Γιώργος Τσινάβος (Κρι Κρι Α.Ε.): Διψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης και νέος κύκλος επενδύσεων, ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Παρασκευή, 01-Νοε-2024 13:55
Διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης αναμένει για το σύνολο του 2024 η εισηγμένη στο ΧΑΑ γαλακτοβιομηχανία "Κρι Κρι Α.Ε.", η οποία πραγματοποιεί το 60% του τζίρου της σε αγορές του εξωτερικού και μάλιστα υψηλών ποιοτικών απαιτήσεων. Η Σερραϊκή βιομηχανία που έχει καταξιωθεί στη διεθνή αγορά ελληνικού γιαουρτιού και παγωτού, στηρίζει την περαιτέρω ανάπτυξή της σε νέο κύκλο επενδύσεων που για τα έτη 2024-2027 ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ, ενώ δίνει μεγάλη έμφαση στο Greek Frozen Yogurt, που φέτος έκανε την είσοδό του και στην αγορά της Αμερικής.
Για τη αναπτυξιακή στρατηγική και τους στόχους της Εταιρίας, που φέτος συμπληρώνει 70 χρόνια ζωής, μίλησε στον Παλμό της Βιομηχανίας, ο μέτοχος και εκτελεστικός αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της "Κρι Κρι", κ. Γιώργος Τσινάβος.
Ποιες οι κρίσιμες επιλογές, από στρατηγικής άποψης, πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η ανάπτυξη και επιτυχία της Κρι Κρι, σε έναν τόσο ανταγωνιστικό κλάδο;
Η εταιρία όλα αυτά τα χρόνια έκανε πολύ σημαντικές στρατηγικές επιλογές όπως η καινοτομία, η διαφοροποίηση, οι co-branding συνεργασίες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παράλληλα με μια ξεκάθαρη στρατηγική επικεντρωμένη στην ποιότητα, την εξυπηρέτηση και το ανταγωνιστικό κόστος.
Οι πιο κρίσιμες όμως είναι οι εξής δύο: αφενός η επικέντρωση στις υπάρχουσες κατηγορίες γιαουρτιού-παγωτού, αξιοποιώντας κάθε υποκατηγορία τους και αναπτύσσοντας προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία, σε επώνυμα Κρι Κρι ή Ιδιωτικής Ετικέτας σε Ελλάδα και εξωτερικό, πετυχαίνοντας έτσι οικονομίες κλίμακας. Αφετέρου η έμφαση στην εξωστρέφεια, με την Κρι Κρι να εξάγει πλέον τα προϊόντα της σε πάνω από 42 χώρες και το 60% των πωλήσεων να προέρχεται από τις εξαγωγές.
Πότε και πώς η Κρι Κρι, από μία επαρχιακή γαλακτοβιομηχανία, έγινε διεθνής δύναμη;
Το σημείο καμπής αποτέλεσε η απόφαση να μπούμε στην αγορά του ελληνικού γιαουρτιού, αρχικά με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και έπειτα με επώνυμα. Αυτή η απόφαση συνέπεσε με την παγκόσμια επιτυχία που το ελληνικό γιαούρτι γνωρίζει μέχρι και σήμερα. Συγκεκριμένα, το 2012 η πρώτη συνεργασία με την αγγλική αλυσίδα Waitrose μας έδειξε το δρόμο: ότι θα έπρεπε να στρέψουμε την προσοχή μας σε χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης όπου παρατηρούνταν σημαντική διείσδυση του Ελληνικού γιαουρτιού αλλά και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών ήταν συγκριτικά μεγαλύτερη.
Το εγχείρημα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο καθώς σε αυτές τις χώρες υπήρχε ένας καθιερωμένος "παίχτης" στην αγορά γιαουρτιού που άφηνε πολύ λίγο χώρο για να εισχωρήσει δεύτερο brand. Πέρα από αυτό, χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στα πολύ αυστηρά ποιοτικά κριτήρια που ήταν προϋπόθεση για τέτοιες συνεργασίες. Η επιτυχημένη συνεργασία μας με τη Waitrose, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αποτέλεσε το καλύτερο εχέγγυο και άνοιξε τον δρόμο για νέες συνεργασίες στην Ευρώπη.
Tι προσδοκάτε ότι θα φέρει η ανάπτυξη, το 2024;
Το 2024 αναμένουμε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, αύξηση των εξαγωγών και την ανάπτυξη του Greek Frozen Yogurt στην Αμερική και σε άλλες αγορές.
Οι σημαντικοί ρυθμοί ανάπτυξης που καταγράφουμε τα τελευταία χρόνια, αποτελούν παράλληλα μια μεγάλη πρόκληση για εμάς, που είναι η έγκαιρη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη αυτή. Τέτοιες προκλήσεις αποτελούν η εύρεση προσωπικού και η γρήγορη ένταξη και εκπαίδευση του καθώς και η συνεχής βελτιστοποίηση και εξέλιξη των λειτουργιών και των διαδικασιών της εταιρίας.
Mε τον πρωτογενή να χωλαίνει, πώς θα στηριχτεί η ελληνική γαλακτοβιομηχανία;
Ο πρωτογενής τομέας σαφώς αντιμετωπίζει δυσκολίες και οι παραγωγοί γάλακτος κάνουν έναν καθημερινό αγώνα για να έχουν βιώσιμες μονάδες και να επενδύουν μέσα σε ένα δύσκολο και γεμάτο εμπόδια περιβάλλον. Ο αγώνας τους αυτός χρήζει της απαραίτητης στήριξης τόσο από πλευράς κράτους (οικονομική, αδειοδοτικό πλαίσιο κ.α.) όσο και από πλευράς γαλακτοβιομηχανιών με απώτερο στόχο να αυξήσουμε την ποσότητα αλλά και την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού γάλακτος.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Κρι Κρι δημιούργησε την "Ακαδημία Γάλακτος Κρι Κρι" με σκοπό την ανάπτυξη της ελληνικής παραγωγής γάλακτος μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης των γαλακτοπαραγωγικών μονάδων. Στην κατεύθυνση αυτή επενδύουμε σε 4 πυλώνες: στην εκπαίδευση, στην έρευνα, στις πιστοποιήσεις και στην ανάπτυξη των παραγωγικών μονάδων.
Το αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι, που γνωρίζει τεράστια επιτυχία στο εξωτερικό, έχει ως προαπαιτούμενο το ελληνικό γάλα, η διασφάλιση του οποίου αποτελεί προτεραιότητα για την εταιρία μας.
Κρύβει η Κρι Κρι εκπλήξεις για νέα προϊόντα, πιθανή διεύρυνση σε άλλα branches του κλάδου τροφίμων ή, ακόμη, για καινούργιες συνεργασίες;
Παραμένοντας πιστοί στην στρατηγική επιλογή της εξειδίκευσης στις δύο κατηγορίες γιαουρτιού και παγωτού και στην εξέλιξη αυτών, δεν παραβλέπουμε πιθανές ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν από την οριζόντια διεύρυνση της γκάμας μας. Ένα παράδειγμα είναι το λανσάρισμα της High Protein πουτίγκας. Τέτοιου είδους λανσαρίσματα λειτουργούν συμπληρωματικά και υποστηρίζουν τα δυνατά brands, όπως το Super Spoon, που έχουμε χτίσει όλα αυτά τα χρόνια.
Η Κρι Κρι στο άμεσο όμως μέλλον επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της αγοράς του Greek Frozen Yogurt, μιας κατηγορίας που γνωρίζει σημαντική επιτυχία στην Ευρώπη και έχει κάνει το άνοιγμα στην αμερικάνικη αγορά.
Σχεδιασμός νέων επενδύσεων, τι προβλέπει και σε τι αποσκοπεί;
Η Κρι Κρι τη δεκαετία 2014-2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους €100 εκατ.
Την τριετία 2024-2027 προγραμματίζονται επενδύσεις ύψους €50 εκατ., με το 60% να αφορά τα γαλακτοκομικά και το 40% το παγωτό. Βασικός στόχος είναι η κάλυψη της αυξημένης ζήτησης σε παγωτό και γιαούρτι.
Πώς αντιλαμβάνεται η Εταιρεία τον κοινωνικό της χαρακτήρα και τι πρωτοβουλίες αναλαμβάνει στην κατεύθυνση αυτή;
Παράλληλα με τη δυναμική ανάπτυξη των τελευταίων ετών, δεν ξεχνάμε ότι η εταιρία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας. Έτσι, εστιάζουμε οργανωμένα στους τρεις τομείς του ESG: στο περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση. Από το 2022 η Κρι Κρι έχει ενταχθεί στον δείκτη ESG του ΧΑΑ ενώ έχουμε κατασκευάσει σταθμό βιοαερίου και φωτοβολταϊκό πάρκο στις εγκαταστάσεις μας. Το 2025 πρόκειται να δημοσιεύσουμε την πρώτη μας έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης με εστίαση σε κρίσιμους τομείς όπως waste management και μείωση της κατανάλωσης νερού στις παραγωγικές διαδικασίες.
Ταυτόχρονα, η εταιρία μας στηρίζει την τοπική κοινωνία με χορηγία αθλητικών εκδηλώσεων, αθλητών και αθλητικών ομάδων, με ενίσχυση τοπικών συλλόγων, φορέων και συσσιτίων, φεστιβάλ και εκδηλώσεων. Το πιο σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας όμως για εμάς είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μας, τους οποίους στηρίζουμε με δωρεάν πρόγραμμα ασφάλισης υγείας, με έκτακτα bonus, με δωρεάν προϊόντα, και με διάφορες παροχές για τους ίδιους και τις οικογένειες τους.