"Φουρτούνα" στα λιμάνια
Παρασκευή, 04-Απρ-2008 08:54
Του Στέλιου Κράλογλου
Από τη μία η κυβέρνηση επιδιώκει να παραχωρήσει σε ιδιώτες τους ΣΕΜΠΟ σε ΟΛΠ και ΟΛΘ και να πείσει τη διεθνή επενδυτική γνώμη για την υπεραξία των μεγάλων λιμένων στη χώρα και από την άλλη η επιχειρηματική εικόνα των υποδομών αμαυρώνεται με αποτέλεσμα να παραμένουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τους υπό εξέλιξη διαγωνισμούς.
Στις 11 εβδομάδες της παράλυσης που έχει επιφέρει στο λιμενικό τους σύστημα η αντίδραση των εργαζομένων προς την παραχώρηση των εμπορευματικών τους σταθμών σε ιδιώτες οι εισηγμένες εταιρείες του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, η διοίκηση του ΟΛΠ εκτιμά ότι οι ζημίες του Οργανισμού ανέρχονται σε 1,5 - 1,8 εκατ. ευρώ κάθε εβδομάδα. Επίσης υπολογίζεται ότι η ναυτιλιακή οικονομία του Πειραιά απώλεσε όλο αυτό το διάστημα περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ, ενώ στη Βόρεια Ελλάδα ένα 27% των επιχειρήσεων έχει υποστεί απώλειες έως και 1 εκατ. ευρώ.
Το κόστος των μεταφερόμενων προϊόντων έχει επιβαρυνθεί με επίναυλο που φθάνει και τα 300 ευρώ ανά κοντέινερ. Οι μεταφορείς και κάτοχοι φορτηγών επιθυμούν να επιβάλλουν επικόμιστρο 200 ευρώ ανά κοντέινερ.
Αρχικά ανακοινώθηκε ότι η επιβολή επικόμιστρου θα ξεκίναγε από σήμερα. Τελικά οι συζητήσεις μεταφέρονται για τις 15 Απριλίου. Πάντως στις διαπραγματεύσεις που διεξήχθησαν μεταξύ της διοίκηση του ΟΛΠ με τους συνδικαλιστικούς φορείς η ηγεσία του λιμένα εμφάνισε εκ νέου στοιχεία που αποδεικνύουν ότι παρά τις κινητοποιήσεις των λιμενεργατών οι ροές των εμπορευματοκιβωτίων δεν δικαιολογούν την επιβολή επικόμιστρου, καθώς οι καθυστερήσεις δεν είναι σημαντικές και ο ρυθμός εξαγωγής εμπορευματοκιβωτίων ικανοποιητικός.
Στο μεταξύ κύκλοι των παραγωγικών τάξεων εκφράζουν πλέον ανοικτά τη «δυσφορία» τους για την τροπή που έχει λάβει η αντιπαράθεση των διοικήσεων των δύο Οργανισμών Λιμένων και των συνδικαλιστικών φορέων των λιμενεργατών στους οποίους και επιρρίπτουν ευθύνες για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει εξαγωγικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ήδη οι επιπρόσθετες χρεώσεις ανά εμπορευματοκιβώτιο που μεταφράζονται στους επίναυλους που έχουν επιβάλει οι ναυτιλιακές εταιρίες, τις σταλίες στα γειτονικά προς τον Πειραιά και Θεσσαλονίκη λιμάνια και τα κόστη μεταφοράς σιδηροδρομικά και οδικά έχουν αρχίσει να περνούν στην τελική κατανάλωση καθώς εξανεμίστηκαν τα αποθέματα ασφαλείας που διατηρεί ο εμπορικός κόσμος ώστε να μην αλλοιώνονται οι τιμές στην αγορά από διακυμάνσεις στα μεταφορικά, το συναλλαγματικό κλπ.
Στο μεταξύ η απόφαση για την έφεση που άσκησε η διοίκηση του ΟΛΠ κατά της πρωτόδικης απόφασης που έκρινε νόμιμες τις κινητοποιήσεις της ΟΜΥΛΕ στο λιμάνι αναμένεται να ανακοινωθεί την ερχόμενη Δευτέρα η Τρίτη και σε περίπτωση που κριθεί θετική με ενδιαφέρον αναμένεται αν οι παραγωγικές τάξεις του Πειραιά θα αναζητήσουν ευθύνες για τα προβλήματα από του εργαζόμενους.
Εξάλλου η Διεθνής Ναυτική Ένωση επισημαίνει ότι έχει πληγεί το κύρος των ελληνικών λιμανιών. Ήδη, αναφέρει σε ανακοίνωση, το λιμάνι του Πειραιά δεν χρησιμοποιείται πλέον ως hub port, ενώ άλλες ναυτιλιακές εταιρείες είναι ιδιαίτερα σκεπτικές για τους άμεσους προγραμματισμούς των προσεγγίσεων των πλοίων τους.