδικασία επαναλήφθηκε, αν και οι συμφωνίες έθεσαν ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 3,5%. Η κυβέρνηση εισέπραξε αυξανόμενα έσοδα λόγω της διανομής των μετρητών που εισήχθησαν στην κρίση, επειδή πολλοί Έλληνες πλήρωναν με πιστωτική κάρτα και η φοροδιαφυγή παρεμποδίστηκε. Ταυτόχρονα, οι μεσαίες επιχειρήσεις γκρινιάζουν για την υψηλή φορολογική επιβάρυνση. Το τρέχον έτος, η κυβέρνηση έχει διανείμει το "μέρισμα" λίγο πριν τις εκλογές, με αυτό να ανέρχεται σε περίπου 1,1% του ΑΕΠ, κάτι που απειλεί την Ελλάδα με εκτροχιασμό από τους στόχους του προϋπολογισμού το 2019. Ο διάδοχος του Τσίπρα πρέπει σύντομα να φροντίσει αυτό το πρόβλημα".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων