Αθανάσιος Λιάγκος (ΟΛΘ Α.Ε.): Πύλη εξωστρέφειας και ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία και κοινωνία
Δευτέρα, 17-Ιουν-2024 09:00
Το διεθνές αποτύπωμα της ΟΛΘ Α.Ε. ως κύριου παρόχου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης επισημαίνει ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε. κ. Αθανάσιος Λιάγκος.
-Οι γεωπολιτικές συγκυρίες αναδεικνύουν τον ρόλο της Βορείου Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης στον κλάδο των logistics. Ποιες στρατηγικές πρωτοβουλίες ενισχύουν την ΟΛΘ Α.Ε. στο πλαίσιο αυτό;
Στο δυναμικό τοπίο εξελίξεων της λιμενικής βιομηχανίας και των logistics, η ΟΛΘ Α.Ε. λειτουργεί ως "πύλη" ανάπτυξης και ευκαιριών για την ελληνική οικονομία και κοινωνία. Διαδραματίζοντας κομβικό ρόλο στις διεθνείς μεταφορές εμπορευμάτων και κατέχοντας στρατηγική θέση, ο Λιμένας της Θεσσαλονίκης είναι κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι.
Ο ολοκληρωμένος αναπτυξιακός σχεδιασμός και οι πρωτοβουλίες της ΟΛΘ Α.Ε. ισχυροποιούν διαρκώς τον ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο λιμενικό κλάδο, ως κύριο πάροχο δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Από το 2018 έως το 2023 η ΟΛΘ Α.Ε. έχει επενδύσει 71 εκ. ευρώ σε υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις, για την αναβάθμιση του εξοπλισμού, των υποδομών, των παρεχόμενων υπηρεσιών και την εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού της, δημιουργώντας επιπλέον αναπτυξιακές προοπτικές για τους εταίρους της, τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή.
Η σημαντική αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού του Λιμένα Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει την προμήθεια ενός νέου Αυτοκινούμενου Γερανού (Mobile Harbor Crane), 12 νέων Straddle Carriers, και τη μείζονος σημασίας λειτουργία δύο νέων, ειδικά σχεδιασμένων γερανογεφυρών, New Panamax (STS Cranes). Με τον εξοπλισμό αυτό παρέχεται η δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 14.000 TEU, και παράλληλα ενισχύεται η προσέλκυση νέων γραμμών. Με την προμήθεια των δύο γερανογεφυρών, συνολικής αξίας 15,7 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε πάνω από το 80% των Υποχρεωτικών Επενδύσεων της ΟΛΘ Α.Ε. σε μηχανολογικό εξοπλισμό.
Επιπλέον, υλοποιήθηκαν έργα αναβάθμισης κρηπιδωμάτων, κτιρίων και υποσταθμών ενέργειας. Η εφαρμογή σειράς ψηφιακών λύσεων, με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών, τον αποτελεσματικό συντονισμό πόρων, έργων και συνεργατών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη βέλτιστη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, επιφέρει οφέλη σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της περιοχής που εξυπηρετεί ο λιμένας Θεσσαλονίκης και συνεισφέρει στην απρόσκοπτη λειτουργία της, δημιουργώντας ευκαιρίες για την αγορά της Βόρειας Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής.
Στρατηγικής σημασίας είναι η διαρκής ανάπτυξη της συνδεσιμότητας του Λιμένα Θεσσαλονίκης και η διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών συνδυασμένων μεταφορών. Η ΟΛΘ Α.Ε. παρέχει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και της Βουλγαρίας (Σόφια), της Σερβίας (Νις) και της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας (Σκόπια), ικανοποιώντας τις ανάγκες της αγοράς για σύγχρονες, αποδοτικές και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις συνδυασμένων μεταφορών.
-Σε ποιους τομείς πραγματοποιεί συνεργασίες η ΟΛΘ Α.Ε. και ποιο το εκτιμώμενο όφελός τους;
Η εξωστρέφεια και η δημιουργία συνεργειών παραμένουν διαχρονικά στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΟΛΘ Α.Ε. Στο πλαίσιο αυτό, την τελευταία διετία προχώρησαν σημαντικές νέες συνεργασίες, με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ (SCZone) – Port Said, το λιμάνι του Gdańsk της Πολωνίας και το λιμάνι Ashdod του Ισραήλ, που διευρύνουν τον ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης ως λιμένα διεθνούς σημασίας, προάγοντας το διασυνοριακό εμπόριο, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια της χώρας.
Επιπλέον, η δυναμική συμμετοχή της ΟΛΘ Α.Ε. σε εθνικού και διεθνούς κύρους εκθέσεις, και οι πρωτοβουλίες για τη διενέργεια διοργανώσεων στη Θεσσαλονίκη, όπως το 7ο "Posidonia Sea Tourism Forum” και το 1ο "Southeast Europe Connectivity Forum”, ενισχύουν τη θέση του Λιμένα Θεσσαλονίκης ως λιμένα διεθνούς σημασίας, προάγοντας τη συνδεσιμότητα και συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια της χώρας. Η κορυφαία συνάντηση της ευρωπαϊκής λιμενικής βιομηχανίας στο ετήσιο Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) θα διεξαχθεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη την άνοιξη του 2025. Η διοργάνωση αυτή επιφέρει σημαντικά οφέλη για την πόλη και τη χώρα, φέρνοντας στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών λιμένων και την προώθηση υιοθέτησης βέλτιστων πρακτικών.
Στην κατεύθυνση ανάπτυξης λύσεων στους τομείς των logistics, των συνδυασμένων μεταφορών, του τουρισμού και της διαμόρφωσης πράσινων πρακτικών, η ΟΛΘ Α.Ε. συμμετέχει σε έργα καινοτομίας, προς όφελος των κοινωνιών και των οικονομιών των Βαλκανίων και της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
-Το προηγούμενο έτος ο οργανισμός σας σημείωσε αυξημένες επιδόσεις με ρεκόρ στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Πώς διαμορφώθηκαν τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA);
Τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα της ΟΛΘ Α.Ε. για το 2023 αυξήθηκαν σε 85,9 εκ. ευρώ, από 85,3 εκ. ευρώ το 2022. Στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων το 2023 σημειώθηκε σημαντική αύξηση εσόδων, άνω του 12%, στα 59,8 εκ. ευρώ, έναντι 53,3 εκ. ευρώ το 2022. Αναφορικά με τις επιδόσεις του ομίλου, σημειώθηκε καθαρή αύξηση κερδοφορίας σε όλα τα επίπεδα: τα Μικτά Κέρδη αυξήθηκαν κατά 1,9%, στα 37,6 εκ. ευρώ, τα Λειτουργικά Κέρδη (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 3,4%, στα 34,1 εκ. ευρώ, και τα Καθαρά Κέρδη μετά φόρων του ομίλου αυξήθηκαν κατά 8,9%, στα 20,3 εκ. ευρώ.
Το πρόγραμμα κεφαλαιουχικών δαπανών για το σύνολο του 2023 ξεπέρασε τα 9,2 εκ. ευρώ και αφορούσε κυρίως τον νέο Σταθμό Κρουαζιέρας "Μέγας Αλέξανδρος", αποκατάσταση βαθών, επισκευή και αναβάθμιση κρηπιδωμάτων, αναβαθμίσεις υποσταθμών ηλεκτρικού ρεύματος και αγορά εξοπλισμού φορτοεκφορτώσεων και συστημάτων ασφάλειας ISPS.
-Ποιες επενδύσεις της ΟΛΘ Α.Ε. αφορούν αναπτυξιακά έργα; Ποιος αναμένεται να είναι ο αντίκτυπος της υλοποίησής τους και ποιες εξελίξεις την επηρεάζουν;
Έργο διεθνούς εμβέλειας αποτελεί το έργο επέκτασης του Προβλήτα 6. Πρόκειται για έργο λιμενικής υποδομής που ενισχύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, προσφέροντας σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Η επέκταση αυτή συνεπάγεται σημαντική αύξηση της χωρητικότητας και της εμπορικής δραστηριότητας του λιμένα, με την απευθείας εξυπηρέτηση πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEU, με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, το έργο "6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής" περιλαμβάνει:
-Κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος -17,7μ.
-Κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος.
-Συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.
Το έργο έχει ισχυρό κοινωνικοοικονομικό αποτύπωμα, καθώς, βάσει μελέτης της Deloitte για την τριετή περίοδο υλοποίησής του, υπολογίζεται ότι δημιουργεί ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ για το οικοσύστημα του λιμένα, ενισχύει τα δημόσια έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους με 35 εκατ. ευρώ ετησίως, παράγει προστιθέμενη αξία που ξεπερνά τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως και στηρίζει άμεσα και έμμεσα τη δημιουργία περισσότερων των 3.300 θέσεων εργασίας. Κατά τη δεκαετή περίοδο λειτουργίας του, ο Προβλήτας 6 αναμένεται να δημιουργήσει 272 εκατ. ευρώ ετήσια έσοδα στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα και άνω των 177 εκατ. ευρώ προστιθέμενη αξία ετησίως. Επιπλέον, εκτιμάται ζωτική στήριξη του τομέα απασχόλησης, με τη δημιουργία περισσότερων των 4.000 θέσεων εργασίας.
Το αναθεωρημένο νομοθετικό πλαίσιο (Ν.4938 2022 Αρθ. 156 157) της διαδικασίας υλοποίησης Λιμενικών Έργων, σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τον λιμένα Πειραιά, υποχρεώνει όλα τα λιμάνια, μαζί και την ΟΛΘ Α.Ε., να εκπονήσουν και να υποβάλουν προς έγκριση επικαιροποιημένο Master Plan και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Η ΟΛΘ Α.Ε. κατέθεσε το επικαιροποιημένο Master Plan στις 06.12.2022 και τη ΣΜΠΕ στις 17.03.2023. Η έγκριση του Master Plan και της ΣΜΠΕ της ΟΛΘ Α.Ε. θα ολοκληρωθεί με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ). Η μέριμνα από την πλευρά του κρατικού μηχανισμού για την επίσπευση της έκδοσης του ΠΔ και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών σε χρόνο που διευκολύνει την έναρξη υλοποίησης του στρατηγικού έργου επέκτασης του Προβλήτα 6 είναι μείζονος σημασίας. Η ΟΛΘ Α.Ε. είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα για να προχωρήσει στην άμεση υλοποίηση του έργου με την έκδοση του ΠΔ.
-Η Ελλάδα, ως δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου. Πώς εξελίσσεται η πορεία της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη και ποια η συμβολή της στην τουριστική της ανάπτυξη;
Η σημαντική ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη ενθαρρύνει την τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, που συνθέτει έναν μοναδικό προορισμό, με πολυδιάστατη αρχαιολογική, ιστορική, πολιτιστική και γαστρονομική ταυτότητα. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς, υλοποιεί δράσεις και συμμετέχει σε εκθέσεις που προβάλλουν τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή ως ιδανικό προορισμό, τόσο για την προσέλκυση περισσότερων εταιριών κρουαζιέρας όσο και επιβατών στη Βόρεια Ελλάδα.
Στόχος της διοίκησης της ΟΛΘ Α.Ε. παραμένει η ενίσχυση της κρουαζιέρας παράλληλα με αυτήν των θαλάσσιων μεταφορών. Η διαρκής αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών της, εδραιώνει την εμπιστοσύνη ολοένα και περισσότερων εταιρειών κρουαζιέρας, που εντάσσουν τη Θεσσαλονίκη στον προγραμματισμό τους. Το 2023 η ΟΛΘ Α.Ε. επένδυσε στη δημιουργία του νέου, Σταθμού Κρουαζιέρας "Μέγας Αλέξανδρος" ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό κρουαζιέρας. Ο πλήρως εξοπλισμένος σταθμός έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί homeporting και transit αφίξεις 2 κρουαζιερόπλοιων ταυτόχρονα και περισσότερους από 6.000 επιβάτες (εντός ή εκτός Σένγκεν) και πληρώματα δύο πλοίων καθημερινά. Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το πρώτο λιμάνι της Ελλάδας που έχει υιοθετήσει το αυτοματοποιημένο Σύστημα Πυλών Σένγκεν Εισόδου - Εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), σύμφωνα με την Οδηγία 2017/2226/ΕΕ της ΕΕ.
Το 2024 η σεζόν κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, στις 3 Φεβρουαρίου, με την άφιξη του "Celebrity Infinity", της εταιρείας Celebrity Cruises, που διανυκτέρευσε για πρώτη φορά και παρέμεινε 27,5 ώρες στο λιμάνι της πόλης. Οι 82 ήδη προγραμματισμένες αφίξεις για το 2024, με τις 10 από αυτές να αφορούν αφίξεις με διανυκτέρευση, και η σύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με 16 διαφορετικά λιμάνια κρουαζιέρας επιβεβαιώνουν ότι η κρουαζιέρα αποτελεί ισχυρή πύλη εισερχόμενου τουρισμού και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.