Επεκτάσεις Αττικής Οδού: "Μετωπική" για τη διεκδίκηση του έργου

Τετάρτη, 04-Ιουν-2008 09:45

Του Φάνη Γαβρινιώτη 

Τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα «μάχη» για τη διεκδίκηση ενός έργου είναι αποφασισμένοι να δώσουν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, αλλά και οι ξένοι οίκοι που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, αφού εκτός των οικονομικών ωφελημάτων η σύμβαση παραχώρησης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχει παράλληλα και ιδιαίτερη στρατηγική σημασία. 

Το γεγονός ότι οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής (όπως είναι η επίσημη ονομασία του έργου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού) διευκολύνουν τη πρόσβαση από και προς τις νότιες περιοχές του λεκανοπεδίου και ταυτόχρονα συνδέουν την ταχέως αναπτυσσόμενη βορειοανατολική Αττική με το κέντρο της Αθήνας, καθιστά το συγκεκριμένο έργο ζωτικής σημασίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις - κυκλοφορία και κατ’ επέκταση ισχυροποιεί τη θέση εκείνου που θα αναλάβει να το υλοποιήσει και να το διαχειριστεί για τα επόμενα 25 έτη. Επιπλέον, η ανάληψη του συγκεκριμένου έργου εκτιμάται πως θα δώσει  προβάδισμα στον ανάδοχο για την κατασκευή των οδικών υποδομών που θα γίνουν στο λεκανοπέδιο της Αττικής τόσο στο κοντινό (το ΥΠΕΧΩΔΕ προγραμματίζει ήδη δημόσια έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του 4ης Προγραμματικής Περιόδου) όσο και στο απώτερο μέλλον.
 
«Πυρετός» διεργασιών στους κατασκευαστικούς ομίλους

Αν και οι επαφές μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων για το θέμα της τελευταίας από το «πακέτο» των επτά συμβάσεων παραχώρησης έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό, η προχθεσινή επίσημη ανακοίνωση δια στόματος του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά της προκήρυξης νέου διεθνούς διαγωνισμού «άνοιξε» ένα καινούργιο κύκλο συζητήσεων. 

Οι διεργασίες που θα οδηγήσουν στη δημιουργία των κοινοπρακτικών σχημάτων που θα πέσουν στη «μάχη» της διεκδίκησης εκτιμάται πως θα κορυφωθούν το προσεχές Φθινόπωρο, δηλαδή λίγο πριν από τη δημοπράτηση του έργου που αναμένεται στα τέλη του έτους. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως δεν θα γίνει προεπιλογή όπως είχε συμβεί στον πρώτο και τελικά ακυρωθέντα διαγωνισμό, αλλά οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα κληθούν να λάβουν τα τεύχη δημοπράτησης και αφού τα μελετήσουν για διάστημα δύο – τριών μηνών να υποβάλουν τις προσφορές τους. 

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, σίγουρη θεωρείται η συμμετοχή στο διαγωνισμό της κοινοπραξίας των εταιρειών που διαχειρίζονται την Αττική Οδό, δηλαδή του σχήματος των Ελληνική Τεχνοδομική – J&P Άβαξ – ΑΤΤΙ-ΚΑΤ. Ωστόσο, δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο διεύρυνσης του σχήματος. Θα πρέπει να σημειωθεί, επίσης, πως το ενδεχόμενο ανάληψης της νέας σύμβασης παραχώρησης από τη συγκεκριμένη κοινοπραξία (ακόμη κι αν αυτή διευρυνθεί) καθιστά αυτόματα τις εταιρείες – μετόχους της πανίσχυρες σε ότι αφορά τον έλεγχο του βασικού οδικού δικτύου του λεκανοπεδίου, αφού θα διαχειρίζονται ταυτόχρονα τόσο την Αττική Οδό όσο και τις επεκτάσεις της. 

Το έργο του 1,2 δισ. ευρώ για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής αναμένεται να διεκδικήσει και ο όμιλος της ΓΕΚ, χωρίς μέχρι στιγμής να είναι σίγουρο μέσω ποιου κοινοπρακτικού σχήματος θα γίνει αυτό, αφού η συνεργασία με τους ισπανικούς ομίλους Cintra και ACS (με τους οποίους έχει αναλάβει τις συμβάσεις παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας) δεν θεωρείται δεδομένη. Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος της ΓΕΚ κατέχει εδώ και περίπου ένα χρόνο το 21,5% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΤΤΙ- ΚΑΤ, το οποίο και απέκτησε με στόχο –μεταξύ άλλων– να εισέλθει στην Αττική Οδό. 

Ενδιαφέρον για το έργο των Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, είναι πολύ πιθανό να εκδηλώσει και ο όμιλος της Μηχανικής, συνεργαζόμενος με ξένους οίκους. Ανοιχτό είναι, επίσης, το ενδεχόμενο να «κατέβει» στο διαγωνισμό και κάποιο σχήμα που θα απαρτίζεται κυρίως από μεγάλους κατασκευαστικούς οίκους του εξωτερικού.
 
Εκκρεμότητα πέντε ετών

Το έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, με βάση τον αρχικό διαγωνισμό και την προεπιλογή που έγινε το 2003 διεκδίκησαν τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες των  εταιρειών – μετόχων της Αττικής Οδού (Ελληνική Τεχνοδομική – Παντεχνική, J&P Άβαξ και ΑΤΤΙ – ΚΑΤ), των ΓΕΚ – Cintra – ACS, των Hochtief – Strabag – Bilfinger – ΑΕΓΕΚ – Αθηνά και των Bouygues – ΑΛΤΕ. 

Φυσικά, στο διάστημα των πέντε ετών που μεσολάβησε από τότε άλλαξαν πολλά, καθώς άλλες τεχνικές εταιρείες είτε αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα είτε χρεοκόπησαν (ΑΕΓΕΚ, ΑΛΤΕ) και άλλες εξαγοράσθηκαν ή εντάχθηκαν σε μεγαλύτερους ομίλους (Παντεχνική, Αθηνά, ΑΤΤΙ – ΚΑΤ, Hochtief) με αποτέλεσμα οι ισορροπίες να μεταβληθούν ριζικά και να δημιουργηθούν νέα δεδομένα σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση του έργου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Οι μεταβολές αυτές και κυρίως οι αλλαγές σε ό,τι αφορά τις επιμέρους οδικές υποδομές που θα κατασκευαστούν στο πλαίσιο της συγκεκριμένης σύμβασης κατέστησαν πλέον επιβεβλημένη την επαναπροκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή παραχωρησιούχου, κάτι που ανακοινώθηκε και επισήμως από το ΥΠΕΧΩΔΕ την περασμένη Δευτέρα.