Κων. Παπαδόπουλος - Χατζάκος (ΜΕΒΓΑΛ): Τα πλεονεκτήματα του οικογενειακού επιχειρείν
Δευτέρα, 26-Φεβ-2024 11:26
Το 2023 έκλεισε με ανάπτυξη άνω του 21% για τη ΜΕΒΓΑΛ, η οποία για τη διετία 2024-25 έχει εκπονήσει επενδυτικό πλάνο ύψους 15 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρει ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος Χατζάκος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
- Πώς αποτιμάτε το κλείσιμο του 2023 για τη ΜΕΒΓΑΛ; Η εταιρεία πέτυχε τους στόχους που είχε θέσει;
Έπειτα από δύο ιδιαίτερα δύσκολες χρονιές με συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των α’ και β’ υλών και μειωμένη προσφορά γάλακτος, το 2023 έκλεισε με ανάπτυξη άνω του 21% σε σχέση με το 2022 και τζίρο 185 εκατ. ευρώ, ενώ στα οικονομικά αποτελέσματα το EBITDA υπολογίζεται στα 15,5 εκατ. ευρώ.
Το 2023 ήταν μία χρονιά σταθμός για τη ΜΕΒΓΑΛ, γιατί η εταιρεία κατάφερε να ξανακερδίσει όλο το χαμένο έδαφος των τελευταίων ετών ξεπερνώντας για πρώτη φορά τον τζίρο που είχε η εταιρεία προ κρίσης και προβλημάτων, κάτι το οποίο αποτελούσε στόχο της Διοίκησής μας, απ΄ όταν αναλάβαμε το 2016.
- Ποια είναι τα επενδυτικά πλάνα της ΜΕΒΓΑΛ;
Η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις για τη διαρκή βελτίωση της ποιότητας, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, την αυτοματοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας και την αύξηση των δυνατοτήτων μας για παραγωγή νέων προϊόντων. Αυτήν τη στιγμή είναι ολοκληρώνεται η επένδυση αναβάθμισης της μονάδας παραγωγής λευκών τυριών ύψους 20 εκατ. ευρώ, που θα μας καταστήσει σε ένα από τα πιο σύγχρονα τυροκομεία των Βαλκανίων – και αυτό δείχνει την πίστη μας στο εθνικό μας προϊόν, τη Φέτα, κάτι που συνεχίζουμε από το παρελθόν, μιας και ο ιδρυτής της ΜΕΒΓΑΛ, Κωνσταντίνος Χατζάκος, ήταν ο πρώτος που καινοτόμησε κυκλοφορώντας στην ελληνική αγορά την επώνυμη συσκευασμένη φέτα, που μέχρι τότε πουλιόταν μόνο σε δοχείο.
Για τη διετία 2024-25 το επενδυτικό μας πλάνο υπολογίζεται σε 15 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: νέες συσκευαστικές μηχανές για το γάλα και τα λευκά τυριά, επέκταση ψυκτικών χώρων για κάλυψη του επιπλέον όγκου προϊόντων αλλά και επενδύσεις για μείωση ενέργειας και του ανθρακικού αποτυπώματος μας.
- Ποια θέση κατέχει η έννοια της ανάπτυξης διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων στον επιχειρηματικό σας σχεδιασμό;
Οι εξαγωγές της ΜΕΒΓΑΛ αποτελούν το 40% του συνολικού κύκλου εργασιών της με συνεχή αυξητική τάση που πιστεύουμε θα συνεχιστεί και στο μέλλον καθώς το brand Ελλάδα κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος. Με εξαγωγική δραστηριότητα από το 1985 σε 35 χώρες αναζητούμε και σχεδιάζουμε προϊοντικές προτάσεις που θα απευθύνονται σε διαφορετικές γευστικές κουλτούρες και θα καλύπτουν πιο εξειδικευμένες διατροφικές ανάγκες. Παρόλο που το ενδιαφέρον από τους πελάτες του εξωτερικού επικεντρώνεται κυρίως στη φέτα και το ελληνικό γιαούρτι, προσπαθούμε να διευρύνουμε την αγορά με πιο καινοτόμες προτάσεις όπως τα harmony gourmet που ξεκίνησαν άλλωστε από την ξένη αγορά και επεκτείνονται πλέον και σε νέες χώρες αλλά και βιολογικά προϊόντα τόσο στην φέτα όσο και στο γιαούρτι. Η ΜΕΒΓΑΛ ανταποκρίνεται στη ζήτηση αυτή και είμαστε υπερήφανοι, που μέσω των εξαγωγών μας βελτιώνουμε το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας δημιουργώντας εγχώριο πλούτο και παράλληλα γινόμαστε πρεσβευτές των ελληνικών προϊόντων και της μεσογειακής διατροφής σε όλο τον κόσμο.
- Τι θέση έχουν οι δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στον στρατηγικό σας σχεδιασμό;
Αισθανόμαστε βαθιά υποχρέωση να ανταποδίδουμε την αγάπη που εισπράττουμε από τους ανθρώπους που από το 1950 επιλέγουν προϊόντα ΜΕΒΓΑΛ. Γι΄ αυτό δημιουργήσαμε το πρόγραμμα εταιρικής υπευθυνότητας "Αγάπης Έργα ΜΕΒΓΑΛ", το οποίο αγκαλιάζει ένα ευρύ πεδίο δράσεων, που αφορούν τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία, την εκπαίδευση, οικογένεια και παιδί, τις ευπαθείς ομάδες κ.ά. Με πολλή ευαισθησία υλοποιούμε το πρόγραμμα "Κανένα Παιδί χωρίς γάλα" που προσφέρει καθημερινά, εδώ και 20 χρόνια και με απεριόριστο χρονικό ορίζοντα, φρέσκο γάλα σε 7 οργανισμούς που φιλοξενούν παιδιά, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα.
Το πρόγραμμα "Αγάπης Έργα ΜΕΒΓΑΛ" διαμορφώνεται κάθε φορά με βάση τις τρέχουσες κοινωνικές ανάγκες, στις οποίες ανταποκρινόμαστε στο μέτρο του δυνατού, όπως δωρεές λόγω covid (εξοπλισμός αναλύσεων, κλίνες ΜΕΘ), ανθρωπιστική βοήθεια σε καταστροφές από πλημμύρες, πυρκαγιές, συμβολή στην αγορά πυροσβεστικού οχήματος στον εθελοντικό πυροσβεστικό σταθμό Κουφαλίων, δωρεά ασθενοφόρου στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.
- Υπάρχουν αντίστοιχες πρακτικές και για τη βιώσιμη ανάπτυξη σε επίπεδο περιβαλλοντικό;
Στην εταιρεία εφαρμόζουμε συγκεκριμένη πολιτική, μέσω της οποίας στοχεύουμε στη διαρκή μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος.
Ακολουθούμε πρόγραμμα μείωσης πλαστικού με τη διαρκή βελτίωση των συσκευασιών μας (42 τόνοι λιγότεροι μόνο το 2022), δίνουμε προτεραιότητα στη χρήση χαρτιού FSC (Forest Stewardhip Council – πιστοποίηση υπεύθυνης διαχείρισης δασών) στο φρέσκο γάλα, σε χαρτοθήκες και χαρτοκιβώτια, εφαρμόζουμε πρακτικές εξοικονόμησης νερού και ενέργειας και παράλληλα επενδύουμε σε καθαρές μορφές ενέργειας.
Όλη αυτή η προσπάθεια έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 22% την τελευταία τριετία και 40% τη δεκαετία παρά την ανάπτυξη της παραγωγής και διακίνησης. Τέλος, η περιβαλλοντική μας διαχείριση είναι πιστοποιημένη κατά ISO: 14000.
- Τι πλεονεκτήματα αλλά και δυσκολίες εντοπίζετε σε μία οικογενειακή επιχείρηση;
Στην επιχειρηματική ορολογία ως "οικογενειακή" ορίζεται μια εταιρεία βάσει της μετοχικής της σύνθεσης, όταν η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει στην ίδια οικογένεια. Αυτό ισχύει και στην περίπτωση της ΜΕΒΓΑΛ, και έχουμε ήδη περάσει στην τρίτη γενιά, κάτι που στατιστικά είναι σπάνιο για τις οικογενειακές επιχειρήσεις.
Θεωρώ όμως ότι στη ΜΕΒΓΑΛ έχουμε καταφέρει να προσδώσουμε μία ακόμη διάσταση στον όρο "οικογενειακή επιχείρηση", η οποία οφείλεται στους ανθρώπους της και τις σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί εντός της εταιρείας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η διάρκεια παραμονής στην εταιρεία ξεπερνά κατά μέσο τα 15 χρόνια, έχουμε εργαζόμενους 2ης και 3ης γενιάς, και η εταιρεία υποστηρίζει με αρκετές θεσμοθετημένες πρακτικές τις οικογένειες των εργαζομένων της, καθώς επιδοτούμε τη γέννηση κάθε παιδιού, βραβεύουμε χρηματικά τα παιδιά που σπουδάζουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διευκολύνουμε τις μητέρες με διαφοροποίηση ωραρίων εργασίας κ.ά.
Σίγουρα εντοπίζονται κάποιες αδυναμίες στη λειτουργία των οικογενειακών επιχειρήσεων, που είναι η οικογενειοκρατία και η ενδεχομένως λιγότερο τεχνοκρατική διοίκηση. Παρόλα αυτά θεωρούμε ότι υπάρχουν λύσεις για αυτά τα θέματα, όπως η συμφωνία συγκεκριμένων προσόντων και εμπειρίας που πρέπει να διαθέτει κάποιο μέλος της οικογένειας (και μη), ώστε να αναλάβει κάποιο πόστο, αλλά και η μετέπειτα αξιολόγησή του με συγκεκριμένους δείκτες αποδοτικότητας.
Από την άλλη, ως οικογενειακή εταιρεία μπορούμε να είμαστε πιο άμεσοι και πιο ευέλικτοι, να αποφασίζουμε ταχύτερα, προσπερνώντας χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες διοικητικού τύπου, ενώ είναι πιο εύκολο να χτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, γεγονός που βοήθησε την επιχείρηση να σταθεί όρθια σε δυσχερείς καταστάσεις, να έχουμε τους εργαζόμενους στο πλευρό μας ακόμη και σε δύσκολες αποφάσεις και να διανύουμε ακμαίοι το 74ο έτος της ιστορίας μας.