Μείον $12 δισ. οι επενδύσεις των εφοπλιστών στη ναυπήγηση πλοίων
Τρίτη, 06-Οκτ-2009 08:38
Του Κώστα Νάνου
Σε μια από τις φτωχότερες χρονιές σε επενδυτικές επιδόσεις στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας εξελίσσεται το 2009.
Η κρίση που άρχισε να «πληγώνει» τη ναυτιλία πέρυσι στα τέλη του καλοκαιριού είχε ως άμεσο αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να παγώσουν και οι επενδύσεις στη ναυπήγηση νέων πλοίων.
Δύο παραγγελίες η μια εκ των οποίων αφορά την κατασκευή επιβατηγών πλοίων για την ελληνική ακτοπλοΐα, συνολικής αξίας 330 εκατ. δολαρίων περιλαμβάνει η φετινή λίστα των επενδύσεων μέχρι στιγμής στη ναυπήγηση πλοίων. Πέρυσι τέτοια εποχή και ενώ η ναυτιλία είχε αρχίσει να βιώνει τις συνθήκες κρίσης στην αγορά είχαν υπογραφεί ναυπηγικά συμβόλαια για την κατασκευή 172 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 19,2 εκατ. τόνων, αξίας 12,28 δισ. δολαρίων. Σε αυτά μάλιστα τα επίπεδα σταμάτησε και το "κοντέρ" των επενδύσεων για το 2008.
Αν πάντως η διαφορά φέτος σε σχέση με πέρυσι μοιάζει χαοτική, τα σχόλια περιττεύουν στην σύγκριση με το 2007, όπου εκείνη τη χρονιά παραγγέλθηκαν στα ναυπηγεία 547 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 42,8 εκατ. τόνων, η αξία των οποίων τότε ανερχόταν στο αστρονομικό ποσό των 30,7 δισ. δολαρίων.
Η πρώτη παραγγελία για το 2009 δεν προήλθε από εταιρεία της ποντοπόρου ναυτιλίας, αλλά από το χώρο της ακτοπλοΐας. Συγκεκριμένα, η Attica Group υπέγραψε συμφωνία με τα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering της Κορέας, για τη ναυπήγηση δύο σύγχρονων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, αξίας 185 εκατ. δολαρίων (137 εκατ. ευρώ).
Μάλιστα, η παράδοση του πρώτου πλοίου θα γίνει την άνοιξη του 2011 και του επόμενου το πρώτο τρίμηνο του 2012. Τα νέα πλοία θα έχουν ταχύτητα 26 κόμβους, ολικό μήκος 145.5 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 2.400 επιβάτες και 450 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ή 50 φορτηγά και 150 Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Η δεύτερη και ουσιαστικά η πρώτη παραγγελία από το επιχειρηματικό πεδίο της εμπορικής ναυτιλίας είχε την υπογραφή της εφοπλιστικής οικογένειας Τσάκου. Η εν λόγω συμφωνία υπεγράφη με τα ναυπηγεία Sungdong της Νότιας Κορέας και αφορούσε στην κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων suezmax χωρητικότητας 158.000 τόνων, έναντι 145 εκατ. δολαρίων για λογαριασμό της ναυτιλιακής εταιρείας ΤΕΝ του Νίκου Τσάκου.
Όσον αφορά δε την παραγγελία της νεοεμφανιζόμενης εταιρείας ελληνικών συμφερόντων στο χώρο της ναυτιλίας, ονόματι “Standard Development”, στα ναυπηγεία STX της Νότιας Κορέας, για τη ναυπήγηση 4+4 δεξαμενόπλοιων, δεν θα υλοποιηθεί αφού η συμφωνία ακυρώθηκε προτού καν πέσουν οι υπογραφές. Αιτία, η μη καταβολή προκαταβολής για την επικύρωση της συμφωνίας.
Αυτή ακριβώς πάντως η επενδυτική άπνοια που επικρατεί στην παγκόσμια ναυτιλία έχει προκαλέσει μια διαρκή πτώση στις αξίες των νέων πλοίων. Έφτασαν μάλιστα στο διάστημα των τελευταίων 12 μηνών να έχουν απολέσει το ¼ της αξίας τους.
Η κρίση που άρχισε να «πληγώνει» τη ναυτιλία πέρυσι στα τέλη του καλοκαιριού είχε ως άμεσο αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να παγώσουν και οι επενδύσεις στη ναυπήγηση νέων πλοίων.
Δύο παραγγελίες η μια εκ των οποίων αφορά την κατασκευή επιβατηγών πλοίων για την ελληνική ακτοπλοΐα, συνολικής αξίας 330 εκατ. δολαρίων περιλαμβάνει η φετινή λίστα των επενδύσεων μέχρι στιγμής στη ναυπήγηση πλοίων. Πέρυσι τέτοια εποχή και ενώ η ναυτιλία είχε αρχίσει να βιώνει τις συνθήκες κρίσης στην αγορά είχαν υπογραφεί ναυπηγικά συμβόλαια για την κατασκευή 172 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 19,2 εκατ. τόνων, αξίας 12,28 δισ. δολαρίων. Σε αυτά μάλιστα τα επίπεδα σταμάτησε και το "κοντέρ" των επενδύσεων για το 2008.
Αν πάντως η διαφορά φέτος σε σχέση με πέρυσι μοιάζει χαοτική, τα σχόλια περιττεύουν στην σύγκριση με το 2007, όπου εκείνη τη χρονιά παραγγέλθηκαν στα ναυπηγεία 547 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 42,8 εκατ. τόνων, η αξία των οποίων τότε ανερχόταν στο αστρονομικό ποσό των 30,7 δισ. δολαρίων.
Η πρώτη παραγγελία για το 2009 δεν προήλθε από εταιρεία της ποντοπόρου ναυτιλίας, αλλά από το χώρο της ακτοπλοΐας. Συγκεκριμένα, η Attica Group υπέγραψε συμφωνία με τα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering της Κορέας, για τη ναυπήγηση δύο σύγχρονων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, αξίας 185 εκατ. δολαρίων (137 εκατ. ευρώ).
Μάλιστα, η παράδοση του πρώτου πλοίου θα γίνει την άνοιξη του 2011 και του επόμενου το πρώτο τρίμηνο του 2012. Τα νέα πλοία θα έχουν ταχύτητα 26 κόμβους, ολικό μήκος 145.5 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 2.400 επιβάτες και 450 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ή 50 φορτηγά και 150 Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Η δεύτερη και ουσιαστικά η πρώτη παραγγελία από το επιχειρηματικό πεδίο της εμπορικής ναυτιλίας είχε την υπογραφή της εφοπλιστικής οικογένειας Τσάκου. Η εν λόγω συμφωνία υπεγράφη με τα ναυπηγεία Sungdong της Νότιας Κορέας και αφορούσε στην κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων suezmax χωρητικότητας 158.000 τόνων, έναντι 145 εκατ. δολαρίων για λογαριασμό της ναυτιλιακής εταιρείας ΤΕΝ του Νίκου Τσάκου.
Όσον αφορά δε την παραγγελία της νεοεμφανιζόμενης εταιρείας ελληνικών συμφερόντων στο χώρο της ναυτιλίας, ονόματι “Standard Development”, στα ναυπηγεία STX της Νότιας Κορέας, για τη ναυπήγηση 4+4 δεξαμενόπλοιων, δεν θα υλοποιηθεί αφού η συμφωνία ακυρώθηκε προτού καν πέσουν οι υπογραφές. Αιτία, η μη καταβολή προκαταβολής για την επικύρωση της συμφωνίας.
Αυτή ακριβώς πάντως η επενδυτική άπνοια που επικρατεί στην παγκόσμια ναυτιλία έχει προκαλέσει μια διαρκή πτώση στις αξίες των νέων πλοίων. Έφτασαν μάλιστα στο διάστημα των τελευταίων 12 μηνών να έχουν απολέσει το ¼ της αξίας τους.