Όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε για την απόσυρση

Πέμπτη, 23-Ιουλ-2009 09:52

Του Δημήτρη Δελεβέγκου


"Πράσινο" χαράτσι περιμένει τους κατόχους οχημάτων Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά από 01/01/2000 και προγενέστερα. Την ίδια στιγμή, οι ιδιοκτήτες ρυπογόνων αυτοκινήτων θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν εντός δακτυλίου, ενώ τα οχήματα θα διαφοροποιούνται χρωματικά ώστε οι παραβάτες να... εντοπίζονται εύκολα από την τσιμπίδα του νόμου. Τα μέτρα αυτά, πάντως, βρίσκουν σύμφωνους τους Εισαγωγείς Αυτοκινήτων, αφού προμηνύουν γι΄ αυτούς "χρυσές" δουλειές.

Με τη δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του υπουργείου Περιβάλλοντος εκτιμάται πως θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία 1,7 εκατ. ευρώ από τα "πράσινα" τέλη κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων.

Αναλυτικότερα, με τα μέτρα που εισηγήθηκε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γιώργος Σουφλιάς στην Κυβερνητική Επιτροπή:

- θεσπίζονται για πρώτη φορά περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας
- δίνονται κίνητρα για την απόσυρση των ρυπογόνων οχημάτων και
- τίθεται σε εφαρμογή ο “πράσινος” δακτύλιος, μέτρο το οποίο εφαρμόζεται, επίσης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Οχήματα...τεσσάρων κλάσεων

Το ΥΠΕΧΩΔΕ κατηγοριοποιεί -βάσει των κοινοτικών οδηγιών- τα οχήματα σε τέσσερις κλάσεις ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα τους.

Στην κλάση “Α” ανήκουν τα οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, τα οποία έχουν ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 1/1/2005, ενώ στην κλάση “Δ” βρίσκονται τα ιδιαίτερα ρυπογόνα οχήματα με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από 31/12/1995.

Κλάσεις Οχημάτων
Περιβαλλοντική επιβάρυνση κινητήρα οχημάτων
Κλάση Α
Οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 01/01/2005)
(EURO 4, 5)
Κλάση Β
Οχήματα με μέτριες εκπομπές
(ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 01/01/2000)
(EURO 3)
Κλάση Γ
Οχήματα με υψηλές εκπομπές
(ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 01/01/1996)
(EURO 2)
Κλάση Δ
Οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές
(ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από 31/12/1995)
(EURO 1, 0, συμβατικά)



Περιβαλλοντικά Τέλη Κυκλοφορίας

Εφεξής τα τέλη κυκλοφορίας δεν θα υπολογίζονται μόνο με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, αλλά βάσει και της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του κινητήρα των οχημάτων.

Τα "πράσινα" τέλη κυκλοφορίας θα τεθούν σε  ισχύ το 2010 και αφορούν όλες τις κατηγορίες οχημάτων (Ι.Χ.,  φορτηγά κτλ.). Τα τέλη, δηλαδή, κυκλοφορίας για το 2010, που ως γνωστό καταβάλλονται στο τέλος του 2009, θα υπολογιστούν με το νέο τρόπο.

Η προμήθεια του σήματος των «περιβαλλοντικών» πλέον τελών κυκλοφορίας θα πραγματοποιείται -όπως και σήμερα- στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (π.χ. τράπεζες) με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.

Τι ισχύει για τα αυτοκίνητα Ι.Χ.

Ουσιαστικά τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνει ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. οχήματος μειώνονται κατά 18 ευρώ, αν το αυτοκίνητο ανήκει στην κλάση “Α”.

Αν, ωστόσο, το αυτοκίνητο ανήκει στην κλάση “Δ”, ο ιδιοκτήτης του θα πληρώσει χαράτσι 150 ευρώ.

Όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά οχήματα, παραμένουν μηδενικά για όσα είναι κάτω από 1.929 κυβικά, ενώ για εκείνα από 1.929 κυβικά και πάνω ισχύει το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα κλάσης “Α”.

Κλάσεις Οχημάτων
Περιβαλλοντικά Τέλη
Κλάση Α
-18 ευρώ
Κλάση Β
+50 ευρώ
Κλάση Γ
+100 ευρώ
Κλάση Δ
+150 ευρώ

Κυβισμός
<301
301-785
786-1357
1358-1928
1929-2357
>2357
Κλάση
Κλάση Α
0
28
94
184
428
562
Κλάση Β
68
96
162
252
496
630
Κλάση Γ
118
146
212
302
546
680
Κλάση Δ
168
196
262
352
596
730
 
 
 
 
 
 
 
 
Υφιστάμενα Τέλη
18
46
112
202
446
580



Ανανέωση στόλου και απόσυρση οχημάτων

Το ΥΠΕΧΩΔΕ επιδιώκει το μέτρο των  περιβαλλοντικών τελών να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την κυκλοφορία οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή μεγάλης ηλικίας και δίνει συμπληρωματικά κίνητρα για την απόσυρση και την ανανέωση και του στόλου των οχημάτων.

Τα κίνητρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους που κατόπιν της απόσυρσης θα προβούν σε αγορά οχήματος νέα τεχνολογίας.

Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση της αγοράς νέου αυτοκινήτου θα δίνεται μόνο σε όσους ταυτόχρονα αποσύρουν το παλαιό αυτοκίνητό τους.

Όπως επεσήμανε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, η απόσυρση και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων (Ι.Χ., ελαφρά φορτηγά και βαρέα οχήματα) δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Χρηματοδοτείται από τα επιπλέον έσοδα από τις περιβαλλοντικές «προσαυξήσεις» των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, καθώς και από τα επιπλέον έσοδα του Κράτους, λόγω επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων.

Το μέτρο της απόσυρσης των οχημάτων θα εφαρμοστεί αμέσως μετά την έκδοση των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, η οποία τοποθετείται μέσα στον Αύγουστο.

Η διαδικασία απόσυρσης θα καθοριστεί από το υπουργείο Οικονομίας, με τον ΟΔΔΥ να διαχειρίζεται τα αυτοκίνητα που αποσύρονται.

             

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων (κυβισμός)
Οικονομικά Κίνητρα Απόσυρσης (€)
<900
500
και 1.000 € επιπλέον για αγορά νέου οχήματος Euro 4 ή Euro 5
900<<1400
1.000
1400<<2000
1.500
2000<<2400
1.800
>2400
2.200

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων (κυβισμός)
Οικονομικά Κίνητρα Απόσυρσης (€)
 
<900
500
και 1.500 € επιπλέον για αγορά νέου οχήματος Euro 4 ή Euro 5
900<<1400
1.000
1400<<2000
1.500
2000<<2400
1.800
>2400
2.000

           

 

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων
Οικονομικό Κίνητρο για Απόσυρση (€)
Οικονομικό Κίνητρο για Αντικατάσταση (€)
< 8tn
3.000
4.000
8-15 tn
6.000
4.000
>15 tn
9.000
4.000


Έσοδα 1,7 εκατ. ευρώ

Όπως τόνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, το σχέδιο καταπολέμησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, καθώς “σε οικονομικά χαλεπούς καιρούς δεν έπρεπε να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός”.

Έτσι, το υπουργείο Περιβάλλοντος εκτιμά ότι η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009 – 2012 θα ανέλθει στα 2.301 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 1.701,1 ευρώ. 

Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, η διαφορά των 600,28 εκ. ευρώ υπερκαλύπτεται από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης λόγω της επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων. 

Αύξηση πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. κατά 35%

Το υπουργείο εκτιμά ότι κατά το 2009 θα αποσυρθούν 50 χιλιάδες οχήματα Ι.Χ., ενώ αναμένει ότι θα πραγματοποιηθούν 240 χιλιάδες πωλήσεις. Λόγω της απόσυρσης εκτιμάται ότι οι πωλήσεις θα είναι αυξημένες κατά 70.000 – 80.000 οχήματα ετησίως με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα για το 2009. Δηλαδή μία αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 35%.

          Ανανέωση Στόλου Αυτοκινήτων  Ι.Χ.
Έτη
Αποσύρσεις (οχήματα)
Συνολικές πωλήσεις*
2009
50,000
240,000
2010
250,000
320,000
2011
230,000
310,000
2012
200,000
300,000


                Ανανέωση Στόλου Ελαφρών Φορτηγών

Έτη
Αποσύρσεις
Οχήματα
Συνολικές πωλήσεις*
2009
9,000
29,000
2010
45,000
50,000
2011
40,000
49,000
2012
35,000
48,000


                    Ανανέωση Στόλου Βαρέων Οχημάτων
Έτη
Αποσύρσεις
Πωλήσεις*
 
 
2009
6,000
16,000
2010
13,000
19,000
2011
11,000
19,000
2012
10,000
18,000

* Οι πωλήσεις αφορούν πωλήσεις οχημάτων λόγω απόσυρσης αλλά και πωλήσεις που ούτως ή άλλως θα γινόντουσαν

Τι ισχύει στα κράτη – μέλη της ΕΕ για την απόσυρση αυτοκινήτων

 
Στην Αυστρία παρέχεται επιδότηση 1.500 ευρώ για απόσυρση αυτοκινήτου ηλικίας 13 ετών, με παράλληλα αγορά καινούργιου αυτοκινήτου κατηγορίας Euro4. To 50% του οικονομικού κινήτρου καταβάλλεται από τον έμπορο.
Στη Γαλλία παρέχεται επιδότηση 1.000 ευρώ για απόσυρση αυτοκινήτου 10 ετών. 

Στη Γερμανία παρέχεται επιδότηση 2.500 ευρώ για απόσυρση αυτοκινήτου 9 ετών. Μπορεί να αγορασθεί καινούργιο κατηγορίας Euro4 ή μεταχειρισμένο μέχρι ενός έτους.

Στην Ισπανία παρέχεται άτοκο δάνειο μέχρι 10.000 ευρώ για απόσυρση αυτοκινήτου ηλικίας 10 ετών ή νεότερου με 250.000 χλμ. Η αξία του καινούργιου δεν μπορεί να ξεπερνά τις 30.000 ευρώ, ενώ αν αποσυρθεί αυτοκίνητο 15 ετών μπορεί να αγορασθεί ελαφρώς μεταχειρισμένο μέχρι 5 ετών.

Στην Ιταλία παρέχεται επιδότηση 1.500-5.000 ευρώ για τα επιβατικά αυτοκίνητα και 2.500-6.500 ευρώ για τα ελαφρά φορτηγά. Το αυτοκίνητο που θα αγορασθεί θα πρέπει να είναι κατηγορίας Euro4.

Στη Μεγάλη Βρετανία, η κυβέρνηση ενέκρινε τελικά πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων και φορτηγών 10 ετών, με επιδότηση 2.000 ευρώ, με το 50% της επιδότησης να βαρύνει τον κατασκευαστή.

Στη Ρουμανία παρέχεται επιδότηση 900 ευρώ για την απόσυρση αυτοκινήτου 10 ετών, ενώ οι αρχές έθεσαν ως όριο τα 60.000 αυτοκίνητα.

Στη Σλοβακία παρέχεται επιδότηση 2.000 ευρώ για απόσυρση οχημάτων 10 ετών, με τη συμμετοχή του εμπόρου να ανέρχεται στο 50%.


“Πράσινος” δακτύλιος

Στην εφαρμογή ενός ακόμη μέτρου με στόχο την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προχωρά το υπουργείο Περιβάλλοντος. Με τον “πράσινο” δακτύλιο το ΥΠΕΧΩΔΕ επιδιώκει να δώσει ένα ακόμη κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, δεδομένου ότι τα παλαιά αυτοκίνητα θα μπορούν να βρίσκονται εντός δακτυλίου μόνο εκτός ωρών λειτουργίας του.

Συγκεκριμένα:

- Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων -δηλαδή τα παλιά οχήματα, προ 15ετίας- δεν θα μπορούν να εισέρχονται στον «πράσινο» δακτύλιο κατά το ωράριο λειτουργίας του. Θα εισέρχονται μόνο εκτός του ωραρίου του.

- Τα «καθαρά» αυτοκίνητα, δηλαδή τα καινούρια αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km, η είσοδος στον «πράσινο» δακτύλιο θα είναι ελεύθερη όλες τις ώρες.

- Όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, θα συνεχίσουν να κινούνται με το σύστημα «μονά – ζυγά» όπως σήμερα.


Το μέτρο θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από 1η Σεπτεμβρίου 2011 και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο πάρει σχετική απόφαση η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Αρχικά θα εφαρμοστεί στα όρια και στο ωράριο του υφιστάμενου δακτυλίου, ενώ σε επόμενη φάση, όταν θα έχει προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου των οχημάτων, αλλά και οι επεκτάσεις του Μετρό, μπορεί να εξεταστεί η διεύρυνση των ορίων του.

Το μέτρο θα εφαρμοστεί παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος του σήματος των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή του.


                 Περιβαλλοντικοί Περιορισμοί Κυκλοφορίας Οχημάτων στον Πράσινο Δακτύλιο

Κατηγορία Οχήματος
Κλάση
Είσοδος στον Πράσινο Δακτύλιο
Χρώμα
Σήματος
Ι.Χ./
Ελαφρά Φορτηγά
Κλάση Δ
 
Μόνο εκτός ωρών λειτουργίας Δακτυλίου
Κόκκινο
Κλάσεις Β και Γ
Με το σύστημα μονά-ζυγά
Γκρι
Κλάση Α (εκπομπές CO2>140g/km)
Με το σύστημα μονά-ζυγά
Γκρι
Κλάση Α (εκπομπές CO2≤140g/km)
 
Ελεύθερη
Λευκό
Δίκυκλα
Όλα
Ελεύθερη
Λευκό
Βαρέα οχήματα Φορτηγά και
Τουριστικά Λεωφορεία
Άνω της 15-ετίας (Κλάση Δ)
Μόνο εκτός ωρών λειτουργίας Δακτυλίου
Κόκκινο
Κάτω της 15-ετίας (Κλάσεις Β και Γ)
 
Ελεύθερη
Λευκό
Καθαρά (Κλάση Α)
 
Ελεύθερη
Λευκό
Λεωφορεία
Όλα
 
Ελεύθερη
Λευκό


Ως προς την περιβαλλοντική διάσταση των μέτρων, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, με την εφαρμογή του “σχεδίου δράσης” θα επιτευχθεί περίπου 25% μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων και 35% μείωση των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων.

Το υπουργείο περιβάλλοντος προσδοκά, επίσης, ότι έως το 2015 που θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα απόσυρσης οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας, θα έχουν επιτευχθεί θεαματικές μειώσεις των εκπομπών ρύπων.  Υπολογίζει δηλαδή ότι η μείωση, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, θα κυμαίνεται περί το 50-60% για το σύνολο των ρύπων.

Πλήγμα στην αγορά μεταχειρισμένων

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας, κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος αναφέρει στο Capital.gr, πως τα μέτρα που ανακοίνωσε το υπουργείο περιβάλλοντος κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.

“Το μέτρο της απόσυρσης των αυτοκινήτων ήταν πάγιο αίτημά μας. Πρέπει, όμως, να συμπεριληφθούν σε αυτό και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται και πληρούν τις προδιαγραφές που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Μέχρι σήμερα η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει πληγεί ιδιαίτερα εξαιτίας τόσο της οικονομικής κρίσης όσο και της μείωσης του τέλους ταξινόμησης. Γι΄ αυτό είναι απαραίτητο να δοθούν κίνητρα και για την αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων με μεταχειρισμένα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα” σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κυράτσος.


dimitris.delevegos@capital.gr