"Απογειώνονται" προβλήματα και προσδοκίες για το Καστέλλι
Πέμπτη, 03-Σεπ-2009 09:23
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μπορεί έπειτα από ολιγόμηνη καθυστέρηση να δημοπρατήθηκε το έργο ύψους 1 δισ. ευρώ για τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, όμως διαρκώς πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα... προσγειωθεί με μεγάλη καθυστέρηση στον οικισμό των 6.800 κατοίκων του Ν. Ηρακλείου.
Πολλοί παρομοιάζουν το φιλόδοξο έργο με το κουβάρι της Αριάδνης, του οποίου η μία άκρη ξεκινάει από τις ενστάσεις φορέων και κατοίκων της περιοχής και η άλλη αναζητείται στο πρακτικό σκέλος της υπόθεσης. Ενδεικτικό είναι ότι ακόμη δεν έχει απαλλοτριωθεί η έκταση των 6.000 στρεμμάτων, όπου προβλέπεται να πραγματοποιηθεί το αεροδρόμιο, γεγονός που με μαθηματική ακρίβεια συνεπάγεται την μακρά καθυστέρηση του project.
Πολλοί παρομοιάζουν το φιλόδοξο έργο με το κουβάρι της Αριάδνης, του οποίου η μία άκρη ξεκινάει από τις ενστάσεις φορέων και κατοίκων της περιοχής και η άλλη αναζητείται στο πρακτικό σκέλος της υπόθεσης. Ενδεικτικό είναι ότι ακόμη δεν έχει απαλλοτριωθεί η έκταση των 6.000 στρεμμάτων, όπου προβλέπεται να πραγματοποιηθεί το αεροδρόμιο, γεγονός που με μαθηματική ακρίβεια συνεπάγεται την μακρά καθυστέρηση του project.
Κατά την πρόσφατη παρουσίαση του έργου, ο κ. Σουφλιάς τόνισε ότι η προεκτίμηση της αξίας των προς απαλλοτρίωση εκτάσεων θα διεξαχθεί από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, βάσει της πραγματικής αγοραίας αξίας των ακινήτων και όχι με το αντικειμενικό σύστημα αξιών. Πάντως, επικεφαλής του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καστελίου αναφέρουν στο Capital.gr ότι επιχειρείται η υποβάθμιση της αξίας των εκτάσεων γης, οι οποίες αποτελούνται από αμπελώνες και υπεραιωνόβιους ελαιώνες.
«Το έργο αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη στην περιοχή, όπου οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι αντιστρόφως ανάλογοι σε σχέση με τους ήδη ασθματικούς ρυθμούς ανάπτυξης της υπόλοιπης Ελλάδας. Ωστόσο, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες των κατοίκων της περιοχής», σχολιάζουν. Επίσης, αναφέρουν ουσιαστική διαβούλευση για το έργο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, ενώ τονίζουν ότι ο «το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν ενημέρωσε καν τον Δήμαρχο Καστελίου ότι πρόκειται να προβεί στη δημοπράτηση του έργου».
Ταυτόχρονα, η περικοπή του προϋπολογισμού κατά 20%, στο 1 δισ. ευρώ και η μη έγκριση από τη Νομαρχία Ηρακλείου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθιστούν ανέφικτη την αποπεράτωση του αεροδρομίου εντός του 2015, όπως προβλέπεται.
Η εκδοχή περί βεβιασμένης ανακοίνωσης της δημοπράτησης του έργου φαίνεται να ενισχύεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει καν μέριμνα για το τι μέλλει γενέσθαι με την έκταση του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, όταν πάψει να λειτουργεί. Μάλιστα σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, ο κ. Σουφλιάς επεσήμανε πως στους όρους της σύμβασης παραχώρησης δεν περιλαμβάνεται το κλείσιμο του παλαιού αεροδρομίου, όπως συνέβη με το “Ελ. Βενιζέλος”.
Ανάδοχος
Και μπορεί τα θεμέλια του αεροδρομίου να μην υφίστανται καν ο υπουργός Περιβάλλοντος, όμως, έσπευσε να το βαφτίσει με το όνομα «Καστέλλι». Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς εκτιμάται ότι, όταν θα έχει ολοκληρωθεί, θα δέχεται 5,5-10 εκατ. επιβάτες το χρόνο. Με όρους σύγκρισης, δηλαδή, η επισκεψιμότητα στο “Καστέλλι” θα αντιστοιχεί στο 1/3 αυτής του “Ελ. Βενιζέλος”. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος παραχωρησιούχος θα έχει λαμβάνειν έσοδα σταθερά αν όχι αυξανόμενα.
Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό ενδιαφέρον διατηρείται στα ύψη, δεδομένου ότι επιπλέον της κατασκευής του αερολιμένα προβλέπεται και η κατασκευή νέων οδικών αξόνων, συνολικού μήκους περίπου 24 χλμ.
Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό ενδιαφέρον διατηρείται στα ύψη, δεδομένου ότι επιπλέον της κατασκευής του αερολιμένα προβλέπεται και η κατασκευή νέων οδικών αξόνων, συνολικού μήκους περίπου 24 χλμ.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει ξεκαθαρίσει την πρόθεσή του να κατέλθει στο διαγωνισμό, ενώ βέβαιο θεωρείται και το ενδιαφέρον της J&P Άβαξ η οποία συνεργάζεται με την γαλλική Aeroports de Paris Management SA -η οποία έχει στο στόχαστρό της το έργο- για τη διαχείριση του αεροδρομίου Queen Alia του Αμμάν της Ιορδανίας. Στη λίστα των υποψήφιων εκτιμάται ότι θα εισέλθει και η γερμανική Hochtief, η οποία έχει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του “Ελ. Βενιζέλος”.
Από την πλευρά της, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στη διεκδίκηση της μεγαλεπήβολης επένδυσης, επιδιώκοντας να ενισχύσει περαιτέρω, μερικά από “τα δυνατά χαρτιά” της, τις παραχωρήσεις και τις κατασκευές.