Κίνδυνος μπλακ άουτ στην αγορά αερίου;

Πέμπτη, 03-Δεκ-2009 15:10

"Σκηνές ροκ" εκτυλίσσονται τις τελευταίες ώρες, σε σχέση με την υπόθεση του ιδιωτικού LNG το οποίο ανοίγει την αγορά αερίου και καταργεί στην πράξη το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ. 

Τελικά παρ΄ ότι χθες εκδόθηκε απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για την αποδέσμευση χωρητικότητας και την παροχή πρόσβασης στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας σε σχέση με το φορτίο LNG που φέρνουν οι όμιλοι Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου, η εκφόρτωση δεν έχει ξεκινήσει ακόμη. Αυτό συμβαίνει καθώς τα δύο αρμόδια στελέχη του ΔΕΣΦΑ που πρέπει να υπογράψουν τη σύμβαση ενοικίασης του χώρου, απουσιάζουν ταυτόχρονα σήμερα από την εργασία τους. Φυσικά η συγκεκριμένη τυπική σύμβαση είναι έτοιμη καθώς χρησιμοποιείται ήδη από τη ΔΕΠΑ και χρειάζεται τροποποίηση μόνο σε σχέση με τον ιδιοκτήτη του φορτίου.

Τα προβλήματα ωστόσο που δημιουργούνται από την ξαφνική και αναπάντεχη καθυστέρηση που προκαλεί η αιφνίδια απουσία των δύο στελεχών που θα έπρεπε να υπογράψουν τη σύμβαση είναι τεράστια και δεν αφορούν μόνο το ΔΕΣΦΑ. Και αυτό γιατί το πλοίο με το ιδιωτικό LNG έχει ήδη πάρει σειρά και βρίσκεται αρόδου έξω από τη Ρεβυθούσα. 

Την Κυριακή ωστόσο αναμένεται δεύτερο πλοίο που μεταφέρει φορτίο LNG για λογαριασμό της ΔΕΠΑ από την Αλγερία. Εάν για οποιοδήποτε λόγο δεν κατεστή εφικτό να εκφορτωθούν και τα δυο φορτία αερίου, τότε αναμένεται να δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα. Και αυτό γιατί εάν δεν τροφοδοτηθεί με αέριο η Ρεβυθούσα τίθεται σε κίνδυνο η ισορροπία της τροφοδοσίας με αέριο ολόκληρου του νοτίου συστήματος της χώρας, καθώς το LNG λειτουργεί ως εφεδρεία και ρυθμίζει την πίεση του συστήματος. Η μείωση της πίεσης, δημιουργεί κίνδυνο πρόκλησης ακόμη συνολικού μπλακ άουτ αφήνοντας αρχικά χωρίς αέριο τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που καίνε φυσικό αέριο και στη συνέχεια νοικοκυριά και νοσοκομεία που καλύπτουν τις ανάγκες τους σε θέρμανσης με το συγκεκριμένο καύσιμο.

Την ίδια στιγμή δημιουργούνται τεράστια προβλήματα για το ΔΕΣΦΑ καθώς η μη συμμόρφωση με την άμεσα εκτελεστή απόφαση της Ρυθμστικής Αρχής Ενέργειας, συνεπάγεται την επιβολή μεγάλων προστίμων σε βάρος της εταιρείας, τόσο από τη ΡΑΕ όσο και από την Ε.Ε. Εξάλλου καθώς η παραμονή του φορτίου στο πλοίο χωρίς να εκφορτώνεται συνεπάγεται ζημιά για τους ομίλους που φέρνουν το αέριο, είναι λογικό να υποβληθούν αγωγές εναντίον των υπαιτίων της καθυστέρησης, δηλαδή του ΔΕΣΦΑ.

Χ. Φλ.