Επίκειται πόλεμος για την ελληνική σημαία στα πλοία της ακτοπλοΐας

Δευτέρα, 26-Οκτ-2009 09:48

Του Κώστα Νάνου 

Ελευθερία στις συνθέσεις των πληρωμάτων στα πλοία της εγχώριας ακτοπλοΐας ή υποστολή  της ελληνικής σημαίας. Αυτό είναι το δίλημμα που θα θέσουν επίσημα οι εφοπλιστές στην κυβέρνηση μόλις ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις υπουργικές αρμοδιότητες στον τομέα της ακτοπλοΐας.

Ένα δίλημμα, όμως, που όλα δείχνουν ότι θα αποτελέσει ντόμινο εξελίξεων στο χώρο, αφού κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο μετά τις απεργίες στα λιμάνια, να ακολουθήσει απεργία και στα πλοία της ακτοπλοΐας. Εξάλλου, είναι βέβαιο ότι η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία επεξεργάζεται σχέδιο αντίδρασης ενόψει του κλίματος που διαμορφώνεται στον κλάδο. 

Αφορμή για να ανακύψει το όλο θέμα αποτέλεσε η πρόσφατη δρομολόγηση στις γραμμές της Αδριατικής του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Cruise Europa» από τον όμιλο Grimaldi και τις Μινωικές Γραμμές. Το συγκεκριμένο πλοίο που μισθώθηκε αντί να αγορασθεί από την κρητική εταιρεία δρομολογήθηκε με σημαία Ιταλίας και ως εκ τούτου μπορεί να εφαρμόζει τα όσα επιτάσσει η ιταλική νομοθεσία σε ό,τι αφορά τη σύνθεση πληρώματος. Έτσι η πλοιοκτήτρια εταιρεία αποφάσισε εκτός από Έλληνες να απασχολήσει και κοινοτικούς ναυτικούς.

Το γεγονός αυτό καθιστά το πλοίο της εταιρείας περισσότερο ανταγωνιστικό σε ό,τι αφορά το κόστος πληρώματος σε σχέση με τα υπόλοιπα πλοία, εξέλιξη που άνοιξε τους ασκούς του Αίολου από τις άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή.

Γιατί μπορεί το Cruise Europa όντας πλοίο του Ιταλού εφοπλιστή Γκριμάλντι εύλογα να έχει υψώσει την ιταλική σημαία, ωστόσο αυτό που υπογραμμίζουν οι εφοπλιστές υπό το βάρος τις οικονομικής πίεσης που δέχονται φέτος στην Αδριατική εξαιτίας της πρωτόγνωρης μείωσης της εμπορευματικής κίνησης, είναι ότι «ή θα είναι ανταγωνιστικοί όλοι ή κανένας. Δεν μπορεί τα υπό ελληνική σημαία επιβατηγά πλοία να έχουν αυξημένο λειτουργικό κόστος έναντι των ανταγωνιστών τους που φέρουν ξένη σημαία και απολαμβάνουν πολύ χαμηλότερο λειτουργικό κόστος».

Αυτό που υπογραμμίζουν οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, όπως το διατύπωσαν και μέσω της επιστολής της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας προς την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία είναι ότι εάν δεν αλλάξει η νομοθεσία για τις οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων στα πλοία της ακτοπλοΐας που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική, θα υποστείλουν την ελληνική σημαία.