Του Στέλιου Κράλογλου
Τρεις δανειακές συμβάσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ θα υπογράψει ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Πλούταρχος Σακελλάρης κατά τη διήμερη επίσκεψη του στην Αθήνα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές με τις τρεις συμβάσεις η ΕΤΕπ θα χορηγήσει:
1. Δάνειο ύψους 250 εκατ. ευρώ προς την Αττικό Μετρό για την κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Η ΕΤΕπ προ διετίας είχε χορηγήσει προς την εταιρεία πόρους ύψους 200 εκατ. ευρώ και με τη νέα σύμβαση θα διατεθεί το δεύτερο μέρος συμφωνηθείσας χορήγησης για το έργο (σύνολο 550 εκατ. ευρώ).
2. Δάνειο ύψους 550 εκατ. ευρώ προς την Αττικό Μετρό για την συγχρηματοδότηση κατά 50% της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά.
3. Δάνειο ύψους 100 εκατ. ευρώ προς της Τράπεζα Πειραιώς για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων προνομιακής δανειοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ο νέος αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ σχεδιάζει στροφή των χορηγήσεων της ΕΤΕπ από τα έργα υποδομής στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας που έχει δημιουργήσει η κρίση του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος. Επιδίωξη του κ. Σακελλάρη είναι το σύνολο των χορηγήσεων προς την Ελλάδα να υπερβαίνει ετησίως το 1 δισ. ευρώ με σημαντικό μέρος του ποσού αυτού να κατευθύνεται και σε δράσεις ανάπτυξης νέων τεχνολογιών και καινοτομίας.
Επέκταση του Μετρό προς Πειραιά
Η νέα επέκταση του Μετρό στα Δυτικά Προάστια θα ξεκινάει από το Σταθμό Χαϊδάρι και θα καταλήγει στο Σταθμό Ευαγγελίστρια του Πειραιά, διαθέτοντας 7 νέους Σταθμούς και συνολικό μήκος υπόγειας σήραγγας 8,2 χλμ. Η επέκταση αυτή θα εξυπηρετεί τόσο τα Δυτικά Προάστια του Λεκανοπεδίου (Αγία Βαρβάρα, Νίκαια, Κορυδαλλός) όσο και τον Πειραιά, ο οποίος πλέον θα διαθέτει 4 νέους σύγχρονους Σταθμούς Μετρό (Ταμπούρια, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο και Ευαγγελίστρια) και θα αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων σε Δήμους που σήμερα έχουν σημαντική δυσκολία πρόσβασης στις κεντρικές περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά.
Η επέκταση της Γραμμής 3 από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά αναμένεται να εξυπηρετεί περισσότερους από 160.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται με άνεση, ασφάλεια και ταχύτητα με το Μετρό.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Σύμφωνα με τη μελέτη που υποβλήθηκε στην ΕΤΕπ το Μετρό θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα τελειώνει στην περιοχή Βότση, όπου θα είναι και το αμαξοστάσιο. Θα έχει μήκος 9,5 χιλιόμετρα και όλες οι κατασκευές θα είναι υπόγειες εκτός από το αμαξοστάσιο και το συνεργείο που θα είναι επίγειο. Η χάραξη του Μετρό ακολουθεί τις οδούς Μοναστηρίου, Ν.Εγνατία, Κατσιμίδη, Δελφών, Σόλωνος, Παπαδάκη και Παπαναστασίου, κοντά στην περιοχή του Βότση, με 13 συνολικά σταθμούς. Μελλοντική επέκταση σχεδιάζεται προς Λαγκαδά και Καλαμαριά.
Οι σημαντικές διαφορές του Μετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελούν βελτιώσεις σε σχέση με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, είναι ότι θα υπάρχουν δύο μονές ανεξάρτητες σήραγγες (αντί της μίας σήραγγας διπλής τροχιάς στο Μετρό της Αθήνας), καθώς και σύστημα θυρών επί των αποβάθρων κάθε Σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Συνεργασία ΕΤΕπ με τράπεζες
Στην υπογραφή δανειακής συμβάσεις με την Τράπεζα Πειραιώς ύψους 100 εκατ. ευρώ προχωρά η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με στόχο το ποσό αυτό να δοθεί με τη μορφή προνομιακών δανείων σε ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Με το συγκεκριμένο δάνειο οι τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν ειδικά προγράμματα δανεισμού μικρομεσαίων επιχειρήσεων με προνομιακούς όρους (χαμηλό επιτόκιο 3,5% και μακρά περίοδο αποπληρωμής η οποία ξεπερνά τα 15 χρόνια).
Η ΕΤΕπ σχεδιάζει την επέκταση των συνεργιών της με τις Ελληνικές Τράπεζες σε δύο άξονες:
• Πρώτον στη χορήγηση προνομιακών δανείων προς τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και
• Δεύτερον στις τιτλοποίησεις υφιστάμενων δανείων που έχουν χορηγήσει οι ελληνικές τράπεζες σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σχετικές συζητήσεις πραγματοποιεί την περίοδο αυτή η ΕΤΕπ με την Marfin και την Εθνική Τράπεζα.