Στον "αέρα" ο άξονας Άκτιο - Αμβρακία

Πέμπτη, 10-Σεπ-2009 08:51

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Σε νομικούς ύφαλους φαίνεται ότι κινδυνεύει να συντριβεί η κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία στη Δυτική Ελλάδα, έργο που δημοπρατήθηκε λίγο πριν από τις πρόσφατες Ευρωεκλογές.

Το Ανώτατο  Δικαστήριο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αρμόδιο για τον έλεγχο των  συμβάσεων μεγάλης οικονομικής  αξίας, έκρινε άκυρο το διαγωνισμό για  την επιλογή της αναδόχου κοινοπραξίας, με αιτιολογία ότι δεν τηρήθηκε το απαιτούμενο χρονικό περιθώριο ανάμεσα στις διαδοχικές δημοπρατήσεις του έργου, ύψους 338,2 εκατ. ευρώ. 

Ένα έργο, πολλά προβλήματα

Ουσιαστικά  πρόκειται για ακόμη ένα επεισόδιο  που προστίθεται στο σήριαλ της υλοποίησης του νέου οδικού άξονα, με την κατασκευή του οποίου επιδιώκεται η σύνδεση του Ακτίου του Νομού Πρεβέζης με την Ιόνια Οδό. Είχε προηγηθεί η ακύρωση του διαγωνισμού του έργου δις, εξαιτίας αντίστοιχων στάσεων εργασίας των μηχανικών του Δημοσίου.

Στον τελευταίο διαγωνισμό του έργου, τον περασμένο Ιούνιο η Μηχανική αναδείχθηκε σε μειοδότρια μιας από τις τέσσερις εργολαβίες του έργου. Αντίστοιχα, η ΑΕΓΕΚ και εταιρείες συμφερόντων του ομίλου Μαρούλη που είναι ο στρατηγικός επενδυτής της εισηγμένης, μειοδότησαν στις υπόλοιπες τρεις εργολαβίες του έργου μεταξύ των οποίων και στη μεγαλύτερη, που αφορά την σύνδεση του Ακτίου με τον Δυτικό Αξονα Βορρά-Νότου με προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ.

Για τη συγκεκριμένη εργολαβία, η ΑΕΓΕΚ προσέφερε έκπτωση 50,4%, ενώ η επίσης συμφερόντων του μεγαλομετόχου της ΑΕΓΕΚ κοινοπραξία Consortia Stabile – Intallipreze μειοδότησε στην τέταρτη εργολαβία προϋπολογισμού 52,3 εκατ. ευρώ προσφέροντας έκπτωση 51,85%. Η Ιόνιος του κ. Μαρούλη μειοδότησε και στη δεύτερη κατά σειρά εργολαβία, η οποία αφορούσε εταιρείες της Στ’ Τάξης εργοληπτικού πτυχίου, προϋπολογισμού 33 εκατ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση της τάξεως του 50,23%. Με τη σειρά της η Μηχανική μειοδότησε στην τρίτη εργολαβία, προϋπολογισμού 39,4 εκατ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση 52,03%.

“Καλωσορίσαμε τη δημοπράτηση του άξονα Ακτίου-Αμβρακίας, διατηρώντας, όμως, και κάποιες επιφυλάξεις” αναφέρει στο Capital.gr ο Νομάρχης Πρέβεζας, κ. Βασίλης Ιωάννου. Όπως αναφέρει, το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε δημοπρατήσει “όπως-όπως” το συγκεκριμένο έργο πριν από τις Ευρωεκλογές, και σήμερα το Ελεγκτικό Συνέδριο για τυπικούς λόγους προχωρά στην ακύρωσή του. 

Στο πλαίσιο  μάλιστα πρόσφατης συνέντευξης  Τύπου που πραγματοποίησαν οι Νομάρχες Αιτωλοακαρνανίας, κ. Θύμιος Σώκος, Πρέβεζας και Λευκάδος, κ. Κώστας Αραβάνης ήρθαν στην επιφάνεια πληθώρα προβλημάτων αναφορικά με τον οδικό άξονα. Συγκεκριμένα, οι τρεις Νομάρχες διατυπώνουν ερωτήματα για τις υψηλές εκπτώσεις 50%-52% που απέσπασε το έργο, για τη βεβιασμένη δημοπράτησή του πριν τις Ευρωεκλογές, ενώ καταγγέλλουν ότι ο δίαυλος επικοινωνίας με τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι σχεδόν ανύπαρκτος.

Από την  πλευρά του, το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει υποβάλλει  ένσταση κατά της απόφασης του  Ελεγκτικού Συνεδρίου, γεγονός που  συνεπάγεται τη σύγκλιση της Ολομέλειας του αρμόδιου οργάνου στις 15 Σεπτεμβρίου. Τότε θα αποφασιστεί οριστικά εάν ο διαγωνισμός του Ιουνίου ακυρωθεί, δεδομένου ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο είτε θα επικυρώσει είτε θα κρίνει άκυρη τη σύμβαση του έργου. Στην πρώτη περίπτωση, η σύμβαση θα υπογραφεί και θα ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού άξονα, ενώ -εάν ισχύσουν τα απαισιόδοξα σενάρια- το έργο θα ...πάρει το δρόμο της επαναδημοπράτησης.

Αυτός είναι  και ο λόγος για τον οποίο  πηγές προσκείμενες στην ΑΕΓΕΚ δηλώνουν στο Capital.gr ότι επί του πρακτέου δεν υφίσταται απολύτως καμία μεταβολή, δεδομένου ότι προς στιγμήν δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση. “Εξάλλου, η διαδικασία του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί” εξηγούν.

Η κατασκευή  του οδικού άξονα, μήκους 48,50 χιλιομέτρων πέραν της τουριστικής-οικονομικής ανάπτυξης που αναμένεται να επιφέρει στους Νομούς που καλύπτει, αλλάζει και την καθημερινότητα των κατοίκων και όσων επισκέπτονται την περιοχή. Πρακτικά, δηλαδή, θα αποσυμφορήσει την εθνική οδό Αγρινίου – Αμφιλοχίας που ιδίως κατά το καλοκαίρι παρατηρείται κυκλοφοριακό έμφραγμα, καθώς η εθνική οδός διέρχεται μέσα από το κέντρο της Αμφιλοχίας.

Όπως  επισημαίνει ο κ. Ιωάννου, ο νέος οδικός άξονας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη Δυτική Ελλάδα, αφού αποτελεί κάθετο άξονα στην υπό κατασκευή Ιόνια Οδό. “Το έργο αυτό θα συνδέσει τη Δυτική Ελλάδα με το αεροδρόμιο του Ακτίου, την πόλη της Πρέβεζας, τα δυτικά παράλια και τα νησιά του Ιονίου, αξιοποιώντας και το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης του Ακτίου”, αναφέρει. Παράλληλα, θα επιτυγχάνεται:

- Η σύνδεση  της Λευκάδας με τον άξονα

- Η σύνδεση  της Πρέβεζας με την Ιόνια  Οδό στην περιοχή της Φιλιππιάδας,

- Η σύνδεση  των λιμανιών του Πλατυγυαλίου  και του Αστακού με την Ιόνια  Οδό.

Η χρηματοδότηση  του έργου θα αντληθεί από τους κοινοτικούς πόρους της Δ΄ προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ.

 

Δείτε το χάρτη του αυτοκινητοδρόμου δεξιά, στη στήλη  “Σχετικά Αρχεία”.

dimitris.delevegos@capital.gr