Στο μεγάλο λιμάνι "στενάζουν" πάλι οι επιχειρήσεις

Τρίτη, 13-Οκτ-2009 09:48

Της Ρόης Χάικου

Στάση αναμονής τηρούν οι ελληνικές επιχειρήσεις για τα...  εγκλωβισμένα κοντέινερ με τόνους προϊόντων  τους στο λιμάνι του Πειραιά εξαιτίας των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων του ΟΛΠ. «Μέχρι στιγμής η αγορά αντέχει», όπως ανέφεραν στο Capital.gr αρμόδια στελέχη μεγάλων εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων, που ωστόσο έχουν έτοιμες τις εναλλακτικές οδούς μέσω άλλων λιμανιών, για την είσοδο των εμπορευμάτων τους στη χώρα. 

Σύσσωμος ο επιχειρηματικός  κλάδος απεύχεται να επαναληφθούν τα περυσινά φαινόμενα, όταν το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά «κατέβασε ρολά» για πάνω από ένα χρόνο, καθώς η κρίση έχει ήδη επιβαρύνει σημαντικά τις ελληνικές εταιρίες και η «αρρυθμία» στην προμήθεια των εμπορευμάτων τους θα μπορούσε να αποτελέσει για κάποιες τη χαριστική βολή...

Πολλές εμπορικές  επιχειρήσεις, κυρίως στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, από το Σεπτέμβριο μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου παραλαμβάνουν τα εμπορεύματα που θα γεμίσουν τα ράφια τους κατά τη χειμερινή περίοδο και δη, τις γιορτές των Χριστουγέννων, από τις οποίες πραγματοποιούν μέχρι και το 50% του ετήσιου τζίρου τους.  

Σε δυσμενέστερη θέση είναι επιχειρήσεις με ευπαθή προϊόντα, όπως είναι τα τρόφιμα, αλλά και τα φάρμακα, τα οποία απαιτούν ιδανικές συνθήκες συντήρησης. Αυτά τα προϊόντα που στοιβάζονται σε κοντέινερ μπορούν να υποστούν αλλοιώσεις, έχουν εξ’ ορισμού ημερομηνία λήξης και εάν δεν διοχετευθούν στην ώρα τους στην αγορά, καταλήγουν στους κάδους απορριμμάτων. 

«Χρειάζεται χρόνο  για να συσσωρευτεί το πρόβλημα, ακόμα δεν αντιμετωπίζουμε κάποιο ζήτημα», σημείωσε αρμόδιο στέλεχος τoυ ομίλου Φουρλής, συμπληρώνοντας ότι αν η απεργία στον ΟΛΠ διαρκέσει θα χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά λιμάνια για τον εκτελωνισμό των εμπορευμάτων. «Πέρυσι η απεργία μας έπιασε απροετοίμαστους, φέτος ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να λειτουργήσει εύρυθμα το σύστημα ανεφοδιασμού μας», ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι ο όμιλος είχε οικονομική επίπτωση της τάξης των 2,25 εκατ. ευρώ από την απεργία στο λιμάνι του Πειραιά. 

Περίπου 60 κοντέινερ  της Sprider βρίσκονται αυτή τη στιγμή εγκλωβισμένα στον Πειραιά, όπως ανέφεραν πηγές της εταιρείας, η οποία επί της παρούσης δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερο πρόβλημα. «Αν οι κινητοποιήσεις συνεχιστούν, μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα αναζητήσουμε εναλλακτικά λιμάνια για να εκτελωνίσουμε τα εμπορεύματά μας», υπογράμμισε αρμόδιο στέλεχος της εταιρείας, συμπληρώνοντας πως «ό,τι και να γίνει δεν θα ξεμείνουμε από εμπόρευμα». Πάντως, από την εταιρεία ανέφεραν ότι στην περίπτωση των ενδυμάτων δεν υπάρχουν περιθώρια να παραμείνουν τα προϊόντα στα κοντέινερ, καθώς δουλεύονται ανά σαιζόν. «Αν δεν δουλέψουμε τώρα τα ενδύματα που έχουμε παραγγείλει για τον χειμώνα, μετά δεν θα μπορούμε να τα πουλήσουμε», σχολίασαν τα στελέχη της Sprider. Πέρυσι οι οικονομικές επιπτώσεις ήταν σημαντικές για την εταιρεία, όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, καθώς η αλλαγή λιμανιού προορισμού για την εισαγωγή και εκτελωνισμό των εμπορευμάτων επέφερε και καθυστερήσεις και αυξημένα κόστη μεταφοράς. 

Οι εταιρείες εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο μεταφοράς των  προϊόντων τους μέσω άλλων λιμανιών, όπως είναι αυτό του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας, αλλά ακόμη και ξένων, όπως της  Αλεξάνδρειας, του Τάραντα στη  νότιο Ιταλία ή της Κωνσταντινούπολης αν συνεχιστεί επί μακρόν ο εμπορικός αποκλεισμός του Πειραιά.

Ήδη το λιμάνι του  Αστακού από την προηγούμενη  εβδομάδα έχει υποδεχθεί και εξυπηρετήσει 2.500 κοντέινερ. «Το λιμάνι μας είναι  έτοιμο να εξυπηρετήσει τους πελάτες, είτε λειτουργεί ο Πειραιάς είτε όχι και μάλιστα, με καλό κόστος», ανέφερε ο κ. Βασίλης Κούτσης, διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΑΡΠΟΡΤ ΑΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται το λιμένα Αστακού. 

Το εν λόγω λιμάνι είδε πέρυσι τα κέρδη του να εκτινάσσονται  κατά 3057% απόρροια και των παρατεταμένων απεργιακών κινητοποιήσεων στον Πειραιά. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες λογιστικές καταστάσεις, τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 1,215 εκατ. ευρώ για το 2008 από 39.754 ευρώ τον αμέσως προηγούμενο χρόνο. Αντίστοιχα, το σύνολο των εισροών του από λειτουργικές δραστηριότητες ανήλθε στα 5,994 εκατ. ευρώ το 2008 από 238.890 ευρώ το 2007.

Ο ΣΕΛΠΕ από την  πλευρά του κάλεσε τους εργαζόμενους να αναστείλουν την απεργία διασφαλίζοντας την ελεύθερη διακίνηση των εισαγομένων ή εξαγόμενων προϊόντων διότι «η αγορά δεν αντέχει άλλο ενόψει και του τελευταίου εορταστικού τριμήνου του έτους». 

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, τα οποία επικαλέστηκε ο ΣΕΛΠΕ, υπάρχουν 6.000 κοντέινερ με προϊόντα τα οποία περιμένουν για εκτελωνισμό ενώ ήδη πολλά πλοία αλλάζουν πορεία κατευθυνόμενα σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης και έχει αρχίσει η επιβολή επίναυλου για το λιμάνι του Πειραιά.

roi.haikou@capital.gr