Ιδιωτικό αέριο επί θύραις
Τρίτη, 13-Απρ-2010 09:53
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ολοκληρώθηκε το παζλ του απαραίτητου νομοθετικού πλαισίου που απαιτείται για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου και την εισαγωγή φορτίων υγροποιημένου αερίου από ιδιώτες επενδυτές. Η ΡΑΕ ενέκρινε την Παρασκευή το σχέδιο των πρότυπων συμβάσεων, βάσει των οποίων οι ενδιαφερόμενοι χρήστες θα μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Με απλά λόγια, οι δύο συμβάσεις που εγκρίθηκαν από τη ρυθμιστική αρχή ενέργειας, καθορίζουν τις λεπτομέρειες και τους όρους για να μπει υγροποιημένο αέριο στο σύστημα από τρίτους (εκτός δηλαδή της ΔΕΠΑ) χρήστες. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν πλέον να καταβάλουν το συγκεκριμένο αντίτιμο που ορίζεται από τις συμβάσεις και να κάνουν χρήση τόσο του δικτύου όσο και των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου.
Το σχέδιο για τις δύο συμβάσεις υποβλήθηκε προς έγκριση στη ΡΑΕ από το ΔΕΣΦΑ, στις 6 Απριλίου και στην αμέσως επόμενη ολομέλεια της ανεξάρτητης αρχής εγκρίθηκε, ανοίγοντας το δρόμο για την είσοδο των πρώτων φορτίων lng από ιδιώτες χρήστες του συστήματος.
Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί στις 23 Μαρτίου η έγκριση από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του κώδικα διαχείρισης του συστήματος φυσικού αερίου. Ρόλο καταλύτη για την επιτάχυνση των διαδικασιών, έπαιξε η προσπάθεια στις αρχές Δεκεμβρίου για εισαγωγή ιδιωτικών φορτίων lng από τους ομίλους Motor Oil – Μυτιληναίου, που «σκόνταψε» σε τυπικές ελλείψεις του θεσμικού πλαισίου.
Πλέον ανοίγει ο δρόμος για να επαναληφθεί το εγχείρημα, ενώ ήδη υπάρχει εκκρεμές αίτημα προς το ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση χωρητικότητας για τρία φορτία. Το μεγαλύτερο όφελος πάντως για την αγορά, είναι ότι δίνεται η ευκαιρία στους καταναλωτές και τη βιομηχανία, να εκμεταλλευτούν τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές στη spot αγορά υγροποιημένου αερίου, ιδιαίτερα στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Ολοκληρώθηκε το παζλ του απαραίτητου νομοθετικού πλαισίου που απαιτείται για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου και την εισαγωγή φορτίων υγροποιημένου αερίου από ιδιώτες επενδυτές. Η ΡΑΕ ενέκρινε την Παρασκευή το σχέδιο των πρότυπων συμβάσεων, βάσει των οποίων οι ενδιαφερόμενοι χρήστες θα μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Με απλά λόγια, οι δύο συμβάσεις που εγκρίθηκαν από τη ρυθμιστική αρχή ενέργειας, καθορίζουν τις λεπτομέρειες και τους όρους για να μπει υγροποιημένο αέριο στο σύστημα από τρίτους (εκτός δηλαδή της ΔΕΠΑ) χρήστες. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν πλέον να καταβάλουν το συγκεκριμένο αντίτιμο που ορίζεται από τις συμβάσεις και να κάνουν χρήση τόσο του δικτύου όσο και των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου.
Το σχέδιο για τις δύο συμβάσεις υποβλήθηκε προς έγκριση στη ΡΑΕ από το ΔΕΣΦΑ, στις 6 Απριλίου και στην αμέσως επόμενη ολομέλεια της ανεξάρτητης αρχής εγκρίθηκε, ανοίγοντας το δρόμο για την είσοδο των πρώτων φορτίων lng από ιδιώτες χρήστες του συστήματος.
Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί στις 23 Μαρτίου η έγκριση από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του κώδικα διαχείρισης του συστήματος φυσικού αερίου. Ρόλο καταλύτη για την επιτάχυνση των διαδικασιών, έπαιξε η προσπάθεια στις αρχές Δεκεμβρίου για εισαγωγή ιδιωτικών φορτίων lng από τους ομίλους Motor Oil – Μυτιληναίου, που «σκόνταψε» σε τυπικές ελλείψεις του θεσμικού πλαισίου.
Πλέον ανοίγει ο δρόμος για να επαναληφθεί το εγχείρημα, ενώ ήδη υπάρχει εκκρεμές αίτημα προς το ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση χωρητικότητας για τρία φορτία. Το μεγαλύτερο όφελος πάντως για την αγορά, είναι ότι δίνεται η ευκαιρία στους καταναλωτές και τη βιομηχανία, να εκμεταλλευτούν τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές στη spot αγορά υγροποιημένου αερίου, ιδιαίτερα στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία.