Ντόμινο εξελίξεων στα μεγάλα έργα
Πέμπτη, 01-Ιουν-2006 08:22
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Ντόμινο εξελίξεων σε πολλαπλά επίπεδα φέρνει η απόφαση της Ε.Ε. να κάνει αρχικά δεκτή την προσφυγή που έχει κατατεθεί εναντίον της ανάδειξης προσωρινού ανάδοχου στο αυτοχρηματοδοτούμενο οδικό έργο «Μαλιακός – Κλειδί» του ΠΑΘΕ. Πρόκειται για τον πρώτο μεγάλο διαγωνισμό, όπου το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν δικαιώνεται στις επιλογές του, καθώς είχαν προηγηθεί αντίστοιχες πολύμηνες καθυστερήσεις - αλλά με αίσιο για το υπουργείο τέλος – π.χ. στις περιπτώσεις των επεκτάσεων του Μετρό της Αθήνας, της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και του διαγωνισμού για την υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης.
Οι εξελίξεις που έπονται αφορούν καταρχήν την ίδια την τύχη του έργου. Με σκληρή γλώσσα το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε την πρόθεσή του να υποστηρίξει τις επιλογές του, θεωρώντας «καιροσκοπική» την συμπεριφορά της κοινοπραξίας Άκτωρ – J&P Άβαξ – Vinci που έχει προσφύγει εναντίον του προσωρινού ανάδοχου (Hochtief – Bilfinger Berger – Strabag – ΑΕΓΕΚ – Αθηνά – Lamda Development) και λανθασμένη την στάση της Ε.Ε. Σε πρώτη φάση το υπουργείο θα επιχειρήσει να αντικρούσει την απόφαση της Ε.Ε., ενώ είναι άγνωστο τι θα πράξει σε περίπτωση οριστικής «ήττας», δηλαδή αν θα προχωρήσει σε ανάθεση του έργου στην κοινοπραξία που έχει υποβάλει την προσφυγή ή αν θα εξετάσει το ενδεχόμενο ακύρωσης του διαγωνισμού. Το ΥΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζει ότι υπάρχει πολύ μεγάλη οικονομική διαφορά ανάμεσα στις δύο προσφορές.
Θα πρέπει, επίσης, να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι είναι ουσιαστικά η πρώτη φορά που η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ έρχεται αντιμέτωπη ταυτόχρονα με τις δύο μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας (Άκτωρ και J&P Άβαξ) και με μία πανίσχυρη ξένη εταιρεία, την γαλλική Vinci. Στο παρελθόν έχουν υπάρξει αντιπαραθέσεις με την J&P Άβαξ, λόγω π.χ. των ενστάσεων της εταιρείας όταν ξεκίνησαν οι πρώτοι διαγωνισμοί με το μειοδοτικό σύστημα, όχι όμως με τον όμιλο Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ. Μάλιστα, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς είχε εξαρχής αποστασιοποιηθεί από τις κυβερνητικές επιλογές σε σχέση με τον βασικό μέτοχο, ενώ ουδέποτε υιοθέτησε την φρασεολογία περί «νταβατζήδων», δεχόμενος κατηγορίες και επιθέσεις για την στάση του αυτή.
Δεν θα πρέπει να περάσει, πάντως, απαρατήρητο το γεγονός ότι αυτές οι τρεις εταιρείες πρωταγωνιστούν και στο σχήμα κατασκευής και εκμετάλλευσης της Γέφυρας Ρίου – Αντίρριου, όπου τις τελευταίες ημέρες έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με το γνωστό ατύχημα και τις αιτίες που το προκάλεσαν. Δημοσίως ο κ. Σουφλιάς ουσιαστικά υιοθέτησε πόρισμα που είδε το φως της δημοσιότητας και το οποίο έρχεται σε αντιδιαστολή με τις επίσημες εξηγήσεις της εταιρείας.
Κύκλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ συνδέουν τις εξελίξεις στο θέμα του έργου «Μαλιακός – Κλειδί» και με την πρόσφατη κατάληξη του διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση της Ιόνιας Οδού, τον οποίο έχασε το σχήμα των Vinci – J&P Άβαξ. Είναι προφανές ότι σημαντικό ρόλο στην όλη υπόθεση διαδραματίζει και το «lobbying» σε επίπεδο Βρυξελλών, με την γαλλική Vinci και τους Έλληνες εταίρους της να κερδίζουν μία πρώτη μάχη ενάντια όχι μόνο στο ΥΠΕΧΩΔΕ και κατ΄ επέκταση την ελληνική κυβέρνηση, αλλά και στον επίσης ισχυρό γερμανοαυστριακό άξονα των Hochtief – Bilfinger Berger – Strabag.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Hochtief και οι εταίροι της φέρονται να επιθυμούν σφόδρα το έργο και να εντείνουν τις από πλευράς τους πιέσεις, ποντάροντας πλέον και σε ισχυρότερη στήριξη των θέσεών τους από την ελληνική κυβέρνηση.
Σε αμιγώς επιχειρηματικό επίπεδο, οι εταιρείες Άκτωρ και J&P Άβαξ ενδεχομένως πετύχουν να κερδίσουν ένα πολύ μεγάλο έργο, κάτι που θα σημάνει σημαντικές απώλειες για τις ελληνικές εταιρείες της αντίπαλης κοινοπραξίας (ΑΕΓΕΚ και Αθηνά).
Το ερώτημα που γεννάται είναι αν οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν συνολικά τους διαγωνισμούς για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα (πακέτο επτά έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 7 δις. ευρώ). Κι αυτό γιατί στα έργα αυτά έχουν αναδειχθεί προσωρινοί ανάδοχοι ή τα διεκδικούν κατά κύριο λόγο οι ίδιες κοινοπραξίες που βρίσκονται σήμερα σε αντιπαράθεση.
Από την περασμένη Δευτέρα είχαμε αναφέρει όλα τα σενάρια σε σχέση με το μέλλον των διαγωνισμών αυτών, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην κορύφωση, όπως αναφέραμε, του παρασκηνίου που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Αθήνα και τις Βρυξέλλες για την τύχη των προσφυγών που έχουν γίνει στους πρώτους διαγωνισμούς του πακέτου, αλλά και των ζυμώσεων ανάμεσα στους εργολάβους.
Τα πράγματα έχουν περιπλεχθεί στο μέτωπο «Μαλιακός – Κλειδί», ωστόσο ένα χρόνο μετά την ανάδειξη προσωρινού ανάδοχου τελείωσε υπέρ των χειρισμών του ΥΠΕΧΩΔΕ η ιστορία της υποθαλάσσιας σήραγγας Θεσσαλονίκης, καθώς απορρίφθηκε από την Ε.Ε. η προσφυγή της κοινοπραξίας της J&P Άβαξ εναντίον του σχήματος που έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος στην υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης, του οποίου ηγείται ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ.
Θυμίζουμε ότι την προηγούμενη Παρασκευή κατατέθηκαν οι προσφορές για το αυτοχρηματοδοτούμενο οδικό έργο κατασκευής του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (E- 65). Στον διαγωνισμό συμμετείχε το σχήμα των ΓΕΚ (33%) – Dragados (33,3%) – Ferrovial (33,3%), ενώ την τελευταία στιγμή προφορά κατέθεσε και η κοινοπραξία FCC (29%) – Somague (21,8%) – Sacyr (21,8%) – Παντεχνική (15%) – Αττικάτ (6,25%) – Προοδευτική (6,25
Πρόσφατα αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος στην Ιόνια Οδό (ΓΕΚ – Dragados – Ferrovial) και οριστικός ανάδοχος στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ – Παντεχνική – Impregilo). Στο πρώτο έργο έχει γίνει ένταση και πάλι από το σχήμα των J&P Άβαξ – Vinci.
Πρόσφατα αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος στην Ιόνια Οδό (ΓΕΚ – Dragados – Ferrovial) και οριστικός ανάδοχος στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ – Παντεχνική – Impregilo). Στο πρώτο έργο έχει γίνει ένταση και πάλι από το σχήμα των J&P Άβαξ – Vinci.
Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται να υποβληθούν οι προσφορές για το κομμάτι Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, ενώ το φθινόπωρο αναμένεται να γίνει το ίδιο και για τα λεγόμενα οδικά έργα Αττικής, για τα οποία αναμένονται πολύ σύντομα οι οριστικές αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ.